Klacht indienen

11-10-2014 16:26 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weggehaald ivm herkenning
quote:fluim schreef op 13 oktober 2014 @ 20:28:

Als ik het goed begrepen heb, heb je een jaar een sexuele 'relatie' met hem gehad?Weggehaald ivm herkenning
Tessa: heb je al verder actie ondernomen?
quote:ann3113 schreef op 13 oktober 2014 @ 23:08:

Tessa: heb je al verder actie ondernomen?Weggehaald ivm herkenning
Ter info: het betreft hier naar alle waarschijnlijkheid een geval van: ontucht -; zoals beschreven in artikel 249 lid 2 sub 3 van het Wetboek van Strafrecht.

Artikel 249

1. Hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Met dezelfde straf wordt gestraft:

1°. de ambtenaar die ontucht pleegt met een persoon aan zijn gezag onderworpen of aan zijn waakzaamheid toevertrouwd of aanbevolen;

2°. de bestuurder, arts, onderwijzer, beambte, opzichter of bediende in een gevangenis, rijksinrichting voor kinderbescherming, weeshuis, ziekenhuis, of instelling van weldadigheid, die ontucht pleegt met een persoon daarin opgenomen;

3°. degene die, werkzaam in de gezondheidszorg of maatschappelijke zorg, ontucht pleegt met iemand die zich als patiënt of cliënt aan zijn hulp of zorg heeft toevertrouwd.

Wellicht heb je hier nog iets aan...
Hoi Tessa,

Lukt het een beetje? Heeft de instelling waar je zat geen klachtenfunctionaris oid, dus iemand die helpt met klachten?

Sterkte ermee!
quote:feeks schreef op 12 oktober 2014 @ 16:39:

[...]

Dit kan 2 kanten op: of je was zo labiel en wezenloos dat hij je echt gemanipuleerd heeft of je wilde meer, hij wilde dat niet (wellicht omdat hij zich realiseerde dat je zijn patiënt bent) en je bent nu boos.

Maar dat voegt niks toe aan het feit dat ze een klacht in moet dienen, in beide situaties!

Beide situaties zijn fout, zelfs als het erop lijkt dat TO er vrijwillig in stond. In zo'n situatie is het nooit gelijk.

Sterkte TO.

Ik zou ook beginnen bij de instelling, en misschien kunnen zij je verder verwijzen.
quote:jbo schreef op 14 oktober 2014 @ 19:11:

Ter info: het betreft hier naar alle waarschijnlijkheid een geval van: ontucht -; zoals beschreven in artikel 249 lid 2 sub 3 van het Wetboek van Strafrecht.

Artikel 249

1. Hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Met dezelfde straf wordt gestraft:

1°. de ambtenaar die ontucht pleegt met een persoon aan zijn gezag onderworpen of aan zijn waakzaamheid toevertrouwd of aanbevolen;

2°. de bestuurder, arts, onderwijzer, beambte, opzichter of bediende in een gevangenis, rijksinrichting voor kinderbescherming, weeshuis, ziekenhuis, of instelling van weldadigheid, die ontucht pleegt met een persoon daarin opgenomen;

3°. degene die, werkzaam in de gezondheidszorg of maatschappelijke zorg, ontucht pleegt met iemand die zich als patiënt of cliënt aan zijn hulp of zorg heeft toevertrouwd.

Wellicht heb je hier nog iets aan...Weggehaald ivm herkenning
quote:ann3113 schreef op 15 oktober 2014 @ 21:59:

Hoi Tessa,

Lukt het een beetje? Heeft de instelling waar je zat geen klachtenfunctionaris oid, dus iemand die helpt met klachten?

Sterkte ermee!Weggehaald ivm herkenning
Bedank je heel goed wat je wilt bereiken. Je kunt het ook bij een klacht laten en geen verdere procedure ingaan. Je zal dan naar verwachting nog wel een gesprek hebben met iemand van de instantie maar bedenk wel dat het een heel belastend traject kan gaan worden. Is dat het je waard? Bedenk wat jij wilt!
Je vroeg om ervaringen. Ik zit op dit moment in zo'n procedure. Ik zou het fijn vinden als je mij niet quote, zodat ik het later weg kan halen/veranderen.

Bij mij ging/gaat het om iemand in opleiding die mijn grenzen (die ik Zeer Duidelijk) aangaf, negeerde, meerdere malen. Ik heb contact gehad met een PVP-achtig figuur in de instelling (bij ons heet het allemaal anders, en dat maakt het wat herkenbaarder). Zij adviseerde mij een klacht in te dienen. Ik heb vervolgens een stevige brief geschreven, en die is samen met de nodige formulieren op de post gegaan. De door mij aangeklaagde persoon heeft inmiddels al geprobeerd om de reeds geplande zitting uit te stellen naar een datum die haar beter uitkomt, mogelijk in de hoop op afstel.

De brief schrijven was moeilijk, het wachten-of-de-klacht-in-behandeling-genomen-zou-worden spannend, maar wat het meeste stress opleverde was de 'kan het niet toch op een andere datum-actie'. Verder merk ik dat ik er toch wel meerdere dagen per week, zo niet dagelijks, mee bezig ben in mijn hoofd.

Wat kippetje ook zegt, vraag je af of je dat er voor over hebt.
@ kippetje29 en blueeyes*3

Bleueyes ik vind jou zaak heel anders dan willens en wetens steeds seksen..
Ketller, bij iemand die in therapie is kun je niet spreken van "willens en wetens steeds seksen". Iemand die labiel is en psychische problemen heeft, moet volledig kunnen vertrouwen op een therapeut. Daar kan zelfs bij horen dat ze verliefd wordt op de therapeut. In al die omstandigheden moet een patient er op kunnen rekenen dat de therapeut nóóit seksueel contact met haar heeft. Niet als als ze lijkt in te stemmen, niet als ze het prettig lijkt te vinden, en zelfs niet als ze er zelf op aan zou sturen. Een therapeut moet veilig zijn, betrouwbaar, stabiel, en die moet de grenzen in de gaten houden. Dat is zijn werk.

Een labiele patient doet zoiets namelijk niet willens en wetens. Daar is ze patient voor.
quote:tessatessa schreef op 17 oktober 2014 @ 21:12:

De klachtencommissie doet binnen 6 weken uitspraak bij deze instelling. Dus die termijn is te overzien.

Ik denk wel dat het erg zwaar zal zijn, maar ik ben er nu ook constant mee bezig. Ik hoop juist dat ik het daarna los kan laten en dat ik er in ieder geval alles aan heb gedaan om herhaling te voorkomen.Ik denk echt dat je er te makkelijk over denkt. Ze kunnen allerlei redenen hebben om de zaak uit te stellen(lees een eerdere reactie waarbij sprake was van uitstel in de hoop op afstel), uiteindelijk de zaak doorverwijzen of een beslissing nemen die niet is zoals jij zou wensen. Vooral dat laatste, kun je het aan als ze zeggen dat jij je aandeel had/het je eigen schuld was/hulpverlener niets te verwijten valt? Die kans is namelijk groot, in de meeste zaken komt de dader er mee weg. Ik wens je heel veel sterkte
quote:Ginevra schreef op 17 oktober 2014 @ 22:06:

Ketller, bij iemand die in therapie is kun je niet spreken van "willens en wetens steeds seksen". Iemand die labiel is en psychische problemen heeft, moet volledig kunnen vertrouwen op een therapeut. Daar kan zelfs bij horen dat ze verliefd wordt op de therapeut. In al die omstandigheden moet een patient er op kunnen rekenen dat de therapeut nóóit seksueel contact met haar heeft. Niet als als ze lijkt in te stemmen, niet als ze het prettig lijkt te vinden, en zelfs niet als ze er zelf op aan zou sturen. Een therapeut moet veilig zijn, betrouwbaar, stabiel, en die moet de grenzen in de gaten houden. Dat is zijn werk.

Een labiele patient doet zoiets namelijk niet willens en wetens. Daar is ze patient voor.Precies.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
tesatessa,

- bewaar de mailtjes en sms-jes.

Ik denk dat je hiermee heel sterk staat als je een klacht indient.

M.b.t. waar de de klacht indient:

- bij de instelling: (d.w.z. de chef van jouw therapeut): Dan bepaalt de chef wat hij/zij met jouw klacht doet

- bij de klachtencommissie van de instelling: dan beslist de klachtencommissie of de klacht gegrond is.

De instelling beslist dan zelf of er nog maatregelen volgen

- bij de tuchtraad: dan kan de therapeut zijn registratie in het beroepsregister (BIG) kwijtraken, en wordt de kans een stuk kleiner dat hij/zij nog andere slachtoffers maakt.

Mijn advies: vraag advies in bij een klachtenfunctionaris.

bijvoorbeeld:

stichting PVP

of bij een

informatie- en klachtenbureau gezondheidszorg
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:tessatessa schreef op 17 oktober 2014 @ 21:12:

De klachtencommissie doet binnen 6 weken uitspraak bij deze instelling. Dus die termijn is te overzien.

Ik denk wel dat het erg zwaar zal zijn, maar ik ben er nu ook constant mee bezig. Ik hoop juist dat ik het daarna los kan laten en dat ik er in ieder geval alles aan heb gedaan om herhaling te voorkomen.

Hier binnen 4 weken.

Maar daar zit een addertje onder het gras. Eerst moet je de klacht schriftelijk indienen. Dan moet de commissie in 5 dagen beslissen of ze de klacht in behandeling nemen. Dan kan de commissie nog zeggen dat het verhaal niet volledig was, dat er dossieronderzoek nodig is, dat er meer tijd nodig is, en meer van dat soort dingen. Dan is het ook nog zo dat je therapeut zich mag verweren. Hij mag op jouw schriftelijk ingediende klacht een schriftelijke reactie geven. Daar heeft hij een officieele termijn voor, maar die gaat pas in als hij op de hoogte is van het feit dat er een klacht tegen hem is ingediend. Als hij dus op het moment van bekendmaken om wat voor reden dan ook niet werkt (verlof, ziek, overspannen, moet zelf in therapie) gaat die termijn pas in als de commissie er zeker van is dat hij op de hoogte is gesteld. Als hij het een beetje handig organiseert, zit daar al meteen weer wat extra vertraging bij. Dan is het weer de vraag of de commissie wel genoeg tijd heeft om voor de zitting alle stukken, inclusief zijn verweerschrift, te bekijken. Jij zult waarschijnlijk ook moeten tekenen voor inzage in jouw dossier. Therapeut kan moeilijk gaan doen om daar inzage in te geven, om te zorgen 'dat de privacy niet geschonden wordt'. Als dat niet op tijd geregeld is, wordt de hoorzitting verplaatst - naar achteren. Dus dan zit je zo op twee maanden.

Bij ons is het overigens zo dat er dus officieel na een maand een zitting is, nog een maand later is er een schriftelijke uitspraak met een advies aan de directie, dan is er nog een maand waarin de directie de tijd heeft om te reageren op dat advies. Reken dus rustig 3 x de aangegeven termijn, zo niet langer...
o, en Kettler? Ik dacht dat het om een klachtenprocedure ging, en dat TO daar ervaringen over vroeg. Niet per se dezelfde klacht.
Helemaal eens met Ginerva. Dit is een ernstige zaak die naar ik verwacht hoog opgenomen gaat worden, zeker omdat je bewijs hebt in de vorm van sms'jes.

Ik vind het dapper dat je een klacht gaat indienen, en zeer terecht. Heel veel succes en sterkte.
quote:SillySill schreef op 20 oktober 2014 @ 15:12:

Helemaal eens met Ginerva. Dit is een ernstige zaak die naar ik verwacht hoog opgenomen gaat worden, zeker omdat je bewijs hebt in de vorm van sms'jes.

Ik vind het dapper dat je een klacht gaat indienen, en zeer terecht. Heel veel succes en sterkte.

En ik ben het weer met jou eens.

Die vent moet uit zijn beroep ontheven worden.

Heel veel succes!
Hatsjikideee...
Eens met bovenstaande opmerkingen/adviezen. Realiseer je dat gelijk hebben niet hetzelfde is als gelijk krijgen. Dat is heel cru, maar doordat de klachtencommissie op een bepaalde manier dient te kijken naar de zaak (en vraag anders hoe zij zo'n zaak beoordelen) kan het zijn dat je alsnog niet in het gelijk wordt gesteld.

Dat lijkt me bizar, maar het kan...

...dus zorg ook echt dat je steun organiseert, dat je jezelf goed voorbereid etc.

Ik wens je veel sterkte!
Veel sterkte, dat bedoelde ik ook, succes klinkt heel raar in dit geval.

Maar HIJ zat ontzettend fout, realiseer je dat goed. Word plaatsvervangend boos, wat een hufter.
Hatsjikideee...
Tessa: ik vind het ook niet ok. Laat dat duidelijk zijn. Maar soms lopen klachtenprocedures anders dan je je hebt voorgesteld - is ook mijn eigen ervaring. En dat is wat blueeyes ook zegt. Dus ook al heb je gelijk, kan het nog zo gespeeld worden dat er gedaan wordt dat het aan jou lag, of dat de uitkomst uiteindelijk anders uitvalt (dus niet wat je hoopte).

Sterkte!
quote:ann3113 schreef op 21 oktober 2014 @ 20:44:

Tessa: ik vind het ook niet ok. Laat dat duidelijk zijn. Maar soms lopen klachtenprocedures anders dan je je hebt voorgesteld - is ook mijn eigen ervaring. En dat is wat blueeyes ook zegt. Dus ook al heb je gelijk, kan het nog zo gespeeld worden dat er gedaan wordt dat het aan jou lag, of dat de uitkomst uiteindelijk anders uitvalt (dus niet wat je hoopte).

Sterkte!Weggehaald ivm herkenning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven