Gezondheid alle pijlers

Been amputatie

12-08-2013 23:16 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een ziekte wordt mijn been binnenkort geamputeerd. Ik weet nog niet echt hoe ik hier mee om moet gaan. Is er iemand hier van wie ook een been geamputeerd is? Of kent iemand met een beenamputatie?
Heel veel sterkte!
Ik kende ook iemand die z'n been had verloren, door botkanker. Hij kon er best goed meelopen, hij deed alles gewoon mee, zelfs schaatsen. Hij wilde ook weer gaan skien, maar zover is het helaas nooit gekomen.

Maar heel veel sterkte! Lijk me niet niks!
Ik ken iemand met een prothese die loopt er weer vrij goed over.

Er gaat een heel traject aan vooraf van revalidatie en fysiotherapie.

Ik wens je heel veel sterkte en dat je veel steun hierbij hebt.
Hoi,

mijn man mist zijn linkerbeen als gevolg militaire inzet in het buitenland. Ik heb er dus zelf geen ervaring mee maar weet wel hoe het voor een partner is. Waar ga jij revalideren? Het Militair Revalidatie Centrum in Doorn heeft meer ervaring dan wie dan ook op het gebied van Revalideren (en dan niet alleen dat je dus weer leert lopen), en ook burgers kunnen daar revalideren. Hoewel daar natuurlijk veel mannen zijn met amputaties, zijn er ook vrouwen. En zoals al eerder in de antwoorden de stichting Korter maar Krachtiger. Overigens weet ik dat je na een amputatie eigenlijk alles weer kan doen, mijn man doet aan duiken en moutainbiken. Een vriend van hem met een onderbeen amputatie doet zelfs aan parachutespringen. Alleen langere afstanden wandelen, zeker als het geen gelijkmatige ondergrond is, is wat lastiger maar niet onmogelijk. Ik wens je heel veel sterkte en als je meer wil weten dan kan je me een prive bericht sturen!
quote:sofi2010 schreef op 13 augustus 2013 @ 08:40:

Lees de blog eens van Jill Mul (is gewoon openbaar) ze heeft ook in de krant gestaan vandaar dat ik het wist. Ze heeft net twee weken geleden haar been moeten laten amputeren ze is net twintig volgens mij als ze dat al is...heftig ..Jill heeft een hele hoge amputatie en kan daardoor geen prothese meer hebben.
Hai Vera,

Wat een heftig bericht meid... Je zoekt lotgenoten, las ik net. Ik ben er een. Ik mis mijn beide onderbenen door een heftige ziekte. Je zit waarschijnlijk vol met vragen, net zoals ik toen ik hoorde dat ik geamputeerd moest worden. Mij werd toen verteld dat ik niet meer zou gaan lopen. Inmiddels kan ik 3 km per dagen lopen (zonder krukken) en toen ik andere protheses had kon ik zelfs 7 km per dag lopen.

Als je vragen hebt: stel ze! Ik zal straks nog even een bericht posten met een emailadres. Ik woon in het midden van het land, als je wil dat ik je op kom zoeken, dan spreken we af!

Heel veel sterkte bij alles wat er op je afkomt meid!
Mijn emailadres: kuuk 1978 @ gmail . com (maar dan zonder spaties natuurlijk)

Naast 'korter maar krachtig' zijn er nog 2 verenigingen in NL (die vanaf oktober samengaan als 1 vereniging) In deze vereniging werk ik zelf mee als vrijwilliger. Vanuit deze vereniging hebben we een netwerk met mensen die zich inzetten voor voorlichting op revalidatiecentra en ziekenhuizen.
Je kan mailen met mijn zus op mariska@kortermaarkrachtig.nl

Groetjes Elise
Hoi Vera,

Ik heb een hoge bovenbeenamputatie, en wil daar best over praten. Stuur je me een privé berichtje?

Ilse.
Hoi Wolfje,

Ik lees net van je man en zijn activiteiten. Heeft hij een onderbeen of een bovenbeen amputatie?

Groetjes, Ilse
ook ik heb vorig jaar een amputatie gehad, ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met je is?
Behalve to en anderen hier veel sterkte te wensen zelf geen ervaring, enkel met een vage kennis maar hij had een amputatie "enkel" van een voet.

Toch wil ik iedereen die niet mobiel is wijzen op een onwijs mooie uitvinding, het is nog recent en nee, ik spam niet want zelf niet betrokken maar via een vriendin die wel iemand kent met een dubbele beenamputatie (boven de knie) na een verkeersongeval gewezen op de Alinker, fantastisch voor heel veel mensen die om welke reden ook niet of deels niet mobiel zijn, aangewezen op rolstoel, problemen hebben met protheses maar wel graag op ooghoogte weer mee willen kunnen doen in de maatschappij.

Nogmaals, dit is met nadruk absoluut GEEN SPAM wsant dat zou ik niet durven, wel moest ik bij het lezen van dit topic er aan denken en daarom deel ik de link even : http://thealinker.com/nl/

Dikke knuffel voor iedereen die zoiets zwaars als een amputatie mee moet maken, niet te bevatten XXX
@thaorchid, wat een uitvinding! Ik kende het nog niet, terwijl ik alles rondom mobiliteit op de voet volg (sorry voor de woordspeling) Denk dat ik hem eens ga uitproberen! Op de één of andere manier een kinderzitje erop en gáán
Jeetje.. dat is best heftig..

Ik hoop dat je er goed doorheen komt en er snel aan gewend bent!
-kuuk-

Er waren de afgelopen 2 maanden demodagen maar als je in de buurt van Nijmegen of Haarlem woont is er de mogelijkheid de Alinker uit te proberen..Onderstaande info heb ik even van de site geplukt voor je (maar heb je wellicht al gelezen) Of er een kinderzitje op kan weet ik echt niet maar dat kun je uiteraard navragen.

Van de site dus:

Waar kun je de Alinker proberen?

Datum: Bijna iedere dag

Plaats: FIETSDIENSTEN.NL Nijmegen

Event: Je kunt de Alinker (bijna) iedere dag komen test rijden bij Fietsdiensten.nl in de Van Gentstraat 14F, achter.

Mob. 06 30 01 48 01

en ook bij ‘t Mannetje, Spaarnwouderstraat 3, 2011 AA Haarlem

TEL: 023 540 7076

En als de verenigingen waar jij bij betrokken bent nog niet ingeseind zijn door een kennis van mij die een soort ueberaktieve "pleegmoeder" is voor de introductie kan ik eventueel via haar aan brochures voor je komen (en uiteraard kun je die brochures ook rechtstreeks aanvragen maar als ik kan helpen brul je maar)
Ik zelf niet maar een vriendin van mij is psycholoog in een revalidatiekliniek, ze heeft vooral cliënten die een amputatie hebben gehad. Psychologische hulp wordt daar sowieso standaard gegeven na een amputatie. Lijkt me erg heftig.

Ik hoop voor je dat je mensen vindt met wie je erover kan praten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Psycholoog is standaard in een revalidatiekliniek.. Ik heb er één gesprek mee gehad. Maar we hadden geen klik. Ik had ruim 5 weken op de IC gelegen voordat ik geamputeerd werd. Binnen 2 dagen op de IC was al duidelijk dat ik geamputeerd moest worden omdat er geen doorbloeding meer was in mijn voeten. Mijn voeten en daarna mijn benen, stierven steeds verder af, maar ik kon niet geopereerd worden omdat mijn hart te slecht was.

Die amputatie was voor mij een redding. Het móest gebeuren, maar werd tegengehouden door mijn hart. De pijn die je hebt van afgestorven lichaamsdelen valt met geen enkel medicijn te onderdrukken. En daarnaast: vroeg of laat 'slaat het naar binnen' en dat zou ik sowieso niet overleefd hebben. De artsen gaven mij héél weinig kans.

Ik had het overleefd en was daar oprecht heel erg blij om. Die psycholoog wilde dat niet geloven. Ik moest en zou rouwen, janken en schreeuwen. Het leek wel of ik diep depressief moest zijn. En dat was ik dus niet. Zij maakte daar een probleem van........

Hoop oprecht dat zij (en andere psychologen) er wél zijn voor anderen die hun hulp nodig hebben. Want dergelijke zware operaties en daardoor verandering van je leven moet wél verwerkt worden. Ik heb dat dus gedaan zonder psychologische hulp, dat is de eerste 4 jaar best goed gegaan.. maar in het afgelopen half jaar heb ik er best meer moeite mee gehad (in april moeder geworden, dat heeft eea toch wel weer naar de oppervlakte gebracht)

(dit topic is trouwens van vorig jaar aug. Maar ik hoop dat mensen in een zelfde situatie er iets aan hebben!!)

@Thaorchid, dank voor alle info! Ik ga het doorspelen naar een aantal belanghebbenden!!
quote:woerkumseslof schreef op 12 november 2014 @ 10:00:

ook ik heb vorig jaar een amputatie gehad, ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met je is?@Woerkumselof, mag ik vragen wat voor amputatie jij gehad hebt? Hoe gaat het nu met jou? Ik ken Vera van heel lang geleden, stuur me maar een mail dan kan ik je wel in contact brengen nibb82--@-gmail-com (zonder streepjes)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven