wasmachine wolprogramma
donderdag 4 december 2014 om 19:45
kun je kleding van wol ook op andere programma's dan op het wol programma wassen? Wat is eigenlijk het verschil, als ik in mijn boekje kijk doet hij bij fijne was hetzelfde: wassen, spoelgangen, kort centrifugeren, het enige verschil is de tijdsduur, centrifugestand is hetzelfde en temperatuur ook. fijne was kan 1u en40min en wol programma is een uur, fijne was kan korter door de verkortingsknop in te drukken maar wol programma dus niet. ik heb maar 3 truien die ik wil wassen , mijn wolwasjes zijn altijd klein ,ik wil het echter geen uur wassen dat vind ik te lang vandaar mijn vraag.
donderdag 4 december 2014 om 19:49
quote:bootje_op_de_golven schreef op 04 december 2014 @ 19:48:
Nee, dat kan niet. Bij een wolwas ligt het in een laagje water, draait de trommel af en toe zacht en wordt er bijna niet gecentrifugeerd. Wezenlijk anders dus.hmm oke, waarom kan ik dan wel weer 1200 kiezen bij centrifuge, is dat dan niet te heftig?
Nee, dat kan niet. Bij een wolwas ligt het in een laagje water, draait de trommel af en toe zacht en wordt er bijna niet gecentrifugeerd. Wezenlijk anders dus.hmm oke, waarom kan ik dan wel weer 1200 kiezen bij centrifuge, is dat dan niet te heftig?
donderdag 4 december 2014 om 20:11
quote:Istar_ schreef op 04 december 2014 @ 20:08:
[...]
Vervilten. Ik zou echt speciaal wasmiddel gebruiken. Daar zit vet in.de truien die er nu inzitten zijn van acryl, toch geen wol zie ik. maar omdat er handwas staat doe ik het sws op wol programma, kan ik bij deze stof wel de gewone wasmiddel gebruiken? dan koop ik die speciale van de week wle voor de echte wollen kleding vast
[...]
Vervilten. Ik zou echt speciaal wasmiddel gebruiken. Daar zit vet in.de truien die er nu inzitten zijn van acryl, toch geen wol zie ik. maar omdat er handwas staat doe ik het sws op wol programma, kan ik bij deze stof wel de gewone wasmiddel gebruiken? dan koop ik die speciale van de week wle voor de echte wollen kleding vast
donderdag 4 december 2014 om 20:54
Omdat de machine niet op hoog toerental centrifugeerd blijft het natter. Zou je dit wel doen kan het inderdaad vervilten/uit model raken. Ook wordt wolwas niet tussendoor vrijwel droog-gepompt maat blijft nat gehouden. Bij echt dure wollen kleren moet je met dit weer extra uitkijken. Het spoelwater moet grofweg dezelfde temp hebben als het waswater. Omdat het uit de grond omhoog wordt gepompt en niet door de machine verwarmt is het nu erg koud, waardoor je alsnog krimp kunt krijgen. Dus met dit weer is het slim om de wastemperatuur ook op koud te zetten.
In goed wolwasmiddel zit lanoline, natuurlijk schapenvet. Dit houd de vezels soepel en de wol min of meer vuilafstotend (100% wol kan je zelf waterdicht maken door te lanoliseren). Je kan dit ook los kopen en toevoegen aan een fijnwasmiddel als je dat makkelijker vind.
In goed wolwasmiddel zit lanoline, natuurlijk schapenvet. Dit houd de vezels soepel en de wol min of meer vuilafstotend (100% wol kan je zelf waterdicht maken door te lanoliseren). Je kan dit ook los kopen en toevoegen aan een fijnwasmiddel als je dat makkelijker vind.
donderdag 4 december 2014 om 20:56
donderdag 4 december 2014 om 20:58
Ik dacht ook dat het niet veel uit kon maken. En nu is mijn wollen dekbed veel korter! Alleen nog het wolwasprogramma voor wol hier dus. En ik heb wel eens ipv wolwasmiddel fijnwasmiddel gebruikt, dat ging wel goed. Vloeibare was dat.
Hoe lager het toerental, hoe natter de was is als ie klaar is. Ik doe de dekbedden wel op 800 toeren maar bij truien neem ik liever geen risico. Je kunt het dan liggend op een handdoek laten drogen.
Hoe lager het toerental, hoe natter de was is als ie klaar is. Ik doe de dekbedden wel op 800 toeren maar bij truien neem ik liever geen risico. Je kunt het dan liggend op een handdoek laten drogen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
donderdag 4 december 2014 om 21:54
quote:StoraHuntur schreef op 04 december 2014 @ 20:56:
Oke, thanx. Maar die van mij zijn echt drijf en drijfnat. Maar dan dus het beste op een hanndoek op het droogrek leggen?
Je kunt de trui ook even opvouwen en in bad of douche licht oprollen. Dan ben je het meeste water wel kwijt. Niet wringen.
Truien van acryl kunnen best een hogere centrifugestand aan. 800/900 kan zeker.
Oke, thanx. Maar die van mij zijn echt drijf en drijfnat. Maar dan dus het beste op een hanndoek op het droogrek leggen?
Je kunt de trui ook even opvouwen en in bad of douche licht oprollen. Dan ben je het meeste water wel kwijt. Niet wringen.
Truien van acryl kunnen best een hogere centrifugestand aan. 800/900 kan zeker.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 4 december 2014 om 22:59
quote:StoraHuntur schreef op 04 december 2014 @ 21:58:
Bedankt voor de tips! Ik liep altijd een beetje hulpeloos met die natte truien rond maar nu weet ik wat de bedoeling is!
Het is ook niet de bedoeling dat je ze dan aantrekt, hè
(Off topic, wat heb jij je avatar leuk aangepast )
Bedankt voor de tips! Ik liep altijd een beetje hulpeloos met die natte truien rond maar nu weet ik wat de bedoeling is!
Het is ook niet de bedoeling dat je ze dan aantrekt, hè
(Off topic, wat heb jij je avatar leuk aangepast )
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C
vrijdag 5 december 2014 om 08:12
Als het labeltje in je kledingstuk aangeeft dat het op een wolwasprogramma gewassen moet worden is het verstandig om dat ook te doen.
Het wolwasprogramma van je wasmachine zorgt er namelijk voor dat er veel voorzichtiger met je was wordt omgegaan. De trommel draait dan bijna niet maar hij schommelt. Hierdoor wordt de wolvezel beter beschermd en kreukt niet. Bovendien is de temperatuur van een wolwasprogramma meestal niet hoger dan 30 graden waardoor vervilting en krimp wordt voorkomen.
Kleding met een wolwaslabel ook niet te hard centrifugeren. Dat kan leiden tot vervilting en niet herstelbare kreuk.
Deze kleding kun je ook het best liggend drogen. Bij ophangen zou het anders kunnen vervormen omdat het vele water wat er nog in zit het kledingstuk uit model kan trekken.
Zit er nog erg veel water in je wolwas, leg de kledingstukken dan tussen een dikke badhanddoek en druk het water er uit. Liever niet wringen.
Wassen met een fijnwas- of wolwasmiddel beschermt het natuurlijke lanoline laagje dat om
(Echte!) wol zit. Daardoor blijft de vezel, en dus je kledingstuk, mooier.
Het wolwasprogramma van je wasmachine zorgt er namelijk voor dat er veel voorzichtiger met je was wordt omgegaan. De trommel draait dan bijna niet maar hij schommelt. Hierdoor wordt de wolvezel beter beschermd en kreukt niet. Bovendien is de temperatuur van een wolwasprogramma meestal niet hoger dan 30 graden waardoor vervilting en krimp wordt voorkomen.
Kleding met een wolwaslabel ook niet te hard centrifugeren. Dat kan leiden tot vervilting en niet herstelbare kreuk.
Deze kleding kun je ook het best liggend drogen. Bij ophangen zou het anders kunnen vervormen omdat het vele water wat er nog in zit het kledingstuk uit model kan trekken.
Zit er nog erg veel water in je wolwas, leg de kledingstukken dan tussen een dikke badhanddoek en druk het water er uit. Liever niet wringen.
Wassen met een fijnwas- of wolwasmiddel beschermt het natuurlijke lanoline laagje dat om
(Echte!) wol zit. Daardoor blijft de vezel, en dus je kledingstuk, mooier.