Rot op naar je eigen land (EO)
donderdag 15 januari 2015 om 17:25
In januari pas op de buis, maar nu al spraakmakend: ‘Rot op naar je eigen land’. In dit nieuwste programma van de Evangelische Omroep neemt presentator Dennis van der Geest, voormalig deelnemer aan ‘Op Zoek Naar God’ (rechts op de foto), mensen die fel tegen immigranten en vluchtelingen zijn mee naar vluchtelingenkampen, om het leven daar te ervaren.
Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”
Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.
Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”
Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.
Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
donderdag 15 januari 2015 om 17:31
Programma's die ik heb gezien met hetzelfde soort format, zoals die serie waarin jonge westerlingen een tijd in een 3e wereldland doorbrachten en daar lokaal werk moesten doen voor een paar centen, geeft wel altijd een enorme hoop 'bewust zijn' bij de deelnemers en de meesten ondergaan toch een wezenlijke verandering. (Het is natuurlijk ook handiger om vanuit je luie stoel te oordelen dan dat je het zelf ondergaat. )
Ben wel benieuwd of dat hier ook het geval is?
En tja, als je denkt dat vluchteling zijn een vakantiereisje is ............................ wat moet ik daar dan nog over zegggen.
Ben wel benieuwd of dat hier ook het geval is?
En tja, als je denkt dat vluchteling zijn een vakantiereisje is ............................ wat moet ik daar dan nog over zegggen.
It's hip(ster) to be square!
donderdag 15 januari 2015 om 17:41
Misschien was vakantiereisje niet een goede woordkeus.
De 48-jarige huisvrouw uit Zoetermeer is niet te spreken over de opzet van het programma waarin zes Nederlanders drie weken moeten leven als een vluchteling. Ze is voortijdig gestopt met dit tv-avontuur.
"Wij dachten dat we landen zouden bezoeken waar asielzoekers vandaan zouden komen, en daar onze standpunten konden toetsen aan de omstandigheden die we te zien kregen. Ik heb niet geweten dat ik zelf als een asielzoeker zou moeten leven, zonder geld, mobiel en paspoort’’, zegt ze
De 48-jarige huisvrouw uit Zoetermeer is niet te spreken over de opzet van het programma waarin zes Nederlanders drie weken moeten leven als een vluchteling. Ze is voortijdig gestopt met dit tv-avontuur.
"Wij dachten dat we landen zouden bezoeken waar asielzoekers vandaan zouden komen, en daar onze standpunten konden toetsen aan de omstandigheden die we te zien kregen. Ik heb niet geweten dat ik zelf als een asielzoeker zou moeten leven, zonder geld, mobiel en paspoort’’, zegt ze
donderdag 15 januari 2015 om 17:45
quote:bankje schreef op 15 januari 2015 @ 17:41:
Ach, aan den lijve ondervinden werkt echt een stuk beter dan een beetje rondkijken als een toerist!
Ach, aan den lijve ondervinden werkt echt een stuk beter dan een beetje rondkijken als een toerist!
It's hip(ster) to be square!
donderdag 15 januari 2015 om 17:52
quote:bankje schreef op 15 januari 2015 @ 17:41:
donderdag 15 januari 2015 om 17:54
quote:retrostar schreef op 15 januari 2015 @ 17:41:
Ik ben voor opvang in de regio, dicht bij hun bekende cultuur.
Dat moet ook maar net kunnen, vaak is 'de regio' daar minder blij mee. En zo is de vluchteling dus overal ongewenst.
Ik wil wel een aflevering zien, maar ik vermoed dat het minder frustrerend tv-kijken is als iemand zonder haatgevoelens het avontuur in gaat.
Ik ben voor opvang in de regio, dicht bij hun bekende cultuur.
Dat moet ook maar net kunnen, vaak is 'de regio' daar minder blij mee. En zo is de vluchteling dus overal ongewenst.
Ik wil wel een aflevering zien, maar ik vermoed dat het minder frustrerend tv-kijken is als iemand zonder haatgevoelens het avontuur in gaat.
donderdag 15 januari 2015 om 17:55
quote:retrostar schreef op 15 januari 2015 @ 17:41:
Ik ben voor opvang in de regio, dicht bij hun bekende cultuur.Het overgrote deel wordt al opgevangen in eigen regio. Jan Pronk kan het beter verwoorden dan ik: http://www.janpronk.nl/co ... eigen-regio-is-beter.html
En momenteel vriezen zowel volwassen vluchtelingen als hun kinderen dood in Syrie in vluchtelingenkampen. Vind ik nu niet echt beter dan mensen opnemen in Europa.
Ik ben voor opvang in de regio, dicht bij hun bekende cultuur.Het overgrote deel wordt al opgevangen in eigen regio. Jan Pronk kan het beter verwoorden dan ik: http://www.janpronk.nl/co ... eigen-regio-is-beter.html
En momenteel vriezen zowel volwassen vluchtelingen als hun kinderen dood in Syrie in vluchtelingenkampen. Vind ik nu niet echt beter dan mensen opnemen in Europa.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
donderdag 15 januari 2015 om 18:04
Ik ga ook kijken. Sommige mensen hebben gewoon serieus geen idee hoe vluchtelingen hier soms verzeild raken, alsof ze zo even op een vliegtuig stappen oid. Pas als je de verhalen hoort of inderdaad het zelf ervaart kom je erachter hoe verschrikkelijk het eigenlijk is om soms letterlijk alles achter te laten en naar een vreemd land te gaan waarvan je de taal niet eens kent.
Ben benieuwd hoe ze het precies vormgeven!
Ben benieuwd hoe ze het precies vormgeven!
donderdag 15 januari 2015 om 18:06
quote:DG2015 schreef op 15 januari 2015 @ 17:55:
[...]
Het overgrote deel wordt al opgevangen in eigen regio. Jan Pronk kan het beter verwoorden dan ik: http://www.janpronk.nl/co ... eigen-regio-is-beter.html
nu kost het ons niks.
nu hoeft oma geen plaats af te staan aan zo`n uitvreter die haar kamertje inpikt.
nu heeft tokkie bep ook een kans op de sociale woning.
nu draagt het bij aan de door wilders gevraagde de-islamisering.
Dat zonder gsm moeten rondlopen is onzin.
Ze hebben allemaal de laatste iphone/samsung/htc in hun handjes.
Ik heb zelf meegewerkt om verschillende gevangenissen (overloon en overmaze) om te bouwen tot asielzoekercentrum.
Verschillende van die "gasten" zou je echt linea recta weer op het vliegtuig willen zetten.
Eten niet goed
kamer niet goed
etc.
[...]
Het overgrote deel wordt al opgevangen in eigen regio. Jan Pronk kan het beter verwoorden dan ik: http://www.janpronk.nl/co ... eigen-regio-is-beter.html
nu kost het ons niks.
nu hoeft oma geen plaats af te staan aan zo`n uitvreter die haar kamertje inpikt.
Ik heb zelf meegewerkt om verschillende gevangenissen (overloon en overmaze) om te bouwen tot asielzoekercentrum.
Verschillende van die "gasten" zou je echt linea recta weer op het vliegtuig willen zetten.
Eten niet goed
kamer niet goed
etc.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
donderdag 15 januari 2015 om 18:28
donderdag 15 januari 2015 om 18:32
quote:happy-daddy schreef op 15 januari 2015 @ 18:06:
[...]
nu kost het ons niks.
Eten niet goed
kamer niet goed
etc.Ik gok maar zo dat we díe nou net niet te zien krijgen in dat programma.
[...]
nu kost het ons niks.
Eten niet goed
kamer niet goed
etc.Ik gok maar zo dat we díe nou net niet te zien krijgen in dat programma.
donderdag 15 januari 2015 om 19:18
quote:happy-daddy schreef op 15 januari 2015 @ 18:06:
[...]
nu kost het ons niks.
Eten niet goed
kamer niet goed
etc.Het gaat toch over leven als een vluchteling in het land van herkomst, en niet als een asielzoeker in een centrum in NL?
[...]
nu kost het ons niks.
Eten niet goed
kamer niet goed
etc.Het gaat toch over leven als een vluchteling in het land van herkomst, en niet als een asielzoeker in een centrum in NL?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
donderdag 15 januari 2015 om 19:37
donderdag 15 januari 2015 om 19:42
quote:granny71 schreef op 15 januari 2015 @ 19:37:
[...]
Het gaat over de reis die ze maken om in lui lekkerland te komen.
Volgens mij schetst Happy-Daddy een beeld van asielzoekers die al in NL zijn.
Dat is dan dus niet van toepassing.
[...]
Het gaat over de reis die ze maken om in lui lekkerland te komen.
Volgens mij schetst Happy-Daddy een beeld van asielzoekers die al in NL zijn.
Dat is dan dus niet van toepassing.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
donderdag 15 januari 2015 om 19:45
Maakt de zware tocht hierheen hun verwende gedrag dan goed?
Of mag je alleen reageren op de zware tocht en verder niets?
Natuurlijk zijn er mensen die die zware tocht maken maar er zijn er ook genoeg die met de auto/vliegtuig binnen komen dus het programma zal zeker niet representatief zijn voor alle asielzoekers.
Kwestie van vals sentiment kweken dus.
Of mag je alleen reageren op de zware tocht en verder niets?
Natuurlijk zijn er mensen die die zware tocht maken maar er zijn er ook genoeg die met de auto/vliegtuig binnen komen dus het programma zal zeker niet representatief zijn voor alle asielzoekers.
Kwestie van vals sentiment kweken dus.
donderdag 15 januari 2015 om 20:07
Natuurlijk is het vreselijk om in een tentje in een vluchtelingenkamp te moeten bivakkeren, met tekort aan eerste levensbehoeften, en geen uitzicht op iets anders op afzienbare termijn. Dat snapt iedereen.
Veel landen doneren veel geld om in elk geval de ergste nood te lenigen. Ook Nederland. Geld dat wij allemaal betalen, ook de PVV-ers. Maar veel meer kun je vaak niet doen.
De vraag is dan: wat is dan wel de oplossing? Hier in het westen maken die mensen vaak geen kans op een redelijk bestaan, in elk geval, niet een bestaan waarin ze zichzelf kunnen bedruipen. Ze zijn niet of vrijwel niet opgeleid, de ambachten die ze eventueel wel beheersen, is hier geen vraag naar, spreken de taal niet en hebben niet de ondergrond om die op korte termijn wél voldoende te gaan beheersen, enz. Dus wat voor toekomst hebben die mensen hier dan?
Ik denk wel eens, als al die mensen die nu gevlucht zijn, miljoenen en miljoenen zijn het er inmiddels, in eigen land eens een vuist maken samen tegen hun regime, zou dat niet beter zijn?
Veel landen doneren veel geld om in elk geval de ergste nood te lenigen. Ook Nederland. Geld dat wij allemaal betalen, ook de PVV-ers. Maar veel meer kun je vaak niet doen.
De vraag is dan: wat is dan wel de oplossing? Hier in het westen maken die mensen vaak geen kans op een redelijk bestaan, in elk geval, niet een bestaan waarin ze zichzelf kunnen bedruipen. Ze zijn niet of vrijwel niet opgeleid, de ambachten die ze eventueel wel beheersen, is hier geen vraag naar, spreken de taal niet en hebben niet de ondergrond om die op korte termijn wél voldoende te gaan beheersen, enz. Dus wat voor toekomst hebben die mensen hier dan?
Ik denk wel eens, als al die mensen die nu gevlucht zijn, miljoenen en miljoenen zijn het er inmiddels, in eigen land eens een vuist maken samen tegen hun regime, zou dat niet beter zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 15 januari 2015 om 20:14
Over het algemeen vluchten mensen niet als thuis blijven een reële optie is. Ik snap werkelijk opmerkingen over 'luilekkerland' en verwend gedrag niet. In Kakuma of Za'atari leef je niet omdat je het er beter hebt dan thuis, je bent er om te overleven. Als je geluk hebt kun je er dan nog wat van maken. Als je heel veel geluk hebt hoor je bij die paar mensen die vanuit het kamp in de VS of Europa ondergebracht worden, maar ook dan kom je niet in een gespreid bedje terecht. Het is zo makkelijk om maar wat te roepen over 'die vreemdelingen'. Als je verder kijkt dan je neus lang is blijkt het allemaal wat anders in elkaar te zitten. Misschien kan dit programma iets bijdragen aan het besef daarvan, al heb ik er een hard hoofd in. Mensen willen nu eenmaal niet zien hoe ver de ooit succesvolle mens kan vallen als de hel losbreekt.