Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:Jane-Ice schreef op 02 januari 2015 @ 14:00:

[...]

Wauwwwww

Maar doe jij mee? Ik weet niet wie nou meedoen en wie gewoon gezellig meeschrijft.Nee, doe niet mee met de actie 'een jaar geen kleding kopen' omdat ik nog in mijn "eigen actie" zit van: iedere week 1 kledingstuk wegdoen (sinds april 2014) en dat wil ik dus tot april 2015 volhouden. Ik blijf wel nieuwe kleding kopen maar kritischer. Dat kan dus betekenen dat ik dit jaar misschien wel een aantal duurdere kledingstukken zal kopen, maar minder 'hebbe-t-shirts'. Ik wil mij ook op andere merken/winkels richten maar weet nog niet zo goed hoe, wat, waar.
quote:Jane-Ice schreef op 02 januari 2015 @ 14:00:

[...]

Wauwwwww

Maar doe jij mee? Ik weet niet wie nou meedoen en wie gewoon gezellig meeschrijft.Maakt dat wat uit dan? Anders begin je een eigen topic met regels en een tabel.
quote:twijlfelmiep schreef op 02 januari 2015 @ 14:12:

Ik doe op een andere manier mee: normaal geef ik echt bakken geld aan kleding uit. En dit jaar wil ik max 150 euro per maand aan kleding uit geven. En ik ga alle oude dingen weer eens dragen. Nog zoveel dingen die ik nauwelijks heb aangehad maar terwijl ze supermooi zijn!

150 euro per maand is gewoon veel, hoeveel geef je normaal uit per maand dan?

Maar lekker als je dat kan missen hoor, en waar laat je al die kleding? Of koop je allen mooie dure stukken?
Ik val al af, ik heb net gezondigd. Damm zulke leuke dingen en zo leuk
quote:NYC schreef op 02 januari 2015 @ 13:45:

[...]

Al twee hele dagen géén kleding geshopt!+1, behoorlijke prestatie ;)
Via de 'groene meisjes' kwam ik op http://www.un-fancy.com terecht. Zij (Caroline) stelt elk seizoen een capsule wardrobe samen. Hoe inspirerend!

Omdat ik nog steeds opruimzin heb, ben ik direct aan de slag gegaan.

Ik heb als resultaat nu 36 kledingstukken in mijn kast hangen. Ben echt héél kritisch geweest. Alleen schoenen niet meegeteld.

Vandaag mijn eerste outfit samengesteld vanuit mijn eigen capsule wardrobe
Ik doe wel mee hoor, maar dan wel voor een half jaar en met de uitzonderingen die ik eerder genoemd heb (sportkleding, lingerie en panty/pantykousjes en evt zeer essentiele basisstukken).

Ik heb nog wel op de valreep een paar pumps besteld op 31 december .

Nu mag het dus niet meer en heb ook express aan een aantal vrienden verteld van mijn plannen zodat ze me scherp (of in bedwang...) kunnen houden.
Nou, die capsule wardrobes of '50 pieces everybody...' op Pinterest, kweenie. Het lijkt allemaal zo op elkaar, ik kijk dan naar de mogelijke outfits en denk dan steeds aan die plaatjes van vroeger "zoek de vijf verschillen" . Vooral in de zomer, vier t-shirts en twee topjes? Dat draai ik er in twee dagen doorheen. Ik ben bang dat ik dan de was zit droog te kijken

Ik heb inmiddels wel al vier jeansshorts voor zoon gemaakt uit een boyfriendjeans van mijzelf en nog een skinny uiteen gehaald om er elleboog- en kniepatches van te maken.
Voor wie zich afvroeg of ik zelf nog mee (doe als topic opener)..................ja, ik ben begonnen.

Dus een heel jaar geen kleding voor mij en ook geen schoenen.

Ben benieuwd of ik het vol ga houden maar denk eigenlijk van wel
Volgens mij kan ik uit mijn huidige kledingvoorraad wel 6 capsule wardrobes samenstellen. Ik heb een poging gewaagd mijn kast uit te mesten, maar het lukt me toch niet om alles wat ik niet draag weg te doen. Veel is nog van goede kwaliteit en/of heel weinig gedragen. Bovendien denk ik dat als ik mijn kast nu uitdun, de kans alleen maar groter wordt dat ik binnen een jaar iets nieuws wil hebben. Elk weekend dezelfde spijkerbroek aan wordt toch verschrikkelijk saai, lijkt me.
Ik doe niet mee maar lees wel mee.

Vroeg mij af waarom ik het gevoel had dat ik meer kleren nodig heb. Ik dacht dat dat was omdat ik niet meer zo veel kleding had als vroeger. Bleek dus dat de kleding die ik overdag draag vrij saai en altijd hetzelfde is. Spijkerbroek, shirt of blouse en dan een vest. Dat allemaal in sombere kleuren zoals donkergroen, donkerrood, donkergrijs, zwart en een beetje oker. De andere helft van mijn kleding ziet eruit alsof ik het van Jimi Hendrix gestolen heb. Ik hoop dat als ik mijn muisjes kleding vaker zou mixen met de stukken die ik eerder niet zo snel overdag aan zou trekken dat mijn behoefte aan meer kleding wel voorbij is.
Leuk topic! Ik doe niet mee, maar ga wel meelezen...

Na de feestdagen krijg ik altijd de opruimkriebels. Door dit topic ben ik eens grondig door mijn kledingkast gegaan. Helemaal geen kleding kopen gaat me niet lukken, maar wat minder zou wel moeten kunnen. Ik heb me voorgenomen dat als ik iets nieuws koop, er iets ouds uit moet. Dit geldt niet alleen voor kleding, maar voor alles. Ik bewaar te veel.
Misschien is deze documentaire wel interessant voor iedereen hier die aan het project meedoet of op welke andere manier dan ook bewust met (minder) kleding kopen bezig wil zijn:

http://www.npo.nl/de-slag ... /02-01-2015/VPWON_1231623

Het betreft een drieluik, dit is de uitzending van gisteren. Volgende week en de week erna deel 2 en 3.
Goeie tip, NYC!
quote:lemoos2 schreef op 02 januari 2015 @ 20:20:

Nou, die capsule wardrobes of '50 pieces everybody...' op Pinterest, kweenie. Het lijkt allemaal zo op elkaar, ik kijk dan naar de mogelijke outfits en denk dan steeds aan die plaatjes van vroeger "zoek de vijf verschillen" . Vooral in de zomer, vier t-shirts en twee topjes? Dat draai ik er in twee dagen doorheen. Ik ben bang dat ik dan de was zit droog te kijken

Ik heb inmiddels wel al vier jeansshorts voor zoon gemaakt uit een boyfriendjeans van mijzelf en nog een skinny uiteen gehaald om er elleboog- en kniepatches van te maken.http://www.paris-to-go.co ... or-paris-project-333.html

Deze dame kan met nog minder kleding toe!

Mijn outfits zijn idd wel redelijk hetzelfde: het verschil zit 'em vooral in de schoenen/tas/sjaal. Ik draag nu meestal een skinny, shirt en colbertje of vest.

Wat ik hier een leuke uitdaging aan vind, is om uit te vinden wat je nu écht nodig hebt. Er zijn tenslotte een aantal items die ik steeds opnieuw draag en een aantal dingen die al zolang in de kast hangen maar die ik steeds toch net niet aantrek. Mijn kledingstijl is niet zo verrassend

En ik vind dat ik zuiniger mag zijn op mijn spullen.
quote:spuit-elf schreef op 02 januari 2015 @ 21:30:

Volgens mij kan ik uit mijn huidige kledingvoorraad wel 6 capsule wardrobes samenstellen. Ik heb een poging gewaagd mijn kast uit te mesten, maar het lukt me toch niet om alles wat ik niet draag weg te doen. Veel is nog van goede kwaliteit en/of heel weinig gedragen. Bovendien denk ik dat als ik mijn kast nu uitdun, de kans alleen maar groter wordt dat ik binnen een jaar iets nieuws wil hebben. Elk weekend dezelfde spijkerbroek aan wordt toch verschrikkelijk saai, lijkt me.

Ik heb het ook niet allemaal weggedaan hoor! Alleen kleding die ik echt niet draag of die niet goed meer past. Maar de rest is nu opgeruimd in een krat onder mn bed.

Wat overblijft is hopelijk een capsule wardrobe van alleen maar lievelingskleren die ik eigenlijk toch steeds wel draag/kies. Ben benieuwd of ik er mee uit kom.

Heb overigens 5 paar jeans plus nog leggings en slacks er tussen zitten hoor!
quote:AnnaP1977 schreef op 02 januari 2015 @ 15:54:

[...]

150 euro per maand is gewoon veel, hoeveel geef je normaal uit per maand dan?

Maar lekker als je dat kan missen hoor, en waar laat je al die kleding? Of koop je allen mooie dure stukken?Laten we zeggen een veelvoud daar van ;) en teveel. Ik koop veelal alleen mooie dure stukken. Dus een trui/broek/blouse van circa 100 - 200 euro. Schoenen ook rond die prijs of wat duurder.
Wat ik me dan afvraag bij de capsule-garderobes: vallen onder-t-shirten daar ook in?

Heb een stapel lange mouwen shirts voor de winter, voor onder truien. Zonder is te koud en kriebelig.

Maar als ik maar 33 stuks heb, dan is de capsule wel heel rap vol.

Ik ga sowieso ook 150 per maand besparen (als 't stiekem niet meer is), dus kan dan nooit meer zeiken dat ik te weinig geld heb. Dat heb ik dus niet. Ligt aan uitgavenpatroon.

Voel me heel blij dat ik niets ga kopen dit jaar. Hoera!
quote:novelle schreef op 03 januari 2015 @ 19:20:

[...]

http://www.paris-to-go.co ... or-paris-project-333.html

Wat ik hier een leuke uitdaging aan vind, is om uit te vinden wat je nu écht nodig hebt. Er zijn tenslotte een aantal items die ik steeds opnieuw draag en een aantal dingen die al zolang in de kast hangen maar die ik steeds toch net niet aantrek. Mijn kledingstijl is niet zo verrassend

En ik vind dat ik zuiniger mag zijn op mijn spullen.

Leuk. Ik wil er ook achter komen wat voor dingen nuttig zijn om te kopen en waarom ik vaak dingen koop die ik niet of nauwelijks draag.

Tot nu toe ben ik er wel achter dat ik veel geld uit geef aan kleding die heel mooi is, maar minder draagbaar. En mijn mooie nette kleding draag ik niet in het weekend, omdat ik dat zonde vind. Daardoor loop ik me in het weekend ontevreden te voelen in een slobbertrui, waardoor ik weer wil winkelen. En vervolgens koop ik weer een té net blousje, wat ik in het weekend niet draag.

Vroeger was het nog erger: kocht ik alleen maar torenhoge pumps en strappy sandaaltjes. Gevolg: een mooie kledingkast en tegelijk er bij lopen als ma flodder. Als ik weer iets mag kopen beperk ik me eerst eens tot leuke kleding die ook praktisch is. Leuke onpraktische kleding heb ik voorlopig nog genoeg
quote:Piratesse schreef op 03 januari 2015 @ 20:32:

Wat ik me dan afvraag bij de capsule-garderobes: vallen onder-t-shirten daar ook in?

Heb een stapel lange mouwen shirts voor de winter, voor onder truien. Zonder is te koud en kriebelig.

Maar als ik maar 33 stuks heb, dan is de capsule wel heel rap vol.

Ik ga sowieso ook 150 per maand besparen (als 't stiekem niet meer is), dus kan dan nooit meer zeiken dat ik te weinig geld heb. Dat heb ik dus niet. Ligt aan uitgavenpatroon.

Voel me heel blij dat ik niets ga kopen dit jaar. Hoera!Oh, die langemouwen-shirts heb ik ook echt veel, vooral van de Hema. En die gebruik ik ook echt alleen maar als shirt onder een trui en zie ik niet als een modestuk. Feitelijk is het ondergoed (hemd). Heb sommige ook al jaren en helemaal vaal geworden maar ze kunnen denk ik nog wel een jaartje mee. Weet eigenlijk niet hoeveel ik er heb, stuk of 15 denk ik? In verschillende kleuren ook. Zelfde geldt ook voor spaghettihemdjes en sommige effen shirts met korte mouwen, die ik in het voorjaar/najaar gebruik als ondershirt ipv een shirt met lange mouwen.
Ik moet nog wel een keer flink door mijn kledingkast inderdaad. Er zitten nog wat oudere dingen in, die niet helemaal versleten zijn maar die ik ook niet meer draag, vaak vervangen door mooiere of betere items. En die oude dingen nemen nu ook weer onnodig veel ruimte in.

Ergens geeft het me ook wel weer even rust om niet te shoppen. Heb ook echt hele mooie dingen gekocht de afgelopen periode waar ik de komende tijd gewoon van kan gaan genieten. Ik moet nog wel wennen, omdat ik vaak als ik mijn laptopje aanzette thuis, als eerste langs een paar favoriete sites van modemerken ging om te kijken of er mooie nieuwe items opgekomen waren voor mijn wish list. Het idee dat dat nu even niet aan de orde is... het moet er nog even inslijten!
Ik draag in de winter eigenlijk nooit dikke truien met een ondershirt ofzo. Wel soms een vest met een gewoon shirtje eronder, maar dat vind ik ook al snel te warm. Binnenshuis dan.

Maar ik zou die ondershirts ook rekenen als ondergoed dan, als je een capsule wardrobe samenstelt. De regels staan niet vast. Het is een manier om bewuster te kijken naar wat je (nodig) hebt.

En volgens mij past datgene uit mijn kledingkast wat ik daadwerkelijk draag, precies binnen het concept.

Ik herken me verder heel erg in de post van Spuit elf
quote:twijlfelmiep schreef op 03 januari 2015 @ 19:46:

[...]

Laten we zeggen een veelvoud daar van ;) en teveel. Ik koop veelal alleen mooie dure stukken. Dus een trui/broek/blouse van circa 100 - 200 euro. Schoenen ook rond die prijs of wat duurder.Dan kan je vast heel ver komen zonder al te veel nieuw?
Als ik de meesten hier lees. Dan lijkt het alsof het wel erg abrupt is om opeens te stoppen met shoppen.

Vooral nu in de sale. Waarom niet langzaam afbouwen? Kijken en dan een lijstje maken van alle bijna aankopen.

Ik heb 2 paar schoenen gevonden, maar kan gewoon niet slagen om goede te vinden die passen en ook leuk zijn.

Mijn favoriete winkel is verhuisd. Een andere is gesloten. Maar misschien moet ik dan toch zo'n imitatieleer nemen...

Die twee paar maken me niet echt blij. Ze staan nog in de shop en kosten nog maar de helft.
quote:novelle schreef op 03 januari 2015 @ 19:20:

[...]

http://www.paris-to-go.co ... or-paris-project-333.html

Deze dame kan met nog minder kleding toe!

Mijn outfits zijn idd wel redelijk hetzelfde: het verschil zit 'em vooral in de schoenen/tas/sjaal. Ik draag nu meestal een skinny, shirt en colbertje of vest.

En ik vind dat ik zuiniger mag zijn op mijn spullen.Ja dat zag ik. En weet je wat nu het verneukeratieve hiervan is? Dat ik onmiddellijk denk "Oh, maar dan moet ik wel nog een paar loafers, een paar ballerina's, een bruine tas en een miljoen sjaaltjes/bijoux". En dan gaat het mis bij mij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven