Gezondheid alle pijlers

Tips om pillen te slikken

07-01-2015 09:51 45 berichten
Ik heb altijd moeite gehad met het slikken van pillen. Microgynon 30 (heel klein pilletje) kreeg ik alleen weg met 4 glazen water. Ik ben dan ook overgestapt naar de nuvaring.

Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest en heb ik een antibioticakuur meegekregen. Ik had nog specifiek gevraagd naar de grootte en verteld over mijn probleem met pillen slikken. Ze stelde me gerust en zei dat het vrij bescheiden capsules zijn. Nu ben ik thuis en blijkt dat zij een totaal andere definitie heeft van bescheiden. Ik heb nog nooit zulke grote capsules gezien! Eerlijk is eerlijk, behalve de pil heb ik nog nooit iets anders geslikt in mijn leven.

Hebben jullie tips om de capsules toch weg te krijgen? Ik moet ze 4x per dag nemen, dus steeds een liter water drinken zie ik niet zitten. Zijn er misschien technieken of andere stoffen dan water waar het makkelijker mee gaat?

Alvast bedankt.
Het is gelukt!

Ik heb zo'n beetje alle tips tegelijkertijd gebruikt, pil achter op de tong, met vla, terwijl ik keek naar grappige filmpjes, tong ontspannen houden en mijn hoofd naar voren. Ik weet niet wat de doorslaggevende factor was maar het ging beter dan ik verwachtte.

Echt onwijs bedankt iedereen, ik kan niet beschrijven hoe blij ik hiermee ben. Ik kan dit, ik heb het echt gedaan! Er viel meteen een grote last van mijn schouders af.

Alle reacties Link kopieren
Er schoot mij ook nog iets te binnen. Na een operatie ben ik een tijdje in een zorghotel geweest om aan te sterken. Daar waren ook mensen die moeite hadden met medicijnen, zij namen ze met appelmoes, eigenlijk het zelfde trucje als met vla.
verba volant, scripta manent.
Met tegelijkertijd grappige filmpjes kijken en vla eten zou ik wel oppassen, voor je het weet proest je de vla met pil en al de kamer door

Maar, mooi dat het je gelukt is :-)
Mijn vriendin heeft ook altijd moeite met pillen slikken, inderdaad zelfs bij de kleine anticonceptiepilletjes.

Wat zij altijd doet is tijdens het slikken in iemand z'n hand knijpen, en als er niemand is knijpt ze denk ik in haar kussen of zo.

Misschien het proberen waard?
Wat goed!

Leuk om te lezen dat je met een goede instelling en wat tips meer kan dan je eerst dacht.
Heb je toevallig flucloxacilline? Daar mag je ook geen vla bij gebruiken of limonade. Alleen maar water.

Dat pak vla heeft dan geen zin.
Ik reageer wat laat en het is al gelukt. Maar ik heb mijn dochter, toen ze vier was, eerst laten oefenen met smarties. Ze moest een antibiotica kuurtje en voor kinderen zijn die vloeibaar met een smaakje. Maar helaas wil dat niet zeggen dat ze ook lékker zijn. Pillen proef je tenminste niet. Als je het goed doet tenminste.
quote:saartje- schreef op 07 januari 2015 @ 13:57:

Heb je toevallig flucloxacilline? Daar mag je ook geen vla bij gebruiken of limonade. Alleen maar water.

Dat pak vla heeft dan geen zin.Ik heb inderdaad flucloxacilline. Bij de apotheek zeiden ze dat 1 of 2 slokken vla geen kwaad kan als ik me verder aan de eetregels houd. Mijn apotheek zit naast de supermarkt dus heb het meteen nagevraagd toen ik vla ging halen.
Ik ben ook zo'n ramp. Het begint nu wel te beteren sinds ik enorme staalpillen heb.

Ik probeer ze inderdaad tot achter in mijn keel te krijgen en dan maar slikken. Maar meestal neem ik ze nu gewoon in samen met mijn eten... Ik kauw tot het moment dat ik wil doorslikken en gooi er dan een pil bij

Blij dat het je gelukt is!
quote:marrie3 schreef op 07 januari 2015 @ 12:27:

Met tegelijkertijd grappige filmpjes kijken en vla eten zou ik wel oppassen, voor je het weet proest je de vla met pil en al de kamer door

Maar, mooi dat het je gelukt is :-)
quote:Exces schreef op 07 januari 2015 @ 14:06:

Ik reageer wat laat en het is al gelukt. Maar ik heb mijn dochter, toen ze vier was, eerst laten oefenen met smarties. Ze moest een antibiotica kuurtje en voor kinderen zijn die vloeibaar met een smaakje. Maar helaas wil dat niet zeggen dat ze ook lékker zijn. Pillen proef je tenminste niet. Als je het goed doet tenminste.Ik proefde inderdaad helemaal niks van de pil, mijn paracetamol ga ik ook voortaan slikken, dat smaakt echt smerig.
Je hebt van paracetamol ook extra gladde tabletten en kauwtabletten!
Heb je ooit wel eens een hap brood of boerenkool naast een pilletje gelegd? Of neem je verder ook alleen muizenhapjes?

Je kan echt wel een pil doorslikken, en je zal ook echt niet stikken of verslikken in zo'n kleine pil.

Waarom lukt het niet om een pil door te slikken? Omdat een pil wat harder is dan een hap boerenkool of brood kan je de pil nog "voelen" terwijl deze allang in je maag rond zwemt.

De keuze is aan jouw, of je blijft je leven lang een probleem houden, of je zet de knop op. Stop de pil in hap boerenkool of slik deze gelijk door me een hap gekauwd brood.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vind het ook moeilijk om pillen te slikken. Sinds kort heb ik gelukkig een nieuwe methode ontdekt! Ik neem een flinke slok water, die hou ik in mijn mond en dan duw ik de pil erbij. Daarna probeer ik te vergeten dat er een pil in mijn mond zit en slik ik het door alsof het gewoon een grote slok water is.

Bij extra moeilijke pillen gebruik ik ook wel eens lekkere limonade. Het zal wel tussen mijn oren zitten, maar als ik iets in mijn mond heb wat ik lekkerder vind dan water lijkt het makkelijker om een enthousiaste grote slok te nemen met pil erbij
Yes wat goed dat het je is gelukt!

Ik heb ook moeite met het slikken van pillen en heb ook van alles geprobeerd om het makkelijker te maken..

Hoofd voor/achterover werkte meestal wel maar nadat de pil een paar keer is blijven steken bij die methode lukte dat ook niet meer. Glaaaazen water had ik nodig, en als ik geen dorst had was het al helemaal lastig. Tegenwoordig krijg ik m'n pillen gemakkelijk weg doordat ik direct uit de kraan drink. Pilletje erin, hoofd schuin, mond aan de waterstraal en gewoon drinken. Ik heb nu echt maar twee slokken nodig om het weg te krijgen!

Ik ken het probleem, kleine pillen slikken lukt me ook niet en grote ook niet, Ik doe ze altijd met een lepel vla dat werkt voor mij het beste anders ga ik over me nek. elke dag weer een ramp slik 8pillen per dag waarvan de grootste ibuprofen is 3x600mg
Bij de apotheek kan je een tube met "glijmiddel" halen. Schijnt goed te werken.
Wat goed dat het gelukt is! Ik heb niet meer zo'n moeite met pillen als vroeger maar droge, stroeve dingen als paracetamol vind ik nog steeds niet heel prettig. Ik slik ze liever met een slok uit een flesje water (kleine opening) dan uit een glas. Geen idee waarom, misschien zit het gewoon tussen mijn oren maar wellicht het proberen waard.
Ik denk dat we in Nederland een onderwerpenprobleem hebben
Ik heb dat ook wel eens gehad en wat ik dan deed was een hopje vla of yoghurt op mijn lepel leggen, daar legde ik dan de pil/capsule middenin en slikte het zo ineens door. Daarna een glas water erachteraan.
Als je je hoofd naar achteren of naar voren buigt dan maak je de ingang naar beneden juist kleiner. Je moet je hoofd net zo houden zoals wanneer je aan het eten bent.

Ik doe die pil in mijn mond en direct een beetje water er achteraan. Als je te lang wacht met water dan gaat dat ding aan je tong plakken en heb je nog meer water nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven