Mijn vogeltje...

04-12-2014 21:21 21 berichten
Een half uurtje geleden viel mijn vogel ineens van zijn stokje naar beneden en ging heel hard fladderen. Dat is nogal vreemd gedrag dus ik snelde er meteen naartoe. Heb hem van de bodem geraapt, wat hij anders nooit toe zou laten, hij knipperde nog een paar keer met zijn ogen en toen was het op. Zomaar dood in zijn kooi! Ik snap er geen fluit van, het is een sperling papegaai (mini papegaaitje) en die worden soms wel 25 jaar ofzo. Dus waar dit nou door komt snap ik echt niet, ik zorg er super goed voor...

Maar nou mijn vraag. Het is er een van een koppeltje, ik heb hem op een keukenpapiertje terug in de kooi gelegd. Want ik ben bang dat zijn maatje anders niet begrijpt waar hij ineens is gebleven. Nu heeft ze tien minuten aan dat papiertje zitten trekken en zitten twitteren tegen hem, en nu is ze terug bovenin de kooi gaan zitten. Ik weet niet waarom hij ineens doodging en ik wil niet dat haar hetzelfde overkomt. Iemand tips? Moet ik hem nog er even in laten? Met de andere naar de dierenarts gaan voor de zekerheid? Ik ben super verdrietig nu en weet het even niet meer... Misschien suf hoor, maar ik heb die beestjes al 6 jaar en ben er erg aan gehecht.

Volgens mij is het idd wel goed dat je andere vogel ziet dat z'n maatje dood is. Sorry, verder geen tips maar sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Vogelgriep?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hebben jullie een oude kachel? Vroeger hadden ze kanaries in mijnen om te zien of er koolmonoxide aanwezig was.. Verder sterkte, ook zielig voor zijn maatje
Ik zou hem er even bij liggen in de kooi, zodat ze ziet dat zijn maatje dood is, Hebben ze de afgelopen dagen wel gewoon samen door gebracht? Is zij niet minder aandacht aan hem gaan besteden?

Ik heb valkjes, En vorig jaar was mijn 1 valk 20j heel erg stil kon amper meer vliegen een paar dagen van te voren liet hij zijn vrouwtje alleen Net of hij aan voelde dat ze dood ging, Gelijk de volgende dag weer een partner voor hem gekocht
Nee geen oude kachel oid... en de andere vogel leeft nog...
quote:winnie2000 schreef op 04 december 2014 @ 21:30:

Ik zou hem er even bij liggen in de kooi, zodat ze ziet dat zijn maatje dood is, Hebben ze de afgelopen dagen wel gewoon samen door gebracht? Is zij niet minder aandacht aan hem gaan besteden?

Ik heb valkjes, En vorig jaar was mijn 1 valk 20j heel erg stil kon amper meer vliegen een paar dagen van te voren liet hij zijn vrouwtje alleen Net of hij aan voelde dat ze dood ging, Gelijk de volgende dag weer een partner voor hem gekocht

Heb hem half uur erin gelaten, toen toonde ze geen aandacht meer. Ik heb er eigenlijk niet veel van gemerkt dat ze minder aandacht gaf ofzo.

Denk je dat ik een nieuwe partner moet halen voor haar? Straks klikt het helemaal niet. Deze heb ik samen gekocht en waren al een koppeltje...
quote:vpktje schreef op 04 december 2014 @ 21:35:

[...]

Heb hem half uur erin gelaten, toen toonde ze geen aandacht meer. Ik heb er eigenlijk niet veel van gemerkt dat ze minder aandacht gaf ofzo.

Denk je dat ik een nieuwe partner moet halen voor haar? Straks klikt het helemaal niet. Deze heb ik samen gekocht en waren al een koppeltje...

Ik zou het persoonlijk wel doen, En dan 1 in de zelfde kleur, Dan valt het minder op voor haar, Zal bi de dierenwinkel wel naar een mannetje vragen,

Als ze echt hele goede maatjes zijn geweest zou ik er zeker 1 kopen, Zelfde geldt mist ze hem heel erg en gaat ze van eenzaamheid dood, Het kan dat het niet klikt maar dat weet je nooit van te voren, Hier eerst ook een paar dagen dat het niet klikte, en nu zijn ze de grootste vrienden, Zijn de hele tijd samen, als de een naar links gaat gaat de andere ook
Heb je onlangs gegourmet oid? Heb wel eens gehoord dat er bij het verwarmen van zo'n plaat een stof vrij kan komen die dodelijk is voor vogeltjes. Omdat ze hele gevoelige luchtwegen hebben (ben absoluut geen kenner hoor, maar moest eraan denken omdat veel mensen gourmetten met sinterklaas e.d.)

Verder kan je misschien de dieren (vogel) arts bellen maar ik zou er niet gelijk zonder telefonisch overleg heen gaan. Vogeltjes zijn namelijk niet zo stressbestendig.

Zou ook niet overhaast een nieuwe kopen. Eerst maar eens afwachten of ze niet iets onder de leden heeft. Geen idee hoe dat zit met deze soort, maar papegaaien hebben toch een maatje voor het leven? Dan kan je die niet zomaar even vervangen lijkt me...

Sterkte!
quote:boontje89 schreef op 04 december 2014 @ 21:43:

Heb je onlangs gegourmet oid? Heb wel eens gehoord dat er bij het verwarmen van zo'n plaat een stof vrij kan komen die dodelijk is voor vogeltjes. Omdat ze hele gevoelige luchtwegen hebben (ben absoluut geen kenner hoor, maar moest eraan denken omdat veel mensen gourmetten met sinterklaas e.d.)

Verder kan je misschien de dieren (vogel) arts bellen maar ik zou er niet gelijk zonder telefonisch overleg heen gaan. Vogeltjes zijn namelijk niet zo stressbestendig.

Zou ook niet overhaast een nieuwe kopen. Eerst maar eens afwachten of ze niet iets onder de leden heeft. Geen idee hoe dat zit met deze soort, maar papegaaien hebben toch een maatje voor het leven? Dan kan je die niet zomaar even vervangen lijkt me...

Sterkte!Steensmullen kunnen ze ook niet tegen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zal er over denken. Het klinkt me zo cru in de oren, morgen een 'vervanger' uitzoeken. Ben nu nog veel te verdrietig... :(

Ze waren wel echte maatjes, net wat je zegt, de een naar links, de ander mee. De een gaat eten, de ander ook. Ze ziet er nogal 'verloren' uit in haar eentje in de enorme kooi...
quote:vpktje schreef op 04 december 2014 @ 21:45:

Ik zal er over denken. Het klinkt me zo cru in de oren, morgen een 'vervanger' uitzoeken. Ben nu nog veel te verdrietig... :(

Ze waren wel echte maatjes, net wat je zegt, de een naar links, de ander mee. De een gaat eten, de ander ook. Ze ziet er nogal 'verloren' uit in haar eentje in de enorme kooi...IK snap dat je nog veelste verdrietig ben, Maar ik zou haar wel in de gaten houden, Zeker als ze er zo verloren bij zit, Let er ook op of ze morgen en het weekend wel wil eten/drinken. Ze kan zich eenzaam gaan voelen, Zijn jullie vaak thuis? of werken jullie fulltime? Als jullie fulltime werken dan kan ze zich ook eenzaam gaan voelen
quote:boontje89 schreef op 04 december 2014 @ 21:43:

Nee dat heb ik al heel lang niet meer gedaan. En als ik het deed bracht ik ze naar een andere kamer. Ook als ik ging ventileren ofzo, zodat ze niet in de kou zouden staan...

Ik denk dat ik even afwacht. Als ze ook ziek is, maak ik een andere vogel ook ziek en dat is zielig. Bovendien weet ik inderdaad niet of ze nog wel aan een ander zou kunnen hechten. Ze twittert nu een beetje en is haar veren aan het schikken. Ze lijkt er weinig mee te zitten... Ik ga haar goed in de gaten houden in ieder geval.

Bedankt voor de lieve reacties...
quote:winnie2000 schreef op 04 december 2014 @ 21:54:

[...]IK snap dat je nog veelste verdrietig ben, Maar ik zou haar wel in de gaten houden, Zeker als ze er zo verloren bij zit, Let er ook op of ze morgen en het weekend wel wil eten/drinken. Ze kan zich eenzaam gaan voelen, Zijn jullie vaak thuis? of werken jullie fulltime? Als jullie fulltime werken dan kan ze zich ook eenzaam gaan voelen

Nee ik werk maar 3 dagen, en ben nu tot en met zondag vrij. Gelukkig.

Ze probeert nu op de schommel te klimmen, daar hadden ze altijd ruzie om, als de een erop zat wilde de ander. Ze lijkt er het beste van te maken (of dat wil ik er graag in zien, dat kan ook...).
Hier is het mannetje ook helemaal blij met zijn nieuwe vrouwtje.

De vogelman van het tuincentrum adviseerde ons om het achtergebleven vogeltje een poosje uit de kooi te halen (in een reiskooitje bijv.), intussen het nieuwe vogeltje in de kooi en pas na een paar uur de andere er weer bij.

Zo wordt de nieuwe minder als een indringer gezien.

Deze tip voor als je besluit je vogel een nieuw maatje te geven.

Sterkte!
Ik ken wel verhalen over vogels die dood neervallen in de kooi door koolmonoxide en tefalpannen. Ik zou toch voor de zekerheid een koolmonoxidemelder aanschaffen, dat kan sowieso geen kwaad als je een cv ketel en dergelijke hebt.

http://www.nu.nl/binnenla ... an-slechte-cv-ketels.html
quote:vpktje schreef op 04 december 2014 @ 22:14:

[...]

Ze probeert nu op de schommel te klimmen, daar hadden ze altijd ruzie om, als de een erop zat wilde de ander. Ze lijkt er het beste van te maken (of dat wil ik er graag in zien, dat kan ook...).

Ze zit gewoon al te genieten van haar vrijgezellen bestaan

Gecondoleerd met je vogel
Hartstilstand?
@vpktje

Hoe is het nu met je vogel? en met jou?
De vogel doet het eigenlijk heel goed. Vrolijk aan het twitteren en schommelen. Eet en drinkt. Nou was het mannetje ook altijd wel enorm bazig naar haar toe, misschien vind ze het daarom wel lekker. Ik denk dat ik haar maar even zo laat. Kan altijd nog een vriendje erbij zoeken.

Met mij gaat het iets beter. Ik was gisteren erg overstuur, maar nu is het beetje gezakt.

@ Blommit, zo leek het wel ja. Ik voelde zijn hart nog tekeer gaan toen ik hem vast had en toen floep, niets meer. Was heel sneu. Hij is echt in mijn handen dood gegaan... :(
quote:vpktje schreef op 05 december 2014 @ 11:23:

De vogel doet het eigenlijk heel goed. Vrolijk aan het twitteren en schommelen. Eet en drinkt. Nou was het mannetje ook altijd wel enorm bazig naar haar toe, misschien vind ze het daarom wel lekker. Ik denk dat ik haar maar even zo laat. Kan altijd nog een vriendje erbij zoeken.

Met mij gaat het iets beter. Ik was gisteren erg overstuur, maar nu is het beetje gezakt.

@ Blommit, zo leek het wel ja. Ik voelde zijn hart nog tekeer gaan toen ik hem vast had en toen floep, niets meer. Was heel sneu. Hij is echt in mijn handen dood gegaan... :(ik ben blij dat het met jou ook al beterder gaat, gelukkig da ze eet en drink, ik denk dat alle mannetjes bazig zijn bij de vogels, was bij mijn valk ook zo,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven