Brainstorm waar te wonen?

20-09-2014 19:34 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een jaar ben ik klaar (jee!) met mijn deeltijdopleiding. Ik werk nu in een ziekenhuis (administratief/secretarieel) maar wil uiteraard meer.

Plan is dus om na het behalen van mijn hbo diploma te kijken naar een hogere functie. Misschien als office manager of meer richting communicatie/marketing (de opleiding die ik nu volg). Doel is in ieder geval meer uitdaging en meer salaris.

Maar goed, ik woon nu in het midden van het land maar ik wil uiteindelijk in een groenere omgeving wonen. Utrecht zelf vind ik een leuke stad maar als ik hier fiets denk ik vaak; gatver al die uitlaatgassen!! Dus zit ik een beetje rond te kijken op internet waar het betaalbaar wonen is, aangezien Utrecht dat absoluut niet is (in je eentje niet iig, en wil wel alleen wonen).

Ik zoek een stad met een leuke, gezellige historische sfeer, groene omgeving, goede verbindingen met ov (dus niet dat je eerst met bus naar trein moet, dan overstappen op een andere trein om ergens te komen, Utrecht, Amsterdam ofzo. Ik vind het belangrijk dat het geen dode stad is; ik ben eind twintig dus aanbod van leuke dingen zoals eetcafes, kroegjes, bioscopen, activiteiten ed vind ik wel belangrijk. Een kleiner stadje is op zich ook goed als ik dan maar wel binnen 15 minuten in een grotere stad kan zijn. Een dorp vind ik drie keer niks, want hou er nogal van dat winkels gewoon ook op zondag open zijn.

Hebben jullie leuke stedentips voor mij?
Zutphen
Vandaag is de mooiste dag.
Meppel?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heb je geen regio waarin je zoekt?

Bijna alle Nederlandse steden hebben een historische binnenstad met horeca en velen hebben ook treinverbinding.

Betaalbaar wonen ligt aan de stad. Buiten de randstad is het vaak betaalbaarder dan erin, maar daar verschilt eigenlijk ook van stad tot stad, en ook of je wil huren of kopen.

Wat voor natuur wil je? Wil je bos, strand, polder?
Ik zat ook aan Nijmegen te denken, maar ik weet niet of je de treinverbinding naar randstad goed genoeg vindt. In Den Bosch zijn winkels tegenwoordig standaard open op zondag. Nijmegen is levendiger.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Zwolle en Amersfoort: mooi centrum, goede verbindingen met OV en voldoende groen.

Goedkoper, minder historisch maar wel koopzondagen en goede OV-verbindingen: Almere
Ik zeg ook Zwolle!
Waarom moet je met het OV kunnen? Als je de drukte van de stad achter je laat is het hoog tijd om een auto aan te schaffen. Kun je tenminste groen wonen ipv dat je altijd in 'n stedelijke omgeving moet blijven wegens de nabijheid van een bus of trein.
In Groningen kun je nog heel erg goedkoop vrijstaand op 'n groot perceel wonen. Limburg is volgens mij al weer veel duurder.
Breda!
Als je in Nijmegen woont, waarom zou je dan nog naar de Randstad willen? Je moet dan al gauw via Utrecht reizen met de trein.

Nijmegen is al vaker genoemd en is gewoon een leuke stad. En niet alleen omdat ik er woon.

Afhankelijk van de lokatie vind ik huren in Nijmegen wel prijzig. Maargoed, dat is kopen ook. Net buiten Nijmegen liggen Beuningen en Wijchen, dat is goedkoper en misschien een goede optie. Ik zou dan zelf voor Beuningen kiezen. Of Elst, dat ligt net aan de andere kant van Nijmegen en is ook een redelijk formaat stad.
Het fijnst qua natuur vind ik groen. Dus lekker bos trekt me erg aan. Polder en strand niet zo.

Ja ik weet eigenlijk niet waarom ik per se goede verbinding wil met ov. Misschien omdat ik mijn hele leven gewend ben om zonder auto te leven en alles op de fiets of met ov te doen. Als ik goedkoop kan wonen en dan met auto is dat een goede combi. Het is meer dat als je in de randstad ook nog eens een auto wil, het dubbel zo duur is. Hoge woonlasten, parkeerkosten, benzine, andere autokosten.

Uiteindelijk wil ik wel kopen. Als ik de huurprijzen zie in regio Utrecht van woningbouw schrik je je rot. Dat is zo 700 euro voor een redelijke woning ipv gare flat op een slechte plek. En kopen in regio Utrecht is ook gewoon duur. De "normale" huizen met een tuintje beginnen bij 150.000 (wil het er van binnen ook goed verzorgd uit zien).
quote:ananassje schreef op 20 september 2014 @ 21:20:

Ja ik weet eigenlijk niet waarom ik per se goede verbinding wil met ov. Misschien omdat ik mijn hele leven gewend ben om zonder auto te leven en alles op de fiets of met ov te doen. Als ik goedkoop kan wonen en dan met auto is dat een goede combi. Het is meer dat als je in de randstad ook nog eens een auto wil, het dubbel zo duur is. Hoge woonlasten, parkeerkosten, benzine, andere autokosten.Daarom moet je dus niet zoeken in een stad, want dan blijf je dure woningen treffen. Als je op het platte land zoekt kun je goedkoop en groen wonen en staat je auto gratis bij je op je eigen oprit. En in dorpjes hoef je ook geen parkeergeld te betalen als je er om boodschappen gaat.
ooh als je natuur wil is Malden (wederom tegen Nijmegen aan) een goede optie. Is daar omgeven van bos.
Ik zou zeggen Arnhem of Amersfoort.

Beiden mooie centra, Amersfoort mooier dan Arnhem.

Arnhem leeft wel wat meer en je bent in 10 min auto of 15 min fietsen op de Veluwe. Ook heeft Arnhem veel groen in de stad zelf. Arnhem heeft elke zondag koopzondag, Amersfoort weet ik niet. Vanuit Amersfoort ben je sneller in de randstad.

Nijmegen is ook een leuke stad, maar met OV en auto toch net een stuk verder van de randstad af.

Verder vind ik Den Bosch, Zutphen en Deventer ook leuke steden.

Van Deventer weet ik dat het vrij goedkoop wonen is. Wel minder groen en bos dan bijvoorbeeld Amersfoort of Arnhem.
Wil je op een kamer wonen? Met een HBO-starterssalaris ben je vaak aangewezen op een sociale woning en in de meeste leuke steden (Haarlem, Leiden, Delft, Den Haag) zijn daar gigantische wachtlijsten voor. Particulier huren is daar peperduur, dus wat dat betreft kun je het beter buiten de Randstad zoeken.
Alphen aan den Rijn vind ik trouwens ook erg leuk. Is dat een stad of een dorp?
Ze wil de randstad juist uit en in een bosrijke groene omgeving wonen, dus op kamers in grote steden lijkt me niet erg van toepassing, betjebig.
quote:elninjoo schreef op 20 september 2014 @ 21:30:

Ze wil de randstad juist uit en in een bosrijke groene omgeving wonen, dus op kamers in grote steden lijkt me niet erg van toepassing, betjebig.Dat zag ik later, ik dacht dat ze ook snel in een grote stad als Utrecht of Amsterdam wilde zijn. Dan kom je toch uit op de Randstad of Almere.
Ik snap niet wat je precies wilt. Als je geen uitlaatgassen, bussen en drukte wilt moet je gewoon helemaal niet in een stad gaan wonen. Ik woon in Groningen en dat is een stuk kleiner dan Utrecht, maar ook hier word ik regelmatig bijna van m'n fiets gereden door een stinkbus en zijn al mijn vrienden en ik (starters) aangewezen op huisjes met balkonnetjes of kleine tuintjes. Tuurlijk, ik woon groter dan vrienden van mij voor meer geld in Amsterdam, maar echt "groen" zou ik mijn leefomgeving niet noemen. Als je echt een grotere tuin en de ruimte wilt moet je in de provincie gaan wonen (maar dan mis je weer de levendigheid en voorzieningen van de stad) of flink verdienen.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat er meer natuurgebieden en landelijke omgeving op een kortere reisafstand zijn. Maar dat zie ik je niet letterlijk zeggen, dus ik vraag me af of je dat bedoelt?
Toen ik Groningen noemde bedoelde ik uiteraard niet de stad, maar de provincie. In een stad ben je idd veroordeeld tot kleine appartementjes als het betaalbaar moet blijven. Maar voor vrij weinig geld kun je ruim vrijstaand wonen buiten het stedelijk gebied.
Een kleiner plaatsje vind ik ook wel leuk hoor maar dan wel met genoeg winkels zoals een supermarkt en drogist minimaal. Niet dat ik heel ver moet gaan voor een supermarkt. En dan met een fietsafstand van bijv. 15 minuten naar een groter, levendiger, historisch centrum.
quote:-tinkerbell- schreef op 20 september 2014 @ 19:59:

[...]

Arnhem heeft wekelijks koopzondag, Nijmegen geloof ik twee tot drie keer per maand.Oh echt? Ik loop achter. Misschien komt het omdat ik naar de biblebelt zou kunnen fietsen, maar bij mij in de (toch redelijk grote) stad is dat echt niet zo.
Oldenzaal - Enschede.

nog niet genoemd hier.

Groen genoeg, uitgaan geen probleem, winkels iedere zondag open.

UT in de achtertuin, prima OV, en betaalbare woningen (vooral in Enschede.)

nog een voordeel, voordelig shoppen in Duitsland. (dat scheelt echt)
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
quote:elninjoo schreef op 20 september 2014 @ 21:59:

Toen ik Groningen noemde bedoelde ik uiteraard niet de stad, maar de provincie. In een stad ben je idd veroordeeld tot kleine appartementjes als het betaalbaar moet blijven. Maar voor vrij weinig geld kun je ruim vrijstaand wonen buiten het stedelijk gebied.Dat dacht ik inderdaad wel, dat jij dat bedoelde, maar aan TO haar eisenlijstje te lezen (snelle OV-verbinding, eetcafés/kroegjes/bioscopen, winkels open op zondag) zou de provincie niet echt iets voor haar zijn. Hoewel, als je leest dat ze graag groen wil wonen en zat is van bussen etc misschien juist weer wel. Een beetje tegenstrijdig, vandaar dat voor mij niet helemaal duidelijk is wat TO nou precies zoekt en of dat realistisch is...
Ik denk dat je gewoon breed moet kijken naar vacatures en gaan wonen waar je werk kunt krijgen. Het is tegenwoordig nog niet zo makkelijk om als starter aan het werk te komen, en ik denk zelfs dat het vinden van een woning makkelijker is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven