Duizelig door drukte

02-10-2014 09:42 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
gesloten
Ik herken het wel. Ik heb er alleen nooit 'claustrofobisch' aan gelinkt. Ik weet dus niet of het helemaal hetzelfde is als wat jij voelt.

Ik heb het wel op dezelfde plekken als jij. Heel apart. Ik word dan duizelig en ga zweten. Een keer ben ik in een winkel flauwgevallen. Ik heb altijd een vrij lage bloeddruk en een vrij laag ijzergehalte. Ik neem aan dat het bij mij daar aan ligt.

Heel vervelend is het!
Ja, heel herkenbaar. Vrijwel altijd last van op dezelfde gelegenheden die jij noemt.

Ik zie het als een soort protest van mijn brein die daar niet wil zijn. Teveel indrukken, prikkels, ben daar gevoelig voor. Ik ga wel, maar dan niet al te lang. Ik registreer dat ik vrij snel licht in mijn hoofd word en denk dan: nou ja, als ik hier straks weer weg ben, is het weer over.
Soort hyperventilatie? Dat het je onbewust teveel word en je je daardoor druk maakt.
Heb het jaren gehad rond mijn twintigste , spanning een hoofdoorzaak en niet kunnen ontspannen, de controle willen hebben en daardoor verergert het ,...een arts raadplegen of naar een goede homeopaat dat heeft mij geholpen en het de tijd geven, meestal is het er niet van de ene op de andere dag, en heeft het een diepere oorzaak...sterkte
iedereen moet maar doen wat men denkt dat het beste is ...
.
Ja, ik heb dat ook heel erg gehad. Het is nu gelukkig wat minder.

Bij mij werd het gediagnosticeerd als een soort paniekaanval hoewel ik niet heel bewust ergens bang voor was of door in paniek raakte. Het trad bij mij inderdaad ook altijd op in drukke grote ruimtes met veel licht en/of lawaai.

Ik ben ervoor naar een psycholoog geweest maar dat dit nou echt veel hielp, kan ik niet echt zeggen.

Volgens mij ben ik er meer overheen gegroeid.

Wel is mijn leven nu rustiger en stabieler dan destijds. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft. Ben je verder erg druk of heb je veel stress op het moment?
.
Ja herkenbaar, ik kreeg hier in mijn puberteit last van. Het bleek dat dat ik verkeerd ademhaalde. Een soort hyperventilatie dus. Doordat ik blijkbaar op zulke plekken een bepaalde spanning voelde.

En ook inderdaad de angst om flauw te vallen.

Inmiddels heb ik er al een tijd geen last meer van, maar nog steeds vind ik plekken met veel mensen of ruimtes met vervelend licht of geluid niet prettig. Als het, bijvoorbeeld in een winkel, te warm is ben ik ook snel weer buiten.
.
quote:Weekend schreef op 02 oktober 2014 @ 09:50:

Soort hyperventilatie? Dat het je onbewust teveel word en je je daardoor druk maakt.We weten ondertussen al bijna 20 jaar, dat Hyperventilatie niet bestaat (leesbaar linkje).

Als je je echt zorgen maakt TO, dan ga je even naar een huisarts. Als je er mee leven kunt (als het niets lichamelijk is, ala bloeddruk oid), dan is accepteren de beste manier. Dat is niet gemakkelijk, maar geeft wel rust
Mijn huisarts vroeg me toen ook of ik me druk maakte of gestresst was. Ik antwoordde daarop dat ik dat volgens mij niet was omdat ik niet meer doe dan andere mensen. Hij maakte toen de scherpe opmerking dat iets wat normaal is voor andere mensen wel teveel kan zijn voor mij.

Tja.. daar had ik nooit over nagedacht.

Dat heeft me wel aan het denken gezet. Als ik me nu licht in mn hoofd voel worden en ga zweten probeer ik even ergens te gaan zitten en te relaxen. Dat helpt wel. Als ik niet kan gaan zitten doe ik heel rustig aan. Als ik voel dat ik ga flauwvallen moet ik voortaan gaan zitten en mn hoofd tussen mn benen doen.

Ik vind het zo gek dat de plekken waar jij er last van hebt, ik dat ook heb! Bij het shoppen, bepaald licht en drukte en dat in combinatie met staan of lopen. Dat gaat bij mij geheid fout.
.
Lastig TO. Het lijft gissen denk ik. Ik weet zelf ook niet zeker waar het bij mij aan ligt. Het is een feit dat mn bloeddruk en ijzergehalte altijd al aan de lage kant zijn maar niet TE laag. Ik zou het moeilijk vinden om te accepteren dat het bij mij ook tussen mn oren zit.

Ga jij ook zweten als je duizelig wordt?
Ik heb het ook, door arts en internist altijd afgedaan als hyperventilatie ondanks dat er niks uit de hyperventilatie test is gekomen en mijn bloed tijdens een heftige aanval een keer getest is op verhoogd zuurstof gehalte.ik heb zelf altijd gezegd dat ik geen hyperventilatie had maar wist toen ook nog niet dat het idd met angst en spanning te maken had. Inmiddels ben ik er dus achter dat dat wel zo is, maar dat heeft 10 jaar geduurd en in die tijd zijn de klachten alleen maar verergerd. Ik zou dus echt gaan kijken of je ms niet toch teveel hooi op je vork neemt of dat er iets anders aan de hand is.
water en zand
het is niet zo raar hoor, dat je als mens paniek voelt in een grote groep mensen.

Besef dat we ook maar gewoon aangeklede apen zijn. je paniek is een oergevoel, zoveel onbekenden bij elkaar. Als je dat beseft en je bij neerlegt, is het al minder erg.
.
.
.
.
Duizeligheid heb ik niet, maar ik merk wel dat ik vaak bekaf ben na bv een dag stadten, ik denk dat het een kwestie van teveel prikkels is. Ook bij drukte op het werk merk ik dat ik op een gegeven moment licht in mijn hoofd word, hoofdpijn krijg en niet meer helder kan denken. Heel lastig.
Je bent de enige niet. Een vriendin van me raakt bijna in paniek als het ergens heel druk is. Gisteren werd in Rotterdam de markthal geopend, daar zien ze mij ook echt niet bij, niet dat ik in paniek raak maar ik vind het toch onaangenaam om tussen zo'n mensenmassa te staan. Als ergens paniek uitbreekt, zoals destijds op de Dam, word je geplet.
verba volant, scripta manent.
itsagirlthing: Ik vind het bijna 'grappig' zo herkenbaar als je verhaal is! ;)

Ik herken namelijk heel veel eigenschappen van hoogsensitief zijn.

Ik wil mezelf niks aanpraten overigens, voor het geval mensen erover gaan vallen en zeggen dat hoogsensitiviteit ook maar onzin is. Die kenmerken komen me wel erg bekend voor en ik geloof zeker dat er een relatie tussen hsp en dit soort 'aanvallen' is.

Ik had hierbij ook last van derealisatie. Dit houdt in dat je het gevoel hebt dat de wereld een film is die aan je voorbij gaat maar waar je zelf niet in zit. Hierdoor moest ik mezelf soms gewoon letterlijk even 'knijpen' omdat ik anders daardoor ook het gevoel kreeg flauw te vallen/weg te raken.

Google maar eens op derealisatie/depersonalisatie (dat laatste is weer wat anders maar lijkt erop).
Als deze klachten komen doordat je hoogsensitief bent, waarom heb je ze dan pas sinds een aantal jaren en niet altijd al.. Je wordt niet ineens hoogsensitief op latere leeftijd.

Derealisatie en depersonalisatie zijn vormen van dissociatie en komen door angst....
water en zand
ik heb dit ook. inderdaad in drukke ruimtes waar ik het gevoel heb dat ik.niet weg kan. wachtrijen bij pretparken drukke winkels.noem.het maar op.

afgelopen zondag wou mijn zusje naar de nieuwe primark enschede ik heb het 10 minuten volgehouden en toen met hartkloppingen en koppijn naar buiten gerend.

het is bij mij vooral het gevoel wat als er nu iets gebeurt hoe kom ik dan weg. ik let bijvoorbeeld altijd op.nooduitgangen endergelijke.

en mijd zoveel mogelijk drukke plekken

heb geen idee waar het wegkomt trouwens
Life is like an hourglass glued to the table.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven