Gezondheid alle pijlers

hoe lang trekt een lichaam dit tot overlijden? (zie uitleg)

14-10-2014 12:23 83 berichten
Misschien een beetje een rare vraag. Als een bejaard iemand die niet ziek is maar gewoon op is op sterven ligt. Morfine en handol krijgt toegediend, geen vocht en voeding meer krijgt, inmiddels een onrustige hartslag heeft en wat begint te rochelen. Hoe lang kan een lichaam dat volhouden?
Alle reacties Link kopieren
Best nog wel lang. Denk aan 'enkele dagen'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat zal ook aan de conditie liggen. Mijn schoonmoeder overleed na vier dagen maar haar lever en nieren functioneerden niet meer.
verba volant, scripta manent.
Kan dagen zijn, kan vanavond klaar zijn. Ons lichaam is geen machine.
Uit mijn ervaring(2x meegemaakt) niet lang meer.

vraag raad bij verpleging. Klinkt beetje luguber, maar die hebben ervaring. Die ruiken het soms letterlijk wanneer het einde nabij is.

sterkte!
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Bij mijn schoonmoeder (die heel jong was maar lang ziek) zeiden ze dat alles tussen 1 en 10 dagen normaal is. Uiteindelijk is ze op de 3e dag overleden.
En soms hebben de ervaren verpleegkundigen het ook helemaal bij het verkeerde eind.

Wat elmira zegt, het lichaam is geen machine.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb niet zoveel ervaring ermee, maar het klinkt me toch wat onmenselijk in de oren. Geen voeding en geen vocht.

Is dat niet vreselijk voor degene die er ligt?
Door het "rochelen" komt er vaak ook een longonsteking overheen.
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Bij mijn grootvader was het vanaf dit punt nog 3 dagen. Hij had Alzheimers.
De regel is

- 3 minuten zonder zuurstof

- 3 dagen zonder drinken

- 3 weken zonder eten

- 3 maanden zonder beschutting en bescherming

Rochelen geeft vaak aan dat er geen kracht meer is om het slijm weg te kuchen of slikken. Waarschijnlijk zal je eerder in uren / dagen denken dan weken of langer.

Sterkte
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ligt eraan hoe iemands conditie is. Geef iemand ook de tijd en vooral de rust om te sterven.

Ik krijg op mijn werk deze vraag ook weleens, mensen hebben dan soms het liefst een datum en tijd. ...
Yraatje mijn schoonmoeder was langere tijd ziek en toen ze longontsteking kreeg is gekozen voor niet behandelen en het stopzetten van vocht en sondevoeding maar zo comfortabel mogelijk laten gaan. Ze kreeg morfine. Eerste dag was ze grote delen van de dag wakker en redelijk pijnloos (op een moment van ongeveer 30 min na dan, was heel naar). De tweede dag was ze maar af en toe wakker (paar minuten ogen open). Toen ze 's avonds morfine kreeg is ze in slaap gevallen en niet meer wakker geworden. Het rochelen en borrelen van de longen klinkt heel naar maar daar heeft ze voor zover wij konden beoordelen niks van meegekregen. Ze was heel ontspannen.
Mijn oma was 100 toen ze overleed op deze manier. Ze woog nog maar 34 kilo toen ze de morfine en de dormicum aangekoppeld kreeg en heeft toen nog 11 dagen geleefd. Ik vond het een afschuwelijk proces.
En rust is idd fijn. Wij zijn vanaf "de beslissing" 24/7 bij haar geweest maar dan wel met maar 2 mensen per keer. Een beetje in shifts zeg maar.
quote:Yraatje schreef op 14 oktober 2014 @ 12:36:

Ik heb niet zoveel ervaring ermee, maar het klinkt me toch wat onmenselijk in de oren. Geen voeding en geen vocht.

Is dat niet vreselijk voor degene die er ligt?

Nee. Dit is iemand die op sterven ligt, in de laatste fase. De hartactiviteit is soms al zo dusdanig slecht, als je dan nog vocht gaat geven, kunnen patiënten dat niet verwerken. Worden ze alleen maar benauwder van.

En voeding? Patiënt heeft nog weinig kracht, of niet meer bij bewustzijn, dat het niet via de normale weg kan. Een sonde is al helemaal geen pretje.
quote:matroesjka_ schreef op 14 oktober 2014 @ 12:44:

Yraatje mijn schoonmoeder was langere tijd ziek en toen ze longontsteking kreeg is gekozen voor niet behandelen en het stopzetten van vocht en sondevoeding maar zo comfortabel mogelijk laten gaan. Ze kreeg morfine. Eerste dag was ze grote delen van de dag wakker en redelijk pijnloos (op een moment van ongeveer 30 min na dan, was heel naar). De tweede dag was ze maar af en toe wakker (paar minuten ogen open). Toen ze 's avonds morfine kreeg is ze in slaap gevallen en niet meer wakker geworden. Het rochelen en borrelen van de longen klinkt heel naar maar daar heeft ze voor zover wij konden beoordelen niks van meegekregen. Ze was heel ontspannen.Dat rochelen is naar inderdaad, dat heb ik bij mijn oma (lang geleden) ook mee gemaakt, maar dat geen vocht en geen voeding toedienen klinkt in mijn ogen onmenselijk. Dan kun je beter een spuitje krijgen lijkt me.
En mocht je een directe nabestaande zijn: gebruik deze tijd ook alvast om samen na te denken over de uitvaart.
Een spuitje is niet altijd mogelijk of wenselijk. Echt, de mensen er omheen hebben er vaak meer last van dan degene die gaat overlijden. Door iemand die al stervende is kunstmatig te gaan voeden maak je het proces alleen maar langer en moeilijker.
De twee momenten (een hele erge en een milde) dat mijn schoonmoeder oncomfortabel was merkten wij dat ook. Al met al was het een mooi overlijden als je kijkt naar hoe anders het kan gaan.
Wij hadden begeleiding destijds met mijn vader. Die zeiden dat het echt niet lang meer duren zou, als pa begon te rochelen......

Was inderdaad waar.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Jullie zullen ongetwijfeld gelijk hebben, maar voor mij als leek klinkt het toch wat naar.
2x meegemaakt in mijn familie.

eerste keer duurde een dag of drie en tweede keer heeft het ca. 7 dagen geduurd.
10 dagen bij mijn oma van 93.

Sterk hart.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Door de morfine kan het best zijn dat het geen onprettig proces is voor degene die daar ligt. Het is onprettiger voor de mensen die het aan moeten zien.

Ik vond het zelf heel naar dat mijn oma de laatste dagen allerlei dingen zag die er niet waren... dat er een man in de kamer stond, en dat ze zei dat ze in een sloot lag in het water... ze wilde ook dat iemand constant haar handen vasthield.

de fase die jij omschrijft duurde bij mijn oma, zonder morfine, 2 dagen.
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven