Zeer gecharmeerd van psychologe

11-07-2008 16:07 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
...maar Viva Angel5 weigert het te verwijderen. De sfeer rechtvaardigt m.i. (en kennelijk ook haars inziens) het verwijderen niet. Forumregels worden hier niet overtreden (in elk geval niet dusdag dat het ingrijpen van een moderator zou rechtvaardigen) dus ik zou het jammer vinden dat een leerzaam topic als dit wordt gesloten of verwijderd.
World of Warcraft: Legion
ik ben echt met stomheid geslagen...

suïcidaal worden van een weerwoord???

Hang mij maar in de feestverlichting maar ik snap het echt werkelijk waar niet...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Daarmee is dan wel bevestigd dat hij inderdaad hulp nodig heeft. Wat ik overigens ook niet begrijp is dat sommigen het hier zo 'leuk' vinden om op iemand in te blijven hakken die duidelijk psychische/emotionele problemen heeft. En dan heel verbaasd doen als dat soort ziekelijk sadisme niet dankbaar ontvangen wordt. Als hij iedereens kont zou kussen zou het nog een beetje defensief zijn dat ie niet likt.

Ik vind dat sommigen hier daar way to ver in gaan en ook totaal niet zelfkritisch zijn m.b.t. hun eigen bedoelingen. (Je hebt het gewoon nooodig! Niemand heeft het nodig om gekwetst te worden, een goedbedoelde schop onder iemands hol ziet er heel anders uit).
Je hebt misschien wel gelijk, Noblesse, maar zou het in zijn situatie niet verstandig zijn om gewoon uit dit topic weg te blijven? Er zullen na zijn laatste bericht nog wel wat reacties komen, maar op een gegeven moment zou dit topic doodbloeden.
Misschien wel. Maar ik zou ook getriggerd worden door felle reacties en daar op willen reageren.

Volgens mij zijn we het inhoudelijk allemaal eens, inclusief hij zelf. Het gaat echt om nuance verschillen. Ik zie dus geen enkele reden om zo fel en bot te worden. Een zieke stalker zie ik als 10 (of meer) stappen verder dan waar Heiser nu staat. Goed, hij heeft er dus moeite meer te accepteren dat de liefde hoogstwaarschijnlijk niet wederzijds is. Ik ken wel meer mannen die daar moeite mee hebben. Dan 'was dat wijf waarschijnlijk lesbisch', hield ze nog van haar ex of had ze bindingsangst - alles beter dan hij of zij vond mij gewoon niet aantrekkelijk genoeg.

Dus om nou te doen alsof dat totaal aliën gedrag is, vind ik ook niet kloppen. Hoeveel topics zijn hier wel niet met een ontkenningsprobleem erin? Nou? Ik denk bijna de helft. Hij heeft bindingsangst (ik erken dat dat bestaat... bij ongeveer 1% van de mensen waar het over gezegd wordt of die het zelf als smoes gebruiken... ), hij heeft een afwijking/stoornis (want dat is altijd nog minder erg dan moeten erkennen dat het niet werkt met een gezond functionerend persoon, ja ik weet dat er mensen zijn die inderdaad een afwijking of stoornis hebben - but then again, weer ongeveer 1% van de mensen waar het Uitsluitend Achteraf over beweerd wordt), hij is homo (ja, of gewoon hetero maar niet geïnterreseerd? <-- die gebruiken mannen trouwens vaker, zal ook wel weer ergens mee te maken hebben ofzo.. ). Wat mensen allemaal niet verzinnen om er niet aan te hoeven dat iemand ze misschien gewoon niet leuk vind (tsja, smaken verschillen, boeiend!). Das echt niet zo'n uniek iets hoor.

Wat het een extra jij-is-eng lading geeft is volgens mij dat het om een psych-hulpvrager verhouding gaat en daarbij ook nog eens V/M. Een vrouw die op haar psych verliefd zou worden zou waarschijnlijk al heel anders op gereageerd worden, want dan is het al weer veel minder eng. (Vrouwen kunnen ook heel eng doen, dus of dat terecht is??). Hij is niet aggressief, hij blijft haar niet lastig vallen, het enige wat hij tot nu toe (van wat ik nog kon lezen dan...) verkeerd heeft gedaan, is contact zoeken via hyves. Daarmee overschrijd hij de grens professioneel/ privé en dat moet je inderdaad niet doen. Dat geeft hij vervolgens ook nog toe.

Dus wat is het hele probleem? Dat hij graag wil blijven denken dat ze hem misschien echt toch wel een beetje lief vond. Nou poe hee. Scary!! Ik vind het nogal meevallen eigenlijk. Goed, het is een beetje naief. Maar zoveel mensen zijn een beetje naief en hij heeft nog het zelfbewustzijn dat hij ernaar wil kijken en het ter discussie durft te stellen. Ik vind dat nogal in zijn voordeel pleiten eerlijkgezegd + dat hij dus al bij een andere hulpverlener zit en overweegt ook naar een ander bureau te stappen (wat mij overigens het betere idee lijkt).

Oh btw. Onze huisarts is ook best een leuke man. Ben ik nou ook ziek? Of mag ik dat denken omdat ik een heel onschuldig meisje ben? En dus niet ziek en eng en bah? (Nee ik denk niet dat hij op me valt nee - maar ik zou er zeker geen probleem mee hebben als dat wel zo was).
Zijn account staat op non-actief.

Denk inderdaad dat hij dringend hulp nodig heeft.

Iemand met suicidale gedachtes heeft al hulp nodig. Laat staan dat iemand zulke gedachtes krijgt doordat er op een topic wordt gezegd dat hij zijn oude psychologe waarvan hij beweert dat ze verliefd op hem is (omdat ze overdreven aan haar haren frunnikt) niet meer moet benaderen/lastig vallen.

Lijkt me verstandig dat hij snel op zoek gaat naar een andere psycholoog die niet met vakantie is.
Lijkt me verstandig dat de mensen die het leuk vonden hem nog verder de grond in te trappen met hem meegaan en die behoefte eens grondig onderzoeken.
Helemaal mee eens, Noblesse Oblige. Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en met afschuw soms bepaalde reacties gelezen. OK, Sennheiser is niet slim geweest en misschien een tikkeltje excentriek en apart, maar hij werd hier behandeld als iemand die op het randje van gestoord zijn staat/stond.

Overigens heeft hij nooit beweerd dat zijn psychologe verliefd op hem is omdat ze aan haar haar frunnikt, maar meende hij op basis van een aantal non-verbale signalen te herkennen dat ze hem leuk vond.

Ik vind het wel alarmerend dat hij zijn account heeft ingetrokken hier, maar hoop dat het niet meer en niet minder betekent dan dat hij er klaar mee is en het heeft afgerond. Net als dat je het tel.nr. van je ex uit je telefoon verwijdert, zodat je hem/haar niet meer kan smsen. Iets wat hij al veel eerder had moeten doen, want door telkens weer te reageren, kregen anderen het idee dat hij er heel erg mee bezig was.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ik sluit me helemaal aan bij je courage, dat is ook precies hetegene dat ik als "eng" zou beschrijven.

Maar goed, blijkbaar moeten we alleen maar een arm om hem heen slaan en hem troosten dat de psycholoog niet meer heeft gereageerd.
quote:Noblesse_Oblige schreef op 21 juli 2008 @ 11:19:

Lijkt me verstandig dat de mensen die het leuk vonden hem nog verder de grond in te trappen met hem meegaan en die behoefte eens grondig onderzoeken.

Hear hear!

Noblesse:
Ja dat is altijd het excuus als iemand er wat van zegt dat je loopt te bitchen. Dat je alleen maar lief mag zijn. Wat natuurlijk gewoon bullsjit is want je kunt heel goed zeggen dat je het absoluut niet met iemand eens bent, je zorgen maakt over zijn gedrag, zonder de steekjes onder water en zonder het even net wat extra sensationeel te formuleren, maar dat is vast veel minder leuk, of niet? Het zou een stuk beter verteerbaar zijn als je er niet zo ongelofelijk schijnheilig over zou doen.

De neiging alles op overdreven wetenschappelijke theoriematige manier te benaderen zou hier ook een reactie op de veronderstelde pathologie kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat als je een heel gewoon liefdesprobleempje uit en mensen benaderen je alsof je fucking jack the ripper himself bent, je geneigd bent terug te vallen op wetenschap en bewezen theoriën - om toch aan te tonen dat je echt niet helemaal gestoord bent. Of dit een reactie op is of een gewoonte van hem zelf, kan ik hier niet beoordelen, maar als reactie vind ik het begrijpelijk. Als men je psychisch welzijn in twijfel trekt op zeer grove en kwetsende wijze - wat m.i. van een psychische aard die minstens net zo eng is getuigt -

terwijl je je net volledig bloot hebt gegeven in een toch al kwetsbaar (en beetje genant wel) onderwerp dan vind ik dat niet een heel overdreven reactie nee.

Zeker is het niet handig om verliefd te worden op een hulpverlener, is het niet slim en een beetje eng voor desbetreffende hulpverlener om ook nog eens via hyves cotnact te zoeken, is het niet slim dat vervolgens op een viva forum gaan plaatsen zonder dat mensen je eerst via 'gewone posts' hebben leren kennen en dus zonder de hiervoor gewenste nuance en is het nog minder slim te blijven volharden in een volledig belachelijk gemaakt standpunt. Maar dat maakt het nog niet normaal, om een duidelijk kwetsbaar persoon nog even lekker verder de grond in te stampen omdat je zelf waarschijnlijk een beetje triestachtig bent en dat nodig hebt om jezelf de sterkere te kunnen voelen. Er zijn veel manieren om aan te geven dat je iets eng vind, en iemand verdacht maken en een rotgevoel over zichzelf geven is daarvan niet de meest voor de hand liggende, tenzij je zelf een beetje zielig bent en dat heel hard nodig hebt ofzo.

Verder wat Iching ook al zei. Heiser, als je nog mee leest; ik wens je het beste, en laat je niet gek maken.
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Noblesse_Oblige schreef op 21 juli 2008 @ 12:14:

Ja dat is altijd het excuus als iemand er wat van zegt dat je loopt te bitchen. Dat je alleen maar lief mag zijn. Wat natuurlijk gewoon bullsjit is want je kunt heel goed zeggen dat je het absoluut niet met iemand eens bent, je zorgen maakt over zijn gedrag, zonder de steekjes onder water en zonder het even net wat extra sensationeel te formuleren, maar dat is vast veel minder leuk, of niet? Het zou een stuk beter verteerbaar zijn als je er niet zo ongelofelijk schijnheilig over zou doen.

De neiging alles op overdreven wetenschappelijke theoriematige manier te benaderen zou hier ook een reactie op de veronderstelde pathologie kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat als je een heel gewoon liefdesprobleempje uit en mensen benaderen je alsof je fucking jack the ripper himself bent, je geneigd bent terug te vallen op wetenschap en bewezen theoriën - om toch aan te tonen dat je echt niet helemaal gestoord bent. Of dit een reactie op is of een gewoonte van hem zelf, kan ik hier niet beoordelen, maar als reactie vind ik het begrijpelijk. Als men je psychisch welzijn in twijfel trekt op zeer grove en kwetsende wijze - wat m.i. van een psychische aard die minstens net zo eng is getuigt -

terwijl je je net volledig bloot hebt gegeven in een toch al kwetsbaar (en beetje genant wel) onderwerp dan vind ik dat niet een heel overdreven reactie nee.

Zeker is het niet handig om verliefd te worden op een hulpverlener, is het niet slim en een beetje eng voor desbetreffende hulpverlener om ook nog eens via hyves cotnact te zoeken, is het niet slim dat vervolgens op een viva forum gaan plaatsen zonder dat mensen je eerst via 'gewone posts' hebben leren kennen en dus zonder de hiervoor gewenste nuance en is het nog minder slim te blijven volharden in een volledig belachelijk gemaakt standpunt. Maar dat maakt het nog niet normaal, om een duidelijk kwetsbaar persoon nog even lekker verder de grond in te stampen omdat je zelf waarschijnlijk een beetje triestachtig bent en dat nodig hebt om jezelf de sterkere te kunnen voelen. Er zijn veel manieren om aan te geven dat je iets eng vind, en iemand verdacht maken en een rotgevoel over zichzelf geven is daarvan niet de meest voor de hand liggende, tenzij je zelf een beetje zielig bent en dat heel hard nodig hebt ofzo.

Verder wat Iching ook al zei. Heiser, als je nog mee leest; ik wens je het beste, en laat je niet gek maken.

Heel goed stukje, ben het roerend met je eens. Heb aanvankelijk ook wel gelachen om dit topic, maar het was op een gegeven moment echt niet leuk meer.

Tja, daar sta je dan met je goeie gedrag, je even open en kwetsbaar opstellen...

Tis zo makkelijk om maar wat met elkaar mee te blaten.

Lijkt soms net de lagere school, waarbij er 1 word gepest en als je weigert daar aan mee te doen, ben je voor je het weet zelf ook de pineut.
Ook helemaal eens met Noblesse O.

Sennheiser wist dat hij geen contact via Hyves had moeten zoeken (wat ik EIGENLIJK ook nog niet eens zo erg vind hoor, is een openbaar medium, als je niet gevonden wilt worden meld je je niet aan eey), en er werd maar over doorgegaan hoe fout dat was. Terwijl Sennheiser dat intussen door de reacties hier zelf ook al had ingezien en alweer een stap verder was met volgende therapeut...
Gewist.

Gewist.

Ik heb hierover nog eens goed nagedacht. Het kan best zijn dat Fashionvictim en ik misschien te ver zijn gegaan in ons oordeel over Sennheiser, dat hij een stalker zou zijn. Ik blijf erbij dat hij eigenwijs was, en niet wil nadenken over de reacties die de rest van ons hier hebben gegeven.

Ik vind ook dat er van onophoudelijk inhakken geen sprake is. Het grootste gedeelte van de discussie ging over verkeerd opvatten van signalen. Kennelijk vond Viva Angel5 dat ook, anders zou ze het topic hebben gesloten. Ik heb echt niet de indruk dat de sfeer hier zo slecht was. En het is niet mijn belangrijkste doel om Senn een rotgevoel te bezorgen.
Oh gut, ik word hier genoemd, zie ik.

ik had of heb geen enkele reden om sennheiser de grond in te stampen en heb dat ook helemaal niet gedaan, mijns inziens. Sterker nog, ik heb slechts 2 of 3 keer gereageerd en daarin alleen aangegeven hoe de situatie op mij - en vele anderen kennelijk - overkomt.

Op mij komt sennheiser niet kwetsbaar over. Integendeel zelfs, hij komt op mij dominant, agressief en manipulatief over en dat baseer ik vooral op de manier waarop hij reageert in dit topic. Betweterig, anderen "te dom om hem te snappen" noemen. niet openstaan voor andermans mening en als het hem te heet onder de voeten wordt gaan roepen dat je vreselijk gekwetst bent en zelfs suicidaal wordt. Discussiepartners uitschelden en kleineren, dat alles wijst in mijn ogen niet op iemand die heel kwetsbaar is, maar juist op dominantie.

Daarnaast vind ik de situatie waarom het gaat ook dominant, ik vind het heel erg kwalijk om in iemands persoonlijke levenssfeer binnen te dringen als je slechts een zakelijke verhouding hebt en geen enkele uitnodiging daartoe hebt gekregen. De psychologe is er overduidelijk ook niet van gediend, anders had ze zelf wel gereageerd. Het feit dat ze alle contact direct via de secretaresse heeft laten verlopen is een duidelijke grens. Ho vriend, je gaat te ver en ik zet je even op je plek. Het feit dat hij desondanks nog steeds persoonlijk contact wil zoeken zou ik, als ik de psychologe was, ervaren als intimiderend.

En ja, dat zou ik ook vinden als de geslachten omgekeerd waren, als een vrouw mijn mannelijke collega op die manier zou benaderen en dan als hij tegen me zegt "och fash, wil jij die vrouw voortaan te woord staan want ze valt me lastig via hyves" via mij alsnog met hem in contact wil komen, zou ik ook intimiderend en vervelend vinden.
Am Yisrael Chai!
En dat is ook de enige manier waar op je dat kunt verwoorden? Wat verwacht je (en anderen die zich aangesproken voelen) daar eigenlijk mee te bereiken? Verwacht je dat iemand die als een pathologische loser wordt neergezet (terecht of niet dat laat ik dan even in het midden) denkt, goh, misschien heeft ze gelijk en ben ik echt een pathologische loser? Je moet nog veel pathologischer zijn om dermate krenkende visies zonder enige wijziging te kunnen en willen accepteren. Psychisch gezonde mensen hebben doorgaans een hoge mate van ignorance en de enigen met een echt correct zelfbeeld zijn depressieven.

Hier tracht men een omgekeerd beeld van psychische danwel emotionele gezondheid neer te zetten, nml; je accepteert alles, je bukt even wanneer dat van je gevraagd wordt en waag het niet om tegen wat voor kritiek dan ook hoe kut gebracht dan ook in te gaan, want dan ben je pas echt toe aan een psychiatier, volgens de alwetende vivaforumster dan. Feit is echter dat de mensen die het meest zelfkritisch zijn doorgaans niet degenen zijn die door mensen die er wél voor gestudeerd hebben voor psychisch gezond mogen doorgaan en sterker, juist vaker degenen zijn die met zichzelf in de knoop zitten (je zit ook pas in de knoop als je je daar bewust van bent, want de meeste psychische problemen komen voort uit het vermogen te denken, waar zowel helaas als godzijdank niet iedereen mee belast/verrijkt is).

De eerste persoon die hier binnen komt met een niet oppervlakkig probleem en zijn gezond-label mag behouden moet ik nog ontmoeten, gelukkig is de gemiddelde psych daar niet alleen milder maar ook verstandiger in en gaan die net wat verder dan wie mijn symphatie ontvangt spoort en wie deze niet ontvangt is eng.

Inhoudelijk ben ik het er volledig mee eens dat het not done is, om zonder directe uitnodiging privé contact op te nemen met een hulpverlener - maar dit was na de eerste berichten al lang de vraag niet meer, en iedereen bleef dat, nadat hij aangaf het daar mee eens te zijn, er zo lullig en op zoveel manieren mogelijk maar inwrijven. Daar zie ik het nut niet zo van. Vooral niet als iemand zelf al aan geeft dat dat inderdaad niet handig was.

Maar op zich vind ik het ook vrij onprofessioneel om als psych een voor iedereen vindbare hyves te hebben. Ik zou dan op zijn minst kiezen voor een hyves die 'alleen voor vrienden zichtbaar' ingesteld zou zijn (heb ik nu al, en ik heb niet eens een baan waarbij dat heel erg nodig is). Vervolgens alle contact via anderen laten verlopen zou niet mijn keuze geweest zijn in haar situatie. Ik denk dat ik zelf heel duidelijk zou willen zijn en iedere eventuele twijfel de wereld uit zou willen helpen, als ik haar was.

Dat hij bijzonder volhardend is in het feit dat de mogelijkheid wél bestaat heeft volgens mij meer te maken met de keuze zoals die gesteld wordt ofwel je geeft toe dat je een zielig sneu figuur bent die hulpverlening voor iets aan ziet en geef dan ook maar meteen toe dat je een engerd bent en arrogant of je blijft dit geloven en bent dat allemaal alsnog en nog eigenwijs ook. Tsja, heel aantrekkelijke keuzemogelijkheden inderdaad zeg, ik zou er ook niet warm voor lopen eerlijkgezegd.

Koppigheid is absoluut een handicap, maar anderen totaal niet kunnen overtuigen is dat ook. En geef ff toe dat je een debiel bent, werkt gewoon niet, hoe moeilijk is zoiets in te schatten voor een intelligent overkomende vrouw als jij FV?

En then again. Zelfs als ie het zou toegeven, en zou zeggen oke ik ben een eikel, dom, arrogant, eng, stalker en alles wat jullie zeiden. Wat dan? Zouden jullie dan iets van virtuele bevrediging ervaren? Ik ervaar heel sterk hier dat sommigen wat dat betreft gewoon een onvervulbaar gat hebben. Jullie zijn domweg niet voorbereid op succes. Jullie zouden helemaal niet meer weten wat jullie moesten als iemand jullie stomweg meteen gelijk zou geven en niet alleen in wat jullie al zeiden maar ook in wat jullie nog wilden zeggen. Het is gewoon een standaard reactie patroon van verwijt-jamaar-ziejewel-zeiden-wehetniet-ennietluisterenhe-jekanniettegenkritiekhe-jijbentziekzeg-neejaneenougelovenwejenietmeerhoor. En wat als dat een keer gewoon niet werkt? Wat als je eens zelf echt ergens over na zou denken?

Wees blij dat hij gewoon de reactie geeft waar je dan op uit bent. Dat maakt het niet nodeloos ingewikkeld en dan weet je wat je moet doen en kun je gewoon je stappenpatroontje volgens zoals je altijd doet. Mooi toch...
Jeetje, dat je dat soort uitspraken durft te doen over iemand die je totaal niet kent en die slechts een fractie van zichzelf heeft laten zien in een topic. Ik kan me daar oprecht over verbazen. Heb je dan inderdaad zoveel mensenkennis of heb je zoveel zelfvertrouwen? Nogmaals, ik zou iemand niet dominant en manipulatief durven noemen op basis van 1 topic. Er is nog zoveel meer aan een mens namelijk, het zijn slechts woorden, het is niet een heel karakter. Oprechte verbazing hier. En aan de andere kant ook enige bewondering dat je iemand zomaar zo durft te benoemen. Maar ik vind ook dat je daarmee op moet passen, omdat je inderdaad hiermee iemand kwetst en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Sprongen die niet bij de rest van zijn persoonlijkheid passen en dus een vertekend beeld geven.
Als sennheiser meteen had gezegd "Oh wat suf, nou die situatie heb ik even verkeerd geinterpreteerd :-D", dan was dit hele topic bij pagina 1 geeindigd.
quote:countessa schreef op 21 juli 2008 @ 16:26:

Als sennheiser meteen had gezegd "Oh wat suf, nou die situatie heb ik even verkeerd geinterpreteerd :-D", dan was dit hele topic bij pagina 1 geeindigd.

Dat geloof ik dus niet. Voor sommige mensen hier is er geen goede reactie mogelijkheid. In het ene topic is het als je maar gewoon dit zei, in het topic waarin iemand dat inderdaad doet valt er wel weer wat anders te zeiken. Sommige mensen zeiken gewoon graag af denk ik.

Net als Iching vind ik het nogal ver gaan om echt grote conclusies te trekken uit een topicje over 1 specifieke situatie op een forum. Sommigen gaan zowat zo ver om een volledige psycho analyse te maken! (totaal onprofessioneel enzo). Ik denk dat je daarvoor veel meer van iemand moet weten. Je kunt over deze situatie oordelen, en dat mag je ook verwachten als je iets op een forum zet (wat nog niet iedere toonzetting acceptabel maakt) maar hier wordt echt veroordeeld op basis van zijn vermeende karakter of wat men daarvan denkt te zien. En dat gaat mij gewoon te ver. Over de situatie valt veel te zeggen, is ook veel gezegd, maar iemand voor vanalles en nog wat uit maken op basis daarvan... nee.
Nou ja, ik denk dat het makkelijk gezegd is dat er geen goede respons is, ik zie vrij veel topics waar uiteindelijk iedereen, inclusief TO, het met elkaar eens is. Maar ja.
Gewist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven