graag jullie mening!!

07-10-2014 16:13 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort aan het proberen of ik bloggen wat vind...ben begonnen met wat dingen schrijven en plaats dat momenteel alleen nog op facebook. Nu is de mening van mijn vrienden natuurlijk leuk, maar niet heel erg doorslaggevend. Kunnen jullie me feedback geven over onderstaande stuk. Ik ben geen held met leestekens en dergelijke..dus ben benieuwd of het een lekker lezend stuk is...ook over de inhoud hoor ik graag feedback. Alvast bedankt!

*aanvulling*

@iedereen die het ver taal en stijl fouten heeft

Ik lees veel terug over mijn taalfouten, stijlfouten en meer van die dingen. Ik ben me daar allemaal van bewust en zoals ik al eerder zij (of is het zei?) die ga ik er met alle beste wil van de wereld niet uitkrijgen. Heb uren bijles gevolgd en heb hier nog steeds hulp bij. Ben taal technisch aan mijn taks. Ik lees dat ik lagere school fouten maak. Klopt. Wil hier wel uitleg bij geven, maar vind dat niet heel erg nodig. Het heeft zijn redenen dat dat niet gaat veranderen en daarom moet ik ermee dealen. Misschien had ik daar in mijn openingspost duidelijker over moeten zijn.(bij deze dus) Mijn vraag was betreft de taal en stijl meer in de richting van acceptatie. Worden er blogs geaccepteerd van slechtere taal en stijl kwaliteit? Dat er mensen zijn en blijven die mijn fouten zullen blijven bekritiseren weet ik en heb ik naast me neer gelegd.

Zwartepiet, de west Indische compagnie en wat gelul van mij.

Wat zijn we lekker gewoon gebleven, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Nou die typisch Nederlandse uitspraken gaan in de zwarte pieten en racisme discussie niet op. Word het zwarte pieten en racisme verhaal nu niet compleet uitgemolken? Uitgemolken omdat nu werkelijk elke kinderserie en kinderboek met een donker persoon onder de loep genomen word. Kuifje, Sjors en Sjimmie en good old Pippie Langkous. Is dat niet de wereld op zijn kop? Zijn kinderen racistisch? Worden kinderen racistische gemaakt door deze verhalen? Hebben die boeken en series een racistische grondslag? Ik vind dat ik daar allemaal volmondig NEE op kan antwoorden. Hebben jullie vroeger enige racistische gedachten gehad bij Sjimmie het leuke vriendje van Sjors? Ik kan het me niet herinneren.

Kinderen zien geen ras, geloof en kleur verschil. Kinderen zien vriendjes en vriendinnetjes. Kinderen zien speelkameraden en medemensen. Kinderen spreken niet van die Marokkanen of die turk en het woord neger heb ik ze ook nog nooit bewust doelgericht en kwetsend horen gebruiken. Waarom praten wij volwassenen dan wel over die Turkse buren in plaats van gewoon onze buren? Ook ik doe daar soms onbewust aan mee. Dit is natuurlijk niet direct racistisch, want ik ben verre van racistisch. Werk je hiermee de apartheid en verschillen in de hand? Ja ik denk van wel. En wie nemen dat van ons over op ten duur. Yesss de kinderen.

Ik geloof oprecht niet dat ze die “wijsheid” uit series en kinderboekjes halen. En is het dan niet juist aan de ouders om er een geschiedenis lesje aan vast te plakken? Een geschiedenis lesje…..ik denk dat het hem nou juist is. Wat weten we nog over onze voorvaderen en geschiedenis? Vraag eens in het rond wanneer de slavernij is afgeschaft of wanneer de eerste wereldoorlog is begonnen. Ik vermoed dat vrij weinig mensen hier direct antwoord op kunnen geven.

Scholen laten hier een hele grote steek vallen. Ook ik kan me vrij weinig herinneren van de geschiedenis lessen op school. Ligt dit aan de leerkrachten? Waarschijnlijk niet, maar lessen als geschiedenis worden ingekort en beknopt gehouden omdat we in een maatschappij terecht gekomen zijn waar prestaties en cijfertjes tellen.(hopelijk loop ik giga achter met deze observatie en heeft er een verandering plaats gevonden) Hier heeft de regering een heel groot aandeel in door alles dood te bezuinigen. Indirect wordt onze wereldwijde geschiedenis dood bezuinigd, het is minder belangrijk dan rekenen en taal. In mijn ogen zijn lessen als maatschappijleer en geschiedenis net zo belangrijk! Gesprekken met mijn ouders over deze onderwerpen en ethische dilemma’s hebben mij grotendeels gemaakt tot wie ik ben. Ik ben mijn ouders daar dagelijks dankbaar voor.

Moraal van het verhaal. Leer je geschiedenis, ken je achtergrond en breng dit over op je kinderen. Maak ze hier warm voor, maak ze nieuwsgierig naar deze kennis en laat ze van lezen houden. Hoe vaak zie je nog iemand lekker lezen? En zien ze een donkerder medemens in de vorm van een slaaf in een boekje of serie leg ze uit dat deze en vele andere mensen onderdrukt werden en soms nog worden. Maak dingen inzichtelijk en bespreekbaar….laat ze niet zomaar iets For granted aannemen. Als we allemaal de kennis en begrip hebben zal er toch geen racisme meer moeten zijn? Een Utopie …i know. Maar wees je bewust van het voorbeeld dat je bent. Ouder, politicus, leraar, toevallige voorbijganger en buur.

Kennis is macht en dan niet de kennis waar we juist die hoge cijfers voor moeten halen.

tot de volgende add hersenkronkel
love, hate such a fine line....
quote:lilalinda schreef op 07 oktober 2014 @ 16:58:

[...]

ah, jij wil vrienden maken??nope die heb ik genoeg ;) en je hoeft het niet met me eens te zijn.
quote:stony-melony schreef op 07 oktober 2014 @ 17:02:

[...]

daar is het mee begonnen ja en nam het in overweging om wel een soort van blog te gaan starten. maar ben daar absoluut nog niet uit. Ben sowieso iemand die nieuwschierig is en altijd op zoek is naar verbetering ookal is het een persoonlijke blog die niet streeft naar grote lezersaantallen of zelf als het maar alleen op mijn Facebook is

Ik wil je waarschuwen (echt goed bedoeld!) dat dit je veel problemen gaat geven. de Zwarte Piet-discussie is een gevoleige, je zal de eerste niet zijn, die hate-mail krijgt.

En je verhaal over dikke mensen, vind ik als dunnerd, al een erg vervelende toon hebben.

Jij gaat geen vrienden maken zo
quote:stony-melony schreef op 07 oktober 2014 @ 17:03:

[...]

nope die heb ik genoeg ;) en je hoeft het niet met me eens te zijn.Inhoudelijk vind ik het een slecht onderbouwd stuk, je toon is zeer kwetsend. waarom wil je mensen kwetsen?
quote:Noesa schreef op 07 oktober 2014 @ 17:00:

[...]

Ben benieuwd of je dat na een aantal pagina's feedback nog steeds zo leuk vindt. Mensen vinden het nu eenmaal leuker om afbrekende kritiek te geven dan opbouwende feedback. Laat het je enthousiasme niet temperen oke?thanks maar dat komt wel goed. als ik alleen maar lovende woorden wil dan vraag ik wat mijn ouders en mijn familie er van vinden haha. filter zelf wel waar ik wat mee wil en kan.
Hai,

Zelf hou ik nogal van blogs die vanuit iemands eigen ervaringen geschreven zijn, die me aan het denken zetten en waar humor in zit.

Vind ik iets leuk om te lezen, dan onthoud ik het beter, maar...dat ben ik :-)

Je zegt in je titel dat er 'gelul' in staat, in je blog en zo lees ik het dan ook. Snap je wat ik bedoel?

Zou ik zelf dus niet in de blogtitel zetten.

Want je lult toch niet?

Het onderwerp vind ik niet zo spannend, maar dat zou spannend kunnen zijn als je het over jezelf zou hebben. Hoe racistisch ben jij bijvoorbeeld en geef daar voorbeelden van. Want nu stip je het aan, als iets wat je onbewust doet maar dat geloof ik dan weer niet omdat zodra je je ergens van bewúst bent, je nauwelijks vol kunt houden dat je je er zelf nog steeds ónbewust schuldig aan maakt.

Puur mijn mening he, ik vind verder dat je lekker moet blijven schrijven en je eigen vorm moet vinden en als dit jouw vorm is dan is het ook goed want het zijn jóuw gedachtenstromen die je optypt tenslotte.

Zelf schrijf ik ook columns en ik zie dat ze in de afgelopen anderhalf jaar veranderd zijn.

Ik groei blijkbaar nog steeds en dat lijkt me goed.

Zet 'm op!
quote:lilalinda schreef op 07 oktober 2014 @ 17:03:

[...]

Ik wil je waarschuwen (echt goed bedoeld!) dat dit je veel problemen gaat geven. de Zwarte Piet-discussie is een gevoleige, je zal de eerste niet zijn, die hate-mail krijgt.

En je verhaal over dikke mensen, vind ik als dunnerd, al een erg vervelende toon hebben.

Jij gaat geen vrienden maken zoIk snap je goede bedoelingen! en ik ben me zeer bewust van de toon van mijn verhaal over dikkere mensen. Ik ben zelf geen dunnerd en het is nogmaals mijn kijk op dingen en het dagelijkse leven. Ook de zwarte pieten discussie is er 1 die gevoelig ligt momenteel, maar zou ik dingen moeten laten om haat mail te voorkomen? woorden van onbekende mensen die mij en mijn situatie niet kennen raken mij in die zin niet.
Als je een soort van digi dagboek wil en het graag op wilt schrijven om het kwijt te zijn dan stel ik voor dat je dat gewoon in een word bestand doet en het daar ook laat.

Je zegt nu al dat mensen iets niet hoeven te lezen maar dat doen ze wel en daar mag iedereen iets van vinden. Doordat jij iets online gooit maak je het openbaar en er zullen altijd mensen zijn die jou er zowel positief als negatief op aan zullen spreken. Wil je dat?
Je schrijft trouwens nieuwsgierig, niet nieuwschierig. Dit soort grote fouten kun je niet maken in een blog of ander schrijfwerk.
quote:Eleonora schreef op 07 oktober 2014 @ 17:09:

Hai,

Zelf hou ik nogal van blogs die vanuit iemands eigen ervaringen geschreven zijn, die me aan het denken zetten en waar humor in zit.

Vind ik iets leuk om te lezen, dan onthoud ik het beter, maar...dat ben ik :-)

Je zegt in je titel dat er 'gelul' in staat, in je blog en zo lees ik het dan ook. Snap je wat ik bedoel?

Zou ik zelf dus niet in de blogtitel zetten.

Want je lult toch niet?

Zet 'm op!

nou ja het is geen feitelijk onderbouwt verhaal dus ja in mijn ogen lul ik dan haha. Verder bedankt voor je reactie daar heb ik echt wat aan! daar ga ik zeker verder mee..

oooh hoe kan je in godsnaam meerder mensen Quoten in 1 bericht en hoe quote ik zonder de hele lap tekst over te nemen
Je tweede blog/stuk vind ik minder te pruimen.

Het onderwerp is prima maar je toon is zó veroordelend en zo doorsnee, ik kan er niks mee.

Je bent aan het schoppen en je mening aan het geven. Uitgelezen kan ik alleen maar denken 'hoop dat het je oplucht'.

Als dat je doel is dan vind ik het nog een saai stuk maar dan heeft het voor jou nut in ieder geval.
Maar als woorden van onbekenden die jouw en jouw situatie niet kennen je niet raken, waarom wil je dan wel dat die onbekenden jouw woorden lezen?

Het klinkt nu al als eenrichtingsverkeer en dat is niet zo. Wat maakt jouw mening waardevoller dan hun mening? Waarom mag jij wel een balletje opgooien en mag men daar alleen maar positief op reageren? Want ik geloof niet dat jij het positieve commentaar op je toekomstige blog dan net zo hard gaat negeren als het negatieve commentaar.
quote:blije-bij schreef op 07 oktober 2014 @ 17:09:

Als je een soort van digi dagboek wil en het graag op wilt schrijven om het kwijt te zijn dan stel ik voor dat je dat gewoon in een word bestand doet en het daar ook laat.

Je zegt nu al dat mensen iets niet hoeven te lezen maar dat doen ze wel en daar mag iedereen iets van vinden. Doordat jij iets online gooit maak je het openbaar en er zullen altijd mensen zijn die jou er zowel positief als negatief op aan zullen spreken. Wil je dat?Ja hoor geen probleem. nu reageer ik op jullie omdat ik zelf om de feedback heb gevraagd als ik uiteindelijk een blog of iets dergelijks zal beginnen dan zal ik niet overal of misschien wel helemaal niet reageren. Een gezonde discussie ben ik gek op.
Als jij je teksten op Facebook zet, dan wil je dus reacties. Die ga je krijgen. Wil je reacties? Wat is de reden dat je ze op Facebook plaatst? Is het een vorm van aandacht krijgen?
quote:sinnombre schreef op 07 oktober 2014 @ 17:13:

Je schrijft trouwens nieuwsgierig, niet nieuwschierig. Dit soort grote fouten kun je niet maken in een blog of ander schrijfwerk.Ik ben me bewust van mijn fouten en jammer maar helaas daar zal ik zelf ook mee moeten dealen. Die gaan er echt niet uit.
quote:Eleonora schreef op 07 oktober 2014 @ 17:14:

Je tweede blog/stuk vind ik minder te pruimen.

Het onderwerp is prima maar je toon is zó veroordelend en zo doorsnee, ik kan er niks mee.

Je bent aan het schoppen en je mening aan het geven. Uitgelezen kan ik alleen maar denken 'hoop dat het je oplucht'.

Als dat je doel is dan vind ik het nog een saai stuk maar dan heeft het voor jou nut in ieder geval.haha ja het luchte op! dat is ook een leerpunt voor mij om minder schoppend en veroordelen te zijn. ik hoop ook juist door zulke reacties hier wat aan te kunnen veranderen. stukje bewustwording.
quote:sinnombre schreef op 07 oktober 2014 @ 17:16:

Als jij je teksten op Facebook zet, dan wil je dus reacties. Die ga je krijgen. Wil je reacties? Wat is de reden dat je ze op Facebook plaatst? Is het een vorm van aandacht krijgen?Het is een vorm van je mening willen uiten en een discussie aan gaan. Mijn Facebook is voor vrienden en mensen die ik echt ken. Dus ja ik hecht waarde aan hun mening en praat graag met hun al dan niet online over verschillende onderwerpen
Je schrijft in je tweede stuk 'hou fucking je klep'.

Mensen haken af bij dit taalgebruik.

Ik denk dan dat je uit een achterstandswijk komt en zo'n agressieve straatjongere bent.
quote:blije-bij schreef op 07 oktober 2014 @ 17:15:

Maar als woorden van onbekenden die jouw en jouw situatie niet kennen je niet raken, waarom wil je dan wel dat die onbekenden jouw woorden lezen?

Het klinkt nu al als eenrichtingsverkeer en dat is niet zo. Wat maakt jouw mening waardevoller dan hun mening? Waarom mag jij wel een balletje opgooien en mag men daar alleen maar positief op reageren? Want ik geloof niet dat jij het positieve commentaar op je toekomstige blog dan net zo hard gaat negeren als het negatieve commentaar.deze bovenstaande verhalen zijn in principe niet bedoeld voor onbekende. Ik plaats ze hier om te peilen of dat dus wel of niet zou kunnen. En ik heb geloof ik nergens gezegd dat mensen niet negatief mogen reageren? ik vraag een mening en die zijn nou eenmaal niet altijd positief. Is het belangrijk of ik op positieve berichten wel of niet reageer? een blog is geen gesprek in mijn ogen.
Zelf heb ik een columnpagina op Facebook.

Bekenden en onbekenden reageren op wat ik schrijf, al schrijf ik er niet veel meer de laatste tijd.

Toen ik begon was het een soort geintje, maar ik merkte al snel dat ik, als ik iets wil delen, ik dat serieus moet nemen.

Het serieus nemen van wat ik zelf schrijf maakt dat ik er ook 100% achter sta als ik iets neerzet.

Dus als er dan negatief commentaar komt, terecht of (in mijn ogen) onterecht (soms), ik blijf dan toch staan voor wat ik schrijf.

Dat zóu een hulpmiddel kunnen zijn, als je dat wil.

Sta je zélf achter wat je schrijft dan zou je er eens een op bijvoorbeeld Facebook kunnen plaatsen en kijken wat er gebeurt en of je het een ok ervaring vindt als je reacties krijgt die je misschien niet verwachtte.

Gewoon eens proberen zou ik zeggen.
Spel-, stijl- en grammaticafouten maken een stukje voor mij al snel ongeloofwaardig. Als je wil dat mensen je hersenspinsels lezen, zorg er dan minimaal voor dat het prettig leest.

Commentaar op de inhoud krijg je pas als de vorm niet afleidt. Kan je dat niet? Laat je verhalen nakijken door iemand die wel goed Nederlands kan schrijven. Wil je dat ook niet? Hou ze dan lekker op je eigen harde schijf.
quote:sinnombre schreef op 07 oktober 2014 @ 17:22:

Je schrijft in je tweede stuk 'hou fucking je klep'.

Mensen haken af bij dit taalgebruik.

Ik denk dan dat je uit een achterstandswijk komt en zo'n agressieve straatjongere bent.hahaha ja inderdaad heb je gelijk in. Zo gaan mensen die me niet kennen het opvatten
Te veel spatie gebruik leest heel ver velend.

Verder moet je meer hoofdletters gebruiken.

Minder ordinair taalgebruik.

Gebruik eens een synoniem.

En denk ook aan de mensen die je kan kwetsen met je blog.

Een mening is altijd goed, maar mensen door de slijk halen, of mensen in twijfel trekken niet. (Maar dat is mijn mening)
quote:Eleonora schreef op 07 oktober 2014 @ 17:26:

Zelf heb ik een columnpagina op Facebook.

Bekenden en onbekenden reageren op wat ik schrijf, al schrijf ik er niet veel meer de laatste tijd.

Toen ik begon was het een soort geintje, maar ik merkte al snel dat ik, als ik iets wil delen, ik dat serieus moet nemen.

Het serieus nemen van wat ik zelf schrijf maakt dat ik er ook 100% achter sta als ik iets neerzet.

Dus als er dan negatief commentaar komt, terecht of (in mijn ogen) onterecht (soms), ik blijf dan toch staan voor wat ik schrijf.

Dat zóu een hulpmiddel kunnen zijn, als je dat wil.

Sta je zélf achter wat je schrijft dan zou je er eens een op bijvoorbeeld Facebook kunnen plaatsen en kijken wat er gebeurt en of je het een ok ervaring vindt als je reacties krijgt die je misschien niet verwachtte.

Gewoon eens proberen zou ik zeggen.

Ik blijf ook bij mijn mening, het verschil is wel dat ik het inderdaad niet serieus aanpak. Ik voel wat opborrelen en moet die woorden kwijt en schrijf het dan op. Doe niet teveel aanpassingen in mijn stukje. het is mijn gevoel van dat moment.

Ik zal je tips zeker meenemen. ben er nog niet uit of ik er wat mee ga doen, maar als ik er wat mee doe dan kan ik hier zeker wat mee
Hartstikke leuk dat je wilt schrijven en er zo'n plezier aan beleeft, daarom moet je je vooral niet laten ontmoedigen. Wil je een goede schrijver worden (je spelling en interpunctie is niet denderend) dan zou ik een cursus gaan volgen. Begin met googelen op schrijftraining/schrijfcursus en er is genoeg te vinden. Is nog leuk om te doen ook als het je interesse is en je je schrijfstijl verder wilt ontwikkelen.

Als ik even inhoudelijk op je tekst reageer dan vind ik je toon aanvallend, het onderwerp nogal uitgekauwd en je onderbouwt je beweringen niet of erg slecht. Een blog is een mening, maar een mening gebaseerd op "ik vermoed" en "ik denk" is niet interessant om te lezen. Stap op mensen af en stel ze die vragen waarvan jij denkt dat ze het antwoord niet weten. Het is sowieso leuker om ervaringen van een blogger te lezen dan om vermoedens en gissingen van een blogger te krijgen. Daar kan een lezer weinig mee.

Succes Stoney-Melony.
Nu ga ik lekker eten koken en de pc afsluiten! iedereen bedankt voor de input so far. Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven