Ben ik te oud voor kinderen ?

26-07-2008 21:35 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal . Even een vraagje aan al die ervaren moeders hier .

Door ziekte en medicijnen gebruik mocht ik nooit zwanger raken ,

terwijl ik een enorme kinderwens heb .

Nu lijkt er toch een mogelijkheid te zijn , maar ik ben al 39 .

Zijn er hier meer " oudere " moeders ?

alvast bedankt .
Eowynn, volgens mij kent iedereen wel alle risico's en gevaren die er zitten aan een latere zwangerschap. Maar als to lichamelijk gezien niet eerder zwanger kon raken en nu wel én een grote kinderwens heeft, dan is het toch niet raar dat ze nu toch een kindje wil krijgen?
Ik snap ook wel dat to alsnog zwanger gaat proberen te worden. Ik snap alleen niet dat er gedaan wordt alsof het hetzelfde is als zwanger worden op je 26e.

Er was nog niet zo lang geleden een docu op tv over de verminderde kans op zwangerschap na je 30e, en dat de risico´s van laat zwanger worden schromelijk onderschat worden. En dat lees je hier ook weer terug. Er zijn er meerdere die direct roepen dat hun oma, tante, buurvrouw of moeder ook laat kinderen kreeg en dat dat allemaal goed ging, terwijl de statistieken iets heel anders zeggen.

Dat is van hetzelfde niveau als roepen ´mijn opa rookte een pakje per dag en kreeg ook geen kanker, dus roken is helemaal niet zo schadelijk´.

Ik snap heel goed dat to haar kinderwens in vervulling gaat proberen te brengen, maar ik vind het niet eerlijk om alleen maar positieve verhalen neer te zetten hier, en om aan alle risico´s voorbij te gaan en te zeggen dat het allemaal wel meevalt.

En zoals Nelleke zegt dat je ook jong kunt overlijden, tja, de kans dat je op je 40e overlijdt is een stuk kleiner dan de kans dat je op je 75e overlijdt.

En natuurlijk kun je ook kanker krijgen als je niet rookt, maar als je rookt wordt de kans een stuk groter.

Kromme argumentatie is dat.
Je hebt ook wel gelijk.

Wat mij schokte was het nieuws een tijd geleden dat het op latere leeftijd vader worden de baby een grotere kans geeft op een autistische stoornis. Daarvoor had ik alleen maar verhalen gehoord over dat mannen nog tot hoge leeftijd konden 'produceren', terwijl vrouwen natuurlijk op een gegeven moment in de overgang raken. En werd er niks gezegd over het welzijn van de baby die daaruit voortkwam.
quote:Eowynn_ schreef op 30 juli 2008 @ 14:37:

maar ik vind het niet eerlijk om alleen maar positieve verhalen neer te zetten hier, en om aan alle risico´s voorbij te gaan en te zeggen dat het allemaal wel meevalt.

Heb je wel alle reacties gelezen? Het zijn helemaal niet alleen maar positieve verhalen, verschillende posters hebben ook de negatieve punten genoemd, zowel lichamelijk en emotioneel.
Ik heb alle reacties gelezen, en eigenlijk zijn er in totaal één of twee mensen die iets minder positief zijn, de rest roept vooral ´ga ervoor, gaat allemaal goedkomen´.
Dan zal ik wel anders lezen dan jij.
Ik ben 't eens met alle reacties die zeggen een kind geen oude moeder aan te willen doen. Lullig als je moeder al ver in de 60 is als het kind afstudeert, met wie weet wat voor oudemensen kwaaltjes.
Ik denk dat je de risico,s per persoon en zwangerschap moet afwegen en ik denk dat je dat op oudere leeftijd prima kunt bepalen in overleg met een medicus-gyneacoloog

Dat er minder risico,s zijn voor twintiger dan voor een eind dertiger weet TO denk ik ook wel.

Rare vergelijking met roken, dat is altijd slecht.
60 en al oude mensen kwaaltjes?'Heel veel van mijn collega's hier lopen tegen de zestig en werken gewoon en zijn fit. Mijn moeder gaat nu (met mij en mijn dochter) backpacken door ZUid Amerika en is bijna 65. Ik vind dat 60jarige gezeur erg overdreven. Als je nu als 60jarige Rob de Nijs een kind op aarde plempt, dan ben je 80 als hij/zij twintig is of lig je in je graf. Op je veertigste een kind kan wat dat betreft wat mij betreft ( ) dus gewoon.

Alleen, die gezondheidsriscio zijn er wel ja. Maar als je daar bij stil staat en je goed bedenkt wat je zou doen in geval van bijv. Down e.d., dan vind ik dat heel anders dan als je er zonder verder over na te denken inspringt. Jong heeft ook weer zo zijn nadelen en voordelen. Ik vind het een niet beter dan het andere. Zelf was ik 29 toen ik zwanger werd van eerste en 30 toen ik haar baarde trouwens. Das heel gemiddeld. Ik denk dat die gemiddelde leeftijd steeds meer opschuift naar boven. Dat hoort bij de maatschappij zoals hij nu is.

Jonger baren is biologisch gezien beter hoor, daar ben ik van overtuigd, maar het is nu zo dat veel vrouwen eerst van vrijheid willen genieten/ carriere willen maken enz enz. Daar is ook iets voor te zeggen. Voor je 35e beginnen met nr 1 is vanwege alle risico's erg aan te raden, voor je 30e hoeft volgens mij echt niet perse. Of heel jong paren psychologisch gezien heel goed is vraag ik me trouwens wel af. Ik was er op mijn 20e in elk geval nog niet aan toe.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:elninjoo schreef op 30 juli 2008 @ 15:24:

Ik ben 't eens met alle reacties die zeggen een kind geen oude moeder aan te willen doen. Lullig als je moeder al ver in de 60 is als het kind afstudeert, met wie weet wat voor oudemensen kwaaltjes.

Nou jeetje zeg, sta je daar in je Tenalady met je rollator, om je dood te schamen toch .....

(ja dit is sarcastisch bedoeld)
Voor TO, als er geen medische belemmeringen (meer) zijn, waarom dan nog wachten? Ik hoop voor je dat je kinderwens in vervulling mag gaan. Je posting had van mij kunnen zijn. Ik ben 35 en heb een aantal jaren medicijnen moeten gebruiken, waarbij ik niet zwanger mocht worden. Die medicijnen hoef ik nu niet meer te slikken.

En ja, de medische risico's zijn groter als je op latere leeftijd zwanger wordt, wat nog niet betekent dat alle vijfendertigplussers ET-tjes baren! Zwanger worden op jongere leeftijd heeft andere risico's, zoals een tijdelijk contract dat tijdens zwangerschap niet wordt verlengd of een niet-afgemaakte studie. Om maar wat voorbeelden te noemen.
Ik las laatst de uitkomsten van een onderzoek (wat overigens over de sociale ideale leeftijd van kinderen krijgen ging) en daaruit kwam naar voren dat er vroeger méér vrouwen boven de 35 jaar kinderen kregen dan nu. Dat waren overigens geen eerste kinderen. Sociaal gezien zouden dus vroeger meer kinderen er last van gehad moeten hebben dat ze door oude ouders werden opgevoed dan nu.

Lichamelijk kleven er nadelen aan later kinderen krijgen, maar geen onoverkomelijke bezwaren. Met vruchtbaarheidsbehandelingen boven de (ik pak even een getal) 45 jaar heb ik wel wat moeite, maar als jij gewoon natuurlijk zwanger kunt worden, zie ik echt het bezwaar niet.
[quote]Bagheera schreef op 30 juli 2008 @ 16:23:

Ik las laatst de uitkomsten van een onderzoek (wat overigens over de sociale ideale leeftijd van kinderen krijgen ging) en daaruit kwam naar voren dat er vroeger méér vrouwen boven de 35 jaar kinderen kregen dan nu. Dat waren overigens geen eerste kinderen. Sociaal gezien zouden dus vroeger meer kinderen er last van gehad moeten hebben dat ze door oude ouders werden opgevoed dan nu. /quote]

Precies! en daarom kun je de Zembla-documentaire ook gerust met een korreltje zout nemen. Kan er niet teveel over uitweiden ,maar een goede vriend van mij die gyneacoloog is, heeft geweigerd aan deze documentaire mee te werken vanwege de in zijn ogen eenzijdige benadering.
@ Pauline, misschien een brutale vraag maar wat is de visie van die gyn op het krijgen van kinderen op latere leeftijd?

Ik werk trouwens zelf in het ziekenhuis en zie veel vrouwen bevallen op oudere leeftijd van gezonde kinderen (dus geen oma-tante vriendinnen) verhaal wat meestal goed gaat.

Het zwanger worden op zich duurt vaak wel langer en het risico op een miskraam neemt toe, maar ook dit zijn bekende feiten.
Mijn moeder wordt dit najaar 65. Heeft absoluut nog geen ouderdomskwaaltjes. Ze zat in de overgang toen ik studeerde (kreeg pas tegen haar 50e de overgang) en ach, het was soms irritant, maar meer ook niet. Ze past eens per week een dag op mijn twee kinderen en vindt dat sinds de komst van de jongste die nogal pittit is, behoorlijk vermoeiend. Iets wat ik volledig kan beamen. Ik ben na een dag alleen thuis met de kinderen ook gesloopt en ben toch echt 30 jaar jonger dan zijn.

Mijn schoonmoeder is net 70. 5 jaar ouder dan mijn moeder dus. Maar het is een wereld van verschil. Overigens ook 5 jaar geleden al. Ze was op haar 40e oma en dat merk je. Ze ziet eruit zoals mijn oma er op haar 80e uitzag. Compleet met oma jurken, veel te dik, grijze haren in een permanent en gezondheidssandsandalen. Zij kan mijn kinderen absoluut niet een dag alleen hebben, maar kon dit 5 jaar geleden ook niet.

leeftijd en hoe je je voelt is zo persoonsgebonden. Ik zou me daarin dus niet laten tegenhouden. Het sociale aspect bedoel ik. Als puber een moeder in de overgang? Lekker boeiend. Maar de gezondheidsaspecten voor je kind en jezelf (en wat wil je wel en niet mee leren leven qua onderzoekbare afwijkingen), daar zou ik wel goed over nadenken.
@Karatekitty; die vriend van mij had er voornamelijk moeite mee omdat er (even kort door de bocht) vaak gesproken werd over bijvoorbeeld een kans 3x zo groot als wanneer je 25 bent. Op zich waar, maar als de kans eerst 1 op 900.000 is, is de kans daarna nog steeds maar 1:300.000.

Het werd allemaal erg gekleurd gebracht. Daarnaast zouden veel paren ook op jongere leeftijd problemen hebben gehad met zwanger worden, maar dan is er meer tijd om het 'op te lossen', terwijl als je bijna 40 bent de tijd meer dringt en het daardoor ook allemaal 'urgenter' wordt. De vruchtbaarheidsproblemen hadden dus niks te maken met leeftijd an sich.

Daarnaast is niks zo te misbruiken als statistieken; het hangt er maar net van af wat je wilt bewijzen en vervolgens laat je de cijfers voor je 'liegen'. Wat dat betreft tijdens mijn opleiding een schitterend staaltje gezien van de prof van dienst. Hij had cijfers, liet die aan ons zien en begon toen met die cijfers iets te bewijzen. Iedereen vond het een volkomen logisch verhaal en er was geen speld tussen te krijgen. Vervolgens gaat ie met precies dezelfde cijfers het tegenovergestelde bewijzen als de eerste keer. Weer een volkomen logisch verhaal en wij in totale verwarring "wat klopt er nu ???".

Maar on topic: Wat jouw ervaring in het ziekenhuis is, zie ik eigenlijk in mijn omgeving ook.
hier een moeder van 42 en 2 kids meisje van 3,5 jaar en meisje baby 3 maanden

de 2 e zwangerschap was spannend ivm mn hoge bloeddruk maar wij hebben een gezonde dochter erbij en we zijn er reuze blij mee. wel weten we dat we nu geen kinderen meer erbij willen dat durf ik ivm mn leeftijd echt niet meer aan op mn 42/43 e jaar!

groetjes henriette
Ik las laatst de uitkomsten van een onderzoek (wat overigens over de sociale ideale leeftijd van kinderen krijgen ging) en daaruit kwam naar voren dat er vroeger méér vrouwen boven de 35 jaar kinderen kregen dan nu. Dat waren overigens geen eerste kinderen. Sociaal gezien zouden dus vroeger meer kinderen er last van gehad moeten hebben dat ze door oude ouders werden opgevoed dan nu.

Nee duhuh, de kids die een vrouw na haar 35e kreeg waren nummer 9,10 of 11. En in sommige gevallen zelfs nummer 13,14 of 15.

Ik ben in '69 geboren en in mijn klas zaten veel kids uit dergelijke grote gezinnen.

Het grote verschil is dat je, als jongste van een groot gezin, altijd veel jonge mensen om je hen hebt in de vorm van broers en zussen. Zíj hebben de energie om met je te spelen, zij nemen een deel van de opvoeding over. Dan heb je vaak niet eens door dat je ouders eea niet meer kunnen. Ik merkte pas dat mijn ouders oud waren toen ik als enige nog thuis woonde.

Dat is heel wat anders dan als enigst kind op je 13e met je pa en ma van 50 of 60.

(voor de duidelijkheid; mijn ouders waren altijd haske vief, pa schaatste nog op z'n 82e, mijn moeder van 80 fietst en zwemt bijna dagelijks, ze zijn ruimdenkender dan menigeen van mijn leeftijd)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Bedankt voor al jullie reacties . Ik ben er al lang over uit dat ik het graag wil , maar ik begrijp heel goed de risico,s die er aan vast kleven .

Waar ik me het meeste zorgen over maak is de kans dat het erfelijk is ( mijn ziekte is psychisch ) . Waarschijnlijk lok ik nu een discussie uit over de aard van de ziekte .

Wat nu het geval is : mijn vriendin is er serieus over aan het denken om draagmoeder te worden . misschien krijg ik nu heel veel shit over me heen maar ik vind dat ik eerlijk moet zijn tegen jullie .

Anders had ik dit topic niet moeten openen . x Croentje
Oohh, heb nu al spijt van mijn berichtje .

Ik begrijp dat dit voor veel mensen een beladen onderwerp is .

Sorry als ik iets verkeerds geschreven heb .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven