klaar over basisschool geldig?

09-10-2014 15:29 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een gekke vraag. Ik heb dit namelijk nog nooit gezien.

Ik stap net uit de bus en wil oversteken. Loop netjes een stuk verder naar het zebrapad en daar staan twee scholieren met volwassen vrouw met bordjes in hun handen. Dat ze verkeersregelaar aan het spelen waren was mij wel duidelijk maar ik had er geen erg in dat ik niet mag oversteken (over het zebrapad!) tot deze meiden en vrouw mij hun bordje lieten zien.

Ik echter zwanger en met boodschappen a 30 kilo in mij handen keek naar links en rechts en stak over. Krijg ik een grote mond omdat het mij tien cent zou kosten. Ik was over gestoken terwijl er klaar overs stonden.

Ik vraag mij af.. wat zijn de regels van deze minderjarige verkeersregelaars? Ik ben normaal juist iemand die extra goed op zou letten als kinderen hard bezig zijn met hun taak maar op zo'n manier en terwijl ik ruime tijd had om te lopen had ik wel even een grrrrr moment.
Haha, dat zijn de parkeerwachters van morgen, geef ze een bordje en ze ruiken macht. Lekker van je af laten glijden.
Really?!?
Ik weet niet wat de wet zegt maar het is in elk geval not done, sorry.

De klaarovers staan daar om kinderen veilig te laten oversteken en het is voor kinderen dan een slecht en verwarrend voorbeeld als mensen zomaar oversteken.

Het zou me trouwens niks verbazen als ze wel een soort van officieel gezag hebben. Bij ons worden de klaarovers getraind door iemand van de politie.

Trouwens best flauw om het ovee 'minderjarige verkeersregelaars' te hebben, wanneer die begeleid werden door een volwassene.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Huh, dus er ligt een zebrapad en van de meisjes mag je pas oversteken als ze een bordje omhoog houden? Dat kan nooit, een zebrapad is een zebrapad.
Nee dit zijn geen volwassen klaar overs. De kinderen staan er zelf met een volwassen toezivhthouder. Altijd na schooltijd. Ik heb er nooit erg in gehad dat ik mii dan aan hun regels moet houden. Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat de tekens op hun bordjes betekenen.
quote:fairy1 schreef op 09 oktober 2014 @ 15:31:

Haha, dat zijn de parkeerwachters van morgen, geef ze een bordje en ze ruiken macht. Lekker van je af laten glijden.Proest
Ik stak overigens niet zomaar over. Er kwam niets aan binnen 20 meter. Daarom was ik zo verbaasd. Mijn boodschappen waren zwaar dus als ik kan lopen loop ik. Kan het niet plof ik wel ff neer.
Alle weggebruikers behalve voetgangers zijn op grond van artikel 82 lid 3 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens verplicht de aanwijzingen van de verkeersbrigadiers op te volgen.

Aldus wikipedia

Het artikel even gelezen, het gaat nadrukkelijk alleen over bestuurders.
Wat de wettelijke status is van klaarovers kan ik niet direct vinden maar wel dat deze met zorg door school en in samenspraak met de politie worden geselecteerd. Ook kan een automobilist die klaarovers negeert een boete krijgen, er zou dus best eens een kern van waarheid in kunnen zitten.
Het gaat goed tot het niet meer goed gaat...
Uit deze link maak ik op dat je hun aanwijzingen wel degelijk moet opvolgen

http://rechtenforum.nl/forum/thread/pri ... el/-10000/
Ja ik vraag mij nu dus af wat voor rechten ze hebben. Als ze al een boetedoening hebben a tien cent... leuk en aardig maar dan ben ik ouderwets. Wij fietsten een rondje en kregen een verkeersdiploma. Ik ben in staat om de gemeente te bellen en navraag te doen. Mevrouw was namelijk erg streng, ben geen voetveegje.
Ik zou het ook belachelijk vinden ja. Het is volgens mij alleen om de kinderen te helpen. Volgens bijgevoegde link zou het alleen ook voor andere verkeersdeelnemers gelden ( ging in dit geval ook over school klaarovers) als diegene met de bordjes ook daadwerkelijk een verkeersbrigadier is met opleiding dus. Lijkt me sterk dat dat hier het geval was.

http://www.binnenlandsbes ... 46821.lynkx?pageStart9=31
Dankjewel bootje op de golven.
Die 10 cent zal wel een interne regel van school zijn, om te zorgen dat de kinderen luisteren naar de klaar-overs.

Bij de basisschool hier in het dorp staan ook op schooltijden klaar-overs bij het zebrapad. Het is wel goed voor de doorstroming. Als de school om half vier uitgaat zou je als automobilist een kwartier kunnen wachten bij de zebra omdat er iedere 20 seconden weer iemand oversteekt, en dat ook mag, want het is tenslotte een zebra.

Ach joh, het is vrijwilligerswerk van ouders en ze worden geholpen door schoolkinderen, dus ze kunnen je niks maken. Maar ik zou, om de goede wil van ouders en kinderen te belonen niet zomaar gaan oversteken, ook al heb je (nog!) niks met die school te maken.
Vind het wel verwarrend dat ze bij een zebrapad staan. Daar hebben voetgangers gewoon voorrang.
quote:Broedkippetje schreef op 09 oktober 2014 @ 15:36:

Uit deze link maak ik op dat je hun aanwijzingen wel degelijk moet opvolgen

http://rechtenforum.nl/forum/thread/pri ... -10000/Dat gaat over een fietser en geen voetganger.
quote:avie schreef op 09 oktober 2014 @ 15:36:

Ja ik vraag mij nu dus af wat voor rechten ze hebben. Als ze al een boetedoening hebben a tien cent... leuk en aardig maar dan ben ik ouderwets. Wij fietsten een rondje en kregen een verkeersdiploma. Ik ben in staat om de gemeente te bellen en navraag te doen. Mevrouw was namelijk erg streng, ben geen voetveegje.Die boetedoening is nonsens, daar hebben zij niets over te zeggen. Bovendien deed je juridisch gezien niets verkeerd.
Normaal zou ik ook wel even wachten maar de bordjes waren oranje en ze hielden ze naar beneden. Ik loop dus in mijn gedachten door. Zijn ze nou rood of groen snapte ik het wel hahaha
http://www.google.nl/url? ... ygIaQ1t9Fyyi0-fTLISgJqwSA

Het regelement
quote:bootje_op_de_golven schreef op 09 oktober 2014 @ 15:39:

[...]

Dat gaat over een fietser en geen voetganger.Waarom zouden de regels anders zijn voor voetgangers?
quote:Broedkippetje schreef op 09 oktober 2014 @ 15:43:

[...]

Waarom zouden de regels anders zijn voor voetgangers?Omdat het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 het nadrukkelijk heeft over bestuurders en een voetganger is geen bestuurder.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 09 oktober 2014 @ 15:44:

[...]

Omdat het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 het nadrukkelijk heeft over bestuurders en een voetganger is geen bestuurder.

Ik ben een leek hoor, dus je hebt vast gelijk.

Maar een voetganger heeft zich toch ook gewoon te houden aan verkeersregels? Moet bijvoorbeeld verplicht stoppen bij een rood stoplicht.

Waarom zou het dan niet verplicht zijn voor een voetganger om aanwijzingen van een verkeersbrigadier op te volgen?

En dat dit waarschijnlijk inderdaad verkeersbrigadiers waren haal ik uit de link van bankje.
Horrormonen, dat is helder...
Uit deze link (de regels rondom de voetganger)

Ook voetgangers zijn weggebruikers en moeten, net als de andere weggebruikers, zich houden aan de verkeersregels. Hieronder de verkeersregels voor voetgangers voor u op een rij. Dit betreft een weergave van de publieksversie van het Reglement Verkeersborden en Verkeersregels.

Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door de politie, de Koninklijke Marechaussee en verkeersregelaars.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven