Gezondheid alle pijlers

hoe lang trekt een lichaam dit tot overlijden? (zie uitleg)

14-10-2014 12:23 83 berichten
Misschien een beetje een rare vraag. Als een bejaard iemand die niet ziek is maar gewoon op is op sterven ligt. Morfine en handol krijgt toegediend, geen vocht en voeding meer krijgt, inmiddels een onrustige hartslag heeft en wat begint te rochelen. Hoe lang kan een lichaam dat volhouden?
Alle reacties Link kopieren
Wat naar om te lezen dat het bij sommige mensen zo lang geduurd heeft voor ze stierven.

Mijn ervaring met mijn moeder was dat ze haar dosering morfine hebben verhoogd en dat zij op een gegeven moment zelf aangaf aan de dokter 'dat ze wilde slapen'. Vooraf hadden ze dit besproken, dus toen ze dit zei, werd haar een dormicum gegeven en werd haar morfinedosering verhoogd.

De dokter legde ons uit dat deze combinatie ervoor zou zorgen dat haar hart zou stoppen omdat deze doseringen te zwaar voor haar lichaam/hart zouden zijn. Dat zou de werking zijn van deze methode.

Dit speelde in de vroege ochtend. Toen haar eenmaal het dormicum was gegeven, was het net of ze lag te slapen. We hoorden haar adem. Om 13.00 uur 's middags blies ze haar laatste adem uit.

Als ik de verhalen hier lees denk ik dat ze haar enorm hoge doseringen hebben gegeven en ben ik blij dat het zo snel gegaan is bij haar.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Mijn moeder heeft ook gekozen om te versterven. Ze was nog jong maar wilde niet meer verder leven. Voor actieve euthanasie kwam ze niet in aanmerking want te jong, niet ongeneeslijk ziek en er waren nog genoeg therapieën die ze kon doen. Ik blijf het vreselijk vinden dat anderen dus blijkbaar voor je mogen bepalen dat je niet genoeg lijdt. Of dat nou psychisch of lichamelijk is. Uiteindelijk is ze op de 10e dag zonder drinken overleden. Ze heeft zeker de eerste week heel bewust meegemaakt. Ze wilde dit echt en daar heeft ze voor gevochten. Het was een mooi maar ook heel rauw proces waarin ik veel bewondering voor m'n moeder heb. Maar voor mij als dochter was het zwaar. Te zwaar misschien wel. Ik ben een groot voorstander van beslissen over eigen leven en dood. Maar helaas is de tendens dat leven de hoogste prioriteit heeft, wat voor leven dat dan ook is...

To hou je eigen grenzen goed in de gaten. Uiteindelijk moet jij verder. Heel veel sterkte.
Each morning we are born again. What we do today matters most.
Jeetje lalaloopsy, wat ontzettend heftig. Correct me if i'm wrong, maar je moeder kreeg dus geen euthanasie? Mogen ze haar dan wel hélpen versterven? Alsin, heeft ze medicatie gehad?

Ik heb bewondering voor je houding betreffende deze situatie !
Dank je wel Ephina 😊

En idd, ze kreeg geen toestemming en wat de huisarts dan mag doen is het lijden verzachten door medicatie. Maar dus niet sederen, ze moest wilsbekwaam blijven.
Poeh. Dan heeft je moeder het wel heel zeker geweten. Na 7 dagen raakte ze in coma? Sterke geest en een ontzettend sterk lichaam. Ze zal vast een bijzondere vrouw zijn geweest
Wat heftig lalaloopsy!

@TO hoe gaat het nu?
Ik dacht morfine maximaal drie dagen?
quote:Ephina schreef op 16 oktober 2014 @ 19:34:

Poeh. Dan heeft je moeder het wel heel zeker geweten. Na 7 dagen raakte ze in coma? Sterke geest en een ontzettend sterk lichaam. Ze zal vast een bijzondere vrouw zijn geweest

Wat lief om te zeggen...dat was ze zeker!

Ze raakte eigenlijk pas op de dag dat ze overleed in een soort coma, toen ging het snel. De geest is idd sterk. Sterker dan het lichaam heb ik ervaren.

@matroesjka dank je wel voor de knuffel.

Het is pas 9 maanden geleden dus de herinnering is sterk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven