Cocker spaniel laten helpen?

23-09-2014 14:34 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Mijn man en ik willen graag een hond en wel een engelse cocker spaniel. Wij hadden in ons hoofd dat we graag een teefje willen omdat deze minder dominant zouden zijn en daarom als eerste hondje iets makkelijker op te voeden. En in onze omgeving is het eigenlijk vaste prik, dat als je een huisdier in huis neemt en je geen nestje wil, dat je deze dan laat helpen (bij honden, katten, mannetjes, vrouwtjes).

Nu hebben we contact gehad met een fokker en die geeft aan dat ze ons geen teefje wil verkopen als wij van plan zijn haar te laten steriliseren omdat dat zonde is.

Dus nu zijn wij terug gestuurd met huiswerkvragen waarom we eigenlijk een teefje willen en waarom we die willen laten steriliseren. en we lopen tegen een aantal onduidelijkheden aan.

Wij dachten dat het voor het hondje beter was om ze te laten helpen (zowel mannetjes als vrouwtjes), omdat ze dan geen last hebben van extreme hitsigheid waar ze niets mee mogen.

Maar de fokster had het er juist over dat het zielig is om een vrouwtje te steriliseren omdat ze dan op jonge leeftijd al hormonaal de menopauze in werd geduwd.

Bovendien kan het een vreselijk lelijke vacht tot gevolg hebben.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

- is een lelijke vacht ook bij reutjes het gevolg als je laat helpen? Of geldt dit alleen voor het steriliseren van teefjes?

- als je je teefje niet laat steriliseren, loop je dan geen enorm risico op hormoon-gedreven ontsnappingen met zwangerschap tot gevolg?

- is zo'n loops teefje sowieso niet enorm veel gedoe?

- als we zouden besluiten om een reutje te nemen, wat zijn dan de risico's van niet laten helpen? Worden ze dan niet enorm hitsig en kunnen we hem ooit wel los laten lopen? we zitten namelijk ook niet te wachten op 'hondenmoeders' die aan de deur staan omdat onze hond de hare heeft bezwangerd..

Graag tips en ervaringen als aanvullingen op de (op internet tegenstrijdige) informatie
Sorry Star, ik zat te snel op de kast.

Mijn man gaat het om het vies Die ziet zichzelf echt niet de inlegkruisjes van de hond vervangen.

Maar bij mij gaat het vooral over het risico van schijnzwangerschappen en hormonale onrust.

Wij zitten op dit moment samen op de bank ons gek te googelen en te zoeken. De foto's die we tot nu toe hebben gezien van wat bedoelt wordt met een "castratenvacht" die vind ik wel meevallen en ik zou daar best mee kunnen leven. Mijn cocker hoeft niet per sé zijdezachte "vlaggen" onder aan de buik te hebben, aangezien we er toch geen shows mee willen lopen.

Mijn man vind sommige honden met een ruwere vacht net beertjes, en hij heeft altijd al een beertje gewild

Dus op dit moment neigen we naar de keuze voor een teefje en dan gewoon de eerste loopsheid afwachten. Mochten we de indruk hebben dat ze er zelf wel erg veel last van heeft, dan kunnen we haar alsnog laten steriliseren.

Maar wat zeggen we dan tegen de fokster? Ik heb na dat eerste gesprek het gevoel alsof ik tijdens een sollicitatiegesprek een fatale fout heb gemaakt..
Ik heb de voorgaande reacties niet gelezen hoor (even geen tijd) dus reageer even snel.

Wij hebben een cocker, mannetje. 3 jaar lang via implantaat hormonen gegeven ivm hitsigheid. Daarna toch laten castreren. Geen spijt van gehad, helaas is de vacht wel stugger en wolliger geworden. Maar prima mee te leven hoor. Mocht je foto's willen zien pb me dan even

Spaniel is een speurhond. Wil graag werken. Snuffelt vooral heel erg veel en is gek op spelletjes.

Wij hebben een fantastische hond al jaren. Nooit spijt van gehad, een heerlijk beest, ideale gezinshond.

En het is pas sneu als je een hond zijn hormonen laat behouden zonder daar ooit iets mee te kunnen.... maar das mijn mening
quote:laylalala schreef op 23 september 2014 @ 19:39:

Mijn man gaat het om het vies Die ziet zichzelf echt niet de inlegkruisjes van de hond vervangen.

Maar bij mij gaat het vooral over het risico van schijnzwangerschappen en hormonale onrust.

Wij zitten op dit moment samen op de bank ons gek te googelen en te zoeken. De foto's die we tot nu toe hebben gezien van wat bedoelt wordt met een "castratenvacht" die vind ik wel meevallen en ik zou daar best mee kunnen leven. Mijn cocker hoeft niet per sé zijdezachte "vlaggen" onder aan de buik te hebben, aangezien we er toch geen shows mee willen lopen.

Mijn man vind sommige honden met een ruwere vacht net beertjes, en hij heeft altijd al een beertje gewild

Dus op dit moment neigen we naar de keuze voor een teefje en dan gewoon de eerste loopsheid afwachten. Mochten we de indruk hebben dat ze er zelf wel erg veel last van heeft, dan kunnen we haar alsnog laten steriliseren.

Maar wat zeggen we dan tegen de fokster? Ik heb na dat eerste gesprek het gevoel alsof ik tijdens een sollicitatiegesprek een fatale fout heb gemaakt.. Er zijn toch wel andere fokkers? Als je hier geen goed gevoel bij hebt zou ik verder zoeken. Ik vind het sowieso al niet ok dat iemand jullie oplegt wat je wel/niet met de hond moet doen zodra jullie. eigenaar zijn. Een advies geven oké, maar dit vind gaat te ver.
Cum non tum age
Ik wil niet betweterig overkomen, maar ik denk dat jullie een beetje onderschatten hoe vervelend het is voor de gemiddelde cocker om met een castratenvacht te moeten leven. Vervelend voor de hond dus in de zin van levenskwaliteitbelemmerend. Dat zou ik toch wel zwaar laten meewegen. Heel fijn dat jullie daar 'best mee kunnen leven' maar het gaat toch om het welzijn van de hond.
quote:noa schreef op 23 september 2014 @ 19:52:

[...]

Er zijn toch wel andere fokkers? Als je hier geen goed gevoel bij hebt zou ik verder zoeken. Ik vind het sowieso al niet ok dat iemand jullie oplegt wat je wel/niet met de hond moet doen zodra jullie. eigenaar zijn. Een advies geven oké, maar dit vind gaat te ver.Net zo goed als dat het de pupkoper vrij staat een deurtje verder te zoeken als de 'eisen' van een fokker hem niet aanstaan, is het ook het goed recht van een fokker om een pupkoper NEE te verkopen om voor hem relevante redenen.
quote:noa schreef op 23 september 2014 @ 19:52:

[...]

Er zijn toch wel andere fokkers? Als je hier geen goed gevoel bij hebt zou ik verder zoeken. Ik vind het sowieso al niet ok dat iemand jullie oplegt wat je wel/niet met de hond moet doen zodra jullie. eigenaar zijn. Een advies geven oké, maar dit vind gaat te ver.

Natuurlijk zijn er andere fokkers. Dan zouden we verder moeten zoeken. Maar ik heb wel begrepen dat er meer fokkers zijn die er zo over denken (al hoewel we nu natuurlijk wel weten wat het 'gewenste' antwoord is).

En deze fokker voelde verder zo prettig aan. Goede website, vriendelijk aan de telefoon, kennel ziet er mooi uit. Het feit dat ze er zelf genoeg om geeft om uberhaupt wensen aan te geven wat er met hun hondjes gebeurd vind ik ook een goed teken.

En toen hadden ze ook nog eens een nestje op komst in onze favoriete kleurstelling en met zo'n timing dat we de pup precies op konden halen op de laatste vrijdag voor de kerstvakantie van 2 weken ingaat.

Ja dat was natuurlijk wel heel perfect geweest.

Aan de andere kant.. als we gewoon eerlijk vertellen hoe we erin staan (niet steriliseren, tenzij wij denken dat ze er last van heeft), dan mag ze zelf beslissen of ze aan ons wil verkopen. Zo niet, dan zoeken we alsnog verder.
quote:cynba schreef op 23 september 2014 @ 19:52:

Ik wil niet betweterig overkomen, maar ik denk dat jullie een beetje onderschatten hoe vervelend het is voor de gemiddelde cocker om met een castratenvacht te moeten leven. Vervelend voor de hond dus in de zin van levenskwaliteitbelemmerend. Dat zou ik toch wel zwaar laten meewegen. Heel fijn dat jullie daar 'best mee kunnen leven' maar het gaat toch om het welzijn van de hond.

Dit dus. Voor een hond kan een castratenvacht (zeker bij Cockers is die vaak extreem) echt ontzettend vervelend zijn. De vacht 'ademt' niet goed en is daardoor enorm verstikkend en warm. Verder kan het zelfs pijnlijk zijn en voor hotspots zorgen. Het kost heel veel onderhoud, en ook dat is vaak pijnlijk voor de hond.

Verder zou ik, als je bij deze fokker een goed gevoel hebt, gewoon eerlijk aangeven wat jullie willen. Dan kan de fokker beslissen of ze aan jullie een pup wil verkopen of niet. Zo niet, dan kun je altijd nog een andere fokker zoeken. Gezien Cockers vaak zo'n last van een castratenvacht hebben, is de kans wel aanwezig dat sommige andere fokkers ook moeilijk kunnen gaan doen. Maar dat kun je dan altijd nog zien. Ik ga persoonlijk ook liever naar een fokker die zich misschien iets te veel 'bemoeit' met de pup dan naar een fokker die het allemaal koud laat.
Ik heb een labradorreu van bijna 15 maanden, als dr teefjes loops zijn is hij gewoon echt ziek. Spugen klappertanden diaree en mij de hele dag smachtend aankijken van wanneer gaan we weer naar buiten.

Ook het rijden werd steeds erger, ik sleepte em wel gelijk bij de hond weg maar het is echt super vervelend. Ik heb dus gekozen voor castratie vorige week. Het duurt nog wel even voor we kunnen zien hoe en wat maar het piepen buiten naast me is nu al weg..

Succes met je keuze
quote:laylalala schreef op 23 september 2014 @ 19:39:

Maar wat zeggen we dan tegen de fokster? Ik heb na dat eerste gesprek het gevoel alsof ik tijdens een sollicitatiegesprek een fatale fout heb gemaakt.. En een andere fokker dan? Laat je niet dwingen een keuze te maken die je eigenlijk niet wil.
Ik heb een reu en die is 100% homo. Loopse teefjes doen hem niks maar een hazewind hondje daar valt ie voor in katzwijm. Echt waar, meer dan eens gebeurd.

Ik daarentegen begrijp niks van zijn smaak, stomme rilbeesten. Maar uiteindelijk wil je ook gewoon dat hij gelukkig is nietwaar!
Ja en?
Mijn reu is ook altijd letterlijk ziek als er loopse teven in de buurt zijn.

Over beertjes gesproken; Basset fauve de Bretagne is ook leuk
quote:snoopylynn schreef op 23 september 2014 @ 20:16:

Ik heb een reu en die is 100% homo. Loopse teefjes doen hem niks maar een hazewind hondje daar valt ie voor in katzwijm. Echt waar, meer dan eens gebeurd.

Ik daarentegen begrijp niks van zijn smaak, stomme rilbeesten. Maar uiteindelijk wil je ook gewoon dat hij gelukkig is nietwaar!Ik las ribbeesten
Zal ik je laten weten hoe de coatkam bevalt?
quote:andrea82 schreef op 23 september 2014 @ 19:49:

En het is pas sneu als je een hond zijn hormonen laat behouden zonder daar ooit iets mee te kunnen.... maar das mijn mening

Dat is een uitspraak waar ik het absoluut niet mee eens ben. Castratie is een blijft een behoorlijkingrijpende ingreep. Nog buiten dat het medisch gezien een echte operatie is. Hormonen heb je niet enkel nodig enkel voor je daadwerkelijk voort te planten. Dat is ook in de natuur maar een heel klein aspect. En vele lager in rangouder staande mannetjes zullen zich ook nooit voortplanten.

Je moet dus goede redenen hebben om je huisdier te castreren die verder gaan dan 'best wel lastig' of 'best wel vies" En als je bij voorbaat besluit tot castratie over te gaan bij een teefje moet je juist niet twee loopsheden afwachten zoals hierboven iemand zegt maar juist al op jonge leeftijd. De ingreep is dan veel kleiner , kans op complicaties daardoor veel kleiner en hebt dan nog het voordeel van minder kans op melkklier tumoren. Na twee loopsheden is dat voordeel zo goed als weg.
quote:Star schreef op 23 september 2014 @ 20:21:

Mijn reu is ook altijd letterlijk ziek als er loopse teven in de buurt zijn.

Over beertjes gesproken; Basset fauve de Bretagne is ook leuk Leuk hè Die heb ik ook een (kruising met)
quote:elephantintheroom schreef op 23 september 2014 @ 20:35:

[...]

Leuk hè Die heb ik ook een (kruising met) Jaaaaaa heel leuk! Heb niks met kleinere honden, maar dit is de uitzondering op de regel.
Baukje, kan ik ervan uitgaan dat het effect van de chemische castratie hetzelfde is als dat van een operatieve castratie? Dus geen voorhuidontsteking meer, maar ook geen karakterverandering?
Cum non tum age
Wat betreft het verkeerde antwoord tijdens een sollicitatie-gevoel: dat had ik ook even bij het gesprek met de fokster laatst. Maar ik legde uit waarom ik sterilisatie overwoog (kanker melkklieren, baarmoederontsteking of kanker waar eigen hond vroeger bijna aan dood ging, kans op zwangerschap). Maar dat ik, na het luisteren naar haar argumenten, beter begreep wat de nadelen zijn en ik een sterilisatie niet zomaar zou doen. Dat ik nooit stil had gestaan bij de nadelen omdat ik bijna een soort van gehersenspoeld was dat sterilisatie zo vanzelfsprekend is. Heb jaren in het caraibisch gebied in een dierenasiel gewerkt en daar werden alle dieren zo vroeg mogelijk geholpen. Erg logisch daar maar hier niet perse.

Ik zou niet teveel malen om wat de fokster zegt. Zeg gewoon dat je je goed hebt ingelezen, dat sterilisatie eventueel pas op latere leeftijd zal plaatsvinden, rond de acht of negen jaar.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:noa schreef op 23 september 2014 @ 20:36:

Baukje, kan ik ervan uitgaan dat het effect van de chemische castratie hetzelfde is als dat van een operatieve castratie? Dus geen voorhuidontsteking meer, maar ook geen karakterverandering?Ja he effect van een chemische castratie is wel voorspellend voor gewone castratie. Echter een nadeel van castratie (zwaarlijvigheid) zie je vaak pas na verloop van wat langere tijd ontstaan. En dat heeft ook weer invloed op het karakter. Nu heb je als eigenaar het gewicht van de hond natuurlijk zelf in de hand. Althans wel als het gaat om overgewicht. Maar de praktijk bewijst dat dat voor vele eigenaren toch een onmogelijke opgave is.
Hier twee Engelse cocker spaniel teefjes van 5 en 9 jaar oud. Beide voor het eerste jaar laten steriliseren. Op advies van zowel fokker als dierenarts. En voor de jongste was het maar goed ook, want ze bleek een baarmoederafwijking te hebben dus ook gelijk haar baarmoeder verwijderd. Het is hierboven al eerder gezegd, het verkleint enorm de kans op melkkliertumoren en andere narigheid. Op internet veel info hierover te vinden.

Twee hele lieve stabiele honden, wel met een sterk karakter. Het zijn eigenlijk niet echt beginnershonden, hoe schattig ze er ook uitzien. Een ontzettend leuk ras!! Kunnen uren sjouwen in het bos, maar een dagje luieren op de bank vinden ze ook heerlijk.. Ze passen zich makkelijk aan, maar blijven echte jachthondjes.

Wat betreft karakter, geen veranderingen na de sterilisatie. De vacht is wel iets veranderd, dat klopt. ietsje doffer, iets meer krul. Maar de onze gaan elke 12 weken naar de trimmer, en zien er piekfijn uit daardoor. Ze kunnen iets meer aanleg krijgen tot overgewicht na sterilisatie, maar dat merk ik maar bij een van onze cockers, de rustigste

Heel veel plezier met je hondje!!
Wil je foto's zien ik stuur ze je graag! Heb een eenkleurige zwarte en een oranje bonte
quote:cynba schreef op 23 september 2014 @ 19:55:

[...]

Net zo goed als dat het de pupkoper vrij staat een deurtje verder te zoeken als de 'eisen' van een fokker hem niet aanstaan, is het ook het goed recht van een fokker om een pupkoper NEE te verkopen om voor hem relevante redenen.Inderdaad zoals een koper bewust een fokker zoekt , zoekt een fokker bewust een aspirant koper. Hier worden de potentiele kopers gescreend. Je steekt heel veel energie, tijd en geld in een nestje met een bepaald doel voor ogen. Je wil dan wel dat zo'n hondje zich ook in al die aspecten kan ontplooien. Ik denk dat dat het essentiële verschil is tussen fokken en vermeerderen. Ik zou dus ook nooit een hondje kopen als een fokker niet met een hele 'eisen pakket' kwam. Want zonder die eisen is betreffende verkoper niet echt geïnteresseerd in het ras en is dus geen fokker maar een vermeerderaar. Niet dat er voer bepaalde eisen niet te discussiëren zou zijn. Maar puur gezien vanuit betrokkenheid van de fokker.
Dank je voor het antwoord Baukje. Ik ben niet bang voor overgewicht, hij eet gezond en beweegt veel.
Cum non tum age
Ik vond het destijds ook wel lastige keuzes hoor, je hoort zoveel verschillende verhalen omtrent voor- en nadelen m.b.t. sterilisatie e.d.. En je wil graag het beste doen voor je hondje. Gelukkig heb ik twee lieve gezonde honden. Wel met een iets wolliger vachtje inderdaad
quote:noa schreef op 23 september 2014 @ 21:05:

Dank je voor het antwoord Baukje. Ik ben niet bang voor overgewicht, hij eet gezond en beweegt veel.Als je je er van bewust bent kun je er rekening mee houden. Na castratie hebben honden echt minder voer nodig. Terwijl ze eetlust aanvankelijk nog gewoon als vanouds is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven