Gezondheid alle pijlers

verder onderzoek na mammografie/echo

07-10-2014 20:32 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen vrijdag naar de huisarts geweest met een knobbel in mijn borst. Zij vond het niet echt verontrustend, maar verwees me voor de zekerheid door voor een mammografie (niet naar de mammapoli). Daar maandag geweest, echo gehad na de mammografie, leek eerst allemaal niet verontrustend. Volgens de echoscopiste leek het goedaardig weefsel. Toen keek ze op een andere plek en moest er ineens nog een mammografie gemaakt worden. Daarna hebben ze overlegd en bedacht dat ik terugverwezen zou worden naar de huisarts en dan alsnog naar de mammapoli zou moeten. Ze vonden het met name belangrijk dat ik lichamelijk onderzocht word door de chirurg. Ze zei zoiets:'Ik ben niet ongerust genoeg om nu een punctie te doen, maar ook niet helemaal gerust.'

Inmiddels heb ik via de huisarts donderdag een afspraak kunnen maken bij de chirurg. Maar ik maak me nu ontzettend veel zorgen. Heeft iemand ervaring met deze gang van zaken?
Ik vrijdag ook naar de huisarts geweest met een knobbeltje dat niet verontrustend leek. Maandag naar de mammapoli voor onderzoek door chirurg. Die zei, dit lijkt niet echt iets ernstigs. Maar iedereen die daar komt wordt uitgebreid onderzocht, dus een mammografie. Ook niks schokkende op te zien, maar toch een echo. Daar werd zeer duidelijk een ding ter grootte van een pinda gezien. Radioloog zei meteen, dat is waarschijnlijk een verdikking van bindweefsel dat onschuldig is. Toch direct een punctie gedaan voor onderzoek. Komende maandag de uitslag waarvan ik nu al weet dat die goed gaat zijn. Ik heb nog nooit eerder zoiets meegemaakt en was gespannen net als jij, maar ook blij met de gang van zaken.

Ik vind jouw verhaal toch wel apart. Als je daar toch bent en ze hebben de apparatuur voor foto's en echo's, waarom dan in hemelsnaam terug naar huisarts en chirurg? Vervelend dat ze je zo in spanning laten. Sterkte!
Kattie2, ik kan me je ongeruste gevoel goed voorstellen, maar de kans is zeer groot dat er niks aan de hand is. Ik vind het zeer bureaucratisch dat ze je eerst weer terugverwijzen naar de huisarts en dat je daarna weer naar de mammapoli moet. Vreemde gang van zaken. Heb je ook gevraagd waarom je eerst weer naar de huisarts moet? Ik snap ook niet waarom er niet gewoon een punctie gedaan is ter bevestiging dat het goedaardig is. Ik vraag me af wat een lichamelijk onderzoek nu extra kan toevoegen; ook de chirurg kan met de blote handen niet voelen of een afwijking goed of kwaadaardig is. Ik wens je veel succes en ik hoop dat je snel zekerheid krijgt, want uit ervaring weet ik dat niks ergers is dan in onzekerheid zitten.
Bedankt voor jullie reacties! Het terugsturen naar de huisarts lijkt inderdaad voort te komen uit bureaucratie. De huisarts had het onderzoek aangevraagd en moest mij op basis van deze uitslag weer terugverwijzen, maar dan naar de chirurg en niet alleen maar voor een mammografie. Heel frustrerend dus.

Maar ik denk ook, als ze echt iets heel ernstigs zouden hebben gezien, zouden ze toch meteen actie ondernemen.

Hoe dan ook, ik hoop dat ik donderdag wel duidelijkheid krijg en niet nog een keer terug moet komen voor bv. een punctie.
quote:toujourssourire schreef op 07 oktober 2014 @ 21:29:

Komende maandag de uitslag waarvan ik nu al weet dat die goed gaat zijn.Niet vervelend bedoeld,maar hoe weet je dat al?
Kattie, kon de huisarts niet meer vertellen over de reden van terugverwijzing?
Nog nooit eerder gehoord zoiets.

Ik ben laatst gelijk doorgestuurd naar de mammapoli. Kreeg eerst een mammografie, daarna een echo en omdat ze het niet vertrouwde een biopsie. Zelfde middag gelukkig uitslag gekregen dat het goed is, een dag heeft nog nooit zo lang geduurd voor me. Volgende maand terug om te kijken of het gegroeid is, zo ja gaan ze het verwijderen
De chirurg is degene die tijdens een mammarondje de regie heeft. Dat is de arts die verantwoordelijk is voor jouw dossier en de verschillende onderzoeken coordineert.

Je hebt alleen een mammo/echo gehad en geen 'normaal' mammorondje. Nu daarna toch geen volledige duidelijkheid is, ga je dus naar de chirurg. Ik vind het niet heel raar eigenlijk, zo ging het bij mij ook ongeveer.
Erizo, hebben ze bij jou in eerste instantie dan ook geen punctie gedaan?

Nachtvlinder1977, ik heb maandag zelf meteen de huisarts gebeld en op basis van mijn verhaal heeft ze een nieuwe verwijsbrief geschreven. Het verslag van de radiologen had ze toen natuurlijk nog niet binnen. Ik twijfel nu of ik zo de huisarts ga bellen en vragen of ze inmiddels dat verslag heeft. Maar waarschijnlijk veroorzaak ik daarmee alleen maar meer onrust bij mezelf.

Waar ik nu ook bang voor ben, is dat ik morgen nog steeds geen duidelijkheid krijg, dat ze weer een nieuwe afspraak gaan maken voor een punctie o.i.d.

Wat is dit erg zeg, ik zit mezelf echt helemaal gek te maken, al dagen lang dus.

Respect voor iedereen die dit ook heeft doorgemaakt!
quote:kattie2 schreef op 08 oktober 2014 @ 09:53:

Erizo, hebben ze bij jou in eerste instantie dan ook geen punctie gedaan?Nee, ik werd puur op basis van de NHG richtlijn doorgestuurd (ik was rond de 30). Mammo kan hier bij een apart centrum, dus daar ging ik heen. In eerste instantie kreeg ik alleen een mammo, evt echo bij een voelbare knobbel (ja dus). Daarna belde mijn huisarts dat ze toch nog een punctie wilden doen en werd er een afspraak gemaakt op de mammapoli.
Kattie, hoe oud ben je? Niet dat dat alles zegt, maar het is wel statistisch relevant.
Ik lees even mee. Vandaag ook naar de huisarts geweest. Niet met een knobeltje maar echt met een flinke bult van 4 cm.. Zat er eergister nog niet en gister opeens wel. Dacht dat ik gerustgesteld naar buiten zou komen maar de huisarts vond het toch te vreemd en had helemaal geen verklaring dus ik moet maandag voor een echo en mammo.. Verwacht niet dat het heel ernstig is ofzo maar merk dat ik er toch wel mee zit en wat gespannen ben allemaal. Dus ik volg even!
Erizo, ik ben 41 jaar.

Bij jou was het niet goed toch? (heb ik begrepen uit je reacties op andere topics). Hoe is het nu met je?

Koettie, jij ook sterkte! Een bult die er ineens zit, lijkt mij op zich niet zorgelijk, maar ik ben natuurlijk geen arts.

Hoe dan ook, de tijd gaat gek genoeg vanzelf voorbij. Ik heb 2 kleine kinderen en die houden mij wel bezig. Verder heel veel gesport deze week. Morgen meer duidelijkheid hoop ik.
Klopt, bij mij was het mis, maar nu helemaal goed

Ja, niets zo goed als kinderen als afleiding! Succes morgen. En jij ook Koettie.
Fijn Erizo, om te horen dat het nu helemaal goed is!
Ik hoop t maar Kattie! En thanks
Nog een uur.....

O ja, en voor wie ook nog moet, de mammografie deed bij mij totaal geen pijn, dat dan weer niet.
Nou, goed nieuws! Het komt er op neer dat er in de ene borst wat verdikt klierweefsel te zien is dat in de andere borst niet zit. De chirurg zei meteen dat ze er 98% zeker van is dat daar niets zit, maar om het (bijna)100% zeker te weten is een biopt nodig. Geen punctie dus, en vandaar ook dat dat maandag niet meteen gedaan is.

Ze heeft ook nog lichamelijk onderzoek gedaan en voelde niets bijzonders.

Vervolgens mocht ik kiezen, terug over een half jaar of een biopt laten nemen. Ik heb voor het laatste gekozen en heb aanstaande maandag de afspraak voor de bioptie en de maandag daarop voor de uitslag. Ik maak me inmiddels helemaal geen zorgen meer, maar wil niet over een half jaar terug komen, ik wil er gewoon helemaal niet meer mee bezig zijn.
Fijn om te horen Kattie! En een verstandige keuze om te kiezen voor wat geruststelling als dit goed voelt.
Koettie, hoe is het gegaan bij jou vandaag?

En toujourssourire, heb je de uitslag gekregen?

Bij mij zou vandaag dus een biopt genomen worden. Dit werd vooraf gegaan door weer een mammografie (vanuit een andere hoek, met een ander apparaat). Toen de foto gemaakt was, werd er overlegd met de arts. Vervolgens liet hij mij weten af te zien van het biopt, op de huidige foto was niets verontrustends te zien en hij heeft het afgeschaald van Bi-rads 3 naar Bi-rads 2. Toch weer opgelucht, geen biopt (schijnt toch wel pijnlijk en vervelend te zijn) en nu hoef ik ook niet meer op een uitslag te wachten.

Maar had ik vorige week maar die Bi-rads score geweten! Dan had ik me veel minder druk gemaakt.(Dus wellicht een tip voor dames die ook moeten, score vragen.)

Goed, mijn verhaal hierover is afgelopen. Bedankt voor de reacties en veel succes voor wie er nog midden in zit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven