stroom van het bad?!

06-01-2015 19:43 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, hier een raar verhaal.

Wij hebben een hele oude badkamer met een bad op pootjes met daar omheen een ombouw.

Nu heb ik vaak als ik in bad lig en de kraan aanraak dat er een soort stroom Door mijn hand trekt. Niet zo'n shock zoals je krijgt wanneer je de auto aanraakt, meer een soort vreemde trilling die van mijn vingers door mijn arm trekt.

Nu had ik net het bad vol laten lopen en probeerde met mijn hand eerst te voelen hoe de temperatuur van het water was. Ik kreeg meteen weer zo'n trilling. Toen ik iemand anders liet voelen, voelde zij het niet. Telkens voelde ik het wel. Kon niet eens de stop eruit trekken hihi.

Nu mijn vraag, herkent iemand dit? Of hoort dit thuis in psyche en ben ik niet wijs wat dit betreft
Is je waterleiding geaard??? Dat zou het kunnen verklaren.
Dat kan inderdaad. Ons vorige bad was ook van metaal en daar zat duidelijk een aardedraad aan. Verder moet alles van metaal in de badkamer geaard worden. Zoals welsie ook zegt o.a. je waterleiding.

Anders kun je onder stroom komen te staan.
Potentiaal verschil.

Draadje leggen tussen waterleiding /cv en je bad.

Probleem opgelost
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:happy-daddy schreef op 06 januari 2015 @ 20:40:

Potentiaal verschil.

Probleem opgelost

Dat klinkt als een Elektro aan het woord!

+1

Potentiaal verschil.

Probleem opgelost

FOUT

Alle metalen elementen in de badkamer dienen geaard te zijn middels een aardleiding. Een wasmachine in een badkamer dient zelfs 2 aardverbindingen te hebben.

Dus waterleiding, bad, CV, gewoon alles aarden.

Zelfs het betonijzer in de vloer dient geaard te zijn in de badkamer.

Stromend water door een waterleiding kan ook nog statische elektriciteit veroorzaken.
Niet geschoten is altijd mis

Potentiaal verschil.

Probleem opgelostMijn man heeft elektrotechniek gestudeerd en die heeft een soortgelijk probleem idd ook eens op die manier opgelost. Tijdens de reparatie van één of ander ding. Ik vond het tovenarij Potentiele energie...mijn hersens konden enige kennis op dat gebied gewoon niet verwerken, ik snap het nog niet. Hij blijft het uitleggen. Wel lief hoor. Daarna leg ik hem maar weer eens uit waar de wasmand precies is, daar heeft hij weer een blinde vlek voor.
dubbel
quote:Vl43inder schreef op 06 januari 2015 @ 21:20:

[...]

Mijn man heeft elektrotechniek gestudeerd en die heeft een soortgelijk probleem idd ook eens op die manier opgelost. Tijdens de reparatie van één of ander ding. Ik vond het tovenarij Potentiele energie...mijn hersens konden enige kennis op dat gebied gewoon niet verwerken, ik snap het nog niet. Hij blijft het uitleggen. Wel lief hoor. Daarna leg ik hem maar weer eens uit waar de wasmand precies is, daar heeft hij weer een blinde vlek voor.

[...]

Mijn man heeft elektrotechniek gestudeerd en die heeft een soortgelijk probleem idd ook eens op die manier opgelost. Tijdens de reparatie van één of ander ding. Ik vond het tovenarij Potentiele energie...mijn hersens konden enige kennis op dat gebied gewoon niet verwerken, ik snap het nog niet. Hij blijft het uitleggen. Wel lief hoor. Daarna leg ik hem maar weer eens uit waar de wasmand precies is, daar heeft hij weer een blinde vlek voor.

Ik wacht tot de man van Sandt2.0 thuiskomt.

Dan horen we de oplossing zometeen wel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht

[...]

Mijn man heeft elektrotechniek gestudeerd en die heeft een soortgelijk probleem idd ook eens op die manier opgelost. Tijdens de reparatie van één of ander ding. Ik vond het tovenarij Potentiele energie...mijn hersens konden enige kennis op dat gebied gewoon niet verwerken, ik snap het nog niet. Hij blijft het uitleggen. Wel lief hoor. Daarna leg ik hem maar weer eens uit waar de wasmand precies is, daar heeft hij weer een blinde vlek voor.En vond hij het ook zo lief dat jij hem wat uitlegde?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:Bitje93 schreef op 06 januari 2015 @ 21:16:

[...]

FOUT

Alle metalen elementen in de badkamer dienen geaard te zijn middels een aardleiding. Een wasmachine in een badkamer dient zelfs 2 aardverbindingen te hebben.

Dus waterleiding, bad, CV, gewoon alles aarden.

Zelfs het betonijzer in de vloer dient geaard te zijn in de badkamer.

Stromend water door een waterleiding kan ook nog statische elektriciteit veroorzaken.

En wat denk je: zijn kraan en waterleiding geaard?

Dus als je het bad verbindt met de kraan, is het bad dan geaard? En kan er dan nog een potentiaalverschil tussen bad en kraan zijn?
http://www.klusidee.nl/Forum/about41870.html
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Man komt net binnen en ik heb het hem even voorgelegd.

Eerste wat ie zei: "Zeker een oud huis" en daarna kwam ie met de oplossing:

In de meterkast moet je de koudwaterleiding aan de veiligheidsaarde verbinden. Om de koudwaterleiding moet je dan een draadje aan een klem schroeven, die je in de bouwmarkt kunt kopen, speciaal daarvoor, kost niet veel, het heet "aardklem". En van die aardklem moet je een draadje leggen naar de aardstrip in de meterkast.

Ik kan geen goede afbeelding vinden via google. Man heeft het net natuurlijk laten zien in de meterkast (al mijn schoenen liggen nu in de gang......) en uitgelegd. Ik kan wel een foto maken en die plaatsen als je wil.

En hij weet ook niet meer waarom hij ooit een draadje aan de radiator maakte, hij kan het zich alleen nog herinneren dat ie het heeft gedaan. Maar hij zei wel toen ik de post van Happy-daddy voorlas "die vent heeft gelijk". Terwijl ik de nick niet noemde, dat ging me te ver

En nee, ik heb niks over de wasmand gezegd. Al was ik wel heel close toen hij voorstelde om mijn post te reviewen.
Hij heeft 'm toch gelezen en heeft als toevoeging dat er geen verf op de waterleiding moet zitten want dan geleid het niet goed. En als er toch verf op zit dan moet je het er eerst afkrabben.
quote:evaq schreef op 06 januari 2015 @ 22:05:

En wat denk je: zijn kraan en waterleiding geaard?

Dus als je het bad verbindt met de kraan, is het bad dan geaard? En kan er dan nog een potentiaalverschil tussen bad en kraan zijn?

Ik heb geen idee, dat kan ik hiervandaan niet beoordelen, net zo min als dat ik hiervandaan kan beoordelen of het hier een stalen of een kunststof bad betreft.

Ook kan ik zo niet beoordelen of er in de waterleiding ergens een stuk kunststof leiding tussen zit, wat je tegenwoordig nog weleens tegen komt, en wat een goede aarding teniet kan doen.

Wel weet ik dat er genoeg klussers zijn die de aarding voor het gemak vergeten of achterwege laten.
Niet geschoten is altijd mis
Hier nog ff een toevoeging van Vlindermans: Het bovenstaande gezegd hebbende denk ik dat er na het leggen van die draad een ander probleem zichtbaar wordt. Volgens mij staat er namelijk een ongewenste spanning op je waterleiding doordat eoa huishoudelijk apparaat niet helemaal goed werkt. Je hebt een oud huis en ik weet niet of er een aardlekschakelaar in je meterkast zit, maar zo ja dan verwacht ik dat die je elektriciteit afschakelt zodra je de draad aan beide kanten aangesloten hebt.

Ik wil niet teveel in details treden maar mocht het je interesseren: Een aardlekschakelaar detecteert een 'lekstroom' tussen 0 en aarde en als die stroom te groot wordt schakelt hij de electra af. Dit om te voorkomen dat metalen behuizingen van huishoudelijke apparaten (bv wasmachine, droger, etc) onder stroom komen te staan en daardoor een onveilige situatie ontstaat.

Dat gebeurt soms bij wat oudere apparaten, meestal een wasmachine, strijkbout, boiler, koffiezetapparaat oid (water en electra zijn geen vrienden).

Mocht die aardlekschakelaar afschakelen, dan is dat niet erg. Gewoon de stekkers van bovengenoemde apparaten uit het stopcontact halen, aardlek weer inschakelen en daarna de apparaten 1 voor 1 weer in het stopcontact steken. Zodra de aardlekschakelaar weer afschakelt weet je welk apparaat de oorzaak van de ellende is.

Succes!
Bovenstaande post heeft mijn man ingetypt.

En hij heeft me laten weten dat potentiele energie echt totaal iets anders is dan potentiaal....Ik heb mijn bek maar gehouden over die wasmand dus.
Google maar op "Elektrotechnisch installatiebedrijf"
Het grootste Potentiaalverschil kent iedereen: bliksem

In het geval van TS werkt TS als geleider om het potentiaalverschil op te heffen.

Ik weet niet waar bitje het idee vandaan haalt dat een was -machine/ droger 2 aardingen nodig heeft.

Daarnaast is er ook een denkfout tussen beton ijzer en de aardmat.

De werking van aardlek leg ik altijd uit met water als voorbeeld.

Deze meter meet dat er 1000 ml wegging en wil dan ook minimaal 997 ml terug hebben.

Krijgt hij minder terug klapt ie uit.
Hartelijk bedankt allemaal!

Maar het is toch vreemd dat alleen ik dat voel? Of ben ik wat statischer geladen dan normaal ofzo?
Je bent er gewoon iets gevoeliger voor.

Ik word gestoord van flikkerende lampen, terwijl 10 anderen dat irritante geflikker niet opmerken.
Oh dat heb ik ook ja. En zoemende stopcontacten
quote:Vl43inder schreef op 06 januari 2015 @ 23:42:

Bovenstaande post heeft mijn man ingetypt.

En hij heeft me laten weten dat potentiele energie echt totaal iets anders is dan potentiaal....Ik heb mijn bek maar gehouden over die wasmand dus. ik moet lachen om je posts.
Kunnen jullie mannen niet een eigen rubriek starten hier? Voor al die vrouwen die Relaties of Psyche aangeklikt hebben en vervolgens hun stuk verdriet het huis uit gegooid hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven