Vrijwillige keizersnede

20-02-2011 20:24 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Mijn vriend en ik zijn bezig te proberen zwanger te worden van een 1e. Graag zou ik eens informeren bij jullie wie er ervaring heeft met een vrijwillige keizersnede, dus zonder medische indicatie.

Nu weet ik dat er zeer veel verschillende meningen hierover zijn - met name tegen - maar daar ben ik niet benieuwd naar. Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een keizersnede door eigen keuze, hoe zij dit geregeld hebben/hoe zij een gynaecoloog zo ver hebben gekregen, waar dit heeft plaatsgevonden en hoe het met diegene is gegaan tijdens en na de keizersnede. Valt het mee, tegen? Zou je het een 2e keer weer doen?

Ik ben benieuwd.
Ik heb een dik boek als medisch verleden, en zelfs ik had toestemming nodig van tig artsen voor een geplande sectio

Je krijgt echt alleen een sectio als laatste optie
Mijn niet vrijwillige geplande keizersnede is zo beroerd gelopen dat ik als er een tweede mocht komen er alles aan wil laten doen om het niet tot een keizersnede te laten komen! Is dit ervaringsverhaal genoeg? Snap niet dat mensen daar vrijwillig voor kiezen.

Ik ben een normaal gezond persoon en kreeg behoorlijke complicaties na mijn keizersnede. Al met al heeft het wel 3 maanden geduurd eer ik weer een beetje opgeknapt was (en toen mocht ik weer aan het werk, dus genieten van de kleine, weinig tijd voor gehad)
Leuk verhaal over een onvrijwillige spoedkeizersnede: ik was slecht verdoofd, en daar kwam ik achter toen er niet bijgespoten kon worden. Vervolgens moest ik 2,5 uur wachten voor ik mijn dochter mocht zien. Succes met je beslissing!
Nou gefeliciteerd dat je een gynaecoloog hebt gevonden.

Afgezien van het in mijn ogen divagedrag: waarom zou je zoals normale vrouwen bevallen en persen e.d. (je houdt er trouwens wel een litteken aan over en mag zeker 6 weken niet veel!, met een natuurlijke bevalling gaat het allemaal veel sneller, maar dit terzijde).

Ik vind overigens wel dat je zelf voor de kosten moet opdraaien met deze onzin. Het is allemaal wel duurder dan een "normale" bevalling.
quote:Solomio schreef op 15 september 2014 @ 18:15:

Als die medische reden er niet is zal geen enkele gyn voor een geplande keizersnee kiezen, omdat daarbij nu eenmaal de risico's voor moeder en kind groter zijn dan bij een vaginale bevalling.Onzin! Er is o.a. een ziekenhuis in Noord-Brabant waar je kunt kiezen voor een geplande keizersnede. Zonder medische reden dus.
Gepland wil niet zeggen vrijwillige keizersnee. Dat is als het vantevoren gepland is om medische redenen.
quote:Kirsi schreef op 15 september 2014 @ 21:44:

[...]

Onzin! Er is o.a. een ziekenhuis in Noord-Brabant waar je kunt kiezen voor een geplande keizersnede. Zonder medische reden dus.

Ja, ik was er al bang voor dat er heus inmiddels wel artsen zijn die meegaan in deze onzin.

Wat musegirl zegt: ik hoop wel dat vrouwen dan zelf moeten opdraaien voor de kosten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Shenandoah schreef op 15 september 2014 @ 21:18:

Mijn niet vrijwillige geplande keizersnede is zo beroerd gelopen dat ik als er een tweede mocht komen er alles aan wil laten doen om het niet tot een keizersnede te laten komen! Is dit ervaringsverhaal genoeg? Snap niet dat mensen daar vrijwillig voor kiezen.

Ik ben een normaal gezond persoon en kreeg behoorlijke complicaties na mijn keizersnede. Al met al heeft het wel 3 maanden geduurd eer ik weer een beetje opgeknapt was (en toen mocht ik weer aan het werk, dus genieten van de kleine, weinig tijd voor gehad)

Ik heb een geplande en ongeplande keizersnede gehad waarbij ik totaal geen complicaties heb gehad achteraf. Natuurlijk wel een buikwond waardoor ik me rustig moest houden, maar eigenlijk vond ik dat een zegen omdat dat ook goed is voor je algehele herstel. En ik heb een natuurlijke bevalling gehad met een hoop lichamelijke ellende daarna. De baby kwam ik nood waardoor hij snel geboren moest worden. Omdat proces te bespoedigen kreeg ik een flinke knip. Ik kon niet plassen omdat de boel zo opgezwollen was. Drie verpleegkundigen hebben geprobeerd een catheter aan te leggen, waarna een arts opgeroepen werd. Na een uitermate pijnlijke procedure (overdoofd) was ik de gelukkige bezitter van een verblijfscatheter voor vijf dagen. En opvolgend nog meerdere blaasontstekingen en antibioticakuren (en natuurlijk spruw). En van die knip heb ik ontzettend veel last gehad, nu 4,5 jaar later voel ik hem nog steeds.

Dus, als ik puur naar míjn bevallingen en lijf kijk zou ik zeggen: doe maar een keizersnede. Je weet natuurlijk ook niet vantevoren hoe het gaat lopen. Hoewel wat mij betreft, ondanks mijn eigen ellende na de natuurlijke bevalling, een natuurlijke bevalling altijd nog het uitgangspunt hoort te zijn. Al is het met maar voor dat moment dat de baby op je borst wordt gelegd.
Ik heb een ongeplande keizersnede gehad, na 3 dagen opwekken en forse weeenstormen was er nog helemaal geen activiteit van onderen, dus werd het een keizersnede.

Helaas is dat bijna mijn dood geworden... de ruggenprik mondde uit in een levensgevaarlijke bloeddrukverlaging waarbij ze mij met man en macht in leven moeste houden. Een complicatie die af en toe voorkomt.

Na de bevalling veel pijn gehad aan de buikwond, heeft weken geduurd voordat de wond dicht was na ontstekingen. Daarnaast niet tillen, niet te ver lopen enz.

Door de operatie kreeg ik 8 weken na de keizersnee longembolies en longinfarcten. De 2e keer de dood in ogen gekeken in korte tijd... Door de operatie was er een bloedpropje ontstaan die in mijn longen schoot. Erg gevaarlijk. Lange tijd bloedverdunners moeten spuiten/slikken en levenslang trombosepatient.

Geen succesverhaal dus... Gelukkig komt dit niet zo vaak voor, maar het is en blijft een grote operatie met alle complicaties die erbij kunnen komen.

Een eventuele volgende bevalling zal toch weer een keizersnee worden. We lopen alweer 1.5 jaar in de medische molen voor een tweede kindje, dus t is de vraag of het uberhaupt gaat lukken natuurlijk.
Ach, ik heb er van beiden 1 gehad, een bevalling en een keizersnede. Keizersnede was spoed, zonder weeën vooraf, bevalling ging voorspoedig maar wel een medische toestand.

En het zou mij werkelijk om het even zijn. Bevalling was pijnlijk maar goed te doen. Binnen een paar dagen weer op de been. Keizersnede was niet pijnlijk en goed te doen, binnen paar dagen weer op de been. Terwijl ik er vooraf doodsbang voor was, vanwege alle horrorverhalen over het herstel. Volgens mijn arts lag het, buiten complicaties, ook aan je eigen instelling hoe snel je herstel verliep. En ik was idd binnen een week weer helemaal op de been, reed met een week of twee weer auto en deed eigenlijk alles weer.
En voor elk keizersnede horrorverhaal met pijn en complicaties staat ook wel een bevallingshorrorverhaal met totaal rupturen, beknelde baby's en ellende. Dus aan beide zitten risico's en het is volslagen onzinnig om te zeggen 'mijn keizersnede verliep slecht dus een bevalling is veel beter' of andersom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven