Onze eigenaardigheden ...

22-10-2014 14:40 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder van ons heeft wel iets "raars" in zijn/haar gedragingen. Ik geef de aftrap :

- het geluid van de autoradio "moet" altijd op een even getal staan (10 of 12 NOOIT 11)

- houten vorkjes/lepeltjes/ijscostokjes raak ik alleen aan met mijn tanden - nooit met tong/lippen of gehemelte

wat zijn jullie "afwijkingen"
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Bij het afwassen moet ik eerst alles sorteren. Kopjes en glazen samen, borden en kommen, bestek, pannen en snijplanken. En dan was ik af in etappes en droog ook af in etappes. Als mijn vriend klakkeloos aan de afwas begint raak ik in paniek. Ook luister ik al maanden hetzelfde album tijdens het afwassen. Ik ken alle teksten en deuntjes.

Als ik mee rij in de auto raak ik in gedachten de belijning van de straat aan met mijn elleboog. Als er geen belijning is tik ik in gedachten de lantaarnpalen aan of ik slalom om bomen heen.

Ik drink nooit het eerste beetje water uit de kraan. In mijn ogen is dat oud water en moet ie eerst even lopen.

Als ik iets kleins eet moet ik links en rechts evenve of ik eet om en om.
O ja en ik durf niet achterom te kijken als ik de wc door spoel. Ik doe eerst de deur van het slot, dan het licht uit en dan spoel ik door en loop ik snel uit de wc. Onze wc maakt ook veel herrie dat begint zacht en dan stort het water zeg maar naar beneden. Voordat dat gebeurd moet ik buiten zijn.
Dat van menselijke geluiden herken ik. Gerochel, gehoest, zwaar ademen of mensen die hard hun neus snuiten.

Bij mij is 3 een lelijk getal. Ik zal dan ook nooit 3 dropjes eten. Of het zijn er twee of vier.

Verder kan ik een tyfusbende in huis hebben, maar het bed MOET opgemaakt zijn.
De meeste eigenaardigheden zijn behoorlijk dwangmatig zeg. Veel forummers met verkapte ocd's?
Ik herken bijna niks van wat hier wordt geschreven.

2 dingen waar ik echter niet tegen kan:

- Het geluid van iemand die nagels aan het vijlen is. Vooral niet als het gruis dan ook nog eens publiekelijk wordt weggeblazen. Zó ranzig vind ik dat. Ik kan het dan ook ongeveer ruiken. Getver.

- Als je de vaatwasser gaat uitruimen en de glazen zijn nog een beetje warm, het voelt dan op een hele vervelende manier stroef aan. Waar ik in elk geval fysiek de rillingen van krijg.
Ik kan er niet tegen als het precies 22:22 is op de klok als ik toevallig kijk.

En ik pluk altijd het pluisje uit mijn vriends navel das ook wel weird. Doe daar verder niks mee maar goed.
Ik voel me heel normaal nu, kan me nergens in herkennen.

Mijn enige "tic" is dat ik op mijn werk geen gesuikerde deegproducten uit een doos haal waarbij ik de doos aan raak. Maar dat is enkel en alleen omdat het voor mij hetzelfde gevoel oproept als nagels over t schoolbord
Het enige herkenbare wat ik hier ergens las is niet van andermans bord eten, wie het ook is, primitieve gore gewoonte. Ik kan er niet tegen als iemand een mes aflikt, ik vind dat héél raar en super smerig want even later gaat iemand met dat mes in de jam of pindakaas. Bij anderen eet ik daarom nooit iets uit een potje. Prakken is hier verboden, als er stamppot wordt gegeten maak ik dat in een pan en niet op het bord. Boter terugsmeren in het botervlootje, compleet met kruimeltjes, ook smerig, dan donder ik de hele meuk het liefst meteen weg. Met een afgehapt hapje terug in de dipsaus, dan hoef ik ook niet meer. Ik heb absoluut geen smetvrees maar met eten moet je niet knoeien. Ik zie dit eigenlijk niet als een eigenaardigheid, het is gewoon onsmakelijk en onhebbelijk.
verba volant, scripta manent.
Ik eet avondeten altijd eerst groenten, dan aardappel, dan vlees. Vlees ligt ook nooit op mijn bord, maar op een extra schoteltje. Vreselijk als er witlof vocht op mijn vlees komt. Salade eet ik ook op een apart bord.

Ik kijk s'nachts niet in ramen of spiegels

Ik slaap altijd aan de kant het verste weg van de deur. Waar ik ook slaap.

Als mijn haar mij in de weg zit ga ik met mijn linkerhand naar de rechterkant. Daar pak ik het weg en leg alles links. Dan pas gooi ik het naar achter.

Ik vind het extreem vervelend als iemand maar steeds van mijn bord/zak/doosje eet. Prima als je wilt proeven. Prima als je twee keer wilt proeven. Maar het is mijn eten en ik neem zoveel als ik denk dat ik lekker op kan. Alles wat over is mag je hebben, maar laat mij gewoon eten.
She needed a hero. So that's what she became.
Ik hou niet van de houten ijsstokjes, ik wet van een frikandelbroodje eerst de buitenkant op en dan de frikandel, ik kan absoluut niet tegen mensen die smakken.

Dit kan ik zo even 123 bedenken, als ik er meer weet zal ik ze weer plaatsen :p
Just love your life.
quote:understatement schreef op 23 oktober 2014 @ 07:48:

De meeste eigenaardigheden zijn behoorlijk dwangmatig zeg. Veel forummers met verkapte ocd's?

Dit inderdaad wat kunnen mensen veel vreemde eigenaardigheden hebben. Verbaas me hier echt over.

Ik herken alleen dat met even getallen en de handdoeken heb ik ook liever met de gesloten kant naar voren in de kast. En ik kan net tegen het geluid van pasta dat wordt gemengd met de saus. Dat 'sappige' geluid.
quote:toefjeslagroom schreef op 23 oktober 2014 @ 07:11:

Waar ik echt blij van kan worden is: toen ik nog studeerde, kwam het weleens voor dat ik een a4 vol had geschreven met (mooie, anders moest het over) aantekeningen, aan beide kanten. Als je dan het papier omslaat, dan 'kraakt' het. Och, wat een fijn geluid. Ik kan gerust dan minutenlang die bladzijdes omslaan, puur voor dat geluid. Met het opruimen gooi ik die bladzijdes dan ook niet weg, want ja, DAT geluid.

O, dan ben jij er vast eentje die valt onder de noemer 'ASMR'

Zie hier: http://www.quest.nl/video/word-jij-ook- ... it-filmpje

Er zijn op YouTube behoorlijk wat filmpjes te vinden die inspelen op dit fenomeen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Ik zit ook met enige verbazing te lezen. Ik herken bijna niets (rillingen van nagels op schoolbord en piepend piepschuim zijn de enige zaken, die een aha-erlebnis oproepen).

Ik durf nu alleen geen appel meer te eten in het openbaar.
Als ik bij mooi weer de was buiten hang ( vind ik veel lekkerder ruiken dan uit de droger, ook al zoiets ) dan moet elk kledingstuk met twee dezelfde kleur hebbende wasknijpers opgehangen worden ( we hebben drie kleuren door elkaar) sokken per paar naast elkaar, ook zelfde kleur wasknijper.

En ik kan er niet tegen als iemand een drel in zijn ooghoek heeft hangen. Ik blijf er dan naar kijken en als het famillie is moet ik echt op mijn handen gaan zitten om het er niet uit te halen.

Verder ben ik, hopelijk, redelijk normaal.......
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
Dat filmpje! Fascinerend!

Ik laat altijd deuren open staan, mijn man wordt er gek van. Hij bijt dan weer op zijn lepel, waar ik kromme tenen van krijg.

Houten stokjes in mijn mond voelt ook vreselijk, net als watjes bij de tandarts, aargh! (Heb dat trouwens ook met uitstrijkjes, brrr)

En de wekker staat hier nooit op 15, 30, of 00 minuten.
Papiergeld moet gekopt en op volgorde in mijn portemonnee. M&M's eet ik per kleur en in een vaste volgorde (bruin, oranje, groen, rood, blauw, geel).

Ik ben blij als ik op mijn wekker kijk en het is toevallig net een 'mooi' getal (12:34, 23:45, 22:22, 01:23, 00:00 etc).

Het volume van de autoradio moet of op een even getal staan, of op een getal dat op een vijf eindigt. Bij de tv verschijnt er gelukkig een balkje i.p.v. een getal, dus daar heb ik er geen last van.

Ik móet lezen. Maakt niet uit wat het is, als ik letters zie lees ik ze. Ook als ik ze al honderdduizend keer gelezen heb, zoals op de pot pindakaas. En ik tel ook dingen. Lettergrepen, letters, lantaarnpalen, ramen, noem het maar. Als die dingen in een bepaald patroon staan of liggen dan bereken ik hoeveel het er zijn. Tegels bijvoorbeeld. Niet dat ik daar verder iets mee doe, ik vergeet het gewoon weer en tel een volgende keer weer. Als ik een tekst lees met fouten erin kan ik het niet laten om de fouten aan te kruisen (het forum lezen is echt een hel soms).

Ik wilde de wc-rol ook altijd op een bepaalde manier. Mijn man wilde 'm altijd andersom. Het werd een beetje vermoeiend om die rol elke keer om te draaien als de ander naar de wc was geweest, dus daar zijn we mee opgehouden. De wc-rol hangt sinds we de wc verbouwd hebben ook aan de andere kant, misschien scheelt dat ook. Ik ben nu in ieder geval helemaal van die tic af (en dat is maar goed ook, want ik deed het ook bij anderen thuis, dat was toch wel wat obsessief), en de rol hangt nu op mijn mans manier.

Verder zijn er nog wel wat dingen die ik per se op een bepaalde manier wil. Als mijn man ze anders doet word ik echt onrustig tot het wel op mijn manier is gedaan. Maar ik kan even geen voorbeelden bedenken.

Ik ben nog gekker dan ik dacht.
Ik walg van kipfilet snijden. Brrrrr, zo glibberig. Dus als ik vriend niet in de buurt is, doe ik het zelf met mes en vork!

Verder moet alles om me heen recht liggen of staan. Rommel kan ik best tegen maar wel symmetrische/uitgelijnde rommel
[quote]prik schreef op 23 oktober 2014 @ 12:37:

Ik móet lezen. Maakt niet uit wat het is, als ik letters zie lees ik ze. Ook als ik ze al honderdduizend keer gelezen heb, zoals op de pot pindakaas.

dàt doe ik ook

ik kan er echt niet tegen als er jam in de boter/margarine zit

en ook niet tegen koekjes/brood soppen in thee of koffie

natte washandjes vind ik ook vervelend

ik slaap niet graag met de gordijnen helemaal dicht en er moet een zakdoek onder mijn hoofdkussen

ik neem altijd het 3de product in de winkel

het allerergste vind ik likken aan je vinger voor je een bladzijde van een boek/tijdschrift omslaat. Gelukkig heb ik dat al lang niet meer gezien

leuk topic!
not all who wander are lost
Grappig topic!!

Ik kan werkelijk niet tegen piepend zand onder mijn voeten, daar krijg ik van top tot teen een héél akelig gevoel van.

Mijn wekker moet op 7:30u staan, niet 7:29 of 31..nee, 7:30!

Ook kan ik bij het slapen gaan pas mijn ogen dichtdoen nadat ik zelf heb gezien dat ook de display van mijn telefoon uit is.

Wat ik hier ook las, nóóit de eerste boterham uit de zak pakken maar de tweede!
Het gaat goed tot het niet meer goed gaat...
quote:belgali schreef op 22 oktober 2014 @ 16:30:

spuit-elf : ideaal ! ik ben dol op de oranje - nu nog iemand vinden voor de groene Present! Ik eet alleen groene!
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
Ik wil geen eten van iemand anders z'n bord. Als ik bijv nog trek heb en m'n vriend heeft eten over, ga ik dat echt niet op eten. Hou ik gewoon niet van.

Ik kan niet normaal een softijsje met spikkels eten. Binnen no time zit er overal ijs en spikkels. Ik neem het dus ook nooit.

Ik kan er niet tegen als iemand naar mij wijst terwijl diegene met me praat. Word ik erg geïrriteerd van.

Ik pulk graag, aan m'n vinger en teen nagels, neus, pukkels. Bijt nagels. Niet echt heel fris, dus alleen zonder gezelschap en was daarna netjes mijn handen. Maar ik kan er niks aan doen.
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
leuk topic!

- Deze heb iknog niet voorbij zien komen: Als ik ga harldopen en er komt iemand vanuit de tegenovergestelde richting dan houd ik mijn adem in tot diegene voorbij is. stel dat hij/zij een slechte adem heeft en dat inhaleer (of erger) ruik ik.. bah.

- Ik ga ook altijd eerst onder de doucht voordat ik ga sporten. waarom geen idee.

- Mijn vriend zet bij yoghurt of vla altijd de kom aan zijn mond en eet het dan zo op, dus zonder bestek. vind ik zo vies.

- ik hou van symmetrie.

- bij chips eet ik altijd eerst de kapotte en kleine stukjes en dan pas de mooie hele stukken

- toiletrol naar voren, check

- ik bijt juist altijd mijn houten stokje doormidden, vooral van een magnum stokje vind ik dat leuk.

- zuslief praat en eet vaak tegelijk krijg ik altijd de rillingen van, het geluid van met een volle mond praten. grrr... en dan heb ik het niet eens over hoe het eruit ziet.

- ben me altijd bewust van hoe ik eet. als we ergens een broodje eten schijn ik altijd hetgene op het menu te pakken wat niet netjes te eten valt. dan wacht ik tot mede eter ergens anders naar kijkt en dan neem ik snel een hap

- geld met kop naar voren en op volgorde van waarde, check

zo heb ik nog wel meer, maar dit is wat meteen in me opkomt.
oh ja.. een hele belangrijke nog:

- het geluid van iemand die zijn nagels knipt... rillingen! als ik het zelf doe geen probleem maar ik moet het niemand horen/ zien doen. Laatst op een treinstation een vrouw die haar nagels zat te knippen terwijl ze aan het wachten was. Dat doe je toch niet?
quote:knolselder schreef op 23 oktober 2014 @ 13:02:

[quote]prik schreef op 23 oktober 2014 @ 12:37:

Ik móet lezen. Maakt niet uit wat het is, als ik letters zie lees ik ze. Ook als ik ze al honderdduizend keer gelezen heb, zoals op de pot pindakaas.

dàt doe ik ook

ik kan er echt niet tegen als er jam in de boter/margarine zit

en ook niet tegen koekjes/brood soppen in thee of koffie

natte washandjes vind ik ook vervelend

ik slaap niet graag met de gordijnen helemaal dicht en er moet een zakdoek onder mijn hoofdkussen

ik neem altijd het 3de product in de winkel

het allerergste vind ik likken aan je vinger voor je een bladzijde van een boek/tijdschrift omslaat. Gelukkig heb ik dat al lang niet meer gezien

leuk topic!

Zakdoek onder het kussen, dat deed mijn vriend vroeger ook. Gelukkig heeft hij dat afgeleerd. Zo'n besnotterd ding wil je toch niet onder je kussen?

Een andere gewoonte, die ik ook best irritant vind: mensen die een restje koffie in hun kopje achterlaten. Ook bij gewone filterkoffie als er geen drab in de koffie zit. Waarom?
Oja! Ik eet cocktailnootjes altijd op kleur.

Eerst alle witte, dan de lichtbruine en dan de donkerbruine.

En dan ook nog eens van groot naar klein.
She needed a hero. So that's what she became.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven