Geld & Recht alle pijlers

recreatiegrond

12-09-2014 16:37 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal moeilijke vragen die niet per se beantwoord hoeven te worden, ik ben ook blij met een pagina waar ik alle info zelf vandaan kan halen. Ik kan deze pagina tot dusver helaas niet vinden.

Ik wil graag uit huis en ik vind huren een beetje zonde van mijn geld aangezien het gehuurde object nooit je eigendom wordt. Nu kwam ik erachter dat er veel recreatiegrond net buiten Amsterdam word aangeboden voor niet al te veel geld (rond een halve ton).

mijn vragen...

Als je recreatiegrond koopt, zeg maar als eigen grond dus niet op een park, wordt het dan gecheckt op permanente bewoning?

Als je recreatiegrond koopt op een park, en dit park gaat failliet wat gebeurd er dan met jouw grond?

Is het op lange termijn een lucratieve investering? Gaat de prijs van dit soort grond over het algemeen omhoog en is het makkelijk te verhuren?

zijn er nog meer voor of nadelen waar ik nog niet over heb nagedacht?

Het is een beetje veel gevraagd om op alles een antwoord te verwachten maar alle informatie helpt!

groetjes!
Er is een reden dat die grond zoveel goedkoper is dan bouwgrond: het is geen bouwgrond.

Permanente bewoning in recreatiewoning/op recreatiegrond levert vroeg of laat gezeik op en je hebt geen poot om op te staan. ANWB zal je daar vast wat over kunnen vertellen, Vereniging Eigen Huis ook.
artikel over wonen in een yurt
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ga je deze vraag op elk forum in Nederland posten?
quote:fietsertje schreef op 12 september 2014 @ 17:13:

Ga je deze vraag op elk forum in Nederland posten?slechts op twee
En waar ga je dan in wonen? In een tent? De reacreatiegrond mag geen vaste bebouwing hebben namelijk. Het is niet voor niets zo goedkoop.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 12 september 2014 @ 17:53:

En waar ga je dan in wonen? In een tent? De reacreatiegrond mag geen vaste bebouwing hebben namelijk. Het is niet voor niets zo goedkoop.je mag zeer zeker bouwen op recreatiegrond, vaak worden er chaletjes op gebouwd maar soms zelfs stenen woningen. Ik heb uiteindelijk toch een artikel gevonden dat antwoord geeft op mijn vraag trouwens, voor de geïntereseerde:

http://www.vbowonenenzo.nl/content.asp?id=426

trouwens, leuk artikel Merano, alleen een nomadisch bestaan lijkt me niet heel chil, het wonen dicht bij de natuur opzich wel.
Het artikel dat je aanhaalt gaat in op de mogelijkheden die een gemeente heeft als het gaat om permanente bewoning door mensen die daar vóór de wetswijziging in 2003 al woonden. Ik weet niet wat voor antwoorden jij daarin denkt te vinden mbt een stuk grond dat je nog moet gaan kopen? 2003 is al even geleden hoor, wat in dat artikel staat gaat voor jou niet gelden.
quote:bij_zonder schreef op 12 september 2014 @ 18:11:

Het artikel dat je aanhaalt gaat in op de mogelijkheden die een gemeente heeft als het gaat om permanente bewoning door mensen die daar vóór de wetswijziging in 2003 al woonden. Ik weet niet wat voor antwoorden jij daarin denkt te vinden mbt een stuk grond dat je nog moet gaan kopen? 2003 is al even geleden hoor, wat in dat artikel staat gaat voor jou niet gelden.alleen het tweede kopje heeft betrekking tot mensen die al voor 2003 in zo een woning verbleven. Het derde kopje niet in mijn idee
"Slimmerd", je mag sowieso niet vergunningsvrij bouwen, en een vergunning krijg je niet.

Recreatiegrond is vaak namelijk om kort te recreeren. Dus wandelen, paardrijden, picknicken. Ik ga er van uit dat het de bestemming "bos" heeft oid.

Niet wonen of 3 weken met een tent daar zitten. Zelfs een hek eromheen zetten mag niet zonder vergunning (als je hoger dan 1,0m wilt)

Ook geen houten hutjes, containers of overkappingen.

Of het bestemmingsplan wat daar geldt moet zeggen dat het mag, maar dan heb je alsnog een vergunning nodig!
quote:slagroom-met-dip schreef op 12 september 2014 @ 18:33:

"Slimmerd", je mag sowieso niet vergunningsvrij bouwen, en een vergunning krijg je niet.

Recreatiegrond is vaak namelijk om kort te recreeren. Dus wandelen, paardrijden, picknicken. Ik ga er van uit dat het de bestemming "bos" heeft oid.

Niet wonen of 3 weken met een tent daar zitten. Zelfs een hek eromheen zetten mag niet zonder vergunning (als je hoger dan 1,0m wilt)

Ook geen houten hutjes, containers of overkappingen.

Of het bestemmingsplan wat daar geldt moet zeggen dat het mag, maar dan heb je alsnog een vergunning nodig!dat heet bosgrond, waar je nooit op mag bouwen, recreatiegrond is ervoor bedoeld om een chalet op te zetten o.i.d.
Nou, je wil niet weten hoevaak makelaars of verkopers zoiets "recreatiegrond" noemen. Wat zegt het bestemmingsplan wat het is?
grond is nog geen woning

mag je er bouwen?

kan je er een bouwvergunning op krijgen?

wat kost het neerzetten van een gebouw?

Nee je mag er niet permanent wonen

en recreatiewonen zijn net als de huizenmarkt gevoelig voor conjunctuur. I
quote:slimmerd123 schreef op 12 september 2014 @ 18:37:

[...]

dat heet bosgrond, waar je nooit op mag bouwen, recreatiegrond is ervoor bedoeld om een chalet op te zetten o.i.d.recreatiegrond is recreatiegrond. Zwemmen, vissen dat soort dingen
Natuurlijk wordt er gecheckt, want waar ga jij je inschrijven? Kan dan niet op dat adres. Verder zijn er vaak ambtenaren die checken op vaste bewoning, checken de brievenbussen (geen krant of tijdschrift laten bezorgen) etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 september 2014 @ 18:45:

grond is nog geen woning

mag je er bouwen? wat zegt het bestemmingsplan?

kan je er een bouwvergunning op krijgen?

wat kost het neerzetten van een gebouw?

Nee je mag er niet permanent wonen

en recreatiewonen zijn net als de huizenmarkt gevoelig voor conjunctuur. I

nouja ik weet vrijwel zeker dat bosgrond iets anders is dan recreatiegrond aangezien je op bosgrond helemaal niks mag bouwen. Op bosgrond kan je wel kamperen en barbequen en je bomen omhakken en verkopen zo af en toe maar verder niks. Recreatiegrond dat zijn vaak stukken grond die te koop staan op van die vakantieparken waar je dan een chalet mag bouwen. Maar soms kan je ook recreatiegrond kopen wat niet op een park is. Dus vaak is er op recreatiegrond wel mogelijkheid tot bebouwing, maar dan is dat vaak een houten hutje en soms een stenen huisje, dat ligt aan het bestemmingsplan.

quote:Nou, je wil niet weten hoevaak makelaars of verkopers zoiets "recreatiegrond" noemen. Wat zegt het bestemmingsplan wat het is?

als een makelaar dit doet lijkt me dat pure oplichting, je kan ook niet bosgrond verkopen als bouwgrond

quote:Natuurlijk wordt er gecheckt, want waar ga jij je inschrijven? Kan dan niet op dat adres. Verder zijn er vaak ambtenaren die checken op vaste bewoning, checken de brievenbussen (geen krant of tijdschrift laten bezorgen) etc.ja dat is indd een probleempje :p
Volgens mij wil je gewoon niet horen dat het niet kan!!

Als het grond is wat niet op een park ligt, dan kan je er niet zo maar een chalet op knallen. Als het al kan, wat 95% van de tijd zo is.

En bosgrond voor bomen kappen en verkopen?? Kijk, ik snap dat als je er nooit mee van doen hebt dat je dan niet weet hoe het werkt, maar ben dan niet zo eigenwijs alsof je alles beter weet en wél weet hoe het werkt..

Heb je misschien een link naar zo'n stuk recreatiegrond wat je bedoelt?
quote:slimmerd123 schreef op 12 september 2014 @ 18:58:

[...]

nouja ik weet vrijwel zeker dat bosgrond iets anders is dan recreatiegrond aangezien je op bosgrond helemaal niks mag bouwen. Op bosgrond kan je wel kamperen en barbequen en je bomen omhakken en verkopen zo af en toe maar verder niks. Recreatiegrond dat zijn vaak stukken grond die te koop staan op van die vakantieparken waar je dan een chalet mag bouwen. Maar soms kan je ook recreatiegrond kopen wat niet op een park is. Dus vaak is er op recreatiegrond wel mogelijkheid tot bebouwing, maar dan is dat vaak een houten hutje en soms een stenen huisje, dat ligt aan het bestemmingsplan.

[...]

als een makelaar dit doet lijkt me dat pure oplichting, je kan ook niet bosgrond verkopen als bouwgrond

[...]

ja dat is indd een probleempje :pmaar dan blijft nog steeds gelden dat je er niet permanent mag wonen?
Op bosgrond zou je ook best kunnen bouwen
.

Maar dan betaal je ook het 10 voudige
Oh en als aanvulling, als makelaars iets op de site zetten at niet klopt is het geen oplichterij.

Want voor oplichterij moet je weten dat het niet klopt wat je zegt.

Veel makelaars of verkopers weten niet beter! Als er al jaren een houten tuinhuisje op een stukje grond staat en dat wordt verkocht, wordt er een stuk grond met een tuinhuisje verkocht. Ookal mocht dat huisje daar nooit staan.
quote:slagroom-met-dip schreef op 12 september 2014 @ 19:45:

Volgens mij wil je gewoon niet horen dat het niet kan!!

Als het grond is wat niet op een park ligt, dan kan je er niet zo maar een chalet op knallen. Als het al kan, wat 95% van de tijd zo is.

En bosgrond voor bomen kappen en verkopen?? Kijk, ik snap dat als je er nooit mee van doen hebt dat je dan niet weet hoe het werkt, maar ben dan niet zo eigenwijs alsof je alles beter weet en wél weet hoe het werkt..

Heb je misschien een link naar zo'n stuk recreatiegrond wat je bedoelt?Ik bedoel het allemaal niet kwaad ik ben gewoon benieuwd en ik wil ook geen smartass spelen maar ik bedoel gewoon recreatiegrond en geen bosgrond http://www.bosgrond.nl/in ... igen-perceel-bos-bosgrond je mag als je bosgrond hebt wel je eigen hout hakken.

http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr
quote:slagroom-met-dip schreef op 12 september 2014 @ 19:51:

Oh en als aanvulling, als makelaars iets op de site zetten at niet klopt is het geen oplichterij.

Want voor oplichterij moet je weten dat het niet klopt wat je zegt.

Veel makelaars of verkopers weten niet beter! Als er al jaren een houten tuinhuisje op een stukje grond staat en dat wordt verkocht, wordt er een stuk grond met een tuinhuisje verkocht. Ookal mocht dat huisje daar nooit staan.naar mijn mening blijft t fraude in geschrifte als je iets verkoopt maar dat het als iets anders bedoeld blijkt te zijn
En je vindt het geen fraude om willens en wetens permanent te gaan wonen op een stuk grond waar dat niet mag? En je ergens anders in te schrijven dan waar je woont?

Gemeenten zijn de laatste jaren veel strenger geworden wat dit betreft. Er zijn inderdaad uitzonderingen gemaakt en toch vergunningen afgegeven, maar dan ging het om gewoonterecht en mensen die daar vaak al meer dan 10 jaar woonden. Met nieuwe bewoners gaat dat niet meer zo, ze zijn dit als misbruik van de regels gaan beschouwen.

Verkopen is om dezelfde reden lastig. Stel dat je er iets op kunt bouwen en er zelf illegaal woont, dan kun je het niet als zodanig verkopen. Want de nieuwe eigenaar wil zeer waarschijnlijk geen illegaal bouwwerk en geen adres. En betaalt dus voor wat het echt is, en niet wat jij er van maakt.

Maar goed, zoek eerst maar eens uit of er vanuit het bestemmingsplan uberhaupt gebouwd mag worden. En dan of je ook een vergunning krijgt. En dan of iemand in de omgeving ook echt permanent woont, of dat de gemeente daar toch wel op controleert. Grote kans dat het toch tegen gaat vallen.
quote:slimmerd123 schreef op 13 september 2014 @ 00:55:

[...]

Ik bedoel het allemaal niet kwaad ik ben gewoon benieuwd en ik wil ook geen smartass spelen maar ik bedoel gewoon recreatiegrond en geen bosgrond http://www.bosgrond.nl/in ... igen-perceel-bos-bosgrond je mag als je bosgrond hebt wel je eigen hout hakken.

http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr

De link die je doorstuurt is op een recreatiepark. Daar mogen zulke huisjes staan, alleen niet voor permanente bewoning. Je moet dus alsnog een woonadres hebben en dan mag je er max een half jaar per jaar wonen.

Zoals het klonk wilde je een stukje grond, wat niet op een park lag, om daar zelf iets op te zetten. Dat kan vaak niet.

Maar die parken zijn er voor bedoeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven