Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:marforce schreef op 12 januari 2015 @ 14:58:

[...]

Heel herkenbaar! Het voelt inderdaad niet als winkelen... tot dat de rekening betaald moet worden. Ik merk dat ik online winkelen meer ging zien als vaste lasten en niet als extra. Echt belachelijk natuurlijk. Wat helpt is, als je iets online besteld de rekening direct te betalen i.p.v. achteraf. Achteraf betalen mocht ik niet meer van mezelf. Toen dacht ik veel beter na wat ik bestel. Tegenwoordig (ben al een tijdje bezig met opletten hoeveel ik koop) doe ik mijn aankopen bijna niet meer online.Ik heb het juist andersom: ik betaal het direct, via ideal. En zelfs als ik met mijn creditcard betaal, maak ik het bedrag direct over naar mijn creditcard. Dan is de betaling gedaan en merk ik het niet meer, waardoor ik even later weer iets nieuws koop, zonder door te hebben hoeveel geld ik er doorheen jaag. Ik heb laatst bij één webwinkel via mijn account daar gekeken hoeveel ik er in 2013 had besteed. (In 2014 had ik er niks gekocht, want dikke buik). Ik kwam al op 1500 euro. En dat was alleen nog maar die ene website! Vanaf 2016 ga ik echt bijhouden hoeveel ik uitgeef, zowel online als via pin en contant. Volgens mij is het echt veel meer dan ik door heb. Ik wil echt wat veranderen, in mijn koopgedrag!
quote:Pumps_italiaans schreef op 12 januari 2015 @ 19:54:

Niet meer dan 10 - 12 dingen per jaar of een maandbedrag van 25 - 50 per maand voor leuk en nieuw.

Niet besteed kan mee naar de volgende maand of een volgend jaar.

Noodzakelijke vervanging uitgezonderd. Dus als het beter en tijd is om nieuw aan te schaffen.

Bedragen en aantallen stellen als streven. Dan doe ik ook mee, maar dan als het vervolg op.

Als ik schoenen en jassen als bedrag kan gebruiken voor meerdere jaren dan blijf ik daar gemakkelijk onder.ik betaal ook alles direct. Ik ben absoluut geen merkenfreak maar op de een of andere manier kost alles wat ik leuk vind meteen een vermogen ( vestje 200 euro, laarsjes 219 enz enz ) Als ik terug zou gaan naar ca. 400 euro per maand, dus 2-3 dingen kopen dat zou al zo'n verbetering zijn! Januari is overigens mijn poging al weer gruwelijk mislukt, maar heb ook weer wat dingen weggedaan. Verplicht mezelf nu voor alles wat ik koop ook iets weg te doen.
Jetty ik houd me aanbevolen voor als jij dingen weg doet, je hebt ook maat 38-40 toch? Ik vind dat jij vaak mooie kleding draagt als ik naar het show je outfit topic kijk!
quote:DappereGerbera schreef op 13 januari 2015 @ 12:09:

Jetty ik houd me aanbevolen voor als jij dingen weg doet, je hebt ook maat 38-40 toch? Ik vind dat jij vaak mooie kleding draagt als ik naar het show je outfit topic kijk!

Nee joh, i wish! Er wordt wel aan gewerkt

Heb meestal 40-42 en over mijn heupen zeker 42. Al valt ook niet alles hetzelfde overigens.

Heb dit weekend flink uitverkoop gehouden in mijn kast, zeker wel 15 dingen zijn weggegaan en maar 4 dingen terug gekocht
Maar doe je nu nog steeds mee met de uitdaging, Jetty? Heb je een maximum voor jezelf, of streef je naar minderen of stoppen of bewuster kopen? En hoe kwam het eigenlijk dat je toch weer meer gekocht hebt dan je van plan was?

Ik merk dat ik wel begin te wennen aan het niet (online) winkelen, maar als ik iets specifieks bedenk vind ik het nog wel lastig om het niet te doen. Nu heb ik opeens in mijn hoofd dat als ik wat thermohemdjes koop, ik mijn herfstkleding mooi kan blijven dragen in de winter. Maar dan doe ik toch weer een dure aankoop. Ik doe het dus maar even niet. Hopelijk bedenk ik me niet, vandaag of morgen.
Doe het niet!
Nee, spuit-elf, niet doen.

Probeer althans de koop eens uit te stellen, meestal verdwijnt de behoefte dan weer naar de achtergrond. Gun jezelf deze ervaring en leer ervan: we gaan met zijn allen onze uitdaging halen dit jaar.

Ik merkte ook dat er telkens wel weer een nieuwe behoefte ontstaat (en rationeel had ik altijd wel een reden waarom ik het moest hebben). Voorheen dacht ik er niet over na en kocht het item. Nu stel ik de koop uit (soort van mijzelf voor de gek houden want ik weet dat ik dit jaar niet ga kopen) en merk dat ik het vanzelf weer vergeet. Hierdoor heb ik al heel veel niet gekocht de afgelopen maanden en deze strategie werkt voor mij hopelijk ook het komende jaar.

Ik ben wel heel bang dat ik ergens tegenaan loop waar ik helemaal verliefd op word... Niet meer online kijken helpt mij wel om dit risico te vermijden. Wel heb ik deze sale voorzichtig wat zaken online bekeken om te onderzoeken in hoeverre ik weerstand kon bieden en .... ik kon het!

Het klinkt bijna triest dat het als een hele overwinning voelt maar ik merk dat ik blijkbaar uit het cirkeltje ben van een shop-aholic. Alleen maar winst, en niet alleen in euro's. Hierdoor heb ik weer meer vrijheid in het bewust besteden van mijn geld, zoals eens vaker een etentje of concert.

Spuit-elf, daag jezelf uit en koop het niet!
Wat een feest der herkenning

Ik heb besloten het inderdaad uit te stellen: ik zet ze op mijn lijstje voor 2016. Dan kan ik volgend jaar kijken of het me nog steeds zo'n goed idee lijkt. Voordeel is dat dit niet voelt als een buitenkansje ofzo, want ook volgend jaar wordt het winter, en dan bestaan er vast nog steeds thermohemdjes. Uitstellen heb ik een paar maanden terug ook gedaan met een nieuwe winterjas: ik besloot mijn oude jas nog één winter te dragen. Dat is maar een paar maanden, dus te overzien. Maar dan ben ik toch een jaar verder voor ik weer een nieuwe jas hoef te kopen.
ja ik doe mee hoor spuit elf.

Hoe kwam het.. tja, ik zag twee leuke jurkjes van turnover in de sale.. van 200 voor 100.. echt een koopje.. erg eigenlijk . Maar een van die jurkjes vo0nd ik in Oktober al leuk...dus lang over na gedacht ;) De laarsjes van Fred de la bretonniere waren ook -40%, nog "maar" 119 euro. Ik heb het zo niet nodig... maar ben een emo shopper merk ik wel. Ik ga mezelf een budget opleggen van max 400 euro p/m. Dat lijkt krankzinnig veel voor velen hier denk ik, maar dat is de helft minder dan wat ik nu uitgeef. En wil het ook beperken tot max 3 items in een maand. Ook dat is veel minder, koop nu wel drie dingen in de week.

Ik reken panty s niet mee die verslijt ik haast dagelijks in mijn werk.
800 per maand, wauw ik wou dat ik zoveel geld over had, dan ging ik elke 2 maanden op vakantie!!!
Ah, een uitverkoopjunkie. Ik ben zelf niet zo gevoelig voor de uitverkoop. Als ik iets echt graag wil hebben betaal ik net zo makkelijk de volle 200 euro voor dat jurkje.

Het emoshoppen herken ik wel. Ik vind ook altijd een excuus om iets te kopen. Het is echt een verslaving. Soms denk ik ook dat het me meer om het verzamelen gaat dan om het dragen. Ik snap het zelf ook niet.
quote:spuit-elf schreef op 13 januari 2015 @ 20:28:

Ah, een uitverkoopjunkie. Ik ben zelf niet zo gevoelig voor de uitverkoop. Als ik iets echt graag wil hebben betaal ik net zo makkelijk de volle 200 euro voor dat jurkje.

Het emoshoppen herken ik wel. Ik vind ook altijd een excuus om iets te kopen. Het is echt een verslaving. Soms denk ik ook dat het me meer om het verzamelen gaat dan om het dragen. Ik snap het zelf ook niet.Dat heb ik dus ook, echt een verzamelaar. In augustus/septmeber als de eerste nieuwe winter/najaarsmode komt, koop ik gewoon wat ik mooi vind. Het was toevallig dat dit jurkje er nog was. In oktober dacht ik..jeee, wanneer ga ik dat nou dragen.. en dan kan ik hem nu niet laten hangen.. heel stom.. slaat eigenlijk nergens op.
anoniem_21640 wijzigde dit bericht op 13-01-2015 21:30
Reden: typefout
% gewijzigd
quote:NYC schreef op 10 januari 2015 @ 22:00:

Is dat zo bij jou dan, Lemoos?

Ja. Soms gebruik ik zoon door zo te kuchen dat ze groeien als kool ahum. Het merendeel laat ik ook nog bezorgen bij mijn ouders.

Vandaag staat de teller op 300,- aan verkochte overbodige kleding (dat gaat in een potje voor accessoires en ergens nog wat goedkope sandalen). Van drie kledingstukken heb ik iets nieuws gemaakt (van een te groot bouclé vest een bouclé rokje, een zijden hemd dat te groot was ingenomen en vermaakt tot zomerblouse, van een linnen zomerpantalon waar ik de zomen op de hakken heb afgetrapt een short van gemaakt).
Mijn teller voor 2015 voor zoon staat nog op 0 euro. Goed hè! Maar we hebben in december wel al veel gekocht in de uitverkoop voor volgend jaar.

Edit: oeps... is niet waar. Is 80 euro.
Zoon zonder ik uit, haha. Maar ik vind het knap, zeker omdat jullie spruit nog in de groeispurtfases zit en er overal uitverkoop is.

Te snel getypt haha. Ik heb alweer een doos vol met zomerspul (maat 92), laat maar weten of je er iets mee kunt.
Ik had ook te snel gelezen, dacht dat jij dit jaar al voor 300 euro had gekocht.

Ja, momenteel weinig nodig omdat we in december zoveel hebben ingeslagen en we zeker tot het kortemouwenweer wordt vooruit kunnen en in het najaar ook weer. Wat heb je aan echt zomerspul? Zoon zal deze zomer denk ik in maat 92 zitten ik snap niet hoe hij zo lang kan zijn maar goed
Dit weekend maak ik de balans op (shirts, polo's met korte mouwen, shorts, twee shortjes van PoP nooit gedragen en zwembroek), dan PB ik je de foto's.
quote:Jetty1969 schreef op 13 januari 2015 @ 11:14:

[...]

ik betaal ook alles direct. Ik ben absoluut geen merkenfreak maar op de een of andere manier kost alles wat ik leuk vind meteen een vermogen ( vestje 200 euro, laarsjes 219 enz enz ) Als ik terug zou gaan naar ca. 400 euro per maand, dus 2-3 dingen kopen dat zou al zo'n verbetering zijn! Januari is overigens mijn poging al weer gruwelijk mislukt, maar heb ook weer wat dingen weggedaan. Verplicht mezelf nu voor alles wat ik koop ook iets weg te doen.

Ja, ik heb nog nooit geleend. Behalve voor mijn studie.

Ik heb een paar jaar geleden een foutieve registratie gehad. Gelukkig wist ik wat er fout was gegaan. Ik werd toen ook 3 maanden geblokkeerd. Ik kon niets bestellen. Alleen duurde het 3 maanden voordat ik zeker wist wat er gebeurd was. Daarna was 1 telefoontje voldoende om het te laten herstellen.

Ik heb ook een dure smaak, maar dat hebben dieven ook. Voor mij een reden om alleen gemiddeld te kopen.

Dus niet interessant genoeg om daarvoor in te breken. Ik had een paar collega's met voorkeur voor dure auto's en maatkostuums vergelijkbaar met die van de royals. Daar werd in 1 jaar 3 keer ingebroken. Niet om bang te maken, maar eerder een reden om niet erg duur te doen.

Ik heb net nog een 3e jas gepast. Gelukkig is die minder mooi dan op het plaatje leek.

Dus ik houd 2 nieuwe jassen. Ik denk bij beiden - afhankelijk van het weer - die wordt het. Volgend jaar moet er echt een nieuwe jas komen. Mijn jongste winterjas is 4 jaar. Dus mag het wel. Volgend jaar hoef ik dan geen jas te kopen.

Deel is toch maar verwijderd door mij....

EDIT 14-1-2015: Het wordt moeilijk in de sale. Er is een jas nummer 4 en 5 gespot. Nu ga ik weer twijfelen. En een paar broeken die ik goed kan gebruiken. Gelukkig ken ik mezelf. Ik kan een risico nemen. Bestellen met de gedachte dat het retour kan. Geeft soms ook rust. Bij twijfel niet kopen.
Leuk onderwerp! Ik ga niet meedoen, integendeel, heb nog wel een verlanglijstje klaar liggen, maar ik volg het graag. Ik kan me goed voorstellen dat het veel rust in je hoofd geeft. Ik heb wel veel kleding, maar veel heb ik al best lang, doe er lang mee en ben er niet snel op uit gekeken. Toen ik zwanger was vond ik het vreselijk heel weinig te hebben, dus minimaliseren wordt geen doel voor mij. Wel wil ik graag mijn garderobe verbeteren, met items waar ik echt blij mee ben, net als een aantal van jullie. Maar ik heb dus nog het eea aan te schaffen dit jaar

Ik heb gelezen dat we gemiddeld 30 kledingstukken per jaar kopen, dus gemiddeld is 10 stuks dan niet veel, waar een aantal van jullie het maximum op gesteld hebben En er liggen gemiddeld 70 stuks in de kast, daar kom ik ruim overheen Met alleen al zo'n 30 hemdjes is dat niet gek, in alle kleuren en soorten, maar ik draag ze bijna allemaal.

@spuit-elf: het altijd net niet kunnen vinden en niet tot combinaties kunnen komen ondanks een volle kast is herkenbaar. Een paar jaar geleden heb ik er werk van gemaakt. Een analyse van kleur, lichaamssilhouet en stijl heeft mij enorm geholpen. Vooral kleur, vond ik een echte eye opener, stijl veel minder. Ik koop nog steeds weleens 'verkeerde' kleuren, maar alleen als ik iets echt mooi vind. Ik ben toen heel kritisch geworden op wat ik koop en dan is het inderdaad moeilijk te vinden wat je zoekt. Maar dan ga ik niet voor een net-niet variant, want uiteindelijk ben je er dan toch niet blij mee, ligt het maar in je kast en is het weggegooid geld. En daar heb ik er al genoeg van. Denken in sets is ook belangrijk ipv losse flodders kopen. Degene die je hebt en de moeite waard vindt kun je meenemen bij het shoppen om iets passends erbij te vinden. Misschien iets voor na deze uitdaging in 2015.

Ik heb op een rij gezet wat ik nog echt graag wil hebben, wat ontbreekt. Maar dat is lastig te vinden als je zo kritisch bent. Helaas. Wat verder hielp is je favorieten uit de kast te halen en je af te vragen waarom je er zo blij mee bent en je ze steeds weer aantrekt. Wie weet helpt je dit. Ik ga ook nog weleens de fout in, maar veel minder. Wat ik niet draag maar niet durf weg te gooien heb ik weggelegd. Wie weet. Verder ben ik een tijd geleden tegen een merk aangelopen dat perfect bij me past, daar koop ik uiteraard niet alles van, maar deze zomer zitten er mooie kleuren voor me bij, dus hoop ik eindelijk bv een voor mij perfect jasje te vinden. Dan kunnen de net-niet jasjes die ik nog heb hangen weg. Want zolang ik niet gevonden hebt wat ik zoek gooi ik een paar net-niet items nog maar niet weg, je moet toch iets aan.

Succes voor wie de uitdaging aan gaat, zoals gezegd volg ik het graag!
Overigens heb ik vorig jaar besloten gewoon mijn mooie kleren aan te trekken, ik vond het ook altijd zonde. En dat bevalt goed, voel me er prima in. Eerder stond ik op mijn vrije dag in de supermarkt en op het schoolplein met mijn versleten jeans en gympen, en dan stond ik gewoon te balen. En thuis genoeg in de kast. Zonde. Dus gewoon aantrekken!
Hoi, Ik ben ook vanaf 1 januari aan het meedoen en vind veel herkenning hier.

Ik ben een echte emotionele koper; als ik niet goed in mijn vel zit, dan moet ik wat kopen..... Met het idee dat het daarna 'allemaal goed zal komen'. Natuurlijk is dat helemaal niet waar . Ik ben me de afgelopen tijd steeds schuldiger gaan voelen over al die aankopen en word er eigenlijk alleen maar ongelukkiger van. Bovendien kost het, naast geld, ook heeeel veel tijd. Dan heb ik bijv. ineens in mijn hoofd dat ik een bruin suède rokje nodig heb en ben dan een avond zoet met internet afstruinen. Heb een kast vol met kleding en schoenen; ik vind dat het op moet houden.
Ik heb vandaag wel wat gekocht , een trui en een jurk. Ik had nog een cadeaubon die bijna verliep, maar ik kon steeds in die winkel niets vinden. Nu had ik een vest voor mijn moeder, een gebreide trui en een jurk (lang leve de uitverkoop). Het heeft me niets gekost, ik kreeg zelfs nog geld terug. Voorlopig heb ik niets meer op mijn verlanglijstje staan, maar ik hou ook niet zo van winterkleding. Dus de komende tijd hoef ik niets meer te kopen...
En al 2 weken zonder aankopen... Moeders lachte me vierkant uit, maar ik houd vol. Moet wel een aantal kledingstukken laten repareren, maar das ook heel bewust toch?!
Mijn jassen gaan allemaal terug. Mijn teller staat weer op nul voor 2015.

Ik zag weer andere jassen en ik bleef twijfelen, dus retour. Ze waren het allebei net niet. Mijn verlanglijstje van 2 jaar geleden bestaat nog steeds. Ik kijk over een week weer eens wat de jassen doen. Ik heb nog wat broeken nodig. Ik draag te vaak dezelfde.

EDIT: Ik heb een paar broeken besteld en een van de jassen waarover ik twijfel plus een andere jas. Dan kan ik nog een weekje langer nadenken of ik die niet toch houd. Voor dat geld kan ik zo'n mooie jas niet kopen. Met die pasvorm ook niet. Het is een nette jas met veel mogelijkheden. Die kan altijd nog terug. Het is nu echt veel goedkoper dan normaal. Ik zie hetzelfde model elders veel duurder. Er moet wel een leuke sjaal of col bij. Daarvan heb ik er meerdere liggen. Mijn huidige jas begint te slijten.
Ik heb mijn aankopen van 2014 bij elkaar opgeteld, voor zover ik het van mijn online afschrift kon aflezen. Het was 1275,55 voor het hele jaar, dus dat bedrag iets naar boven afronden en dan ben je er. Circa 108 euro per maand. Voor mij is 800 euro per maand inderdaad een gastronomisch bedrag. Ik zou ook niet snel 120 euro voor een jurk en al helemaal geen 200 euro voor een vest neerleggen. Het vest is vast kwalitatief goed, maar als je al een kledingkast vol hebt, draag je het toch niet elke week.

Dat van die 70 stuks in een kledingkast vind ik apart, als mensen 30 stuks per jaar kopen. Gaat wel heel veel verloren dan in die tussentijd

Ik heb een leuke zomerjas gezien, maar ik wacht nog met kopen. Het is immers nog lang geen lente.

Ik heb een beperkte list voor dit jaar wat ik mag kopen (volgens mij al eerder gepost:)

- Zomerjas

- Basic rok (niet zwart)

- Lichte blazer

- 1 paar zomersandalen

- 1 paar lichte pumps

- Alleen bij strandvakantie 1 bikini

Nu staat de teller dus nog op 0 euro, maar ja het is ook pas 14 januari ;). Als ik het voor 200 euro zou redden met alleen deze items, zou dat erg mooi zijn. 1100 euro besparing! Ik heb alleen zomeritems hierop staan eigenlijk, maar ja ik heb ook voldoende winterkleding nu. De grote uitdaging wordt om de panty's heel te houden.

@superjuffie: Je kunt het!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven