Puberende poes?

06-01-2015 21:06 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond allemaal!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: kan het zijn dat poezen rond de 5-6 maanden gaan puberen?

Ze doet al een tijdje alle dingen die ze niet mag doen zoals tegen de tv springen omdat ze het beeld ziet bewegen, snoeren kauwen, krabben aan de bank of kasten etc... Ze weet dondersgoed dat het niet mag! Ze kijkt je heel uitdagend aan als ze 1 van bovenstaande dingen doet en ik hoef maar op te staan of UH te roepen en ze stopt en gaat als een dolle door het huis rennen of valt mij aan! Soms wordt ik er zelfs beetje bang van omdat je echt aan haar ziet dat ze je wil grijpen...

Heb al een hoop dingen geprobeerd zoals een plantenspuit, ze heeft een krabpaal, speeltjes, krabplank aan de muur etc. Als ze echt niet te houden is, zetten we haar wel eens op de gang voor 10 minuten ofzo (een tip welke ik ergens op internet had gelezen). Over 1 à 2 maanden zal ze gesteriliseerd worden, ik las op internet dat poezen hier ook wat rustiger van worden?

Heeft er iemand verder nog tips of antwoorden?

Bedankt alvast!
Klinkt als een kat die graag wil spelen. Misschien een maatje erbij waar ze mee kan ravotten?
Meer spelen bijvoorkeur met dingen die van haar zijn, speeltjes of een oude sjaal. Kan zij een beetje rond klimmen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Klinkt als compleet normaal gedrag voor een kitten van die leeftijd. Ze wil gewoon erg graag spelen misschien een maatje erbij voor haar?

Tsja wanneer ze rustiger wordt is echt niets van te zeggen is voor elke poes anders. Over het algemeen is het meest hysterische er na 2 jaar wel af. Bij sommigen véél eerder en bij andere gaat het nooit over...
quote:viva-amber schreef op 06 januari 2015 @ 21:10:

Meer spelen bijvoorkeur met dingen die van haar zijn, speeltjes of een oude sjaal. Kan zij een beetje rond klimmen?We hebben erg veel speeltjes en rond klimmen kan ze ook! Misschien dat ik juist wat speeltjes weg moet halen zodat het leuk blijft? Heb zelfs een soort kijkdoos gemaakt met allerlei sliertjes etc erin haha!
Rond die leeftijd gaan ze inderdaad puberen.

Maar haar gedrag klinkt ook vrij normaal voor een jong katje dat zich stierlijk verveeld.

Op de gang zetten helpt echt niet, een kat is geen kind.

Je zult zelf echt actief met hem bezig moeten, samen spelen dus, of anders inderdaad een speelkameraadje voor hem erbij nemen.

Na sterilisatie is het pubergedrag weliswaar weg, maar als je je kat niet voldoende uitdaging en activiteit geeft krijg je een dikkerdje dat alleen maar ligt te slapen.
10 minuten op de gang zetten als straf?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:pippewies schreef op 06 januari 2015 @ 21:18:

Klinkt als compleet normaal gedrag voor een kitten van die leeftijd. Ze wil gewoon erg graag spelen misschien een maatje erbij voor haar?

Tsja wanneer ze rustiger wordt is echt niets van te zeggen is voor elke poes anders. Over het algemeen is het meest hysterische er na 2 jaar wel af. Bij sommigen véél eerder en bij andere gaat het nooit over...

Een maatje erbij is misschien wel een idee ja.. Eerst al het andere proberen haha!

Verder is het wel echt een lieverd hoor maar weet me soms geen raad!
mijn kitten ziet gang niet als straf, dan wordt daar gewoon de boel verbouwd.

Het enige wat hier helpt is spelen, spelen en nog eens spelen.

En oudere poes wakker tikken zodat die gaat mee spelen en razen door het huis.
quote:Tickel schreef op 06 januari 2015 @ 21:22:

10 minuten op de gang zetten als straf? Haha, ja dat las ik ergens op internet dus dacht laat ik dat ook eens proberen!
Ik heb zo eentje https://www.youtube.com/watch?v=Xa8spXq4tjk Die zet ik op het dressoir of tafel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:EvenWatAnders schreef op 06 januari 2015 @ 21:25:

mijn kitten ziet gang niet als straf, dan wordt daar gewoon de boel verbouwd.

Het enige wat hier helpt is spelen, spelen en nog eens spelen.

En oudere poes wakker tikken zodat die gaat mee spelen en razen door het huis.Haha, ze verbouwd de boel niet in de gang. En ze is wel meteen weer wat rustiger als ze weer in de woonkamer komt (weliswaar voor korte duur).
quote:Tickel schreef op 06 januari 2015 @ 21:28:

Ik heb zo eentje https://www.youtube.com/watch?v=Xa8spXq4tjk Die zet ik op het dressoir of tafel.Oh ja, dat is ook een goed idee!
Ik heb vanochtend een uur met kitten buiten gelopen aan een tuigje, daarna ligt hij ook een paar uur in coma, zo spannend vind hij het. Beetje bomen klimmen, plasjes likken, grasjes snuffen, hondje kijken.
Wat verwacht je anders van een kat van die leeftijd? Dit gedrag gaat, ook na sterilisatie, door tot een jaar of zestien.
verba volant, scripta manent.
Ik hoopte al dat dit niet op de sekspijler stond....
Met mijn kat was dat precies hetzelfde. Van wat ik zo om mij heen hoor hebben bijna alle katten wel zo'n periode.

Je zag dan ook precies wanneer ze zo'n bui kreeg, dan werden die oogjes helemaal zwart en leek het net een klein duiveltje die op je af kwam stormen haha. Op die momenten werd ik soms ook wel een beetje bang van d'r hoor!

Een tijdje na de sterilisatie is ze een stuk rustiger geworden, en als ze buiten is kan ze ook lekker veel energie kwijt.

Nu is het (meestal) een lieve knuffel
Die van mij ging pas na ongeveer 13 jaar puberen. Toen erg veel last gehad van haren overal.
Leef met je eigen talent.
quote:zetten we haar wel eens op de gang voor 10 minuten ofzo

hier moest ik echt even om lachen.

En verder gewoon streng blijven zijn, hier helpt het om iets naar ze te gooien als ze iets doen wat niet mag, maar dan wel zo, dat ze het niet zien.

Katten zijn eigenwijze dieren, die van ons zijn 6 en 7 en proberen nog steeds alles wat niet mag.
Het is ook een karakterkwestie. Mijn grote kater deed ook als kitten nooit echt ondeugend en hij heeft hooguit 2 keer iets gesloopt. Ons terrorkitten heeft tot voor kort nooit geluisterd, en ik moest hem wel 50 keer per dag van het aanrecht halen (en uit de gordijnen, en van de kast). De afgelopen week lijkt dat iets beter te gaan en hij is zelfs een keer van het aanrecht gesprongen toen ik zei 'nee! mag niet!'. Hij sloopt wel van alles. We kunnen niets laten liggen want alles molt hij, tot de schoolschriften van de kinderen aan toe. Heel irritant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven