Reactie- en bugtopic nieuwe forum

29-10-2014 14:32 2766 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Zoals jullie zien is het forum in een geheel nieuw jasje gestoken. Aan de hand van jullie feedback van eerder dit jaar zijn we hard aan de slag gegaan om het forum te verbeteren.

De overzichtspagina is een stuk overzichtelijker geworden en ook nieuw is het overzicht van je persoonlijke topics, reacties en favorieten als je ingelogd bent.

We horen graag wat jullie vinden.

In dit topic kun je terecht met alles wat jullie van het vernieuwde VIVA-forum vinden.

Werkt er iets tóch nog niet helemaal optimaal óf vind je een bepaalde aanpassing juist te gek? Deel het met ons!

met vriendelijke groet,

Moderatorteam Viva

edit: Zouden jullie bij bugs willen vermelden of dit geldt voor mobiel, tablet of pc/laptop en met welke browser jullie forummen? Wij kunnen dan sneller dkingen doorgeven aan de TD

Veelvoorkomende vragen of problemen:

- linkjes maken werkt niet goed >>>>> opgelost

- niet iedereen blijft ingelogd > deels opgelost, maar we doen nog analyses om dit te verbeteren.

- te hoge belasting/ accu bij gebruik mobiele forum deels opgelost, maar we doen nog analyses om dit te verbeteren.

- avatars geanonimiseerde forummers blijven online zichtbaar deels opgelost

- linkjes naar afbeeldingen werken niet altijd deels opgelost, maar we doen nog analyses om dit te verbeteren.

- teksten verdwijnen soms achter toetsenbord deels opgelost, maar we doen nog analyses om dit te verbeteren.

- bij scrollen ontstaat er soms een zwabbereffect deels opgelost, maar we doen nog analyses om dit te verbeteren.

- geen melding bij ontvangst pb > staat op to-do lijst

- voorkeuren instellen werkt niet goed> werkt wel op pc, nog niet op mobiel en tablet. Wordt nog aan gewerkt! >>>> opgelost

- de optie om een linkje een andere naam te geven (dus bijvoorbeeld 'klik hier' in plaats van de link) werkt niet meer. opgelost

- cursief duidelijker ten opzichte van de gewone letter

- zoekfunctie werkt niet goed

- beeld verspringt bij het laden van grote reclames

- snelkoppeling iPhone opent niet in safari, maar in een onbekende browser

- er kan geen reactie bij de blogs worden gepost

- de blokjesaanduiding grijs/zwart werkt niet optimaal

- advertenties lopen over de tekst heen

- postings van na 18 november zijn voor sommigen niet terug te vinden

- smiley-icoontje zorgt ervoor dat een post gelijk geplaatst wordt

- verschil in aantal postings/tijd tussen actieve en nieuwe topiclijst

- favorieten instellen werkt niet opgelost

- link naar posting werkt niet goed op iPad en Windowssmartphone

Layoutklachten

- advertenties met hele grote stukken wit over alle pagina's heen, waardoor de helft niet kan worden gelezen of aangeklikt.

- bij het plaatsen van een reactie de optie om je bericht eerst te bekijken voor je hem plaatst.

- bij lange topictitels vallen de laatste letters over de naam van de topicopener in de lijsten nieuwe en actieve topics > staat op to-do lijst

- roodpaarse V-tje wazig door lage resolutie > staat op to-do lijst

- OP alleen op de eerste pagina bij mobiele site > Gaan we naar kijken

- mobiele site vraagt teveel data en trekt de batterij snel leeg > Gaan we naar kijken.

- geen verschil tussen OP en reacties > Staat op to-do lijst

- op de mobiele versie is niet te zien hoeveel pagina's een topic heeft en op welke pagina je je bevindt > Staat op to-do lijst

- de mogelijkheid terug om bij heel veel pagina’s aan te kunnen geven dat je naar een bepaalde pagina kunt, dus pijl veranderen in die mogelijkheid > staat op to-do lijst

- app terug (zie ook http://www.viva.nl/app/ ) > We gaan kijken of dit mogelijk is. Zodra hier meer duidelijkheid over is laten we het weten.

- letters zijn te klein bij de link 'naar beneden'

- paginanummers boven het reactieschermpje

- graag de knop ‘mijn laatste’ terug > Deze functie staat nu op de homepage, maar we gaan kijken of we de oude vorm kunnen herstellen.

- je kunt niet gelijk door naar een andere pijler vanuit een topic, je moet eerst terug naar forum >> opgelost via pijltje achter pijler naam binnen topic

- graag de mogelijkheid om zelf topics te blocken op de overzichtspagina > fgcolor=#f01111]Is een functionaliteit die we nu niet ondersteunen, maar we gaan de mogelijkheden uitzoeken.[/fgcolor]

- in de topiclijst staat alleen de forummer die als laatste heeft gereageerd, niet de TO > verschilt bij type device, we moesten keuzen maken omdat niet alles op een klein scherm past. Nemen we echt wel mee in de evaluatie van design later dit jaar.

- graag lijst met actieve topics rechts terug > staat standaard op home, maar we gaan kijken of we deze standaard onderaan de pagina kunnen laten tonen.
Ik gebruik het forum vrijwel alleen maar op mijn telefoon, zo ook nu. Ik vind het mooier dan eerst, maar ik vind het inderdaad érg ruim opgezet. En die advertenties halverwege de reacties midden in het topic vind ik erg vervelend; ze nemen heel veel plek in en je moet er helemaal langs scrollen om te zien of er nog meer reacties zijn.

Edit: ook op de forum-homepage stoor ik me aan advertenties. Ik kom dezelfde advertentie, van een half scherm groot, 3x tegen als ik door de lijstjes lees. Een subtielere manier van advertenties tonen zou fijn zijn.

En oh, ik ben de paginanummers kwijt. Er is nu een vorige-knop, maar de nummers vond ik duidelijker.

Ook merkte ik dat je het hamburgermenuutje (linksboven) na uitklappen niet meer kunt inklappen: je móet een keuze maken uit het menu om hem weg te krijgen, of de huidige pagina verlaten.

Verder denk ik dat het gewoon een kwestie van wennen is!

Sorry als dit allemaal al genoemd is overigens.
Ik heb o.a. "contact" op verborgen gezet, maar krijg toch topics van die pijler te zien.
Ladyvolmetsnot, wat heb jij een brilliant motto!
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
quote:ketller schreef op 30 oktober 2014 @ 19:17:

Catautje: nogmaals, op de pc is het prima, maar heb je het al eens met je telefoon geprobeerd?!En da's toch best kansloos in een tijd waarin men vrijwel alleen nog maar via mobiele apparaten surft.
Am Yisrael Chai!
quote:Noorke schreef op 29 oktober 2014 @ 14:45:

Ik mis rechts een blok met nieuwe topics. Het is zo veel onoverzichtelijker.

Dit! En even gaan kijken op een andere pijler is erg omslachtig geworden.

*edit* Dat lag dus aan mij:-$
Er is ook wel erg veel wil tussen de reacties.
quote:O.L.L.A schreef op 30 oktober 2014 @ 19:26:

Ladyvolmetsnot, wat heb jij een brilliant motto!

Daarover gesproken:

Op mijn tablet worden sommige langere motto's halverwege bruut afgekapt, waardoor de clou verdwijnt.

En dat terwijl bij het motto op mijn tablet niet de volledige breedte wordt gebruikt.

Al op ongeveer 2/3 van de breedte van een reactie wordt het motto afgebroken naar de volgende regel en er zijn maximaal 2 regels. Alles wat niet op die 2 regels past valt gewoon weg.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Kettler, ik heb de foon geprobeerd en het enige dat me opvalt is dat je alleen naar de volgende pagina kan en dat is inderdaad hoogst ergerlijk, want we zitten hier al op pagina 16.

Ik heb nu ook de reclame gezien en ik kan me voorstellen dat je daar horendol van wordt, maar ik kon wel gewoon een hele pagina doorscrollen, in plaats van maar twee berichtjes te hebben, dus dat viel wel mee. Het deed me een beetje denken aan Facebook.

Ik weet niet of het mogelijk is om een adblock op de foon te zetten, dat zou ik dan zeker doen.
Ik zal niet zeuren over mooi of niet mooi, smaken verschillen en dat went wel. Maar een paar praktische dingen:

- mobiel forummen (iphone met safari) is écht Niet te Doen. Gewoon Niet! Ik begin niet eens met opsommen wat er allemaal mis is, maar een paar dingen dan: menuutje linksbovenin doet het niet, je scrollt je helemaal het leplazerus, ik zie ongeveer 20 plaatjes op 3 regels tekst, de knop "volgende" zie ik soms niet en je móet echt een knop "laatste" hebben. Je kunt mobiel echt niet even 20 pagina's lang "volgende" gaan klikken.

- voor gewone versie op laptop: bij de Topics waarin ik gereageerd heb ben ik gewend dat het topic waarin als laatste gereageerd is bovenaan staat. Nu staan ze in willekeurige volgorde. Ik ga natuurlijk niet al die pagina's bij langs om te kijken in welk topic iets geschreven is. Hoe krijg ik de meest recente bovenaan?
quote:fashionvictim schreef op 30 oktober 2014 @ 18:58:

Jezusmina, als iemand die zo ongeveer alle versies van het forum heeft meegemaakt kan ik toch echt zeggen dat ik dit de allerslechtste vind.

[...]

Maar kunnen we nu gewoon eindelijk een gebruikersvriendelijk forum krijgen? Man, man, man, ik ken fora van particulieren die nog functioneler, aantrekkelijker en moderner zijn. Wat een waardeloze ontwerpbureaus huren jullie toch altijd in, zeg.

Niet mee eens, zeg ik als iemand die ook al vele versies heeft meegemaakt.

Het is niet aan de ontwerpers te wijten dat de opdrachtgever de pagina's vol wil zetten met advertenties en banners.

Ook zijn er in dit forum verschillende dingen met de navigatie en techniek opgelost die op het vorige forum nooit gewerkt hebben. Bijvoorbeeld de zoekfunctie en het terugvinden van topics waarin je gereageerd hebt.

Ik vind het ontwerp lang niet beroerd, zeker niet als je nagaat dat het voor verschillende platforms gemaakt is. Ben heel blij dat de knoppen geen felle kleuren en afgeronde hoekjes hebben. Zwart-wit is prima, overzichtspagina's is niks mis mee, en topics moet nog even wat met de witruimte gebeuren.

Als ik vergelijk met vorige versies (uit hoofd, dus kan dat ik ze door elkaar gooi): dat roze van de vorige versie was spuuglelijk, er was technisch veel mis, dat naar beneden scrollen om te reageren is er al een vorige versie in gekomen.

Die dáárvoor had wel een leuke vormgeving met geinige tekeningetjes, maar die had dat rare snotje aan de o van 'forum'. Als ik me goed herinner was dat ook de versie waarin het forum technisch bestond uit twee groepen gebruikers die elkaar geen berichten konden sturen. En dat was ook het forum waarin je een week niet kon forummen zonder koppijn als de omslag van de Viva die week rood was.

Daar weer voor zat het allerlelijkste ontwerp ooit, met die lichtblauwe letters en de pijlers op alfabetische volgorde en de rest heb ik verdrongen.

En nog een versie eerder was mijn favoriete ontwerp, simpel en nog zonder avatars. Daar moest Yasmijn toen nog maanden voor in therapie, toen die geïntroduceerd werden.
Ik denk de hele tijd dat ik bij de laatste reactie ben want dan zie ik een reclameblok. Vervolgens staan er nog 20 reacties onder ... Heeeeeeel irritant!! En de smileys doen het niet.

Maar goed, ik heb vandaag al enkele vragen gesteld en heb van die Viva mod nog geen antwoord mogen ontvangen, dus of ze echt wat gaan doen met de feedback en de vragen? Ik betwijfel het.
Oh, en het zal vast al gezegd zijn, maar ik zie het nu pas omdat ik voor het eerst ingelogd naar de homepage ga.

Wat ontzettend gebruiksonvriendelijk om nicknames in corps 6 miljoen op de homepage te zetten. Sjongejonge, dan kan je net zo goed met je echte naam gaan forummen, want even in de trein forummen is er niet meer bij zonder je nickname aan de hele coupé bekend te maken. Denken jullie daar niet over na, dat mensen thuis, op het werk of onderweg liever een beetje discreet forummen?

Je nick staat nu zo groot op je scherm dat je hem net zo goed op je voorhoofd kunt tatoeëren.
Am Yisrael Chai!
Oh en de "quote knop" kan ik wel aanklikken, kom dan ook in een soort quote veld maar ik kan zelf geen reactie eronder plaatsen. Oftewel: quoten werkt ook al niet.
quote:Broedkippetje schreef op 30 oktober 2014 @ 17:30:

Ik weet niet of dit al gezegd is:

Op de forum startpagina heb je nu dat nieuwe overzichtje van 5 topics waar je op hebt gereageerd. Fijn! Leuk!

Wat echter jammer is dat daar naast die topics staat wanneer dat topic is geopend, en niet wanneer de laatste reactie was.

Ik zie nu dat dit verschilt wat betreft tablet en laptop.

Op mij laptop toont ie in dit overzicht naam topic, topic opener, wanneer het topic geopend is, wie als laatst heeft gereageerd, wanneer de laatste reactie is en hoeveel pagina's het topic heeft.

Op mijn tablet toont ie alleen wie de laatste reactie heeft gegeven, wanneer het topic geopend is en hoeveel reacties het heeft.

De vetgerdrukte items zijn een wat wonderlijk gekozen combinatie.

Liever dus dan wanneer de laatste reactie was ipv wanneer het topic geopend is.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
De menubalken doen het bij mij nog steeds niet trouwens. Klik ik op een menu-item dan kan ik de onderliggende menu-items niet aanklikken, die verdwijnen weer (Firefox, windows 7)
Idd fashion fic. En in je favorieten staan topics die je niet meer wilde zien (zoals bloes al aangaf over haar miskraam) en dat kan dan niet weg..
Wow, ik weet niet waar ik moet beginnen en wat er allemaal al gezegd is, maar ik ga toch maar wat opschrijven.

Ik begin met iets positiefs

De schrik is minder groot dan bij de laatste wijziging naar zwart en roze!

En waarachtig lijken er nu al meer dingen te werken dan toen (meteen al een avatar, yay!).

Maarrrrr (helaas...):

Deze versie is onwijs mobiel-onvriendelijk, het vreet data!

De reclame en verwijzingen naar andere items op Viva (die me niet interesseren als ik zit te forummen) tussen de reacties door zijn wel erg verwarrend. En irritant.

Ik lees in de OP van dit topic heel enthousiast dat de overzichtspagina lekker overzichtelijk geworden is, maar daar ben ik het juist niet mee eens. Voordat je bij het pijleroverzicht bent, heb je je al een breuk gescrolld. Kan dat niet verder naar boven?

De "Jouw topics, reacties en favorieten" vind ik juist minder interessant. Daarnaast staan er dingen tussen waarvan ik denk: "Huh?" Daar heb ik misschien eens één keer iets geschreven! Of heel lang geleden. De topics waar ik het meeste schrijf, zie ik er helemaal niet tussen.

Het font vind ik een beetje kinderlijk, maar soit. Maar in combinatie met al het wit wel een beetje hoofdpijnopleverend.

Voorheen kun je op de laptop altijd door "tab tab enter" je bericht plaatsen, maar dat lijkt niet meer te werken, dus nu moet je echt klikken. Ik werk vaak zonder muis, maar met touchpad en dan is dat niet zo handig.

De scheiding tussen OP en de reacties hierop is erg onduidelijk. Ook de scheiding tussen de verschillende reacties overigens.

En dat de toolbutton (quoten, staffen, wijzigen etc.) ineens onder een reactie staan ook. Dat zou nog niet zo'n punt zijn, als dat visueel wat duidelijker zou zijn overigens.

Dat is het voor nu, ik kom vast nog wel iets tegen, maar dit waren zo mijn eerste indrukken.
Tegen de tijd dat de TD zich kan buigen over het design, willen jullie vast al weer een nieuwe. Nou goed. Dit gaat dus anderhalf jaar mee? Ik ga proberen om er aan te wennen.

Klopt het dat mijn berichtenaantal niet klopt? Scheelt honderden postings.
quote:korenwolf schreef op 30 oktober 2014 @ 19:33:

[...]

Niet mee eens, zeg ik als iemand die ook al vele versies heeft meegemaakt.

Het is niet aan de ontwerpers te wijten dat de opdrachtgever de pagina's vol wil zetten met advertenties en banners.

Ook zijn er in dit forum verschillende dingen met de navigatie en techniek opgelost die op het vorige forum nooit gewerkt hebben. Bijvoorbeeld de zoekfunctie en het terugvinden van topics waarin je gereageerd hebt.

Ik vind het ontwerp lang niet beroerd, zeker niet als je nagaat dat het voor verschillende platforms gemaakt is. Ben heel blij dat de knoppen geen felle kleuren en afgeronde hoekjes hebben. Zwart-wit is prima, overzichtspagina's is niks mis mee, en topics moet nog even wat met de witruimte gebeuren.

Als ik vergelijk met vorige versies (uit hoofd, dus kan dat ik ze door elkaar gooi): dat roze van de vorige versie was spuuglelijk, er was technisch veel mis, dat naar beneden scrollen om te reageren is er al een vorige versie in gekomen.

Die dáárvoor had wel een leuke vormgeving met geinige tekeningetjes, maar die had dat rare snotje aan de o van 'forum'. Als ik me goed herinner was dat ook de versie waarin het forum technisch bestond uit twee groepen gebruikers die elkaar geen berichten konden sturen. En dat was ook het forum waarin je een week niet kon forummen zonder koppijn als de omslag van de Viva die week rood was.

Daar weer voor zat het allerlelijkste ontwerp ooit, met die lichtblauwe letters en de pijlers op alfabetische volgorde en de rest heb ik verdrongen.

En nog een versie eerder was mijn favoriete ontwerp, simpel en nog zonder avatars. Daar moest Yasmijn toen nog maanden voor in therapie, toen die geïntroduceerd werden.

Die eerste versie zonder avatars was ook mijn favoriete. Daarna is het wat mij betreft alleen maar bergafwaarts gegaan.

Het zal vast zo zijn dat deze versie qua navigatie en techniek best ok is, en ik ben het met je eens dat dat zwart-wit prima is, maar qua overzichtelijkheid is dit natuurlijk ruk. En die vele reclame is ook ruk. Zo indiscreet je nickname in beeld is ook ruk.

Ik heb het idee dat ze er een soort blog a la NSMBL of Linda. van willen maken, maar een blog is iets wezenlijk anders dan een forum. Als forum vind ik dit ontwerp echt ruk.
Am Yisrael Chai!
Ginevra, je moet echt langs dat pijltje naar beneden navigeren, dan doet de menubalk het wel, maar het is wel een acrobatisch precisiewerkje.
quote:minnimouse schreef op 30 oktober 2014 @ 19:35:

Oh en de "quote knop" kan ik wel aanklikken, kom dan ook in een soort quote veld maar ik kan zelf geen reactie eronder plaatsen. Oftewel: quoten werkt ook al niet.

Bij mij wel geloof ik.

Edit: ja dus :D
- Héél graag zou ik de lijst met actieve topics terugwillen aan de linkerkant (is nu stuk omslachtiger)

- Véél te veel spatiëring, veel teveel witruimte, je scrolltbje een ongeluk, het overzicht is kwijtgeraakt.
Ik zit al 5 min te scrollen om mobiel op de laatste pagina te komen dus ik post maar iets. Zo kom ik er ook. Ik stel de afkorting lpp (laatste pagina post) voor.
Forum doet het niet op de app op mijn telefoon(iPhone) heb al meerdere malen refreshen,opnieuw geïnstalleerd..
Nog een idee, iets wat ik op andere fora erg handig vind: alle reacties van de TO die hij/zij in het topic plaatst extra uitlichten, zodat die reacties opvallen tussen de reacties van andere users.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven