Napraattopic 10

24-11-2014 10:04 3107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat we jullie de mogelijkheid willen geven om na te praten over dingen die op het forum gebeuren hebben we dit topic geopend. Helaas blijkt na een aantal weken proefdraaien dat dit toch niet gaat op de gehoopte manier en daarom zullen er vanaf nu strengere regels gelden in dit topic.

Wat is Napraten?

In het napraattopic kun je samen met de andere forummers napraten over gebeurtenissen op het forum.

Wat mag:

- Bans bespreken Bantopic

- Beleid bespreken

- Trolhinten* (mits dit op normale wijze gebeurt, en dit niet resulteert in een trollenjacht of het verpesten van het betreffende topic)

- Stoom afblazen/ offtopic kletsen* (mits dit op normale wijze gebeurt, en niet zorgt voor onrust op het forum)

*Deze privileges kunnen op ieder moment worden ingetrokken.

Wat mag niet:

Alles dat in overtreding is met de huisregels.

- Het bashen van het moderatorteam en andere gebruikers.

- Hinten en hengelen naar eerdere nicks.

- Het openbaar maken van persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, woonplaats of andere privacygevoelige informatie, Ook het dreigen met het openbaar maken van deze informatie is niet toegestaan.

- Het uitvechten van privé-vetes.

Dit soort gedrag accepteren we niet en kan direct, zonder waarschuwing vooraf, resulteren in een (permanente) ban. Of er sprake is van een overtreding die leidt tot een permanente ban is ter beoordeling van de Community Manager en hier wordt niet verder over gediscussieerd.

Kritiek op ons forumbeleid mag absoluut, mits dit binnen de fatsoengrenzen gebeurt die wij redelijk achten. Mocht het toch buiten deze fatsoengrenzen komen, behouden de Junioren, Moderators en de Community Manager het recht om de betreffende reacties zonder reden van opgaaf te verwijderen, de napraat (tijdelijk) te sluiten en direct een ban van een week toe te kennen aan de betreffende forummer(s).

De moderators gaan niet in discussie op dit topic en als er dingen zijn die jullie onder de aandacht willen brengen, of als je een reactie wilt over een ban, beleid of moderatie, staf dan je posting of stuur een mailtje naar forum@viva.nl.

Net als bij Het Bantopic behoudt het moderatorteam het recht om bij misdragingen het topic offline te halen en het bestaan van dit topic te beëindigen.

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Oh, oké. Maar doe dan maar geen posts wissen, mod. Het is fijn als je soms nog eens terug kan lezen hoe dingen ook al weer zaten. Is het niet nu, dan over een paar jaar. Als je maar steeds de geschiedenis blijft wissen, kunnen dingen zich ook keer op keer herhalen.
Zodra iedereen gaat roepen dat pesten kleuterschoolgedrag is doe je de waarheid geweld aan.

Dat is voor de gepeste pijnlijk, en maakt de oplossing moeilijker (immers: grow up en je bent klaar)

Pesten is van alle leeftijden. Niet alleen van het (kleuter)schoolplein. Ook al zou je willen dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd zelfregulerend vermogen bezitten en de gevolgen van hun handelen kunnen overzien.

Ja, ik weet dat ik mosterd ben. Maar ik wou het toch graag geschreven hebben.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
ja je zou ook denken dat mensen op leeftijd wel beter zouden weten, maar in het bejaardentehuis gaat het evengoed door.

en met het woord schoolpleindrag bagataliseer je de boel zeker niet hoor

juist de pesters worden daarmee op hun plek gezet (als ze zich daar al laten zetten)

maar zeker niet dat de gepeste daarmee wordt neergezet als jengelaar

wel gek hoor, dat hier zoiets zolang kan blijven leven

en ik weet dat er een aantal mensen hun handen ervan af hebben getrokken, maar zag bij dat bloemenforum iemand nog schrijven dat ze haar zal volgen tot aan haar dood -of iets in die trant

dan denk ik, wat heeft ze jou aangedaan dat je zoiets uitkraam
quote:fluim schreef op 25 november 2014 @ 14:07:

ja je zou ook denken dat mensen op leeftijd wel beter zouden weten, maar in het bejaardentehuis gaat het evengoed door.

juist de pesters worden daarmee op hun plek gezet (als ze zich daar al laten zetten)

en ik weet dat er een aantal mensen hun handen ervan af hebben getrokken, maar zag bij dat bloemenforum iemand nog schrijven dat ze haar zal volgen tot aan haar dood -of iets in die trant

dan denk ik, wat heeft ze jou aangedaan dat je zoiets uitkraamOMG, dan ben je wel heel erg van God los als je iemand tot aan haar dood wil volgen. Heb je toen geen therapie geopperd? Antipsychotica?
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:fluim schreef op 25 november 2014 @ 14:07:

dan denk ik, wat heeft ze jou aangedaan dat je zoiets uitkraam

Daar begon het weer opnieuw, bij de Violen, toen VF uit de lucht was tijdens de update.

Daar werd ze ontdekt en toen begon het weer.

Ze dacht daar gewoon rustig te kunnen forummen zonder gebash.

En inderdaad, dat is haar gezegd ja.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 november 2014 @ 13:58:

Hoewel, ik lees net bij in het Mod topic.

Dus op haar aangeven dan maar hier:

[...]

O, en voor het gemak vergeten we maar even dat de achtergrond van deze posting gaat over de PRIVACY van deze forumster, die destijds volledig openbaar is gemaakt hier op dit forum. En dat het dagelijks leven van de forumster daarmee volledig onleefbaar is gemaakt destijds.

Hielden jullie daar toen ook rekening met de privacy van deze forumster?

Of nu alleen met de privacy van degenen die dit haar hebben aangedaan c.q. aandoen?

[...]

Dit is ook weer zo'n gevalletje. Als iemand zelf continu elke scheet deelt, waar de kinderen naar school gaan, waar ze woont, veel foto's plaats van zichzelf en haar huis. Wie is er dan verantwoordelijk voor zijn/haar privacy? Degene die alle info plaatst? Of de mensen die haar waarschuwen en wijzen op dat het niet handig is wat ze doet en ze dat beter weg kan halen.

Dit wordt nu echt een kip-ei verhaal. Een grote groep mensen (waaronder ikzelf) was echt bezorgd over de veiligheid van de dochter. Er werd echt gedreigd vanuit geenstijl (niet vanaf hier!) door een stel malloten. Dan ben je niet slim bezig als je vlak daarna de locatie weggeeft van een openbare ruimte waar een schoolfeest is met dochter daar. En toen werd ook voorgesteld om een nick change te doen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:MrsStanleyWalker schreef op 25 november 2014 @ 13:45:

[...]

Dat zijn het ook. Ontzettend sneu. Het moet ook gewoon stoppen. Wat dat betreft kreeg ik ook een beetje de kriebels van het stuk in het NRC dat de moderatie vaak wel je echt naam kent of denkt te kennen door het emailadres dat vast zit aan je nick. Je moet ze er maar mee vertrouwen. Beter gebruik je je echte naam ook hier niet.

Daarom gebruik ik altijd eenmalige e-mailadressen. Voor alles eigenlijk. (Guerrillamail)

Een andere reden is dat als mijn reguliere e-mailadres gehackt wordt, ze nergens wachtwoorden kunnen opvragen, want gebruikersgegevens zijn dus nooit gekoppeld aan mijn reguliere e-mailadres.
quote:Maleficent schreef op 25 november 2014 @ 14:13:

[...]

Dit is ook weer zo'n gevalletje. Als iemand zelf continu elke scheet deelt, waar de kinderen naar school gaan, waar ze woont, veel foto's plaats van zichzelf en haar huis. Wie is er dan verantwoordelijk voor zijn/haar privacy? Degene die alle info plaatst? Of de mensen die haar waarschuwen en wijzen op dat het niet handig is wat ze doet en ze dat beter weg kan halen.

Dit wordt nu echt een kip-ei verhaal. Een grote groep mensen (waaronder ikzelf) was echt bezorgd over de veiligheid van de dochter. Er werd echt gedreigd vanuit geenstijl (niet vanaf hier!) door een stel malloten. Dan ben je niet slim bezig als je vlak daarna de locatie weggeeft van een openbare ruimte waar een schoolfeest is met dochter daar. En toen werd ook voorgesteld om een nick change te doen.Dus omdat ze toch al privé gegevens deelde op een bepaald vlak was dat een vrijbrief voor een paar wraakzuchtige dames om haar hele doopceel maar op VF te gooien? Want dat is wat er is gebeurd he, dat weet jij ook.
Dat is idd ook absoluut een kant van het verhaal, er werd niet zorgvuldig met de privacy om gegaan en dat was idd ook zorgelijk. Althans, vond ik in ieder geval ook.

Dat staat alleen los van bashen en najagen op het forum en dat werd wel ook gedaan.
ik heb daar geen account MrsStan. maar was er idd even gaan lezen na de uitval van viva.
ja zo zijn er ook mensen die vinden dat je een telefoonnr van iemand op een forum mag klappen, want het staat toch al online bij telefoonboek.nl
Hoe doen bloggers dat dan? Er zijn zoveel mensen die allerlei feitjes over hun dagelijks leven delen. Dat nodigt toch niet meteen uit om daar in de bosjes voor het huis te gaan liggen?
quote:marana schreef op 25 november 2014 @ 13:40:

Ik vind het eigenlijk gewoon 1 grote incrowd. Zo'n topic als van die forumfossielen, of pb van nrc waar een lijst met namen wordt opgesteld, of de vraag aan wie jij denkt van dit forum, allemaal zijn dat incestueuze topics, die onherroepelijk leiden tot een rel. Dat deed het tien jaar geleden al, en dat is nu nog steeds. En dat is waarom ik me lang verre heb gehouden van dit soort kletstopics, wat eigenlijk vooral geroddel is. Zo jammer, want een napraattopic is wel heel fijn voor afgeleide discussies (zoals tussen de hulpverleners van vrouw, zoiets had prima hier gepast en niet daar).

Aan de ene kant is het gewoon geroddel.

Aan de andere kant is het zo, dat ik nog steeds niet goed snap hoe het werkt en wanneer het ontstaat, dat online roddelen en bashen. Of beter gezegd: ik voel langzamerhand wel op m'n klompen aan waar en wanneer en met wie er een rel gaat ontstaan. Maar ik weet nog steeds niet goed of en hoe je dat zou kunnen voorkomen. Hoe je kan zorgen dat een forum een veilige plek is.

Voor schoolklassen is er toch anti-pestbeleid, er is toch onderzoek naar gedaan in wat voor omgeving pesten wel en niet kan gedijen? Dat zou ik voor een forum (en andere online omgevingen) ook willen weten.

Hoe haal je de pesters en de gepesten uit elkaar? Zonder permabannen, want dat vind ik een zwaktebod.
quote:korenwolf schreef op 25 november 2014 @ 14:20:

[...]

Aan de ene kant is het gewoon geroddel.

Aan de andere kant is het zo, dat ik nog steeds niet goed snap hoe het werkt en wanneer het ontstaat, dat online roddelen en bashen. Of beter gezegd: ik voel langzamerhand wel op m'n klompen aan waar en wanneer en met wie er een rel gaat ontstaan. Maar ik weet nog steeds niet goed of en hoe je dat zou kunnen voorkomen. Hoe je kan zorgen dat een forum een veilige plek is.

Voor schoolklassen is er toch anti-pestbeleid, er is toch onderzoek naar gedaan in wat voor omgeving pesten wel en niet kan gedijen? Dat zou ik voor een forum (en andere online omgevingen) ook willen weten.

Hoe haal je de pesters en de gepesten uit elkaar? Zonder permabannen, want dat vind ik een zwaktebod.

Het gaat fout bij het begin: er zijn hier mensen actief die vinden dat zij meer rechten hebben dan anderen.

Omdat ze hier al komen sinds Sint-Juttemis.

Zij maken hier de dienst uit en daar slaan ze behoorlijk in door.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 november 2014 @ 14:16:

[...]

Dus omdat ze toch al privé gegevens deelde op een bepaald vlak was dat een vrijbrief voor een paar wraakzuchtige dames om haar hele doopceel maar op VF te gooien? Want dat is wat er is gebeurd he, dat weet jij ook.

De hele doopceel stond hier al online, door haarzelf geplaatst.

En nee, van mij hoefde het niet herhaald te worden, ik heb daar ook niet aan mee gedaan, maar ik snap wel dat mensen gefrustreerd raakten van die enorme plaat voor haar hoofd waar ze haar eigen dochter mee in gevaar bracht. Elke gek kon destijds opspeuren door wat forumster zélf hier had geplaatst wat de naam was van degene die de ingestuurde brief had gestuurd en waar zij was tijdens haar schoolfeest (wat een openbare plek was), welke school ze heen ging. etc etc. Nou, en ik wil nu ook wel eens jouw reactie hier op horen, ik ben alleen even weg.
Stressed is just desserts spelled backwards
Nou, ik lees vooral veel oude koeien eigenlijk. Paar forummers die (veel te verregaande) ruzies hebben gehad die het forum ontstegen. Waarom is dat nu opeens actueel? Door dat NRC-stuk? Door Oude Forummers United-topic?

Ik zie namelijk geen link met huidige stand van zaken hier. En ik denk de eerste de beste Mamavankayla al helemaal niet. Tuurlijk mag niet iedereen elkaar, heb je forummers die elkaar verdedigen of voor elke scheet de mods waarschijnlijk mailen of druk zijn met staffen en negeren; dat zal allemaal best.

Zo ver als dat rond oud-forummer is gegaan, zie ik niet gebeuren. Snap dus niet waarom het nu weer een heet hangijzer is.
Ze is hier geband toch? Dus waarom wééééér hier komen met haar verhaal? Alsof iedereen het niet allang weet en daarbij Iedereen kan alles lezen op de violen. Laat het daar lekker. Het zijn ontzettende oude koeien ook nog eens. Zó vermoeiend dit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Maleficent schreef op 25 november 2014 @ 14:24:

[...]

De hele doopceel stond hier al online, door haarzelf geplaatst.

En nee, van mij hoefde het niet herhaald te worden, ik heb daar ook niet aan mee gedaan, maar ik snap wel dat mensen gefrustreerd raakten van die enorme plaat voor haar hoofd waar ze haar eigen dochter mee in gevaar bracht. Elke gek kon destijds opspeuren door wat forumster zélf hier had geplaatst wat de naam was van degene die de ingestuurde brief had gestuurd en waar zij was tijdens haar schoolfeest (wat een openbare plek was), welke school ze heen ging. etc etc. Nou, en ik wil nu ook wel eens jouw reactie hier op horen, ik ben alleen even weg.

Dat kan wel zo zijn, maar daarom hoeven anderen daar nog niets mee te doen?

Waarom moest er misbruik van worden gemaakt op de manieren zoals zij dat gedaan hebben?

Hoe ver ga je met zulke dingen?

En excusez, maar hoe verrot zit je in elkaar dat je iemand zó het leven zuur maakt?
Volgens mij begint het vaak met uit de tent lokken, of zuigend gedrag.

En beiden zijn er dan vaak schuldig aan.

Of wat je ook vaak ziet is opmerkingen maken naar iemand waarvan ik denk, eh... Gooi je irl ook zomaar ineens zo'n rotopmerking voor iemands voeten, of voel je je op een forum koning dat je dat doet.

Volgens mij is niet pesten ook een kwestie van fatsoensnormen bezitten.

Maar zal wel Utopia zijn om dat voor elkaar te krijgen als een grote groep mensen zich met elkaar gaan bemoeien.
quote:vivamila schreef op 25 november 2014 @ 14:25:

Zo ver als dat rond oud-forummer is gegaan, zie ik niet gebeuren. Snap dus niet waarom het nu weer een heet hangijzer is.

Nee, dat dacht ik wel, dat jij dat niet zou zien.

Dat heeft alles te maken met wat ik hier de afgelopen dagen heb geuit.

De dames hebben zich nu namelijk ook tegen mij gekeerd omdat ik een te grote bek heb gehad en e.e.a. over deze kwestie (en andere dingen) heb gezegd.

Overigens, er is nog een forummer die het overkomen is hoor, deze van vanmorgen is écht niet de enige, als je dat idee nu had.

Er zijn er meer.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 november 2014 @ 14:24:

[...]

Het gaat fout bij het begin: er zijn hier mensen actief die vinden dat zij meer rechten hebben dan anderen.

Omdat ze hier al komen sinds Sint-Juttemis.

Zij maken hier de dienst uit en daar slaan ze behoorlijk in door.MissI je valt ontzettend in herhaling de laatste week. Laat het nou eens gaan en forum gewoon.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dus als je eerst iemand gaat waarschuwen voor haar veiligheid/privacy

en ze gaat ermee door

dan gaan anderen ook die privacy van haar ook maar te grabbel gooien

ja ik zie de logica.
quote:Nouschi schreef op 25 november 2014 @ 14:28:

[...]

MissI je valt ontzettend in herhaling de laatste week. Laat het nou eens gaan en forum gewoon.

Nee Nouschi, want ik heb geen zin om de volgende te zijn die gebasht wordt.

Want het begin was er. En dat laat ik niet gebeuren.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 november 2014 @ 14:24:

[...]

Ja, maar dat soort mensen zijn er ook overal in het echte leven. Ouders die vinden dat de regels niet voor hún kind gelden. Automobilisten en fietsers die vinden dat de verkeersregels vooral voor anderen zijn. Treinreizigers die het maar dikke onzin vinden, zo'n stiltecoupé. Enzovoort.

Wat doen die oudgedienden nou concreet, dat een nieuwkomer niet mag?
Misschien is het geen oude koe, maar iets wat actueel blijft op het forum?

Dat dat een reden is om het algemeen te bespreken en niet zozeer de kwestie van toen.

Als ik hier nu ook van andere forummers lees over stalken en hun werk gaan bellen enzo, dan schrik ik daarvan idd dat dit dus gewoon gebeurd.

En ja naïef misschien, maar misschien schrik ik meer van het feit dat dit dus kennelijk met stille trom gebeurd.

We krijgen dus weinig mee, behalve als het idd tot een grote rel ontaard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven