Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel III

20-02-2013 10:30 2982 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel I en deel II zijn een groot succes. We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen ... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...
Ik vind dit geen kwestie van 'zus uit de brand helpen' en zou ook zeker, nadat ik al 4 weekenden heb geholpen, geld vragen. 10 euro zwart per uur is zeker niet zo bijzonder voor iemand die 4 onervaren mensen moet opleiden. Je zou namelijk ook 4 ervaren mensen kunnen aannemen, alleen dat kost een stuk meer. 800 euro zwart zou ik wel weer wat veel vinden, maar voor 800 euro in de winkel uitzoeken ( wat netto ong. 450-500 euro) zal zijn vind ik wel schappelijk. Het kost zus namelijk niet 800 euro, maar 450-500.

We hebben het hier over een commercieel bedrijf. Je kan het ook zo zien: wat kost het als eigenaresse zelf 4 zaterdagen in de winkel staat? Als dat bedrag hoger is dan wat zus vraagt is het altijd rendabeler om het niet zelf te doen. Ook heel leuk dat mensen hier voor 10 euro p.u die zus willen helpen, maar dat kunnen ze niet want hoogstwaarschijnlijk hebben die geen juiste ervaring.

En het is al vaker gezegd: wat is je vrijheid waard? Er zijn bar weinig vrouwen die weten hoe het is om 40 uur p.w te werken EN dan ook nog eens op een zaterdag uren op je poten te moeten staan. In dit geval vind ik dus zus een gier.
Ik verdien met mijn verantwoordelijke hbo-baan geen 200 euro per dag, ook niet bruto. Godsamme.
Precies, dan nog vind ik het geen loon/prijs die je iemand betaalt om winkelpersoneel op te leiden.
200 euro voor 7 uur werken..... dat is bijna 29 euro per uur. Dat is echt belachelijk.
quote:marforce schreef op 24 november 2014 @ 15:32:

Als ze mij wit gaat inhuren, kost dit haar zeker ¤25 per uur, dat is altijd nog veel meer dan ik met mijn ¤800 winkeluitzoek salaris vraag, omdat dit .4x175 = meer dan 800??
Ben ik weer!!

Iemand vroeg of mijn zus mij ook weleens hielp... aangezien ze 6 dagen in de week werkt en daarnaast de administratie etc. nog moet doen komt dit zeer weinig voor! Maar dat geeft niet, ik ga dat niet tegen elkaar opwegen.

Ik verbaas me over het feit dat hier zoveel mensen zijn die familieleden 4 hele weekenden (schilderen, klussen, verhuizen) zouden helpen EN ook nog 4 zaterdagen onbetaald zouden helpen. Ik vind die 4 weekenden wel genoeg hulp. En die extra zaterdagen (naast 40 uur werken) wil ik haar graag helpen maar wel tegen een leuke vergoeding. Ik zie dit nu even puur zakelijk. Bovendien worden het geen 7 uur op een zaterdag, maar 9 uur op de benen.

Ik werk 40 uur en heb een baan waarbij ik me absoluut niet kan permitteren zwart te werken. Als ik er 10 euro (wit) per uur (na aftrek loonbelasting tweede baan etc.) aan over zou houden kom ik haar natuurlijk helpen. Je levert natuurlijk ontzettend veel loonbelasting in. Echter gaat dit haar meer kosten dan 800 euro (dit heeft ze zelf vertelt), vandaar mijn voorstel.

Maar goed, dan ben ik gierig. De helft van mijn weekend is voor mij veel waard.

Inmiddels sta ik de komende zaterdagen in haar winkel te werken en kan ik iets moois uitzoeken!
anoniem_198988 wijzigde dit bericht op 25-11-2014 12:02
Reden: btw = loonbelastig (foutje)
% gewijzigd
Ik snap al niet dat je je zus helpen als zwart werk ziet.
Btw op loon inleveren? Is dat nieuw?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Fijn dat het is opgelost!
Misschien BTW omdat ze geen contract heeft bij haar zus en het dan op een soort van freelance basis doet?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 11:54:

Misschien BTW omdat ze geen contract heeft bij haar zus en het dan op een soort van freelance basis doet?Het gaat dan inderdaad op freelance basis.
Ik vind dat je zus te weinig biedt, maar dat jij te veel terugvraagt, en ik vind dat ze het niet voor niets hoeft te doen hoor, haar goede wil heeft ze al getoond met helpen, en het is een goedlopend bedrijfje, bovendien vind ik het ook verschillen, hoe ga je verder met je zus om, de een heeft een hele sterke familieband, en de ander weer totaal niet, ik zou het niet doen b.v. maar hun bij mij ook niet, we vragen dit soort dingen ook niet eens aan elkaar. En bovendien, het is niet ff 1 dagje, nee, 4 weken lang een dag extra werken bovenop je full-time baan, best zwaar lijkt me zo
quote:curly85 schreef op 25 november 2014 @ 08:56:

200 euro voor 7 uur werken..... dat is bijna 29 euro per uur. Dat is echt belachelijk.

Wat juist belachelijk is, is dat mensen altijd staan te steigeren wanneer ze freelance bedragen horen, maar geen idee hebben wat er nog allemaal af gaat voordat je iets overhoudt.

Even uitgaande van dat het afgesproken bedrag inclusief btw is:

200 : 7 = 28,57

28,75 - 21% btw = 23,61

23,61 - +/- 50% inkomstenbelasting = 11,80

Van dit bedrag moeten verder nog alle ziektekosten en verzekeringen etc. af.

En de meeste free lancers (zoals ik) hebben geen pensioenopbouw en geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, omdat dat simpelweg niet te betalen is.

Als ik ziek ben heb ik geen inkomen, zo eenvoudig is het.

Als ik soms van vrienden in loondienst hoor dat ze zich bij een klein dingetje als verkoudheid al ziek melden krab ik me altijd even achter mijn oren...

(Excuses voor off topic maar moest dit even kwijt)
Taralina,

Marforce heeft in het begin met geen woord gerept over freelance werken.

Daarom vonden wij 28.57 per uur belachelijk.
quote:marforce schreef op 25 november 2014 @ 11:30:

Ben ik weer!!

. De helft van mijn weekend is voor mij veel waard.

Inmiddels sta ik de komende zaterdagen in haar winkel te werken en kan ik iets moois uitzoeken!Dan had je dat toch gewoon kunnen zeggenb. dat je weekend je veel waard is en dat je nu wat vrije tijd wil ipv zoveel geld te vragen? Maar gelukkig zijn jullie er dus toch uitgekomen!
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 22:40:

[...]

Niemand zegt voor niks hoor, wel voor de netjes aangeboden 10 euro per uur die de betreffende forumster niet wilde.

Zus vraagt om voor de 4 zaterdagen iets van 800 euro (winkelprijs)te mogen uitzoeken in de winkel.Momenteel is het inkoopx2.8=verkoopprijs dus inderdaad ruim 300 euro inkoop.

Dus zus betaalt haar 300 euro voor 4 zaterdagen a 7 uur=300:28 uur=ruim 10 euro zeg maar wat zus haar ook aan bood.Goede deal voor beiden dus.

Als je iets inkoopt en voor jezelf houdt is het inkoop+21% btw daar ga je echt niet andere vaste lasten bijrekenen wat betreft 1 meubelstuk voor je zus.
Af en toe help ik mensen met belastingaangiftes en hun boekhouding als ze zelf door de bomen het bos niet zien. Het is niet mijn beroep, maar ik had al op mijn 17e een bijbaantje in de boekhouding. Daar komt bij dat ik puzzelen leuk vind, en dat komt soms goed van pas als iemand je 2 ordners, een stapel papieren en wat blauwe enveloppen geeft met de mededeling 'veel succes'.

Een paar jaar geleden heb ik een kennis van een kennis geholpen, die had een eenmanszaakje maar had geen boekhouder en op dat moment ook geen geld. Vooruit, ik dus aan de slag. Beloning: hij kon gemakkelijk aan goede wijn komen en ik zou een kistje goede wijn krijgen. Prima, komt vast wel van pas.

Het was een puzzel met niet kloppende kasuitgaven, ontbrekende rekeningafschriften, onduidelijke BTW-administratie en nog wat dingetjes. Kortom ik ben met 0 begonnen en na heel wat avonden had ik het overzicht. Dat zag er niet heel goed uit. Kennis van kennis was iets vergeten, namelijk BTW opgeven. Hij had wel aangiftes gedaan, maar dat waren allemaal nulaangiftes (dan doe je op je aangifte dus net alsof je geen omzet/activiteiten hebt). Hij moest nog een bedrag met 5 cijfers voor de komma aan BTW nabetalen.

Ik heb een afspraak gemaakt om alles door te nemen, en natuurlijk komt dat BTW-verhaal ter sprake. Ik leg uit dat hij nog aangifte moet doen, en dat hij daar niet te lang mee moet wachten (voor niet-ingewijden: een correctie op eigen aangifte leidt tot een hele kleine boete, maar als je dit zelf niet corrigeert en de belastingdienst komt erachter, dan krijg je een boete van 100%).

Zijn reactie: als je de boekhouding doet, dan moet je ook dat BTW-probleem oplossen. Ook zijn vrouw kwam erbij, die zoiets zei als: 'dit kunnen we nu niet gebruiken, dus los het maar op'. Ofwel dat zij onjuiste aangiftes doen werd ineens mijn probleem. Ik heb het gesprek afgekapt, ben naar huis gegaan, de volgende dag een mail gestuurd dat ik ze aanraadde om alsnog BTW-aangifte te doen en desnoods in gesprek te gaan over een betalingsregeling. Ik kreeg een kort mailtje terug: bedankt, je hebt onze problemen groter gemaakt in plaats van opgelost. Over de wijn heb ik nooit meer iets gehoord. De gezamenlijke kennis belde een paar dagen later op om excuses te maken voor alle sores.

Of het echt gierig was, weet ik niet. Ik had namelijk zelf al aangeboden om iets te doen dat veel tijd kost voor een symbolische beloning. En het gaat me dan niet om die paar flessen wijn, maar vooral dat je iemand helpt die ergens zelf niet meer uitkomt.

Het is wel de laatste keer dat ik onbetaald iets heb gedaan voor iemand die ik nauwelijks ken (om een idee te geven, dit heeft me denk ik ongeveer 30 uur gekost, en een echte boekhouder kost al snel 50 euro per uur).
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Wat een stel krankzinnige mensen! Ook al had je die wijn wel gekregen, dan had ik dit nog te absurd voor woorden gevonden. Wat een ondankbare hond, zeg, en wat brutaal om domweg te eisen dat jij zijn probleem ging oplossen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb hier nog vaak aan teruggedacht, en wat me is bijgebleven is dat ze oprecht boos op mij waren. Op de een of andere manier vonden ze dat ik de oorzaak was dat ze nog veel geld schuldig waren aan de belastingdienst. De boodschapper had het gedaan.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:curly85 schreef op 25 november 2014 @ 08:56:

200 euro voor 7 uur werken..... dat is bijna 29 euro per uur. Dat is echt belachelijk.Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt. 29 euro voor een 'wit" uur is voor een freelancer/zzp-er heel weinig geld. Iemand die met dat uurbedrag nog winst maakt en leuk kan leven die mag zich bij mij melden. Ik denk dat je hier 10 euro netto aan overhoudt, na belasting. En aan het eind van de rit komt de accountant met zn rekening. Dag winst!
Ik heb even het zussenverhaal doorgelezen en ik wil ook mijn zegje over doen

Allereerst heb je te maken met verschillende aspecten, namelijk het relationele (familie) aspect en het zakelijke (werken voor een vergoeding). Het hangt natuurlijk af van hoe sterk je band is met je familie en dat bepaalt denk ik weer wat je er voor over hebt (en de een is weer liever dan de ander). Ik zou zelf nooit geld oid vragen voor mijn hulp. Het is familie. Neemt niet weg dat je ten alle tijden maar beschikbaar moet zijn wanneer ze je vragen. Het kent allemaal grenzen. Ik snap dat Marforce het ziet als iets zakelijks, maar dat zou ik (ik maak weer niet echt onderscheid tussen 'vrienden' en familie) toepassen op vrienden of kennissen, maar niet familie. Dat is niet zakelijk, het is je familie.

Mijn familie zou alles voor mij doen en andersom ook. Ik heb daardoor het idee dat Marforce een bepaalde band heeft met zus of eenmaal anders tegen dit soort dingen aan kijkt.

Het is overigens niet goed of fout
@Janneke

Jeetje, jou treft absoluut geen blaam hoor!! Je hebt je 'werk' goed gedaan en ik vind juist dat je hun ontzettend geholpen hebt door 'tijdig' het BTW-probleem opgespoord te hebben. Je hebt ze daarnaast goed geholpen blijkbaar met het ordenen van hun administratie. Iets wat eigenlijk een boekhouder zou moeten doen in geval van een eigen bedrijf. Het is dus heel aardig van je geweest dat je zoveel tijd had besteedt om hun te helpen

Wat ongelooflijk dat ze jou de schuld geven en zien als de aanstichter van hun probleem Gewoon geen woorden voor zulke mensen die niet hun eigen rol en aandeel kunnen zien.

Overigens wel weer netjes dat de gezamenlijke kennis je opgebeld heeft en excuses aangeboden heeft voor de toestand
Ja en daar verbaas ik me echt over dat iedereen zo veel over heeft voor familie. Ik heb echt een goede band met mijn zus en ben ook echt bereid haar te helpen waar nodig. Maar die grens is wel bereikt nadat ik 4 weekenden lang geholpen heb. Dit betekende voor mijn een maand lang geen enkele dag vrij!

Daarom zie ik die komende 4 zaterdag ook als iets zakelijks, ik werk haar personeel in. Dat is niet een kwestie van even helpen. Ik bestempel dat als werk.
Ik heb een tijd geleden een situatie met een vriendin gehad waarvan ik me oprecht nog steeds afvraag of ik overdrijf of dat het stiekem toch een beetje gierig van haar was.

Ik had een bepaalde serie helemaal op DVD gekocht, deze aangeprezen bij haar en haar vriend en zij zijn hem ook gaan kijken. Ze hebben in een aantal maanden 8 seizoenen van mij geleend en gekeken. Toen er nog een seizoen uit kwam had ik die al gezien maar niet gekocht. Zij wilden dit seizoen ook graag ook kijken en hebben hem zelf op DVD gekocht. Toen zij klaar waren met kijken is mij voorgesteld om het laatste seizoen van ze over te kopen, ik geloof voor in plaats van 40 euro voor 30 euro.

Ik vond dat eigenlijk een beetje raar. Ik bedoel absoluut niet dat ze de Dvd's aan mij hadden moeten geven, het is natuurlijk prima om die zelf te houden. Maar ik vond het wel raar om voor te stellen om ze van hun te kopen zodat ze er weinig geld aan kwijt waren.
quote:Janneke012345 schreef op 25 november 2014 @ 14:28:

Ik heb hier nog vaak aan teruggedacht, en wat me is bijgebleven is dat ze oprecht boos op mij waren. Op de een of andere manier vonden ze dat ik de oorzaak was dat ze nog veel geld schuldig waren aan de belastingdienst. De boodschapper had het gedaan.

Wat een ongelofelijk asociale mensen zeg!

Willen alles gratis en voor niks hebben. Wees blij dat je er tijdig mee bent gestopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven