Geld & Recht alle pijlers

Probleem na APK keuring.

26-09-2014 15:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wellicht dat iemand er hier verstand van heeft, of andere bruikbare tips wellicht. Het zit zo..

Het viel ons (partner & ik) op dat er af en toe een klein beetje olie lekte bij onze auto. Minimaal, dus we hadden zoiets, wacht de APK even af die eraan zit te komen, wellicht zo gefixt.

Nou is het misschien onze fout geweest, maar als ik na zoek wat de APK keuringseisen zijn, had de monteur dit moeten zien, maar wij hebben niet vantevoren gemeld dat er soms iets lekte.

Nou goed, er scheelde een aantal dingen aan de wagen en na een leuk bedrag betaald te hebben was de auto APK weer gekeurd. Op dat moment stond ik ook helemaal niet meer stil bij het af en toe lekken van de olie. Nogmaals, het was zo minimaal dat ik het wel vaker vergat :P

3 dagen later stond mijn vriend stil. versnellingsbak vastgelopen, compleet droog.

Nu heb ik nogal mijn twijfels voor in hoeverre wij nalatig zijn geweest en in hoeverre de monteur nalatig is geweest. Of is dit pure pech? Hij zegt namelijk nu dat er tijdens die laatste rit iets met een vaart vanuit de onderkant tegen de versnellingsbak/kabel/ikbengeenexpert is aangeschoten. Hierdoor zou eens scheurtje zijn ontstaan en olie zijn gaan lekken.

Zonder APK was ons dit dus sowieso ook gebeurd, daar ben ik me van bewust, maar had hij het al kunnen zien, weten, moeten melden?

Achteraf hoor ik natuurlijk allemaal doemscenario's over deze garage, wat mij niet meer gerust stelt.

Puntje 2 is dat de auto 2.5 week bij de garage heeft gestaan voordat meneer weer contact met ons opnam :( dit gaat een flinke duit kosten. Wederom....
Jullie snappen er niks van. Verdiep je er eens in.

Een APK is een verplichte jaarlijkse keuring van je auto op een bepaald aantal cruciale (veiligheids)systemen van je auto.

Daarbij wordt dus niet je hele auto nagelopen. Alleen de dingen die verplicht zijn. Kleine olielekkage uit de versnellingsbak hoort daar niet bij.

Naast een APK heeft je auto ook regelmatig een onderhoudsbeurt nodig. Hierbij zou je versnellingsbak op zich wel aan bod moeten komen, hang er van af wat voor onderhoudsbeurt je afspreekt.

Verder ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk om dingen te melden.

Ik zou dus zeggen dat jullie zelf nalatig zijn geweest.
APK gaat over de verkeersveiligheid van de auto. Hoe zuur ook, een versnellingsbak heeft niets met de APK te maken. Op dat punt is er door de monteur m.i. niets over het hoofd gezien.

Jammer maar als jullie wisten dat er iets lekte, had je zelf moeten vragen om daar naar te kijken. Zeker als de auto alleen voor APK is gebracht en niet ook voor onderhoud.
Hoe had je het gevonden als hij je versnellingsbak had vervangen en je dan de rekening had gepresenteerd?
Eens met Jo. Een APK keuring is niet hetzelfde als een onderhoudsbeurt. Je kunt wel een afspraak maken en beiden combineren, alleen een APK is alleen kijken of het ding geen gevaar vormt op de weg voor de medeweggebruikers (kan ieder moment door de assen zakken/afgesleten remmen/functionerende lichten).
Dit hoort niet bij de APK, de monteur is dus niet nalatig geweest. Jullie zijn nalatig geweest want jullie hadden de auto direct naar de garage moeten brengen om hem na te laten kijken of hem een grote beurt moeten laten geven.
Eens met de rest, dit hoort nie bij een apk maar bij een servicebeurt. En die heb je niet laten uitvoeren. Ik snap niet dat je dit niet doorgeeft zelf en dat je maar gewoon verwacht dat de monteur dit meeneemt bij een apk. Eigen schuld dikke bult dus...
Gelukkig weten de meesten van jullie het ook zo lekker vriendelijk te brengen haha.

http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-checklist

Hoe moet ik het eerste punt hierbij dan interpreteren?
@jaja8080: Wat heeft dat ermee te maken? Zodra hij een reparatie uit wilde voeren werd er vantevoren gewoon gebeld over een prijs.
En na hoeveel berichten wordt dit topic weer verwijdert ?
Niet geschoten is altijd mis
Als ik niet in mijn recht sta, sta ik niet in mijn recht. Als dit niet bij een APK keuring hoort heb ik pech. Duh. Blijkbaar is een vraag gewoon normaal beantwoorden te veel voor de meesten zo op vrijdagmiddag ;)
Dàt olie lekken gaat over grotere hoeveelheden waardoor er vervuiling ontstaat (glijpartijen over olievlekken) en/of er gevaar ontstaat door niet genoeg remdruk als het gaat om remleidingen bijv.

Je geeft zelf aan dat er af en toe minimaal wat lekte. Dat klinkt als te weinig voor APK afkeur. Sowieso: af en toe is niet altijd dus misschien lekte er niets toen de auto gekeurd

werd.
Je zegt zelf dat er af en toe een beetje olie lag (forum via app, kan letterlijke woorden niet teruglezen)

Jullie hadden dit moeten aangeven bij de APK. Voor een garage kan ook iets onder 'zweten' vallen en lekt er dus niks
quote:melbourne88 schreef op 26 september 2014 @ 15:50:

Gelukkig weten de meesten van jullie het ook zo lekker vriendelijk te brengen haha.

Hoe moet ik het eerste punt hierbij dan interpreteren?Je zegt zelf dat het maar heel minimaal was, dat je het zelf steeds vergat, dat je het niet gemeld had. Als die lekkage zo ontzettend minimaal is, is het niet gek dat een monteur dat niet ziet lijkt me.
Ja het was echt minimaal.

Ik zal er dan maar eens over na gaan denken die auto aan de sloop te verkopen. Misschien krijg ik er nog iets voor zonder versnellingsbak...
quote:melbourne88 schreef op 26 september 2014 @ 15:50:

Hoe moet ik het eerste punt hierbij dan interpreteren?Dit is een checklist voor jezelf.....
Kijk eens TO, zelfde site..... zie onderste. Je hebt dus niets om te gaan klagen.

Algemene APK keuringseisen waar uw auto aan dient te voldoen

Werkende claxon met 1 vaste toonhoogte

Snelheidsmeter dient te werken

Dashboardverlichting is een APK keuringseis. In ieder geval de snelheidmeter dient verlicht te zijn.

Werkend controlelampje van de mistlampen. Indien u zelf test houdt u er rekening mee dat deze bij veel auto’s alleen werkt als de gewone verlichting aanstaat.

Stoelen dienen vast te zitten en rugleuning moet vergrendelbaar zijn. Deze mag vergrendeld niet naar voren kunnen.

Originele, goed sluitende tankdop

Trekhaak dient vast te zitten, elektronica hiervan hoeft niet te werken. APK keuringseis voor afneembare trekhaak is een goede werking van borgconstructie.

Accu moet vast zitten

Brandstofleidingen mogen niet lekken of ‘zweten’

Motorsteunen mogen niet gescheurd zijn

Er moet voldoende remvloeistof in het reservoir zitten.

Remleidingen moeten vrij van ernstige roest zijn

Ernstige olielekkage is niet toegestaan
Ik heb net wel nog even aan mijn partner nagevraagd wat hij de eerste keer gerepareerd heeft en dit was de steun/ophanging van de versnellingsbak.
een apk is een moment opname.

wij kochten een andere auto , deze auto was de dag ervoor gekeurd bij desbetreffende garage/dealer

aangezien mijn man flinke stukken moest gaan rijden hebben we de auto globaal laten nakijken door een vriend, helaas is het rubber van de fusee kogel gescheurd, dit is een afkeur punt bij de apk , maar is dus niet opgevallen met keuren , auto was op vrijdag gekeurd en wij zijn op woensdag langs onze vriend geweest

waarschijnlijk was het rubber al ten tijde van de keuring kapot maar is dit helaas niet opgevallen, pech voor ons
Sorry, had je bericht nog niet gelezen @ gravinnetje.

Tja, dit was geen érnstige lekkage nee.
Een monteur had echt wel kunnen zien of een auto olie lekt, dat ziet hij toch als de auto op de brug staat?

Wat mijn garage doet is dat hij een kleine beurt doet voordat ze hem APK gaan keuren. Daar valt o.a. het verversen van de olie onder. Als TO haar auto al olie had gelekt, dan had de monteur bij het verversen kunnen zien dat er minder olie uit kwam dan dat hoort. Het controleren van olie hoort standaard bij de APK, een auto kan niet APK geweigerd worden als hij olie lekt, maar het is wel een checkpunt bij de keuring.

Van een garagewebsite die APK's uitvoert:

Olielekkage

Op zich was olielekkage altijd al een belangrijk onderdeel van de APK-keuring, maar vanaf 2012 is dit punt strenger geworden. Overigens is het alleen een reparatie-adviespunt, wat betekent dat er wordt geadviseerd te controleren op overmatige olielekkage op meer plekken in de auto. Mocht er dan sprake zijn van lekkage, dan is het uiteraard verstandig dat te laten repareren. De plekken waar vanaf 2012 wordt geadviseerd ook goed op de olie lekkage te controleren, zijn onder meer de motor en de versnellingsbak.
APK is geen beurt.. Ze lopen hem na.. meer niet.. Mijn garage doet beiden.. loopt hem na voor de keuring, repareert de noodzakelijke dingen én geeft aan welke dingen er in de beurt moeten gedaan worden.. Meestal doe ik het in 1 x, dan is mijn APK namelijk gratis..
Yoshe : hij lekt niet continu olie. Kan dus best zijn dat hij net niet aan het lekken was, toen hij op de brug stond bij de keuring.
Als ik mijn auto een APK keuring krijgt, geef ik gelijk door of de auto een kleine of grote beurt nodig heeft.

Daar betaal ik dan uiteraard extra voor.

Jij hebt geen opdracht gegeven voor een kleine of grote beurt, dus eigen schuld,dikke bult.
Dus je brengt een kapotte auto bij de garage, meldt niets of het euvel, en wil vervolgens de garage de schuld geven als het kapotte onderdeel het begeeft omdat zij het niet hebben opgemerkt? Echt?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven