Zou je echt?

17-09-2014 22:14 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand molesteren als hij b.v aan je kind heeft gezeten, of is het iets wat je in je drift roept en doe je aangifte enz...

Ik vraag dit na aanleiding van een gruwelijk facebookfilmpje, zijn twee filmpjes naast elkaar, op de ene zie je een mafklapper een hondje slaan op niks af, op het rechterfilmpje lijkt het alsof de dierenbeul in elkaar gebeukt wordt vanwege datzelfde filmpje.

In de reacties echter is te lezen dat het rechterfilmpje een andere persoon is, iemand gemolesteerd al maanden terug omdat hij homo zou zijn.

Maar sommige reacties van mensen, echt, wat mensen alleen al roepen in hun drift, de dierenbeul moet minstens dood???
die ik wilde bestaat al...
quote:matroesjka_ schreef op 17 september 2014 @ 22:37:

Ik heb best inlevingsvermogen. Ik snap dat mensen veel liefde hebben voor hun huisdier, maar dat één op één zetten met de biologische instinctieve liefde van een ouder naar kind dat spoort in mijn ogen gewoon niet.

En dat is ook helemaal niet gebeurd in dit topic.

Jouw eerste reactie op dit topic was al over dat je dieren/kinderen niet met elkaar kan vergelijken. Dus kennelijk vind je dat nogal een belangrijk punt, want op dat moment ging het alleen nog in de OP het over beiden.

Blue-lagoon heeft die twee dingen helemaal niet één op één gezet. Ze heeft juist gezegd dat ze geen kinderen heeft, dus niet kan vergelijken. Maar wel zeker een enorme beschermingsdrang heeft als het om haar kat gaat.

Je draaft een klein beetje door Matroesjka... En het doet inderdaad je inlevingsvermogen géén goed.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:matroesjka_ schreef op 17 september 2014 @ 22:23:

Sorry het gaat er bij mij echt niet in dat iemand dezelfde instinctieve gevoelens kan hebben voor zijn huisdier als voor zijn kind. Hoe ik het ook wend of keer klopt daar iets niet in.

Ik heb geen kind, wil geen kind.

En als iemand mijn dieren mishandeld doe ik diegene ècht wat aan.
Daar is ook alle begrip voor en een term "vlaag van verstandsverbijstering" magnumvanellen. Daar is in de maatschappij ook begrip voor.
quote:Sunemom schreef op 17 september 2014 @ 22:41:

Wat buiten beschouwing gelaten wordt is dat het meestal geen directe situatie is. In een direct contact zou ik waarschijnlijk wel uit mijn plaatje gaan. Als ik op straat loop en iemand schopt een hond reageer ik, als diezelfde persoon mijn kind zou schoppen wordt ik heel kwaad en wellicht zou ik terug schoppen.

Precies, dat maakt voor mij het hele verschil.

Ben ik getuige, kan ik direct ingrijpen - ja, dan zal ik dat doen.

Overigens niet door iemand verrot te slaan of schoppen, maar om het onrecht te doen stoppen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Ja maar meestal is het geen kwestie van op heterdaad betrappen en dan reageer je dus ook anders. Zoals Lady-Voldemort beschrijft eigenlijk, zo heeft het bij mij ook gewerkt.
quote:matroesjka_ schreef op 17 september 2014 @ 22:27:

Dat noem ik crazy catlady. Sorry.

Wie ben jij om te bepalen hoe liefde verdeeld moet worden?

Misschien vind jij moeder zijn het hoogst haalbare.

Er zijn ook mensen die daar niet aan moeten denken.

Ieder zijn meug toch.

Maar jij bepaalt niet hoeveel een ander van zijn dier, kind of plant of schoenendoos houdt.
quote:voetjesinhetzand schreef op 17 september 2014 @ 22:54:

Mensen, jullie begrijpen Matroesjka verkeerd.Eh,... ik ben het niet met je eens.quote:Als je moet kiezen tussen je kind en je kat uit je huis dat in de fik staat redden, wie kies je dan?

Waar in de OP staat dat ik een keuze moet maken uit dier/kind?

Dat was helemaal de vraag niet.

En ja, er zijn dus mensen die ook voor het mishandelen van hun huisdier de mishandelaar te lijf gaan. Mag toch gezegd worden als daar naar gevraagd wordt?

* mompelt; het moet niet gekker worden hier *
Ik heb twee katten en in het echte leven reageer ik wat afwachtend behalve als het om mijn katten gaat. Ik ben zonder erover na te denken voor een (vecht)hond gaan staan die mijn kat heeft aangevallen, ik heb 's avonds laat mensen uit bed gebeld omdat mijn kat ontsnapt was en bij hen in de schuur zat. Normaal ben ik niet zo daadkrachtig, maar ik voelde een soort beschermingsdrang, waarschijnlijk hetzelfde gevoel dat een moeder naar haar kind heeft als het iets wordt aangedaan.

De vergelijking dieren/kinderen begrijp ik wel. Je houdt van het dier, je zorgt ervoor, je voelt je verantwoordelijk, je probeert een dier (enigszins) wat bij te brengen, je maakt je zorgen als het ziek is. Het is op een ander level dan zorgen voor een kind, maar de basisprincipes zijn hetzelfde toch?
Ik zou er zeker tot in staat zijn of ik het ook zou doen is iets anders.

Net wat LV zegt je kids hebben niks aan een moeder in de bajes.
Msschien foutje van mij om het zo in de OP te zetten, snap de liefde voor je dier trouwens net zo goed.

Wel eenzelfde soort vraag over je bezittingen dan, je "mag" tegenwoordig en inbreker zonder gevolgen wat hardhandiger aanpakken. Oké hier kun je klappen oplopen, in Amerika kun je zelfs doodgeschoten worden, "risico" van het vak?
Nee dat staat niet in de OP. Dat is wat Matroesjka bedoelde: dat liefde voor je kind anders is dan liefde voor je huisdier (voor iig 99% van de bevolking).

Jullie maken er vervolgens van dat ze dús zegt dat je daarom de mishandelaar van je hond niet te lijf zou kunnen gaan. Dat heeft Mat nergens gezegd, Mat zélf vindt een kind iets heel anders dan een hond en zou misschien de kindermishandelaar wel te lijf gaan maar de hondenmishandelaar niet, aangezien Mat niet van huisdieren houdt.

Toen zei weer iemand anders dat hij voor zijn kat voelde als een ander voor zijn kind. Toen zei Mat: nou dat geloof ik niet. En ik vermoed dat ze dat niet gelooft omdat je in de situaties zoals ik beschreef voor kind zou kiezen en niet voor kat.

Ik denk overigens - Mat kennende - dat zij helemaal niemand te lijf gaat gaan
Ho ik probeerde Kurritsj te quoten.

En Mat, 't is niet dat ik je een watje vindt. Ik zou verwachten dat jij de mishandelaar van je kind kapót zou maken. Maar in de rechtszaal. Niet fysiek.
Als ik ermee weg zou kunnen komen zouden alle dieren-en kindermishandelaars hetzelfde mogen terugkrijgen als wat zij een ander aandoen. Ik maak daar geen onderscheid tussen.

Ik denk echt serieus dat dat het enige zou zijn wat me tegen zou houden als iemand met z'n tengels aan m'n zoon zit. Het besef dat ik er niet mee weg zou kunnen komen en dan zelf gestraft zou worden. Wat niet wegneemt dat ik hem/haar echt volop in elkaar zou timmeren als ik de kans zou krijgen.

Ik ben geen agressief persoon maar echt, onrecht tegen zowel mensen als dieren haalt het allerheftigste in me naar boven. Ik moet het ook echt niet zien op straat dat iemand een hond schopt of iets dergelijks.
Het verbaast me altijd wel dat mensen het níet doen, wraak nemen op de dader. Als je op een feestje zit en dit onderwerp komt ter sprake dan roept bijna iedereen (inclusief mijn man): "echt, ik ben bereid daarvoor te gaan zitten. Maar hij gaat eraan." Maar toch gebeurt dat niet. Dus iets houdt al die mensen toch tegen. Dat je je kind dan nog meer pijn doet doordat pa of ma naar de gevangenis moet, dat zal het wel zijn.

Ik hoop het nooit in de praktijk te ervaren.
quote:voetjesinhetzand schreef op 17 september 2014 @ 23:14:

Nee dat staat niet in de OP. Dat is wat Matroesjka bedoelde: dat liefde voor je kind anders is dan liefde voor je huisdier (voor iig 99% van de bevolking).

Jullie maken er vervolgens van dat ze dús zegt dat je daarom de mishandelaar van je hond niet te lijf zou kunnen gaan. Dat heeft Mat nergens gezegd, Mat zélf vindt een kind iets heel anders dan een hond en zou misschien de kindermishandelaar wel te lijf gaan maar de hondenmishandelaar niet, aangezien Mat niet van huisdieren houdt.

Toen zei weer iemand anders dat hij voor zijn kat voelde als een ander voor zijn kind. Toen zei Mat: nou dat geloof ik niet. En ik vermoed dat ze dat niet gelooft omdat je in de situaties zoals ik beschreef voor kind zou kiezen en niet voor kat.

Ik denk overigens - Mat kennende - dat zij helemaal niemand te lijf gaat gaan

Weet je wat Voetjesinhetzand, ik doe 's een gek voorstel hier.

We zitten hier met z'n allen op het viva forum en één van de vereisten lijkt mij daarvoor dat we de basisbeginselen van de Nederlandse taal onder de knie hebben en derhalve kunnen lezen.

Dus ik stel als eerste voor dat we zélf lezen en geen gebruik maken van een 'interpreter'.

Verder stel ik voor dat Matroesjka voor zichzelf spreekt en niet voor zich laat spreken.

Dat lijkt me de zaken wat overzichtelijker maken.

Samenvattend: ik heb echt hele andere dingen gelezen dan jij.

Maar misschien lees ik wat objectiever omdat ik Matroesjka niet in real life ken.
quote:topdropje schreef op 17 september 2014 @ 23:18:

Het verbaast me altijd wel dat mensen het níet doen, wraak nemen op de dader. Als je op een feestje zit en dit onderwerp komt ter sprake dan roept bijna iedereen (inclusief mijn man): "echt, ik ben bereid daarvoor te gaan zitten. Maar hij gaat eraan." Maar toch gebeurt dat niet. Dus iets houdt al die mensen toch tegen. Dat je je kind dan nog meer pijn doet doordat pa of ma naar de gevangenis moet, dat zal het wel zijn.

Ik hoop het nooit in de praktijk te ervaren.Dat je je kind er nog meer pijn mee doet wellicht, maar ook gewoon dat je je aandacht maar 1 keer kan richten. Ongeloof, zorgen voor je kind, regeldingen enz.
Ja zo een beetje topdropje.
*ik vind het bijna beledigend voor ouders dat hun liefde voor hun kind hier gelijkgesteld wordt aan de liefde voor een huisdier*
Frankly my dear, I don"t give a damn
Zo lees ik het niet hoor calvijn, ik had het zo niet in de OP moeten zetten.
quote:attribuutje schreef op 17 september 2014 @ 23:14:

Msschien foutje van mij om het zo in de OP te zetten, snap de liefde voor je dier trouwens net zo goed.

Wel eenzelfde soort vraag over je bezittingen dan, je "mag" tegenwoordig en inbreker zonder gevolgen wat hardhandiger aanpakken. Oké hier kun je klappen oplopen, in Amerika kun je zelfs doodgeschoten worden, "risico" van het vak?

Moord voor diefstal vind ik echt buiten proportie. Überhaupt ben ik een tegenstander van dat hele eigen rechter spelen. Het lijkt mij dat verdediging een recht is, maar een tegenaanval is dat natuurlijk niet.

Ik denk overigens ook dat een heftige reactie bij een directe confrontatie niet altijd te voorkomen is omdat je dan vaak niet meer op verstand maar op instinct handelt. Maar ik vindt het een goede zaak om dit te blijven toetsen, om het spelen van eigen rechter te voorkomen.
quote:calvijn1 schreef op 17 september 2014 @ 23:25:

*ik vind het bijna beledigend voor ouders dat hun liefde voor hun kind hier gelijkgesteld wordt aan de liefde voor een huisdier*En dat vind ik dan weer bijna beledigend voor fervente dierenliefhebbers.
quote:calvijn1 schreef op 17 september 2014 @ 23:25:

*ik vind het bijna beledigend voor ouders dat hun liefde voor hun kind hier gelijkgesteld wordt aan de liefde voor een huisdier*

Dat gebeurt ook helemaal niet.

In de OP is gevraagd: zou jij ook zo reageren als sommigen doen bij dierenmishandeling. En daarna kwam de vraag (dus los ervan): zou je ook zo reageren als het om je kind gaat? Het waren voorbeelden om te vragen of je wel of niet agressief zou reageren.

Daarna heeft Blue-lagoon gezegd dat ze geen kinderen heeft dus niet kan vergelijken, maar dat ze inderdaad beschermingsdrang heeft als het om haar kat gaat.
Helemaal mee eens Nummerzoveel.
quote:Kurritsj schreef op 17 september 2014 @ 23:31:

[...]

Dat gebeurt ook helemaal niet.

In de OP is gevraagd: zou jij ook zo reageren als sommigen doen bij dierenmishandeling. En daarna kwam de vraag (dus los ervan): zou je ook zo reageren als het om je kind gaat? Het waren voorbeelden om te vragen of je wel of niet agressief zou reageren.s

Daarna heeft Blue-lagoon gezegd dat ze geen kinderen heeft dus niet kan vergelijken, maar dat ze inderdaad beschermingsdrang heeft als het om haar kat gaat.Maar die drang is niet te vergelijken met de drang om he kind te beschermen
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:NummerZoveel schreef op 17 september 2014 @ 23:31:

[...]

En dat vind ik dan weer bijna beledigend voor fervente dierenliefhebbers.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven