Gezondheid alle pijlers

Altijd ziek, hoe ga ik hier mee om?

07-12-2014 11:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb een vriendin die vrijwel elke twee dagen ergens last van heeft. Dit kan hoofpijn zijn, oogontsteking (droge ogen), keelontsteking (rookt al een ketter, duizelig, misselijk en noem alle klachten maar op.

Tuurlijk kan het zijn dat je je wel eens niet lekker voelt of dat je je ineens ziek voelt en griep hebt. Maar elke twee dagen is er wel iets anders. Dit moet dan ook uitvoerig op twitter en facebook geplaatst worden..

Afgelopen nacht stuude ze mij een whatsapp. Ze was bij op een feestje bij een vriendin, 2 uur reizen van haar huis, en had de griep gekregen. Ze wist niet wat ze moest doen. Ik vroeg waar ze dan last van had, en kreeg terug dat zij had overgegeven. Daar antwoordde ik op dat ze ook even een vuile maag had kunnen hebben en dat ze misschien even rustig aan moest doen maar daarna kon proberen de knop om te zetten en er een leuke avond van te maken aangezien zij die vriendinnen niet vaak ziet. Ik kreeg daar geen antwoord op, maar vervolgens stond op twitter uitvoerig beschreven wat zij nu ging doen en wat er aan de hand was.

Mijn irritaties hierover kunnen behoorlijk oplopen, maar ik zet die irritaties van me af en ga dan gewoon verder. Wel heb ik een aantal keer op een rustige manier gesproken over het feit dat ze zich altijd ziek voelt. Ik merk dat zij dan heel snel over iets anders gaat praten of ze antwoord me helemaal niet en gaat wat dingen doen op haar mobiel.

Afijn ik denk dat het beeld wel duidelijk is, dus bij deze de vraag: is het wel aan mij om me hier druk om te maken? Hoe zouden jullie hier mee om gaan? Moet ik blijven proberen het gesprek aan te gaan, want wat wil ik bereiken?

Even voor de duidelijkheid: het zou natuurlijk kunnen zijn dat zij daadwerkelijk vaak last heeft van lichamelijke klachten, maar ik heb het idee dat het grotendeels tussen haar oren zit. Droge ogen na weersverandering ziet zij als een oogontsteking. De klachten worden groter bedacht dan dat ze waarschijnlijk daadwerkelijk zijn.

En grote factoren voor het niet lekker voelen zijn naar mijn mening: de aantal sigaretten die zij rookt en de aantal energy blikjes...
Het zijn de kleine dingen die het doen.
"Wel heb ik een aantal keer op een rustige manier gesproken over het feit dat ze zich altijd ziek voelt. Ik merk dat zij dan heel snel over iets anders gaat praten of ze antwoord me helemaal niet en gaat wat dingen doen op haar mobiel."

Hier zou ik al heel snel klaar mee zijn. Als zo'n figuur mij denkt s'nachts wakker te appen, zou ik helemaal niets terug sturen. Zij geeft mij ook geen antwoord.

Misschien wil ze alleen maar gehoord worden en verwacht ze ook helemaal geen antwoord op haar problemen.

Over twitter en facebook zou ik mij helemaal niet druk maken. Sommige berichten van bepaalde personen lees ik niet eens meer, want het gaat toch alleen maar over wat ze die avond gegeten hebben en hoe laat ze daarna naar de wc zijn geweest.
Ik zou het denk ik negeren. Als je al een aantal keren er wat van hebt gezegd en het blijft zoals het is dan is verder praten zinloos. Of je accepteert dat je vriendin zo is of je accepteert het niet en beeindigd de vriendschap.

Als ze weer een app stuurt met dit soort info. Niet reageren.
Tja, ze zou mijn vriendin niet zijn, ik kan heel lastig met mensen die zeuren en piepen en áltijd over hun kwaaltjes tutfiepen.

Als een dierbaar iemand zich zo gaat gedragen zou ik eens een serieus gesprek met haar hebben, over haar kwalen en leefwijze. Als ze niks wil veranderen, prima maar dan aub niét meer zeuren tegen mij. Ik kan daar helemaal niks mee.
.
Bij mij thuis heet dat geen griep.

Zij heeft te veel gedronken, een ongezonde levensstijl en veel aandacht nodig.

Waarom reageer jij daarop?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:saartje- schreef op 07 december 2014 @ 11:35:

"Wel heb ik een aantal keer op een rustige manier gesproken over het feit dat ze zich altijd ziek voelt. Ik merk dat zij dan heel snel over iets anders gaat praten of ze antwoord me helemaal niet en gaat wat dingen doen op haar mobiel."

Hier zou ik al heel snel klaar mee zijn. Als zo'n figuur mij denkt s'nachts wakker te appen, zou ik helemaal niets terug sturen. Zij geeft mij ook geen antwoord.

Misschien wil ze alleen maar gehoord worden en verwacht ze ook helemaal geen antwoord op haar problemen.

Over twitter en facebook zou ik mij helemaal niet druk maken. Sommige berichten van bepaalde personen lees ik niet eens meer, want het gaat toch alleen maar over wat ze die avond gegeten hebben en hoe laat ze daarna naar de wc zijn geweest.Ik was gelukkig nog wakker hihi, maar telkens achteraf denk ik ook.. hmm waarom heb ik geantwoord. Het is niet dat ik me druk maak over alleen die berichtjes, maar over het geheel. Als we samen wat gezelligs gaan doen, dan moet ik die klachten achter elkaar blijven aan horen...
Gewoon antwoorden dat een keer overgeven geen griep is. En verder negeren.
quote:viva-amber schreef op 07 december 2014 @ 11:38:

Bij mij thuis heet dat geen griep.

Zij heeft te veel gedronken, een ongezonde levensstijl en veel aandacht nodig.

Waarom reageer jij daarop?Tsja.. dat is een vraag die ik van meerde hoor. Zij is ondanks die kwaaltjes wel een belangrijk persoon voor mij, waarom? Dat kan ik niet eens zo goed beschrijven. Vorig jaar heb ik 'afstand' van haar gedaan om deze reden, dit duurde een half jaar, en heb me in die tijd ook wel erg rot gevoeld..
quote:Rooss4.0 schreef op 07 december 2014 @ 11:36:

Tja, ze zou mijn vriendin niet zijn, ik kan heel lastig met mensen die zeuren en piepen en áltijd over hun kwaaltjes tutfiepen.

Als een dierbaar iemand zich zo gaat gedragen zou ik eens een serieus gesprek met haar hebben, over haar kwalen en leefwijze. Als ze niks wil veranderen, prima maar dan aub niét meer zeuren tegen mij. Ik kan daar helemaal niks mee.Helemaal true.
Als ik samen gezellig wat wil gaan doen, zou ik daar duidelijke afspraken over maken. Zeg dat je het rot voor haar vindt dat ze zich zo voelt, maar dat jij daar ook niks aan kan doen en ook wel eens iets anders van haar wil horen dan wat zij mankeert.

Als jullie vriendschap haar dierbaar is, is het snel over wanneer jij opstapt als ze weer begint te zeuren. (ja, hier heb ik ervaring mee)

Mocht de vriendschap hierdoor toch overgaan, dan ben je haar liever kwijt dan rijk
Sowieso zou ik er niet van gediend zijn om midden in de nacht een bericht te krijgen, over iets wat helemaal niet belangrijk is.

Daarbij was ze bij en vriendin en weet ze niet wat ze moet doen! Hoe oud is ze, het klinkt nml. niet echt volwassen. Als je echt de griep hebt, wil je naar huis en als dat even niet mogelijk is, kruip je daar in bed.

Er zijn mensen die bijna dood zijn en die hoor je niet en je hebt mensen die elke scheet die hun dwars zit melden. Zij hoort dus bij de laatste categorie.

Deze mensen slurpen energie en staan er niet bij stil dat degene tegen wie ze over hun kleine kwaaltjes zeuren, misschien wel ook iets heeft (maar dat niet zegt) De aanhoorder kijkt bij wijze van scheel van de hoofdpijn, maar dat merken ze niet en als ze al wat merken omdat je er iets van zegt, dan is dat van hun naar hun idee altijd erger.

Een keer overgeven al de griep noemen en last van de keel is meteen een keelontsteking. Ik zou niet meer willen luisteren naar dat soort onzin.

Lijkt mij dat ze een saai leven heeft, dat ze steeds dat soort dingen zo opblaast en belangrijk vindt en zo nodig moet vermelden.
@saartje- Daar heb je echt helemaal gelijk in.

Ik ga haar bellen dat ik wil praten. Dan leg ik mijn gevoel en irritaties uit, hoop dat dat haar aan het denken zet. En anders inderdaad maar op een hardere manier :p
Ze zeurt en jij geeft haar aandacht. Ik zou het niet trekken met zo'n vriendin. Wat levert de vriendschap voor jou op?
Klinkt heel storend. Zelf zou ik kijken wat er gebeurt als ik geen of nauwelijks aandacht schenk aan haar kwalen. Blijft de vriendschap leuk? Prima. Maar er is ook een kans dat er weinig van de vriendschap over blijft. Dat zou ik dan ook eigenlijk wel prima vinden denk ik, wel heel jammer, maar ik hoef geen vriendschap die alleen kan bestaan als ik iemand steun in zulk overdrijfgedrag.
quote:vla-flip schreef op 07 december 2014 @ 11:52:

Sowieso zou ik er niet van gediend zijn om midden in de nacht een bericht te krijgen, over iets wat helemaal niet belangrijk is.

Daarbij was ze bij en vriendin en weet ze niet wat ze moet doen! Hoe oud is ze, het klinkt nml. niet echt volwassen. Als je echt de griep hebt, wil je naar huis en als dat even niet mogelijk is, kruip je daar in bed.

Er zijn mensen die bijna dood zijn en die hoor je niet en je hebt mensen die elke scheet die hun dwars zit melden. Zij hoort dus bij de laatste categorie.

Deze mensen slurpen energie en staan er niet bij stil dat degene tegen wie ze over hun kleine kwaaltjes zeuren, misschien wel ook iets heeft (maar dat niet zegt) De aanhoorder kijkt bij wijze van scheel van de hoofdpijn, maar dat merken ze niet en als ze al wat merken omdat je er iets van zegt, dan is dat van hun naar hun idee altijd erger.

Een keer overgeven al de griep noemen en last van de keel is meteen een keelontsteking. Ik zou niet meer willen luisteren naar dat soort onzin.

Lijkt mij dat ze een saai leven heeft, dat ze steeds dat soort dingen zo opblaast en belangrijk vindt en zo nodig moet vermelden.

Ze is 19, ik ook. De vorige keer dat we elkaar niet spraken lag voor het grootste gedeelte ook aan het feit dat ze soms wat kinderachtig kan doen. Ik denk dat het toch echt rijd wordt dat ik haar duidelijk maak dat het mij vreselijk irriteerd.

Ohja ze is nu haar kamer aan het versieren voor kerst, en samen met haar ouders beneden aan het versieren. Vreselijke griep
quote:Aztec schreef op 07 december 2014 @ 11:54:

Ze zeurt en jij geeft haar aandacht. Ik zou het niet trekken met zo'n vriendin. Wat levert de vriendschap voor jou op?Als dat klagen even weg is of als ik er over heen praat, kan ik heel erg met haar lachen. Zij is de enige vriendin die dezelfde muziek/feesten en festivals leuk vind als mij, daar gaan we dus samen ook vaak heen. Ze heeft periodes waarin ze mij goed kan steunen als ik niet lekker in m'n vel zit of het druk heb.
Getver, ik hou ook echt niet van dat aanstellerige gedoe.

Als het voor de rest wel een leuke meid is, zou ik toch eens een goed gesprek met haar beginnen. Vertellen dat je haar een leuke vriendin vindt en veel aan haar heb maar dat je al die kwaaltjes erg storend vindt. En dat je haar daardoor niet meer serieus neemt. Dat het ook lastig is om te weten wanneer ze echt wat mankeert.

Het is een vraag naar (negatieve) aandacht. Dat zit er blijkbaar ingebakken bij haar. Je kan haar ook vertellen dat het het niet aantrekkelijk is, iemand die altijd zo bezig is met allerlei kwaaltjes.
quote:Miesmuisje schreef op 07 december 2014 @ 11:59:

Ohja ze is nu haar kamer aan het versieren voor kerst, en samen met haar ouders beneden aan het versieren. Vreselijke griep

Gelukkig heb je het en haar door.

Zou het haar gewoon zeggen, dat het je stoort dat ze altijd klaagt over onzinnige kwaaltjes en dat ze de dingen zo opblaast. Met als voorbeeld dat ze bij echte griep er echt geen zin in zou hebben om de boel te gaan versieren (dat is immers helemaal niet iets wat op stel en sprong moet)
Probeer eens mee te huilen als het weer eens over een onbenullig puistje of een loopneus gaat, "o wat erg, als ik jou was zat ik nu al lang bij de dokter" of "verschrikkelijk, meteen naar de dokter". (Ik heb twee hypochonders in de kennissenkring, dit werkt dikwijls wel).
verba volant, scripta manent.
Je kunt ook alleen op de positieve dingen hebben en het negatieve negeren. Tijdens een gesprek zou ik zeggen: laten we het ff niet over kwaaltjes hebben. En die smsjes zou ik negeren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dames bedankt voor de reacties. Twijfelde nogal of ik niet te hard zou zijn als ik het gesprek zou aan gaan. Maar dat ga ik nu dus wel doen.

Thanks.
Ik denk dat als jij het straks uitlegt, dat zij niet eens bewust is van haar gedrag.

En dat het waarschijnlijk niks zou helpen. Vaak begrijp je niet waarom zo iemand zo doet.

Maar ze hebben het niet eens door.

Als jij het al eens hebt aangeven. En zij er niet op inging. Lijkt mij dat ze zich niet zo ziet.

En dus ook niet zal veranderen. Het is een vorm van aandacht vragen en zolang jij daar serieus op ingaat.

Zal zij dit blijven doen. Maar aandacht voed en is verslavend voor sommige.

Heb jij ook wat aan haar ? Kun je haar altijd bellen om te praten over jouw problemen ?

Luister zijn ook eens naar jouw ? Of is het eenrichtingsverkeer?
quote:MarianneDavids schreef op 07 december 2014 @ 12:14:

Probeer eens mee te huilen als het weer eens over een onbenullig puistje of een loopneus gaat, "o wat erg, als ik jou was zat ik nu al lang bij de dokter" of "verschrikkelijk, meteen naar de dokter". (Ik heb twee hypochonders in de kennissenkring, dit werkt dikwijls wel).

Jaa precies, dat deed ik ook wel eens en dan stopte het dus ook gewoon.

Zit nu ook te denken.. ik kan ook wel eens me vet gaan aanstellen, en naar huis gaan omdat ik me 'beroerd' voel..
quote:mara2 schreef op 07 december 2014 @ 12:58:

Ik denk dat als jij het straks uitlegt, dat zij niet eens bewust is van haar gedrag.

En dat het waarschijnlijk niks zou helpen. Vaak begrijp je niet waarom zo iemand zo doet.

Maar ze hebben het niet eens door.

Als jij het al eens hebt aangeven. En zij er niet op inging. Lijkt mij dat ze zich niet zo ziet.

En dus ook niet zal veranderen. Het is een vorm van aandacht vragen en zolang jij daar serieus op ingaat.

Zal zij dit blijven doen. Maar aandacht voed en is verslavend voor sommige.

Heb jij ook wat aan haar ? Kun je haar altijd bellen om te praten over jouw problemen ?

Luister zijn ook eens naar jouw ? Of is het eenrichtingsverkeer?Andere keren dat ik er over begon was niet op een echt gemeende manier. Dus ik ga het alsnog proberen en verder die berichtjes ect. negeren.
Ik zou kijken of het allemaal op weegt tegen de pleziertjes die jullie samen hebben.

Als de ergernis te groot is kun je altijd nog het contact verminderen of stoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven