Wonen in Leiden
vrijdag 12 december 2014 om 10:24
Hallo, ik ben nieuw hier en open direct maar een topic. Ik overweeg naar Leiden te verhuizen met mijn man en twee kinderen (begin basisschool) maar ken de stad niet goed. We willen kopen en zullen daarbij een makelaar in de arm nemen, die ons ongetwijfeld wegwijs zal maken in de verschillende wijken etc. Toch zou het fijn zijn om hier alvast wat tips te krijgen voor leuke wijken/stadsdelen. Liefst wijken met een goede basisschool en wat bedrijvigheid in de wijk. Vinex-achtige settings spreken ons niet aan, verder staan we voor veel open.
vrijdag 12 december 2014 om 11:18
Juist basisscholen, vo zit meer in Leiden. In Leiden is het meer gericht op een of twee populaire scholen in de reeds genoemde wijken dan. Dan zijn echt hele grote basisscholen. Omdat Oegstgeest kleiner is kun je ook makkelijker kiezen voor een school die je aanspreekt aan de andere kant van het dorp als je zou willen.
vrijdag 12 december 2014 om 11:24
quote:PalandaAlmer schreef op 12 december 2014 @ 11:13:
Bedankt voor de reacties!
Lage Mors is voor mij nieuw, Professorenwijk/Burgemeesterswijk ben ik al eens geweest. Supermooi! Maar zou liever nog in een buurt wonen met wat meer winkeltjes en cafeetjes/terrassen.
Merenwijk (spellingscheck maakt er mierenneuken van!) en Stevenshof zijn wijken die inderdaad niet in ons plaatje passen, hoewel je er volgens mij prima woont.Dan moet je binnen (of aan) de welbekende singels gaan wonen!
Bedankt voor de reacties!
Lage Mors is voor mij nieuw, Professorenwijk/Burgemeesterswijk ben ik al eens geweest. Supermooi! Maar zou liever nog in een buurt wonen met wat meer winkeltjes en cafeetjes/terrassen.
Merenwijk (spellingscheck maakt er mierenneuken van!) en Stevenshof zijn wijken die inderdaad niet in ons plaatje passen, hoewel je er volgens mij prima woont.Dan moet je binnen (of aan) de welbekende singels gaan wonen!
vrijdag 12 december 2014 om 11:33
Alphen a/d Rijn, Merenwijk en Stevenshof wil je niet dood gevonden worden.
Leiden is erg leuk.
Maar niet goedkoop. Ik denk dat je voor 4 ton geen huis in het echte centrum hebt.
En met 4 mensen ga je niet in een appartement wonen.
De wijk rondom Plantsoen vind ik erg leuk.
Ik zou rond gaan fietsen door Leiden, dan kom je vanzelf leuke buurten tegen en een goede indruk.
Leiden is erg leuk.
Maar niet goedkoop. Ik denk dat je voor 4 ton geen huis in het echte centrum hebt.
En met 4 mensen ga je niet in een appartement wonen.
De wijk rondom Plantsoen vind ik erg leuk.
Ik zou rond gaan fietsen door Leiden, dan kom je vanzelf leuke buurten tegen en een goede indruk.
vrijdag 12 december 2014 om 11:41
Aan de singel liggen wel straten met wat kleinere huizen, dat is met twee kinderen en weinig spullen wel te doen denk ik en daar slaag hè wel onder de 4ton. Ik zou het zelf met twee kids te krap vinden, maar je zit dan echt aan het centrum. Ik denk dan aan de buurt tegenover de hortus, Gerrit Doustraat, Witte Rozenstraat etc. (Vlakbij Diederik Samson ) Is dat de burgemeesterswijk?
vrijdag 12 december 2014 om 11:49
Ik heb jaren net binnen de Zijlsingel gewoond (denk Oranjegracht, Waardgracht) en dat was super. Wel centrum maar niet de drukte ervan. Weet alleen niet hoeveel woningen daar koop zijn.
Tuinstad is ook leuk, je loopt ook zo het centrum in en er is een winkelstraatje. Sommige oude huizen daar kunnen wel wat gehorig zijn, iets om op te letten.
Tuinstad is ook leuk, je loopt ook zo het centrum in en er is een winkelstraatje. Sommige oude huizen daar kunnen wel wat gehorig zijn, iets om op te letten.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
vrijdag 12 december 2014 om 11:54
quote:globe80 schreef op 12 december 2014 @ 10:52:
Meestal hoor je juist van mensen die er graag weg willen en niet dat ze er willen wonen.
Maar ja als je Den Haag niet goed vindt en die dorpen ook niet, dan heb je weinig keuze vrees ik. Of wat heb je daar nog meer, Alphen aan de Rijn?Tssssssss ga je mond spoelen! Leiden is leuk!
Meestal hoor je juist van mensen die er graag weg willen en niet dat ze er willen wonen.
Maar ja als je Den Haag niet goed vindt en die dorpen ook niet, dan heb je weinig keuze vrees ik. Of wat heb je daar nog meer, Alphen aan de Rijn?Tssssssss ga je mond spoelen! Leiden is leuk!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 12 december 2014 om 11:57
quote:mardjen schreef op 12 december 2014 @ 11:41:
Aan de singel liggen wel straten met wat kleinere huizen, dat is met twee kinderen en weinig spullen wel te doen denk ik en daar slaag hè wel onder de 4ton. Ik zou het zelf met twee kids te krap vinden, maar je zit dan echt aan het centrum. Ik denk dan aan de buurt tegenover de hortus, Gerrit Doustraat, Witte Rozenstraat etc. (Vlakbij Diederik Samson ) Is dat de burgemeesterswijk?Nee, maar is wel een leuke wijk. Wat jij opnoemt hoort onder Vreewijk.
Aan de singel liggen wel straten met wat kleinere huizen, dat is met twee kinderen en weinig spullen wel te doen denk ik en daar slaag hè wel onder de 4ton. Ik zou het zelf met twee kids te krap vinden, maar je zit dan echt aan het centrum. Ik denk dan aan de buurt tegenover de hortus, Gerrit Doustraat, Witte Rozenstraat etc. (Vlakbij Diederik Samson ) Is dat de burgemeesterswijk?Nee, maar is wel een leuke wijk. Wat jij opnoemt hoort onder Vreewijk.
vrijdag 12 december 2014 om 12:20
quote:PalandaAlmer schreef op 12 december 2014 @ 11:25:
Een collega had het over Staalwijk/Tuinstadwijk. Niemand noemt die wijken, is dat wat? Er schijnt een goede basisschool te zitten.Dat is een leuke wijk. Herenstraat en Doezastraat zijn vol winkels, centrum is één keer struikelen. Station Lammenschans zit dichtbij, de A4 ook.
Een collega had het over Staalwijk/Tuinstadwijk. Niemand noemt die wijken, is dat wat? Er schijnt een goede basisschool te zitten.Dat is een leuke wijk. Herenstraat en Doezastraat zijn vol winkels, centrum is één keer struikelen. Station Lammenschans zit dichtbij, de A4 ook.
vrijdag 12 december 2014 om 12:21
Als je in de auto zit, kijk dan eens naar dit huis. Kan vast nog wel wat vanaf als het zo lang te koop staat
http://www.funda.nl/koop/ ... 48907286-schelpenkade-57/
http://www.funda.nl/koop/ ... 48907286-schelpenkade-57/
vrijdag 12 december 2014 om 12:37
Leiden is hartstikke leuk! Heb er jaren met heel veel plezier gewoond.
Als je een makelaar zoekt, ik kan je Koen Fick van harte aanbevelen. Die heeft uren met mij door Leiden gereden toen ik er als Noord-Hollander ging wonen jaren geleden en leerde me de stad heel goed kennen. Fijne man met hart voor zijn vak en goede mensenkennis. Hij wist feilloos de huizen en wijken die bij ons pasten er uit te vissen, ook als een huis minder voor de hand lag. Hij zit op de Doezastraat.
Als je een makelaar zoekt, ik kan je Koen Fick van harte aanbevelen. Die heeft uren met mij door Leiden gereden toen ik er als Noord-Hollander ging wonen jaren geleden en leerde me de stad heel goed kennen. Fijne man met hart voor zijn vak en goede mensenkennis. Hij wist feilloos de huizen en wijken die bij ons pasten er uit te vissen, ook als een huis minder voor de hand lag. Hij zit op de Doezastraat.
vrijdag 12 december 2014 om 12:43
Houtwijk, Raadsherenbuurt, Vogelwijk. Lekker dicht bij het station, het strand, het centrum, etc. Gezellige en kindvriendelijke wijken.
Oh ik lees nu pas verder. Hier zijn geen winkeltjes en cafeetjes, maar je zit wel op een steenworp van de van het oude centrum van Oegstgeest (Kempenaerstraat), vooral in de Raadherenbuurt. En dicht bij de Leidse binnenstad. Maar het is wel iets rustiger (=saaier??) dan in de binnenstad wonen.
Oh ik lees nu pas verder. Hier zijn geen winkeltjes en cafeetjes, maar je zit wel op een steenworp van de van het oude centrum van Oegstgeest (Kempenaerstraat), vooral in de Raadherenbuurt. En dicht bij de Leidse binnenstad. Maar het is wel iets rustiger (=saaier??) dan in de binnenstad wonen.
anoniem_212529 wijzigde dit bericht op 12-12-2014 12:47
Reden: toevoeging na lezen later bericht TO
Reden: toevoeging na lezen later bericht TO
% gewijzigd
vrijdag 12 december 2014 om 13:18
Oh ja, TO, in het centrum gaat een "nieuwbouw" project van start. Het heet de Woonfabriek. Misschien een idee om die site op te zoeken?
Kavel 12 kost net geen 3 ton en is 108 m²
http://woonfabriekleiden. ... wnloads/Bouwnummer_12.pdf
http://woonfabriekleiden.nl/ontwerp-woning/kavel-12/
Kavel 12 kost net geen 3 ton en is 108 m²
http://woonfabriekleiden. ... wnloads/Bouwnummer_12.pdf
http://woonfabriekleiden.nl/ontwerp-woning/kavel-12/
vrijdag 12 december 2014 om 15:28
vrijdag 12 december 2014 om 22:36
Zo erg is de Stevenshof niet hoor...Absoluut niet te vergelijken met de Merenwijk of de Kooi. Ik ben in eerstgenoemde opgegroeid en het was vroeger juist heel wat als je daar woonde. Het is nu wel wat minder idd maar er niet dood gevonden willen worden valt ook wel weer mee...Woon nu in DH en zou helemaal niet meer in Leiden willen wonen.