Tikkende verwarmingsbuizen

30-11-2014 09:19 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen al jaren in ons huis, maar sinds een aantal weken hebben we enorme last van tikkende verwarmingsbuizen in de woonkamer.

Ik word er zowat gek van. Vroeger tikten ze wel eens een keertje als we de verarming ineens van 17 graden heel hoog aanzetten, maar nu... De hele dag door.

Heeft iemand een grootmoederstip? Ontluchten hebben we al gedaan, maar ga ik vanmiddag toch nog een keer proberen.
Bijvullen met water?
Ontluchten en bijvullen moet werken. Wel op de goede manier ontluchten, van beneden naar boven (of was het nou andersom?).
Buizen kunnen ook gaan tikken als ze niet goed vastzitten. Je zou kunnen kijken of er ergens een beugeltje los zit.
Ik vind hier dingen van.
Of als ze te goed vast zitten bijvoorbeeld geklemd tussen vloerdelen of overgangen van verdiepingen. Wij hebben het ook en laatst aan de cv monteur gevraagd en die gaf aan dat het bij ons door de overgang van verdieping komt. Koude buizen hebben genoeg ruinte maar warme buizen zetten uit een gaan tikken.
quote:Jynta1981 schreef op 30 november 2014 @ 09:30:

Ontluchten en bijvullen moet werken. Wel op de goede manier ontluchten, van beneden naar boven (of was het nou andersom?).Dat helpt niet als het de buizen zelf zijn die tikken. Ik zou dus ook beugeltjes controleren.
Oh oke. Wij hebben ook bredere buizen genomen toen en idd de gaten groter gemaakt.
Wij hebben zelf onze cv aangelegd. Onze buizen hebben we genomen op basis van wat nodig was, maar de gaten hebben we iets groter gemaakt. Om de buizen hebben we daar schuimkussenspul zitten, zodat het niet gaat tikken. Dat werkt hier heel erg goed.
Thnx voor de tips, ik ga de beugels wat losser maken. De buizen zitten er al jaren, dus dat ze nu ineens te groot zouden zijn voor de doorvoeren door de vloeren heen lijkt me niet.

Ik wil er ook niet meer al te veel aan doen eigenlijk, over 8 weken gaan we verhuizen.
Niet losser, vaster.
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 30 november 2014 @ 11:34:

Niet losser, vaster.Vaster zal niet gaan, ze zitten al muurvast. Ik heb er nu even eentje iets losser gedraaid en warempel, het tikken wordt minder. Vanmiddag de andere buis ook iets losser.
Sorry voor het " misbruik" van jouw topic!

Ik heb hetzelfde en vraag me eerlijk gezegd met een rood hoofd af: hoe vul ik water bij in verwarming? En hoe maak ik beugels losser of vaster?

Ontluchten heb ik al gedaan, echter helpt niet voldoende.
Klinkt misschien vreemd maar bij ons was de oplossing wasverzachter in het cv water. Het hielp inderdaad.
quote:troelalaaaatje schreef op 30 november 2014 @ 12:59:

Sorry voor het " misbruik" van jouw topic!

Ik heb hetzelfde en vraag me eerlijk gezegd met een rood hoofd af: hoe vul ik water bij in verwarming? En hoe maak ik beugels losser of vaster?

Je sluit de vulslang aan op de vulkraan en zo vul je bij tot 2 bar.

Beugels losser of vaster doe je met een schroevendraaier of moersleutel.
Vulkraan? Vulslang?

Ik heb echt geen idee wat dat is. Zou ook niet weten of wij dit hebben. Partner is ook niet thuis in dat soort zaken. En waar dat dan op of in of aan moet?

Dat met de schroevendraaier of moersleutel is mij wel duidelijk. Dank.
quote:troelalaaaatje schreef op 30 november 2014 @ 13:09:

Vulkraan? Vulslang?

Ik heb echt geen idee wat dat is. Zou ook niet weten of wij dit hebben. Partner is ook niet thuis in dat soort zaken. En waar dat dan op of in of aan moet?

Dat met de schroevendraaier of moersleutel is mij wel duidelijk. Dank.

Laten jullie je ketel wel onderhouden door een bedrijf? (En als je dat niet doet, ga dat dan regelen, want geen onderhoud is levensgevaarlijk!)

Vraag dan tijdens het onderhoud of die mensen het willen uit leggen.
Dat met slang en kraan staat vast wel in het boekje of anders is het te Googlen.

Wij laten onze ketel een keer per 5 jaar controleren.
Bij de cv-ketel Troelala. Als het goed is hangt daar ook een kraan. Daar sluit je de vulslang op aan. Ook moet er een afsluitkraan zijn, die ziet er zo uit:

De rode hendel staat nu dwars op de richting van de buis. Als je de hendel een kwartslag draait zodat hij evenwijdig loopt met de buis, dan staat hij open. Die kraan moet je dus ook open zetten.

Op de ketel zit een wijzerplaatje dat de druk aangeeft. Als de druk tussen de 1 en 2 staat, dan is het goed. Meestal zal hij op 1,5 staan. Laat de wijzer nooit hoger komen dan 2! Als de druk goed is, dan sluit je de kraan EN de afsluitkraan. Na het ontluchten kan de druk iets teruggelopen zijn en moet je hem misschien weer een beetje bijvullen.

edit: Op het plaatje staat de kraan open
Ik vind hier dingen van.
50-maal dank voor de uitleg cavia!

Wij laten ketel elk jaar controleren. Ik ga morgen checken hoe hoog de druk is. En als ik er niet uitkom bel ik het bedrijf waarbij wij abbo hebben.

Dank dames!
Ik ben volgens mij van het tikken af. Ontluchten en beugels losser gedraaid. Hopen dat het nu weg is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven