Werk & Studie alle pijlers

solliciteren vanuit vaste baan

22-11-2014 10:41 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Bij mijn vriend op het werk gaat er een hoop veranderen, qua diensten, werktijden, weekendwerken e.d. Hij kan dus wel blijven, heeft een vast contract, maar ziet eigenlijk de nieuwe werksituatie niet zitten. Nu overweegt hij dus om te gaan solliciteren, alleen is er zoveel veranderd op dat gebied (hij werkt al 7 jaar voor zijn huidige baas en ik ben al sinds jaar en dag zelfstandige) dat wij allebei niet meer begrijpen hoe het tegenwoordig werkt dat solliciteren. Sollicitatie loopt vaak via een uitzendbureau, waar je dan het eerste halfjaar in dienst bent ipv bij het bedrijf, maar wat houd dat concreet en financieel gezien in? Verspeel je daarmee je evt recht op ww als zijn contract niet verlengd word bv? Ook worden bij de sollicitaties vaak niet de naam van het bedrijf genoemd, alleen een functie-omschrijving, terwijl het voor hem zelf natuurlijk wel prettig is als hij in ieder geval weet bij welk bedrijf hij solliciteert. Vervolgens vinden de gesprekken ook plaats via/bij het uitzendbureau? Als dat zo is, hoe krijgt hij dan een eerste indruk van een bedrijf?

Kortom, we zoeken 'verkeerd' op internet of 'werkt' het nou eenmaal zo op dit moment? Hoop dat iemand ons op weg kan helpen!
Ik heb nog nooit eerst via een uitzendbureau moeten werken, dat is als je via het uitzendbureau solliciteerd.

Kijk welke bedrijven er zijn in de branche waar hij wilt werken en solliciteer daar, dus direct bij die bedrijven. Al die bedrijven hebben vast een website en daar kun je de vacatures vinden (als ze er zijn).

Succes
If you can dream it, you can do it.
Als je via een uitzendbureau solliciteert dan heb je eerst een intake bij het bureau. De reden dat zij de namen van bedrijven niet bekend maken in het begin is dat zij willen voorkomen dat mensen op eigen houtje gaan solliciteren bij het bedrijf. Dus vaak is het "voor een groot internationaal bedrijf" of " voor onze opdrachtgever".

Het cv van je vriend wordt doorgestuurd naar het bedrijf en als zij interesse hebben mag hij daar op gesprek. Het eerste half jaar werkt hij dan op uitzendbasis voor het bureau. Hij ontvangt dan wekelijks zijn loon. Na 6 maanden kan hij overgenomen worden bij het bedrijf waar hij werkzaam is,

In principe heeft hij recht op ww als zijn opdracht niet verlengd wordt, want hij heeft al die jaren gewoon gewerkt. Het kan wel zijn dat als hij aan boord van een " zinkend schip" is gestapt. Dus een vastcontract ingeruild voor een functie waarbij geen uitzicht is/was op verlenging, dat het UWV hem verwijtbaar werkloos acht en hij geen ww ontvangt.
Oke, dus die verzamelsites van vacatures zijn eigenlijk niet de goede plek om te zoeken?

Dat soort scenario's willen we dus inderdaad voorkomen door ons goed te informeren gatekeeper, maar hoe weet je vantevoren of je aan boord van zo'n zinkend schip stapt?

En is het voor een bedrijf gunstiger om je in eerste instantie via het uitzendbureau aan te nemen? En op welk vlak dan?

Men, al die veranderingen waren we niet echt op bedacht, na al die rustige jaren
funnymiss wijzigde dit bericht op 22-11-2014 11:02
Reden: rare zinsopbouw
% gewijzigd
En hij weet heel zeker dat hij daar weg wilt? Ik zou vastigheid voorop stellen. Het is alsnog moeilijk aan werk te komen voor velen.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
En werk te blijven houden trouwens.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Soms zitten er ook nep vacatures tussen. Men reageert dan, mag op intakegesprek komen bij het uitzendbureau, wordt ingeschreven en vervolgens is er geen vacature.

Daarnaast is het nog steeds zo dat de vraag naar werk groter is dan het aanbod. De uitzendbureaus vangen de hardste klappen natuurlijk.

Ik zou je vriend adviseren om te solliciteren op vacatures die door een bedrijf zelf zijn geplaatst. Zo kan je vriend ook gelijk informatie over het bedrijf inwinnen.
Ja, die afweging is gemaakt vrouwtje. Er is al een heleboel aan vooraf gegaan en nu is de situatie voor vriendlief eigenlijk onhoudbaar geworden (begrijpelijk). Dus ja, hij wil daar weg.
En de enige manier is dan dus eigenlijk op de websites van bedrijven te kijken waar hij graag zou willen werken? Want die vacatures zijn verder nergens te vinden neem ik aan?
In wat voor branche is je man aan het zoeken funnymiss?

Het hangt er namelijk heel erg vanaf wat voor branche het is hoe ik het zou aanpakken.

Is het denkwerk, doewerk of combi?

Wat is het opleidingsniveau dat hoort bij het werk?

Wat voor bedrijven zijn er in dezelfde branche? Kent hij daar ook mensen?

Zou hij zijn werk ook als zelfstandige kunnen doen?

En kunnen jullie het ook een tijdje redden op een inkomen als dat nodig mocht zijn?

Ikzelf word niet vrolijk van sollicitatiebrieven schrijven en al helemaal niet van uitzendbureaus. Het is namelijk reactief, het gaat uit van wat de ander wil ipv wat jij wil. Soms nodig hoor, daar niet van en ook dat is een kwestie van wat bij je past.

Als hij niet op de schopstoel zit en hij zijn vaste contract houdt, lijkt het me nu zaak om allerlei contacten te gaan leggen op plekken waar hij zou willen werken. Hij hoeft niet meteen aan te komen met "hee hallo, ik zoek een baan" maar hij kan ook gewoon eens gaan vragen hoe het bij een ander bedrijf er aan toe gaat en nadenken hoe hij zijn kennis en vaardigheden daar kan inzetten. Het is een langzame methode maar kan effectief zijn, zeker als er veel brieven binnenkomen. Zie dan maar eens op te vallen.
Of open sollicitaties te sturen als er geen vacature beschikbaar is
O en sta er trouwens niet van te kijken als je nooit meer wat hoort van een sollicitatie. Dat is frustratiebron nummer 1 onder de sollicitanten. Vaak niet eens een ontvangstbevestiging.
Moringa, dat was ook ons idee, maar we kregen nu het gevoel dat dat totaal 'uit de tijd' is, zeg maar .

Hij zit niet op een schopstoel, we zouden evt. met 1 inkomen vooruit kunnen, maar omdat ik zelfstandige ben is dat natuurlijk een beetje wassen neus en dus een redelijk risico.

Hij wil absoluut niet als zelfstandige aan de slag, ziet hij niet zitten, dus moet hij het ook niet doen.

Het is doe-werk (beroep inmiddels verwijderd).
funnymiss wijzigde dit bericht op 22-11-2014 11:50
Reden: beroep verwijderd
% gewijzigd
Zolang hij nog een vaste baan heeft (dus niet heel urgent meteen aan het werk moet), zou ik niet via uitzendbureaus solliciteren, maar het eerst rechtstreeks bij bedrijven proberen.

Het is natuurlijk altijd een onzekere stap, want waarschijnlijk begin je sowieso eerst met een contract voor een half jaar of maximaal een jaar en heb je de komende jaren nog geen vast contract (voor wat dat waard is). Maar als hij het werk echt niet meer leuk vindt, is dat het risico waarschijnlijk wel waard.

Je hebt dus wel de luxe positie dat je op je gemak rond kunt kijken en niet alles aan hoeft te pakken wat er voorbij komt, dus je kunt kritisch zijn op wat een bedrijf je te bieden heeft.

Volgens mij behoud je wel je recht op ww als je overstapt naar een baan die wel potentieel een vaste aanstelling is/zou kunnen worden. Niet als je de keuze maakt voor een tijdelijke klus, waarvan je van tevoren al weet dat het na 3 maanden ophoudt, zonder kans op verlenging. Weet niet precies meer wat de criteria zijn. Maar het is echt niet zo dat je meteen al je rechten verspeelt als je een baan aanneemt met een contract voor bepaalde tijd.

Ik denk dat je hier wel meer over kunt vinden op de website van het UWV, anders via het juridisch loket misschien.

Ik zou als eerste stap een overzicht maken van bedrijven die in aanmerking komen (die dus het soort werk bieden waar je naar op zoek bent en binnen een bepaalde regio) en dan op hun sites gaan kijken of er vacatures zijn.

Verder een goed cv opstellen, eventueel linked in profiel aanmaken (hangt ervan af in welke branche je zoekt) en in je omgeving laten weten dat hij wat anders zoekt.

Succes!
Wat ik nu nog steeds niet snap is hoe dat dan werkt via een uitzendbureau? Je solliciteert bij een bedrijf, bent in dienst bij/via het uitzendbureau, maar wie betaald jouw salaris dan? En wat nou als je na een proefperiode niet mag blijven, blijf je daarna dan in dienst van het uitzendbureau en kunnen zij je dus ergens anders laten werken? Waarom kiest een bedrijf om een sollicitatieprocedure via een uitzendbureau te laten lopen?

Voel me heel dom nu :S
Je kan op linked in ook nog wel eens nuttige vacatures vinden via bepaalde groepen. Je man kan dus even zoeken op zijn functie of werkgebied, of daar groepen van zijn. Ik heb daar wel wat aan gehad.

Verder zijn er wel specifieke sites voor veel doelgroepen. Wil je bijvoorbeeld in de zorg of in de sport werken, zijn daar aparte vacature-sites voor. Ik gebruik vaak Indeed en Trovit, waar je ook een e-mailalert aan kan zetten. Ik weet dan eigenlijk weer niet precies hoe die aan hun vacatures komen, maar dat is dus geen uitzendbureau, maar meer een plek waar je vacatures van verschillende bedrijven tegenkomt.

Ja, en dan moet je een goede sollicitatiebrief en mooi CV hebben. Ik denk dat je ook veel tips vindt als je even dit forum doorzoekt!
Ik denk juist dat het 'in de tijd' is om zo naar werk te kijken. Het is gewoon heel lastig via vacatures, de meeste mensen vinden iets via hun netwerk. Heeft ie een beetje een goeie babbel? Want dat is wel handig bij dit soort dingen.Maar ik ken dus de cultuur niet in de doe-branche die jij omschrijft.

Ik zou het in ieder geval heel positief vinden als iemand het zo aan zou pakken.

Jullie hebben in principe een goede uitgangspositie, namelijk 2x werk. Dat is heel fijn want dan kan je er relaxed in gaan zitten, je hoeft niet alles aan te pakken wat langskomt. Dat zou ik je man aanraden: dat hij naar een andere baan gaat vanuit een positief gevoel over dat andere bedrijf, niet omdat ie wegwil bij zijn huidige bedrijf.

Dat klinkt misschien vaag maar het maakt voor mij een wereld van verschil of ik handel uit iets wat ik zelf wil of dat ik juist weg wil lopen van iets wat ik niet wil.

Als ie niet zelfstandig wil, dat zeker niet doen.

Kans is dan ook groter dat hij krijgt wat hij wil omdat hij al van te voren heeft wat hij wil.

Hij kan natuurlijk op vacatures solliciteren maar de kans is groot dat ie dan hetzelfde gaat doen maar bij een ander bedrijf.
Trouwens, ik gok ook zomaar dat als je man in het type werk zit wat jij omschrijft, hij geen talenwonder is of heel handig met geschreven CVs.

In feite is dat ook niet relevant voor hem, hij gaat ook immers niks taligs doen maar hij wordt er wel op afgerekend.

Maak dus een goed CV wat hij zo kan overhandigen.

Waar is hij goed in? En bedenkt voorbeelden waar in hij heeft laten zien dat hij dat goed kan

Praten --> ga dan praten

Geen goeie prater maar wel goeie doener --> dagje meelopen past misschien beter?
Een talenwonder is hij inderdaad niet, een goede prater met een vlotte babbel ook niet, maar werken kan hij super en hard! Zijn CV en brieven help ik nu dus ook mee, maar de sollicitaties zal hij toch echt zelf moeten doen
Yep, zijn sollicitaties zal ie zeker zelf moeten doen.

Als hij zijn werk super kan, zal ie moeten kijken hoe hij kan laten ZIEN dat hij dat goed kan.

Succes voor jou + man!
Goede tip moringa, om te vragen of hij een dagje mee kan lopen. Mijn advies naar hem is ook om gewoon te zeggen dat hij niet goed is in die gesprekken en zich er ongemakkelijk bij voelt om zichzelf te 'promoten', maar wel heel goed is in zijn werk. Om erachteraan te plakken dat hij graag een dagje mee zou willen lopen om dat te laten zien, lijkt me wel een goede. Bedankt!
Ik heb gemist welk beroep hij uitoefent maar het aanmaken van een Linkedinprofiel is sowieso handig. Op het Linkedinprofiel kunnen referenties/aanbevelingen geschreven worden door collega's cq leidinggevenden. Zeker als hij zichzelf niet wil or kan promoten is het handig om dit door een ander te laten doen. Wellicht is dat een idee voor hem. Ik zie (bij mijn man als werkgever) ook steeds vaker een korte referentie van (oud) leidinggevende op het cv staan. Zeker als je het moet hebben van je werkhouding ipv vlotte babbel is dit zeker een aanrader.
quote:vrouwtje89 schreef op 22 november 2014 @ 11:04:

En werk te blijven houden trouwens.Laat je nooit leiden door angst. Dit is helemaal afhankelijk van het vakgebied waarin je actief bent. Bij mijn man in het bedrijf zijn ongeveer 20 heel moeilijk in te vullen posities (IT technisch) en ook in mijn vakgebied zijn er legio banen. Het is dus helemaal afhankelijk van de branche en hoe goed of onderscheidend je zelf bent.
quote:funnymiss schreef op 22 november 2014 @ 11:01:

Oke, dus die verzamelsites van vacatures zijn eigenlijk niet de goede plek om te zoeken?

Dat soort scenario's willen we dus inderdaad voorkomen door ons goed te informeren gatekeeper, maar hoe weet je vantevoren of je aan boord van zo'n zinkend schip stapt?

En is het voor een bedrijf gunstiger om je in eerste instantie via het uitzendbureau aan te nemen? En op welk vlak dan?

Men, al die veranderingen waren we niet echt op bedacht, na al die rustige jarenEen verzamelsite (zoals Monsterboard) is GEEN uitzendbureau. Hoe kom je bij dat idee?
Eerlijk gezegd denk ik dat je met tips die hier worden gegeven niet geholpen bent, je lijkt heel erg weinig te weten en dan is het het best om zelf te gaan zoeken aan de hand van google. Het is namelijk allemaal te vinden.

Via uitzendbureau word je betaald door uitzendbureau, en dat is vrijwel altijd lager betaald dan direct in dienst zijn maar het voordeel is dat de drempel om iemand in te huren lager wordt en je dus meer kans maakt om uberhaupt worden aangenomen. Aan de andere kant is in deze tijd een vast contract vrij zeldzaam, men werkt veel met jaarcontracten.

Verzamelsites als Monsterboard, Jobbird en Indeed zijn precies wat ze zijn: verzamelsites, ze genereren een bestand van vacatures, klik er maar eens eentje aan, dan kom je of bij een uitzendbureau uit of het bedrijf zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven