Gescheurde enkelbanden. Ervaringen.
vrijdag 26 december 2014 om 13:13
Woensdag was er waarschijnlijk een scheve stoepstegel op mijn pad en voor ik het wist klapte mijn enkel helemaal dubbel en lag ik op de grond. Helse pijn en tijdens het zwikken hoorde/voelde ik een soort plop. Hierdoor dacht ik eerst dat het misschien gebroken was maar later dacht ik ook meer aan scheuren van mijn banden. Ik kon er niet op staan/lopen dus in het ziekenhuis zijn er foto's gemaakt om toch breuk uit te sluiten. Dat was goed dus het zijn vrijwel zeker gescheurde enkelbanden. Heb dit 10 jaar geleden ook gehad en dit voelt volgens mij ook wel redelijk hetzelfde. Het doet nu nog steeds behoorlijk pijn en hij is super dik en begint ook blauw te worden. Er zit nu verband omheen en ik heb krukken. Het enige is dat ik over 4 weken naar Zuid Afrika vlieg en dan zo goed mogelijk op reis wil gaan. Ik moet maandag naar de huisarts en dan een plan gaan maken. Vorige keer was dat 2x2 weken tape. Maar met Zuid Afrika om de hoek was ik benieuwd of er ook ervaringen zijn met andere mogelijkheden. Een brace bijv? En zou het zin hebben om nu fysio te nemen voor de periode dat ik nog in NL ben? Ik ga 3 maanden weg dus moet wel echt goed voorbereid zijn. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de behandel opties en andere tips!
vrijdag 26 december 2014 om 13:21
Oh wat vervelend voor je zo voor je op reis gaat.
Ik heb zelf een keer gehad en toen hebben ze me ingetaped maar bleek ik allergisch voor de tape dus die na 3 dagen er af gehaald en heb ik er een druk verband om gekregen maar het heeft wel meer dan 4 weken geduurd voor ik weer enigszins pijnloos kon lopen.
Ik kreeg ook geen fysio,vraag me af of dat zin heeft zo in het begin,denk zelf dat rust misschien beter is maar ben natuurlijk geen arts.
Ik heb dus geen tips maar wel veel sterkte ermee!
Ik heb zelf een keer gehad en toen hebben ze me ingetaped maar bleek ik allergisch voor de tape dus die na 3 dagen er af gehaald en heb ik er een druk verband om gekregen maar het heeft wel meer dan 4 weken geduurd voor ik weer enigszins pijnloos kon lopen.
Ik kreeg ook geen fysio,vraag me af of dat zin heeft zo in het begin,denk zelf dat rust misschien beter is maar ben natuurlijk geen arts.
Ik heb dus geen tips maar wel veel sterkte ermee!
vrijdag 26 december 2014 om 13:30
Ja, ik rust nu in elk geval tot maandag heel goed. Voet omhoog etc. De fysio kan de scheur niet herstellen maar misschien oefeningen om weer aan te sterken maar denk dat dat ook te vroeg is. Timing is gewoon weer eens bar slecht. De vorige keer met tape kon ik wel aardig lopen door de steun die de tape bood.
vrijdag 26 december 2014 om 13:34
Ja koelen inderdaad dat moest ik ook.
Misschien valt het trouwens wel mee,een vriendin van mij verstapte zich ook zo eerder dit jaar toen ze op vakantie waren en haar voet werd ook blauw en dik maar na een week was de pijn al zo goed als over. Ze heeft wel gekoeld maar niet ingetaped oid.
Dus dat kan ook nog!
Misschien valt het trouwens wel mee,een vriendin van mij verstapte zich ook zo eerder dit jaar toen ze op vakantie waren en haar voet werd ook blauw en dik maar na een week was de pijn al zo goed als over. Ze heeft wel gekoeld maar niet ingetaped oid.
Dus dat kan ook nog!
vrijdag 26 december 2014 om 13:52
Bij mij gebeurde het op reis, ik hoorde het ook scheuren en het werd vreselijk blauw en dik. Maar nadat het goed getapet was en ik elke dag koelde kon ik na een paar dagen met krukken lopen en na anderhalve week weer zonder. Na drie weken liep ik al 10 km op een dag Ik moet wel zeggen dat ik erg snel herstel, maar het heeft bij mij geholpen om te blijven bewegen en in het begin heel veel te koelen. En ik droeg de eerste weken mijn hoge wandelschoenen, hielp ook erg!
Dus het kan ook meevallen, ik hoop dat je snel herstelt!
Dus het kan ook meevallen, ik hoop dat je snel herstelt!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
vrijdag 26 december 2014 om 13:55
vrijdag 26 december 2014 om 14:07
Arnica-gel van Weleda (30% smeren).
Koelen.
Zoveel mogelijk hoog houden, dus been op een krukje leggen.
Eventueel een steunverband gaan gebruiken als het weer goed lijkt te gaan.
Sterkte !
P.S. De fysio vond ik niets, belachelijk dat mijn huisarts niet zelf tapet, dat deed de vorige wel.
1x tape, 1x kleuterknutselplaksel, 1x oefeningen en graag nog 10 keer terugkomen.
Dat dacht ik dus niet, want ik moest alles zelf betalen. Gezegd dat ik wel een afspraak maakte als ik dacht dat het nog nodig was, en een week later liep ik braaf mijn corvee als meeloopouder bij de avondvierdaagse. Dat was ruim twee weken na het scheuren.
Koelen.
Zoveel mogelijk hoog houden, dus been op een krukje leggen.
Eventueel een steunverband gaan gebruiken als het weer goed lijkt te gaan.
Sterkte !
P.S. De fysio vond ik niets, belachelijk dat mijn huisarts niet zelf tapet, dat deed de vorige wel.
1x tape, 1x kleuterknutselplaksel, 1x oefeningen en graag nog 10 keer terugkomen.
Dat dacht ik dus niet, want ik moest alles zelf betalen. Gezegd dat ik wel een afspraak maakte als ik dacht dat het nog nodig was, en een week later liep ik braaf mijn corvee als meeloopouder bij de avondvierdaagse. Dat was ruim twee weken na het scheuren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 26 december 2014 om 15:13
Oei wat vervelend! Ik heb het een aantal keer gehad waarvan de laatste keer drie maanden terug en ben nu pas weer zo goed als helemaal hersteld. Wat de dokter mij als tips heeft gegeven is dat zodra ik weer een beetje kon lopen oefeningen kon gaan doen van www.thuisarts.nl Verder heb ik een brace aangemeten gekregen, die hielp zeker in het begin ontzettend goed, kon weer een paar stappen lopen, wat daarvoor nauwelijks ging. Ook nam de zwelling vanaf dat moment heel erg af. Bij de winkel waar ik de brace aangemeten kreeg konden ze me een hoop informatie geven, zo heb je bijvoorbeeld verschillende braces, en kan van sommige je enkel 'lui' worden. Ook is de goede maat heel belangrijk. Ik zou je daarom ook aanraden om een goede brace aan te laten meten, het hielp mij in ieder geval veel beter dan elastische banden e.d.
vrijdag 26 december 2014 om 17:37
Zelf heb ik het aan laten meten bij Vos in Amsterdam, een winkel in medische artikelen, ik zou dus naar zoiets op zoek gaan. Je kunt soms ook op internet bestellen, maar ze kunnen je veel beter helpen als je in een winkel bent. Thuiszorgwinkels hebben het volgens mij ook. Het heeft me volgens mij iets van 75 euro gekost, waarvan mijn verzekering niks vergoedde helaas. Het is me wel het geld waard geweest, het is meer dan een stukje elastiek, is makkelijk aan en uit te trekken (en te wassen) en geeft veel steun. Ook kan ik 'm nu nog gebruiken voor bijvoorbeeld sporten of een tijd op een oneven ondergrond loop.
Edit: zo'n soort brace heb ik http://www.bauerfeind.ca/file/index/view/file_id/3424
Edit: zo'n soort brace heb ik http://www.bauerfeind.ca/file/index/view/file_id/3424
vrijdag 26 december 2014 om 19:59
Nadat bij mij de zwelling voldoende weggetrokken was (voet omhoog!!) heb ik in het ziekenhuis in plaats van tape een veterbrace gekregen. Deze kon ik strakker doen naar gelang mijn enkel dunner werd en is veel praktischer (douchen etc). Ik zou hier voor gaan als ik jou was. Eventueel fysio kortdurend om oefeningen te krijgen zodat je die op je reis kan doen. Goede schoenen kopen waar je met brace in kan lijkt mij ook handig.
Succes!
Succes!
zaterdag 27 december 2014 om 12:26
Ja, die kreeg ik in het ziekenhuis.
Vroeger gebruikte men tape, maar deze brace ging langer mee: ik kon hem even afdoen en op maat zelf strikken, geen nieuw tape om de week dus ook minder bezoekjes aan de gipskamer etc.
Ik kon mijn gympen samen met de brace wel aan, maar moesten wel ver met de veters wat meer open.
Vroeger gebruikte men tape, maar deze brace ging langer mee: ik kon hem even afdoen en op maat zelf strikken, geen nieuw tape om de week dus ook minder bezoekjes aan de gipskamer etc.
Ik kon mijn gympen samen met de brace wel aan, maar moesten wel ver met de veters wat meer open.
zaterdag 27 december 2014 om 20:08
Ik ga er zeker naar vragen! - Heb net gedoucht en daarom vervand er even afgehaald. Hij is goed dik en blauw aan de buiten onderzijde. De binnenkant is toch ook wel dik. Zonder verband doet het heel wat meer pijn ook dus die steun heb ik echt nodig. Probeer wel wat te bewegen door tenen naar mij toe te trekken. Dat gaat aardig maar opzij doet echt heel veel pijn. Kan er ook nog niet met Hele gewicht opstaan.
woensdag 31 december 2014 om 17:37
@TO
Voor de extra kosten die je nu moet maken (fysio, verbandmiddelen, brace) kun je de gemeente aansprakelijk stellen op grond van artikel 6:162 BW.
Zij hadden die stoep(tegel) tijdig moeten repareren.
1Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2 Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Voor de extra kosten die je nu moet maken (fysio, verbandmiddelen, brace) kun je de gemeente aansprakelijk stellen op grond van artikel 6:162 BW.
Zij hadden die stoep(tegel) tijdig moeten repareren.
1Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2 Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 31 december 2014 om 19:11
Ik heb nu tape. De huisarts had ook niets anders. Nu maandag ga ik naar de fysio en dan gaan we samen goed kijken naar de verdere behandeling. Inmiddels kan ik met 1 kruk kleine stukjes strompelen. Dit doet de ene keer meer pijn dan de andere keer. Het is nog wel behelpen nu maar goed het zal ooit wel goed komen. @snoesje: dat wist ik niet! Zal wel heel gedoe zijn om te bewijzen denk ik.