Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met implanon

31-10-2014 11:46 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met het anticonceptie-staafje Implanon?

Goede en slechte ervaringen zijn welkom! en ook hoe jouw menstruatie sindsdien is/was...

Ik heb in het verleden trombose gehad, dus de pil werd me afgeraden vanwege de combinatie van twee hormonen. Maar volgens mijn huisarts zou een staafje wel mogen omdat daar alleen een type hormoon in zit. Dus vandaar dat ik deze optie aan het overwegen ben.
Slechte ervaring, kreeg last van haaruitval en stemmingswisselingen. Nu een koper spiraal, helemaal geweldig!

Maar iedereen reageert anders. Plaatsen van de implanon was voor mij geen enkel problemen, verdoving werkte erg goed en het staafje was tot ik hem eruit haalde (6mnd) goed voelbaar. Wel was het eruit halen wat lastig, FF wroeten. Geen pijn gehad overigens. Wel een klein litteken nu.

Apart trouwens dat jij wel nog hormonale anticonceptie mag. Een vriendin mag dat niet, ook als ze zwanger wordt moet ze preventief beginnen met bloedverdunners.
Waarom geen koperspiraal? Daar zitten helemaal geen hormonen in. Wat walnootje zegt dus.
Ik las heel veel negatieve reacties over spiraaltje, hevige menstruatie, pijnlijke menstruatie... Het liefst zou ik gewoon de pil willen slikken, maar dat risico durf ik niet meer.

En ja dit is wat mijn huisarts zei. Wellicht dat ik met mijn internist nog moet checken voordat ik dit echt doorvoer, áls ik het wil doorvoeren. Dat zowieso. Maar wilde eerst wat ervaringen verzamelen, ondanks dat ik weet dat het voor iedereen anders is.
Ik heb met het spiraaltje geen last van pijnlijke een pijnlijke menstruatie. Wel bloed ik wat meer. Ook het plaatsen was niet zo pijnlijk als sommige mij hier op het forum wilde laten geloven. Ik ben 24 en heb geen kinderen, spiraaltje werf door de huisarts geplaatst en ik heb van te voren ibuprofen genomen. Het werd einde van dr dag geplaatst en de volgende ochtend liep ik gewoon 10km hard zoals ik vaker doe.

Maar idd, alles is uitproberen voor je. Ik zou hormonale anticonceptie wel echt checken met je internist, dat advies van de huisarts heb ik nog nooit gehoord om eerlijk te zijn.
Het eerste jaar dat ik hem had vond ik geweldig, geen menstruatie en nergens last van.

Dat veranderde na een jaar helaas wel. Ik had heel veel hele lichte bloedingen, kreeg huiduitslag en kwam er een paar kilo van aan.

Voor die bloedingen slikte ik op een gegeven moment oestrogeentabletten.

Dit mocht ik echter niet voor een langere periode van de gyn, dus toen heeft

de huisarts besloten hem er weer uit te halen.

Ik vind het erg jammer dat het niet helemaal fijn was bij mij want verder vind ik het een ideaal ding.
Het plaatsen vond ik niet veel voorstellen. Ik bloedde geregeld. Best irritant. Ik ging slechter slapen. Raar dromen. Snachts wakker worden al krabbend aan die arm. Werd depressief. Huilerig. Na 4 maand werd hij eruit gehaald en ik fleurde al snel op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven