Gezondheid alle pijlers

Hartpatiënt

16-10-2014 21:07 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb even een nieuw account gemaakt.

Ik heb na mijn bevalling te horen gekregen dat ik cardiomyopathie heb. Een hartpompfunctie die niet goed werkt. Helaas zo erg dat het met 50% is afgenomen. Een klap in mijn gezicht.

Ik werd op 25 jarige leeftijd een hartpatiënt.

Zijn er nog meer mensen die op jonge leeftijd hartpatiënt zijn geworden?
Wat naar Nemesis. Wat zal je je energie voorzichtig moeten verdelen zeker met een gezin.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb na de bevalling van mijn 2e kindje ook hartfalen gekregen. De vooruitzichten waren niet goed maar inmiddels ben ik gelukkig helemaal hersteld!
Ja, ik heb op mijn 12e een virus gekregen wat op mijn hart is gaan zitten. Dat resulteerde in ernstige hartritmestoornissen. Ben al een keer geopereerd maar slik nog steeds medicijnen ervoor. Ben nu 43.
@viva-amber, inderdaad. Het is soms lastig. Vooral nu ik medicatie heb gekregen en ik nog niet helemaal ben gewend aan alles.

@tienus, ben blij met jouw bericht! Ben blij dat het nu goed gaat met je.

@emma, watvoor medicatie gebruik je? Ik heb sinds 2 maanden ook medicatie..
Nemesis

Is het bij jou ook door de zwangerschap gekomen? Ik had 3 soorten medicijnen. Revalidatieprogramma gevolgd. Na een poosje weer voorzichtig gaan afbouwen. Vooral op mijn eigen verzoek. Gelukkig ging dat goed.

Op dat moment was er weinig bekend over cardiomyopathie nav zwangerschap
Ik kreeg na de geboorte van onze dochter een bacteriele infectie op mijn hartklep. Een open hart operatie toen dochter 4 maanden oud was, waarbij ze de klep hebben kunnen repareren. Ik ben heel erg goed hersteld daana en nu weinig klachten. Maar ik geloof ook niet dat endocarditis na een bevalling een veel voorkomende diagnose is.
@tienus, ze weten (nog) niet waar het vandaan komt. Ik had al langer klachten maar ik werd door mijn huisarts niet serieus genomen ivm mijn leeftijd. Ik ben nu bezig met het ophogen van 2 soorten medicijnen maar ik merk dat ik me hier helemaal niet goed bij voel. Vermoeid en heeeeel duizelig. Wankelig zelfs.

@citronella, het is inderdaad geen veel voorkomende diagnose. Werk zelf ook in de zorg. Heb jij nog klachten?
Mijn man had het op zijn 40e, en bij hem was het met 70% afgenomen.

Het goede nieuws is dat het nu met medicatie weer met 5% is verbeterd en hij voelt zich prima. Hij hoeft nog maar eens per half jaar op controle.

Ik hoop dat het voor jou ook zo zal zijn.
@nummerzoveel, bedankt voor je bericht! Ik hoop het ook!

Wij hebben te horen gekregen dat er in ieder geval voor nu geen zwangerschap meer mag komen. Dat is een minpunt. Maar gelukkig hebben we 1 gezonde zoon en telt die voor 10!
Nemesis, ik gebruik Sotalol 2x 80mg. Helpt wel goed. Neem soms een halfje meer, dat mag. Als ik bijv. grieperig ben heb ik meer last.

Gelukkig sinds de operatie niet meer op de IC of SEH beland:-)
Nemesis, hoe gaat het nu met je?
Hai Nemesis, ik zie dat het topic ge -upped is... Had het eerder niet gelezen.

Ik heb 5 jaar geleden de diagnose dilaterende cardiomyopathie gekregen. Nadat het erg uit de hand was gelopen trouwens. Hoe het bij mij is ontstaan is niet helemaal zeker.

De huisarts nam mij ook niet serieus: het zou tussen mijn oren zitten. In 2 weken tijd werd ik 6 keer weggestuurd, terwijl de klachten alleen maar erger werden. Het moest wel psychisch zijn volgens de HA, want ik was 31 jaar...

Op een bepaald moment kreeg ik blauwe vlekjes op mijn voeten. Weer stuurde de HA me weg "wintertenen!"

Vier dagen daarna werd ik opgenomen op de IC van een streekziekenhuis waar ze binnen een uur een diagnose hadden. Meteen moest ik door naar het Erasmus. Mijn hart pompte nog maar 10%. En mijn benen stierven af door trombose. Die konden pas na 7 weken geamputeerd worden. Een operatie waarvan de artsen niet hadden verwacht dat ik het zou overleven.

Zeven maanden na de amputatie had ik weer een ejectiefractie van 60% (bij een gezond persoon is de EF rond de 65%!) In de jaren daarna bleef het goed gaan, ook zonder medicijnen. Ik kreeg zelfs groen licht voor een zwangerschap!!

Tijdens de zwangerschap verminderde mijn EF. Onze dochter moest 6 weken te vroeg gehaald worden (april j.l.) Mijn EF liep de maand daarna terug naar 8%. De artsen wilden dat ik een CRT-D kreeg. Ikzelf vroeg om 2 uitstel en om elke 2 maanden een echo te maken en dan verder te kijken. Dit wilden de artsen niet.. Uiteindelijk heb ik het uit kunnen stellen al werden er geen echo's meer gemaakt. Twee keer herstellen van cardiomyopathie kon namelijk niet (UMCU) Het herstel dat ik duidelijk voelde kón niet!

Gistermorgen ben ik opgenomen voor de operatie die voor vanmorgen stond gepland.

Gisermiddag werd toch nog een echo gemaakt. Wat bleek? Mijn EF had zich hersteld naar 32%. De grens voor een ICD ligt op 35%. Maar met het enorme herstel van de afgelopen maanden, denken de artsen dat ik boven de 35% uit zal gaan komen. Naast het feit dat ik opgelucht ben dat ik geen ICD-patiënt ben, ben ik ook teleurgesteld dat er (weer) niet geluisterd is.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Al begrijp ik dat elk verhaal anders is. Wij wilden ook graag een tweede kindje en ik heb er nog wel moeite mee dat het niet meer kan/mag. Dat werd vlak voor de geboorte van onze dochter al duidelijk. En in het begin heb ik heel vaak gedacht 'oh nu móet ik echt dubbel genieten want ik mag dit nooit meer meemaken...' Dat was echt moeilijk. Wanneer is jouw kindje geboren? En wat verwachten de artsen van jouw herstel? Moet je een ICD? Of verwachten ze dat er met medicijnen nog veel bereikt kan worden?
Ik heb hartfalen, maar met medicijnen toch bereikt dat ik geen ICD hoef.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Och Kuuk, destijds meegelezen in je topic over de periode rond de geboorte van je dochter. Wat jammer om nu te lezen dat ook de periode daarna (tot op heden!) ook nog steeds vol zorgen om je gezondheid is geweest. Hopelijk gaat het met jullie dochter goed. Jullie genieten daar ongetwijfeld intens van. Sterkte voor je verdere weg naar herstel. En ook jij TO. Lijkt me heftig!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
@Vera, dankjewel! Lief van je. Dochter doet het geweldig, en ik dus ook beter dan de artsen dachten
Kuuk wat goed dat je EF weer omhoog is gegaan. Fantastisch.

Die onzekerheid is natuurlijk vreselijk, maar dit is wel heel mooi nieuws.

Ik had je toen nog een pb teruggestuurd, maar weet niet of ik het goed gedaan heb.

Ik wens je nog meer herstel toe, ik hoop dat je weer richting de 60% gaat!

Succes!
Nemensis, jij ook heel veel sterkte.

Ik hoop dat je EF nog verbeterd.
@Creed, ik had idd je pb ontvangen!

Het is zeker mooi nieuws. Artsen zeggen dat richting 60% niet mogelijk is. Maar ja..... dit was ook niet mogelijk

Nemesis, ben benieuwd hoe het nu is..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven