problemen met katten

28-09-2014 16:05 4 berichten
Goedemiddag,

Ik hoop dat iemand mij aan goed advies kan helpen. Ik heb twee katten, de een al een jaar of 13 (A), de ander (B) sinds begin maart.

B komt uit het asiel en volgens het asiel kon B niet goed met ander katers maar wel goed met poezen. A is een poes en heeft altijd ons huishouden gedeeld met een ander kat, ook een (jeweetwel) kater. Toen deze andere kat in januari overleed wilde ik graag een nieuwe kat omdat A mij 'tolereert' maar echt gek is op mijn man en ook nooit bij mij komt liggen of zich door mij laat aaien. Ik wilde graag weer een 'eigen' kat om mee te knuffelen.

Maar goed, in het begin ging het aardig maar het gaat steeds slechter. B vliegt continu A aan en A durft alleen naar binnen te komen als wij ook binnen zijn. B is een lieverd maar op één of ander manier lijkt hij haar niet te accepteren.

B naar het asiel terug brengen is wel het laatste wat ik wil maar de situatie zoals deze nu is kan zo ook niet blijven voortduren. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze elkaar accepteren??
Hoe heb je ze aan elkaar geïntroduceerd? B eerst in een andere kamer en wennen aan elkaars geurtjes? Of B in huis los gelaten samen met A?

Is de omgang tussen die 2 altijd zo geweest? Of is het ooit wel goed geweest tussen ze? Indien dit nieuw is: wanneer is het begonnen en is daar wellicht iets belangrijks aan vooraf gegaan?

Kater is gecastreerd toch? Wellicht kun je een feliway stopcontact verstuivertje proberen, maar dit klinkt als een te ingewikkeld probleem voor zo'n simpele oplossing.

Indien je de katten niet rustig hebt geintroduceerd (staat veel over op internet), maar direct bij elkaar gezet hebt, kan dat het probleem zijn. Het is erg moeilijk een slechte eerste indruk uit te wissen. Indien het probleem hier ligt, zou ik contact opnemen met een kattentherapeut.
Alle reacties Link kopieren
Feliway is sowieso iets dat je moet proberen. En ik denk dat je poes A dagelijks een langdurige time out moet geven, in de zin van de ander kat wegsluiten zodat poes A bij kan komen en weer haar gang kan gaan. Poes A gaat immers vóór, je kunt haar niet ineens haar privileges en vrijheid af laten pakken door een andere kat. Die andere kat moet zich maar aanpassen. Hij mag blij zijn dat hij uit het asiel is. Geef ze maar voorlopig een gescheiden ruimte.

En niet bij elkaar laten als jullie er niet bij zijn.
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik maar contact ga zoeken met een kattenfluisteraar of zo, weet niet zo goed hoe je zo iemand noemt?

Katten overdag uit elkaar halen is geen optie. Man en ik werken allebei en katten kunnen dan via kattenluik de berging in en uit maar niet de huiskamer in. Eén kat binnen houden wordt lastig omdat ze beide weigeren op de kattenbak te gaan en alleen buiten poepen en piesen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven