Geld & Recht alle pijlers

problemen met levensverzekering

18-12-2014 11:57 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een probleempje..

Ik zal kort de situatie uitleggen:

Mijn ouders hebben ooit voor mij een levensverzekering/studieverzekering afgesloten.

Maar mijn ouders zijn nu gescheiden, en de verzekering staat op mijn vaders naam. Maar door allerlei dingen heb ik geen contact met mijn vader.

Ik wil nu die studieverzekering uit laten betalen, zodat ik mijn studie kan betalen met dat geld. (Daar is het tenslotte voor...)

Maar... mijn vader weigert actie te ondernemen, om de verzekering uit te laten betalen. Maar ik heb dat geld nodig.. ik 'stalk' mijn vader door mailtjes, whatsappjes, en berichtjes te sturen, of hij alsjeblieft actie wil ondernemen.. Maar ik krijg geen reactie..

Ik heb de verzekeringsmaatschappij gebeld, maar helaas krijgt daar alleen de verzekeringnemer (dus mijn vader) informatie. Dus ik kan zelf niet! En ook mijn moeder niet..

Lastige, en ingewikkelde situatie.

Wie weet bij wat voor instantie ik hulp of advies kan vragen? Want ik kom er zelf niet meer uit!!

Alvast heeeel hartelijk bedankt voor de antwoorden!
Verzekering staat op naam van je vader? Dan kun je niets
Helaas, je hebt geen rechten als de verzekering op naam van je vader staat.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:feeks schreef op 18 december 2014 @ 12:00:

Verzekering staat op naam van je vader? Dan kun je nietsNee staat er al in.. Ik kan zelf helemaal niets! Dus daarom wil ik advies van iemand wat ik wel kan doen.. Want er moet een mogelijkheid zijn om mijn vader te activeren..
Als je vader het geld niet wil geven, kun je echt niets doen om het te krijgen
Ook is de vraag wat de voorwaarden zijn. De meeste levensverzekeringen hebben een vastgestelde looptijd. Eerder laten uitbetalen betekend afkopen en dat is heel duur. Maar nogmaals, hij staat op naam van je vader en kun je juridisch niet zo veel
quote:danielle8027 schreef op 18 december 2014 @ 12:01:

[...]

Nee staat er al in.. Ik kan zelf helemaal niets! Dus daarom wil ik advies van iemand wat ik wel kan doen.. Want er moet een mogelijkheid zijn om mijn vader te activeren..Die mogelijkheid is er niet helaas
Zou zeer jammer zijn..

Gelukkig loopt er nog steeds een rechtzaak voor een omgangsregeling met de kinderen, en is jeugdzorg onderzoek aan het doen.

Misschien kan ik daar nog iets mee?
quote:danielle8027 schreef op 18 december 2014 @ 12:03:

Zou zeer jammer zijn..

Gelukkig loopt er nog steeds een rechtzaak voor een omgangsregeling met de kinderen, en is jeugdzorg onderzoek aan het doen.

Misschien kan ik daar nog iets mee?Staat er los van. Juridisch staat hij in zijn recht
de verzekering loopt tot 2017. dus dan zou ik tot die tijd moeten wachten?

In de hoop dat hij er niet zelf met het geld vandoor gaat?
Nee, denk je dat jeugdzorg je vader kan verplichten een verzekering welke op zijn naam staat aan jou uit te betalen?
quote:danielle8027 schreef op 18 december 2014 @ 12:04:

In de hoop dat hij er niet zelf met het geld vandoor gaat?Het is natuurlijk zijn geld, wat hij ermee doet moet hij weten
quote:danielle8027 schreef op 18 december 2014 @ 12:04:

In de hoop dat hij er niet zelf met het geld vandoor gaat?Dat sowieso. 2017 is de einddatum. Eerder uitkeren zal niet lukken of heel veel geld kosten
Ik neem aan dat als ik bij jeugdzorg, of bij de advocaat van mijn moeder een verhaaltje ga doen dat ik dat geld nodig heb om mijn studie te betalen, dat die advocaat echt wel iets voor mij kan doen..

Er is bij de scheiding ook een rechtzaak geweest, en daar is uitgekomen dat hij alle schoolkosten moet betalen, maar dat heeft hij ook nooit gedaan.

Dus het lijkt me dan dat ik sowieso dat geld van die verzekering wel moet krijgen. Daar heb ik tenslotte recht op
quote:feeks schreef op 18 december 2014 @ 12:05:

[...]

Het is natuurlijk zijn geld, wat hij ermee doet moet hij wetenNee. het geld is bedoeld voor mij, zodat ik kan studeren. Mijn moeder heeft ook daar aan meebetaald (doet ze nog steeds, dus het is zeker niet zijn geld.
quote:danielle8027 schreef op 18 december 2014 @ 12:08:

[...]

Nee. het geld is bedoeld voor mij, zodat ik kan studeren. Mijn moeder heeft ook daar aan meebetaald (doet ze nog steeds, dus het is zeker niet zijn geld.

Het klinkt natuurlijk leuk, maar in principe heb je nergens recht op... het staat nl niet op jouw naam, maar is alleen bedacht door je ouders om het tzt aan jou uit te laten keren.

Je moeder kan alleen een zaak tegen je vader aanspannen om haar inleg terug te krijgen. Of zij moet ook als rechthebbende in de polis staan....
quote:adorabull schreef op 18 december 2014 @ 12:06:

[...]

Dat sowieso. 2017 is de einddatum. Eerder uitkeren zal niet lukken of heel veel geld kosten

Nee. eerder uitkeren kan. Mijn moeder heeft die van mijn zusje uit laten betalen voor de scheiding. Zodat ze dat gezeur niet zou hebben. Dus zij heeft het geld al. Je krijgt dan gewoon de hoeveelheid geld die op de rekening staat bij die verzekering.

Dat bedrag word gewoon iedere maand hoger, dus hoe langer je wacht hoe meer geld je heb.

Je kunt het uit laten betalen wanneer je wilt.

Als je wacht tot de einddatum dan word het automatisch uitbetaald, maar... Dan heeft mijn vader dus dat geld, en weet ik de waarde er niet van, dus kan ik ook niet controleren of ik al het geld krijg.. of een deel ervan
quote:danielle8027 schreef op 18 december 2014 @ 12:07:

Ik neem aan dat als ik bij jeugdzorg, of bij de advocaat van mijn moeder een verhaaltje ga doen dat ik dat geld nodig heb om mijn studie te betalen, dat die advocaat echt wel iets voor mij kan doen..

Er is bij de scheiding ook een rechtzaak geweest, en daar is uitgekomen dat hij alle schoolkosten moet betalen, maar dat heeft hij ook nooit gedaan.

Dus het lijkt me dan dat ik sowieso dat geld van die verzekering wel moet krijgen. Daar heb ik tenslotte recht op

Die polis kun je echt vergeten als je vader niet wil meewerken.

Je kunt alleen via een rechtzaak afdwingen dat hij schoolgeld voor je betaalt, als dat tenminste zo in het convenant staat.
ik sta in de polis als verzekerde. en mijn vader als verzekeringnemer
De advocaat kan op zijn kop gaan staan, maar de verzekering staat op naam van je vader, of je moeder nu meebetaalt of niet. En al ZOU in het meest gunstige geval de rechter zeggen dat het geld jou toekomt moet je nog steeds wachten tot 2017. De verzekeringsmaatschappij doet namelijk dingen met de inleg. Daar verdienen ze geld op. Eerder opnemen (ALS dat al kan) geeft verlies voor de verzekeringsmaatschappij en daar staat dus een hele dikke afkoopsom op. Vaak zelfs zo hoog dat elk beetje winst verdampt....
in de rechtzaak die nu loopt zijn ze ook bezig met herberekeningen van alimentatie, en ook schoolkosten.. Dus ik hoop dat daar iets uitkomt.. Helaas ga ik zelf in maart afstuderen. dus heb ik daar niets meer aan..
Ook dat maakt niet uit. Dat jij als 'verzekerde' staat op de polis betekent niet dat het geld van jou is. Je kunt alles en iedereen verzekeren. De verzekering betaalt uit aan de verzekeringsnemer en dat is je vader.

En nogmaals, geen dag eerder dan de einddatum van die verzekering.
Het enige wat je kunt navragen is wie de begunstigde is van de levensverzekering....
Ik heb bijvoorbeeld een levensverzekering op mijn partner. Hij is de verzekerde, ik ben de verzekeringsnemer. (andersom heeft hij die ook). Deze verzekering keert uit aan mij naar verloop van tijd (of bij overlijden van de verzekerde) en niet aan hem. Als ik eerder overlijdt gaat het geld van deze verzekering naar mijn erfgenaam en dat is hij dan weer. Maar anders niet
Dat weet ik, het geld zal eerst bij hem terecht komen, en ik moet maar hopen dat ik het hele bedrag krijg... Zal een strijd worden denk ik.. en eerder uitbetalen kan, ik heb daar al naar geinformeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven