Sparen
donderdag 31 juli 2008 om 15:16
Al een tijdje vind ik dat ik eigenlijk te weinig rente krijg op mijn Internet Spaarrekening van de Postbank: een schamele 2,5% (zelf noemen zij dit op hun website een "hoge rente"). Als kind had ik zelfs op mijn Pennyrekening een dikke 3%. Bij andere grote banken in Nederland is het helaas niet veel beter:
Rabo Telesparen: 2,8%
ABN AMRO Internetsparen: 2,6%
SNS Internetsparen: 2,6%
Dat vond ik dus de moeite niet om over te stappen. Onlangs heb ik me er toch weer eens in verdiept en heb gezien dat er toch wel wat winst valt te behalen met sparen: Alex bijvoorbeeld biedt 4% en IceSave wel 5,25%! En dan gaat het dus om internetrekeningen zonder beperkingen, want ik wil altijd (snel) aan mijn geld kunnen komen en geen vast bedrag moeten sparen etc.
Mijn vragen zijn:
* Maken jullie je druk om rente, of wil je gewoon geen omkijken hebben naar je geld?
* Waar sparen jullie, en voor welke rente?
* Zou je je geld parkeren bij een nieuwe speler in de markt als IceSave voor een dergelijke hoge rente?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Rabo Telesparen: 2,8%
ABN AMRO Internetsparen: 2,6%
SNS Internetsparen: 2,6%
Dat vond ik dus de moeite niet om over te stappen. Onlangs heb ik me er toch weer eens in verdiept en heb gezien dat er toch wel wat winst valt te behalen met sparen: Alex bijvoorbeeld biedt 4% en IceSave wel 5,25%! En dan gaat het dus om internetrekeningen zonder beperkingen, want ik wil altijd (snel) aan mijn geld kunnen komen en geen vast bedrag moeten sparen etc.
Mijn vragen zijn:
* Maken jullie je druk om rente, of wil je gewoon geen omkijken hebben naar je geld?
* Waar sparen jullie, en voor welke rente?
* Zou je je geld parkeren bij een nieuwe speler in de markt als IceSave voor een dergelijke hoge rente?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

vrijdag 1 augustus 2008 om 08:21
quote:HappyS schreef op 31 juli 2008 @ 16:45:
[...]
Dat hangt af van het bedrag wat je spaart en hoe lang je het vast zet. Op internet kan je alle rente percentages terug vinden!
Ja, je kan rentepercentages op internet terugvinden, maar een nieuwe spaarrekening openen, daar willen ze eerst een afspraak voor. Dan kan je een half uur met zo'n verkoper gaan zitten die ook nog eens je verzekeringen wil doornemen. Daar heb ik geen zin in.
Ik weet zelf wel hoeveel geld ik heb, hoe lang ik dat vast wil zetten en tegen welke voorrwaarden. Daar heb ik geen persoonlijk gesprek voor nodig. Maar goed, het zal wel aan mijn lokale bank liggen.
Mijn vorige Rabo deed niet zo betuttelend.
[...]
Dat hangt af van het bedrag wat je spaart en hoe lang je het vast zet. Op internet kan je alle rente percentages terug vinden!
Ja, je kan rentepercentages op internet terugvinden, maar een nieuwe spaarrekening openen, daar willen ze eerst een afspraak voor. Dan kan je een half uur met zo'n verkoper gaan zitten die ook nog eens je verzekeringen wil doornemen. Daar heb ik geen zin in.
Ik weet zelf wel hoeveel geld ik heb, hoe lang ik dat vast wil zetten en tegen welke voorrwaarden. Daar heb ik geen persoonlijk gesprek voor nodig. Maar goed, het zal wel aan mijn lokale bank liggen.
Mijn vorige Rabo deed niet zo betuttelend.
vrijdag 1 augustus 2008 om 10:03
quote:tangerine schreef op 31 juli 2008 @ 22:27:
KarinKarina, heb je ergens bewijs dat de postbank de wapenindustrie zou financieren? Onderbouwde link svp. Het lijkt me klinkklare onzin.
De Postbank is nu een zg ''merknaam'' van de ING bank. Je kunt hier meer lezen
http://www.verenigingvanfondsen.nl/pagi ... heimen.pdf
(link moet je even plakken en knippen, lukt me niet om hem goed te krijgen hier)
artikeltje uit de Pers
Een volledig rapport is vast opvraagbaar bij Oxfam Novib.
KarinKarina, heb je ergens bewijs dat de postbank de wapenindustrie zou financieren? Onderbouwde link svp. Het lijkt me klinkklare onzin.
De Postbank is nu een zg ''merknaam'' van de ING bank. Je kunt hier meer lezen
http://www.verenigingvanfondsen.nl/pagi ... heimen.pdf
(link moet je even plakken en knippen, lukt me niet om hem goed te krijgen hier)
artikeltje uit de Pers
vrijdag 1 augustus 2008 om 10:46
Ik had een loyaalrekening bij de Postbank, rente was 2,5%. Toen ik mijn rekening wilde opzeggen om naar de DSB bank te gaan, kwam de aap uit de mouw. Waarom zet u het geld niet op onze TOP rekening tegen 4%? Waarom ben ik daar niet van op de hoogte gesteld dat deze rekening er is? Ze maken er gewoon geen reclame voor, dat scheelt een heleboel rente voor de postbank. Als je het toch wilt overwegen: op de website van postbank vind je er ook geen informatie over, tik TOP rekening in de zoekbalk en dan komt de informatie tevoorschijn.
vrijdag 1 augustus 2008 om 15:28
quote:KarinKarina schreef op 01 augustus 2008 @ 10:03:
[...]
Yep, zelfs gratis te downloaden. Als je zoekt op ING in het document, vind je wat (ook) relevant is voor de Postbank.
http://zembla.vara.nl/fil...ort_definitief_6_juni.pdf
Ook kun je kijken naar (stukjes van) de Zembla documentaire
http://zembla.vara.nl/Afl...id]=1972&cHash=fa5e6762a5
[...]
Yep, zelfs gratis te downloaden. Als je zoekt op ING in het document, vind je wat (ook) relevant is voor de Postbank.
http://zembla.vara.nl/fil...ort_definitief_6_juni.pdf
Ook kun je kijken naar (stukjes van) de Zembla documentaire
http://zembla.vara.nl/Afl...id]=1972&cHash=fa5e6762a5

vrijdag 1 augustus 2008 om 22:15

vrijdag 1 augustus 2008 om 22:19
quote:Zonnebloempje48 schreef op 01 augustus 2008 @ 10:46:
Ik had een loyaalrekening bij de Postbank, rente was 2,5%. Toen ik mijn rekening wilde opzeggen om naar de DSB bank te gaan, kwam de aap uit de mouw. Waarom zet u het geld niet op onze TOP rekening tegen 4%? Waarom ben ik daar niet van op de hoogte gesteld dat deze rekening er is? Ze maken er gewoon geen reclame voor, dat scheelt een heleboel rente voor de postbank. Als je het toch wilt overwegen: op de website van postbank vind je er ook geen informatie over, tik TOP rekening in de zoekbalk en dan komt de informatie tevoorschijn.Hier exact hetzelfde verhaal. De voorwaarden zijn nu ook versoepeld. Eerst moest er minimaal ¤20.000 opstaan, nu is ¤ 5000 al genoeg.
Ik had een loyaalrekening bij de Postbank, rente was 2,5%. Toen ik mijn rekening wilde opzeggen om naar de DSB bank te gaan, kwam de aap uit de mouw. Waarom zet u het geld niet op onze TOP rekening tegen 4%? Waarom ben ik daar niet van op de hoogte gesteld dat deze rekening er is? Ze maken er gewoon geen reclame voor, dat scheelt een heleboel rente voor de postbank. Als je het toch wilt overwegen: op de website van postbank vind je er ook geen informatie over, tik TOP rekening in de zoekbalk en dan komt de informatie tevoorschijn.Hier exact hetzelfde verhaal. De voorwaarden zijn nu ook versoepeld. Eerst moest er minimaal ¤20.000 opstaan, nu is ¤ 5000 al genoeg.