Entertainment alle pijlers

Rot op naar je eigen land (EO)

15-01-2015 17:25 513 berichten
In januari pas op de buis, maar nu al spraakmakend: ‘Rot op naar je eigen land’. In dit nieuwste programma van de Evangelische Omroep neemt presentator Dennis van der Geest, voormalig deelnemer aan ‘Op Zoek Naar God’ (rechts op de foto), mensen die fel tegen immigranten en vluchtelingen zijn mee naar vluchtelingenkampen, om het leven daar te ervaren.

Dit kunnen allerlei mensen zijn. “Zoals bijvoorbeeld PVV-stemmers,” vertelt EO-directeur Arjan Lock tegenover het Algemeen Dagblad. “Wij willen in een steeds sterker polariserende samenleving mensen confronteren hoe het is om vluchteling te zijn. We laten in dit programma de kandidaten een reis maken, die een vluchteling ook maakt.”

Deze reis kan met recht ‘realistisch’ genoemd worden. Zonder paspoort of telefoon en zonder een cent op zak zullen de deelnemers drie weken leven als een vluchteling. Een tocht vol angst, ontberingen, maar ook ingrijpende ontmoetingen. ‘Rot op naar je eigen land' is een Nederlandse remake van het succesvolle Australische format 'Go back to where you came from'. Deze serie werd eerder met de prestigieuze Rose D'or bekroond.

Ik zag net de promo van dit programma dat volgende week Dinsdag start en ik weet niet goed wat ik van het idee moet denken. In de reacties op de site staat een stukje dat een deelneemster afgehaakt is omdat ze er van uit was gegaan dat het een soort vakantiereisje zou worden en niet dat ze zelf als vluchteling moesten leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 15 januari 2015 @ 20:07:

Natuurlijk is het vreselijk om in een tentje in een vluchtelingenkamp te moeten bivakkeren, met tekort aan eerste levensbehoeften, en geen uitzicht op iets anders op afzienbare termijn. Dat snapt iedereen.

Veel landen doneren veel geld om in elk geval de ergste nood te lenigen. Ook Nederland. Geld dat wij allemaal betalen, ook de PVV-ers. Maar veel meer kun je vaak niet doen.

De vraag is dan: wat is dan wel de oplossing? Hier in het westen maken die mensen vaak geen kans op een redelijk bestaan, in elk geval, niet een bestaan waarin ze zichzelf kunnen bedruipen. Ze zijn niet of vrijwel niet opgeleid, de ambachten die ze eventueel wel beheersen, is hier geen vraag naar, spreken de taal niet en hebben niet de ondergrond om die op korte termijn wél voldoende te gaan beheersen, enz. Dus wat voor toekomst hebben die mensen hier dan?

Ik denk wel eens, als al die mensen die nu gevlucht zijn, miljoenen en miljoenen zijn het er inmiddels, in eigen land eens een vuist maken samen tegen hun regime, zou dat niet beter zijn?

We zien echter steeds meer rijke vluchtelingen hierhee komen. Om te vluchten moet je steeds meer geld te betalen (aan mensenhandelaren) en de echte arme mensen hebben daar vaak geen geld voor. Dus dat ze bij voorbaat kansarm zijn hier is niet per se juist. Velen zijn juist goed opgeleid en de meeste syriers die ik ken, spreken snel onze taal.

En ja sommigen zijn veel gewend en die zullen best snel klagen. Maar goed ik zou dat wrs ook doen als ik in azc zou wonen. Een kamer voor een heel gezin (voor wonen en slapen). Tenminste dat is wat ik meestal hoor vanuit de centrale opvang.
quote:Homs schreef op 15 januari 2015 @ 20:14:

Over het algemeen vluchten mensen niet als thuis blijven een reële optie is. Ik snap werkelijk opmerkingen over 'luilekkerland' en verwend gedrag niet. In Kakuma of Za'atari leef je niet omdat je het er beter hebt dan thuis, je bent er om te overleven. Als je geluk hebt kun je er dan nog wat van maken. Als je heel veel geluk hebt hoor je bij die paar mensen die vanuit het kamp in de VS of Europa ondergebracht worden, maar ook dankzij kom je niet in een gespreid bedje terecht. Het is zo makkelijk om maar wat te roepen over 'die vreemdelingen'. Als je verder kijkt dan je neus lang is blijkt het allemaal wat anders in elkaar te zitten. Misschien kan dit programma iets bijdragen aan het besef daarvan, al heb ik er een hard hoofd in. Mensen willen nu eenmaal niet zien hoe ver de ooit succesvolle mens kan vallen als de hel losbreekt.Zo mee eens!
quote:Wapiti schreef op 15 januari 2015 @ 20:15:

[...]

We zien echter steeds meer rijke vluchtelingen hierhee komen. Om te vluchten moet je steeds meer geld te betalen (aan mensenhandelaren) en de echte arme mensen hebben daar vaak geen geld voor. Dus dat ze bij voorbaat kansarm zijn hier is niet per se juist. Velen zijn juist goed opgeleid en de meeste syriers die ik ken, spreken snel onze taal.

En ja sommigen zijn veel gewend en die zullen best snel klagen. Maar goed ik zou dat wrs ook doen als ik in azc zou wonen. Een kamer voor een heel gezin (voor wonen en slapen). Tenminste dat is wat ik meestal hoor vanuit de centrale opvang.Ligt er maar aan wat je dan liever hebt. Een mooi appartement dat elke dag onder geweervuur en kanonnenvuur ligt, en waar je geen vrijheid hebt, een armoedig tentje in een vluchtelingenkamp of een schone kamer in een AZC met goede bedden en goede voorzieningingen, waar het veilig is en er een heel leger hulpverleners klaar staat om je te begeleiden (en je, met een beetje mazzel, de rest van je leven kunt doorbrengen in een gemeubileerd huis op kosten van je gastland)...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dat laatste wat je schrijft pejeka is mss wel zo. Maar het is niet zo mooi als het lijkt. Ik zou iig met geen enkele vluchteling willen ruilen. (Ze krijgen maar een klein budget om hun huis te meubileren en vaak is dit een lening.) En laat mij maar in mn eigen huis (ipv met een heel gezin in een kamer) wonen bij mn familie in de buurt. Gelukkig heb ik in mijn hele leven geen oorlog gekend. En waarom? Omdat mijn wiegje in een westers land stond. En dat is niet mijn eigen verdienste!
O en de meubels in zon huis zijn doorgaans krijgertjes of spullen van de kringloop. En dan vooral spullen waar menig nederlander zn neus ophaalt. (Oa. diverse studenten tegenwoordig tellen zich te groot voor dit soort meubilair zie ik in mn omgeving.) Tsja.
quote:Wapiti schreef op 15 januari 2015 @ 22:15:

O en de meubels in zon huis zijn doorgaans krijgertjes of spullen van de kringloop. En dan vooral spullen waar menig nederlander zn neus ophaalt. (Oa. diverse studenten tegenwoordig tellen zich te groot voor dit soort meubilair zie ik in mn omgeving.) Tsja.

Mijn eerste huis stond ook vol met kringloop maar daar heb ik wel zelf voor moeten betalen.

Wasmachine gasfornuis ed krijgen ze gewoon hoor.

Terwijl iedere startende Nederlander daar ook gewoon zelf voor moet sparen.

Geen geld voor inrichting, dan blijf je maar gewoon thuis wonen.
quote:bankje schreef op 15 januari 2015 @ 17:41:

Misschien was vakantiereisje niet een goede woordkeus.

De 48-jarige huisvrouw uit Zoetermeer is niet te spreken over de opzet van het programma waarin zes Nederlanders drie weken moeten leven als een vluchteling. Ze is voortijdig gestopt met dit tv-avontuur.

"Wij dachten dat we landen zouden bezoeken waar asielzoekers vandaan zouden komen, en daar onze standpunten konden toetsen aan de omstandigheden die we te zien kregen. Ik heb niet geweten dat ik zelf als een asielzoeker zou moeten leven, zonder geld, mobiel en paspoort’’, zegt ze

Ik snap het wel. Vind het ook een rare opzet. Om vluchteling te worden moet je toch een doel voor ogen hebben dat het daar beter is dan waar je vandaan kwam. Dat heb je als uit je stoel gerukte huisvrouw natuurlijk niet.

De opzet zoals zij dacht dat het zou zijn lijkt me ook objectiever dan dit. En duidelijker voor de kijkers. Dit lijkt meer op een sensatie show.
quote:granny71 schreef op 16 januari 2015 @ 16:45:

[...]

Mijn eerste huis stond ook vol met kringloop maar daar heb ik wel zelf voor moeten betalen.

Wasmachine gasfornuis ed krijgen ze gewoon hoor.

Terwijl iedere startende Nederlander daar ook gewoon zelf voor moet sparen.

Geen geld voor inrichting, dan blijf je maar gewoon thuis wonen.

Ze krijgen hiervoor een inrichtingskrediet. Een lening die ze moeten terugbetalen. En in hun thuisland hadden ze gewoon een compleet ingericht huis, zoals jij en ik zelf bij elkaar gespaard. Maar goed als je vlucht neem je jouw bed of gascomfort niet ff mee.

Wist je overigens dat vluchtelingen ook een lening moeten afsluiten voor hun inburgeringscursus? Gewoon via duo. Net zoals studenten. Ze beginnen dus meteen met schulden en krijg als ze status hebben alleen een bijstandsuitkering. Ze mogen wel werken maar komen veelal niet aan het werk.

Kortom, reden om jaloers te zijn is er niet. Ik zou voor geen geld willen ruilen! Jij?
quote:Homs schreef op 15 januari 2015 @ 20:14:

Over het algemeen vluchten mensen niet als thuis blijven een reële optie is. Ik snap werkelijk opmerkingen over 'luilekkerland' en verwend gedrag niet. .Het punt is dat er vele zijn die als ze het van te voren hadden geweten de reis ook niet gemaakt zouden hebben. Maar het luilekkerland beeld zit er bij velen wel in helaas. En dan verkopen ze ziel. zaligheid en alle goederen om de reis te maken want als je er eenmaal bent... En dan komt de koude douche. Het is niet helemaal zoals verwacht en dan krijg je ook de zeikers Eten niet goed, opvang niet goed etc.

Die soort verwacht écht een ingericht huis en gratis geld.

Degene die écht vluchten klagen ook niet over eten en onderdak maar zijn dankbaar voor wat ze krijgen en hebben echt een hele andere instelling.
quote:pejeka schreef op 15 januari 2015 @ 20:07:

Natuurlijk is het vreselijk om in een tentje in een vluchtelingenkamp te moeten bivakkeren, met tekort aan eerste levensbehoeften, en geen uitzicht op iets anders op afzienbare termijn. Dat snapt iedereen.

Veel landen doneren veel geld om in elk geval de ergste nood te lenigen. Ook Nederland. Geld dat wij allemaal betalen, ook de PVV-ers. Maar veel meer kun je vaak niet doen.

De vraag is dan: wat is dan wel de oplossing? Hier in het westen maken die mensen vaak geen kans op een redelijk bestaan, in elk geval, niet een bestaan waarin ze zichzelf kunnen bedruipen. Ze zijn niet of vrijwel niet opgeleid, de ambachten die ze eventueel wel beheersen, is hier geen vraag naar, spreken de taal niet en hebben niet de ondergrond om die op korte termijn wél voldoende te gaan beheersen, enz. Dus wat voor toekomst hebben die mensen hier dan?

Ik denk wel eens, als al die mensen die nu gevlucht zijn, miljoenen en miljoenen zijn het er inmiddels, in eigen land eens een vuist maken samen tegen hun regime, zou dat niet beter zijn?

De kracht van regimes is nu eenmaal dat ze zijn ingebed in de complete samenleving, kijk maar naar het Irak van Saddam. Je moet maar net niet te beroerd zijn om naar Abu Ghraib geschopt te worden door te zeggen: 'moeten we die eikel niet een keer wegjagen?' Dan zou ik ook liever aan de kuierlatten trekken en een gast een paar mille betalen om me naar Europa te brengen.

De gelukzoekers uit Afrika leven vaak niet echt in een regime, wel veel werkloosheid, onmacht en corruptie natuurlijk. Dan wil je ook wel eens elders gaan kijken.
Diegene die ze wilde opvangen in buurlanden is niet goed wijs. Buurlanden worden juist overspoeld met vluchtelingen. Alleen al Jordanie kreeg 500.000 Sirische vluchtelingen te verwerken.

Probeer je eens in te beelden dat dat hier gebeurt. Oorlog in België en dat er 500.000 belgen hier naar toe vluchten, terwijl ze alleen de kleren die ze aan hadden mee konden nemen. Waar laat je al die mensen? Hoe zorg je dat ze niet dood gaan aan honger, kou of enge ziektes door onhygiënische omstandigheden?

Humanitaire ramp waiting to happen
Kijk eens naar Libanon. Een klein en dichtbevolkt land, waar momenteel ruim 1 miljoen Syrische vluchtelingen worden opgevangen. Het land zelf telt zo'n 4 miljoen inwoners.

http://www.nu.nl/buitenla ... non-passeert-miljoen.html

Stel je voor dat wij in Nederland 4 miljoen vluchtelingen moeten opvangen.

Ik ben voorstander van opvang in eigen regio, maar dat moet wel realistisch zijn.
quote:Wapiti schreef op 15 januari 2015 @ 22:13:

Dat laatste wat je schrijft pejeka is mss wel zo. Maar het is niet zo mooi als het lijkt. Ik zou iig met geen enkele vluchteling willen ruilen. (Ze krijgen maar een klein budget om hun huis te meubileren en vaak is dit een lening.) En laat mij maar in mn eigen huis (ipv met een heel gezin in een kamer) wonen bij mn familie in de buurt. Gelukkig heb ik in mijn hele leven geen oorlog gekend. En waarom? Omdat mijn wiegje in een westers land stond. En dat is niet mijn eigen verdienste!Nee, maar het is ook niet je fout, of iets waar je je schuldig over zou moeten voelen ten opzichte van anderen. Delen is mooi, maar er moet wel iets te delen zijn. En zo langzamerhand leven we in een land waar veel eigen inwoners (steeds meer eigen inwoners) ondanks alle welvaart onder de armoedegrens terechtkomen en een beroep moeten doen op voorzieningen en de gemeenschap om het hoofd boven water te houden. De te verdelen koek wordt steeds kleiner en is denk ik, bijna op. Dan kun je wel zeggen van "tja wat maken die 25.000 of 30.000 mensen nou uit" (zoals toen met dat generaal pardon), maar dat is dus gewoon de complete bevolking van een kleine stad, die allemaal moeten wonen, een zorgverzekering moeten hebben, een uitkering moeten hebben (want de meesten zijn niet gekwalificeerd voor de arbeidsmarkt hier, zeker niet als ze er net zijn), kortom, een complete stadsbevolking die we nog eens extra moeten gaan onderhouden. En hoezeer ik iedereen ook het beste gun, je moet op een gegeven moment zo reëel zijn om eerlijk vast te stellen dat dat zo niet door kan gaan.
Ik hoor helaas bij hen die een bijzonder laag inkomen hebben. (En ga hier verder niet op in.) En toch denk ik dat er zeker plaats is voor deze mensen. Onze armoede hier is maar relatief. NL is nog steeds een rijk land. 30.000 mensen op 16 miljoen inwoners is niks. En als we echt in de financiële problemen zoude komen als land dan verhogen ze maar de belasting van de rijken. (Om maar ff iets kort door de bocht te noemen.) Ik bedoel er is genoeg geld in ons land en de armoede diewij kennen is relatief.

Ondanks mijn situatie zou ik niet willen ruilen. Ik heb iig een dak boven mn hoofd, te eten en ik woon in een veilig democratisch land.
Bovendien hadden er afgelopen jaar tot augustus ruim 16.000 mensen asiel aangevraagd. (Recentere cijfers heb ik niet.) En uit ervaring weet ik dat de helft maar een status krijgt. Dat zou betekenen dat in 2014 ruim max. 16.000 mensen een status zouden hebben gehad. En dus niet 30.000.
Walgelijk onverdraagzaam gedoe.

Mensen waarvan hun hele bestaan is ontwricht, die hier terecht zijn gekomen, de standaard levensbehoeftes zoals een dak boven hun hoofd nog misgunnen, want tja wij hebben het ook niet kado gehad.

Alsof de armoede in Nederland te vergelijken is met compleet weggevaagde woonwijken, mmassaal onthoofde mannen, verkrachte vrouwen en honderden weeskinderen.

Ik ben bezig met een inzameling voor Syrische slachtoffers (in Syrië en omgeving dus nee mensen, wees niet bang ze blijven daar), en ben geroerd door de gulle giften die ik krijg van mensen.

Gelukkig zit er nog iets meelevendheid in de mens.

Het programma ga ik zeker kijken.
quote:nina1966 schreef op 16 januari 2015 @ 16:55:

[...]

Het punt is dat er vele zijn die als ze het van te voren hadden geweten de reis ook niet gemaakt zouden hebben. Maar het luilekkerland beeld zit er bij velen wel in helaas. En dan verkopen ze ziel. zaligheid en alle goederen om de reis te maken want als je er eenmaal bent... En dan komt de koude douche. Het is niet helemaal zoals verwacht en dan krijg je ook de zeikers Eten niet goed, opvang niet goed etc.

Die soort verwacht écht een ingericht huis en gratis geld.

Degene die écht vluchten klagen ook niet over eten en onderdak maar zijn dankbaar voor wat ze krijgen en hebben echt een hele andere instelling.

Geen idee waar je dit hebt meegemaakt of hebt gehoord. Maar mijn beeld van vluchtelingen is toch anders. Ben dus wel benieuwd waar jij dit hebt gehoord.

Mss verwar jij het met economische vluchtelingen of kom jij net de verkeerde verhalen tegen?
quote:Kuzu schreef op 17 januari 2015 @ 20:43:

Walgelijk onverdraagzaam gedoe.

Mensen waarvan hun hele bestaan is ontwricht, die hier terecht zijn gekomen, de standaard levensbehoeftes zoals een dak boven hun hoofd nog misgunnen, want tja wij hebben het ook niet kado gehad.

Alsof de armoede in Nederland te vergelijken is met compleet weggevaagde woonwijken, mmassaal onthoofde mannen, verkrachte vrouwen en honderden weeskinderen.

Ik ben bezig met een inzameling voor Syrische slachtoffers (in Syrië en omgeving dus nee mensen, wees niet bang ze blijven daar), en ben geroerd door de gulle giften die ik krijg van mensen.

Gelukkig zit er nog iets meelevendheid in de mens.

Het programma ga ik zeker kijken.Zo ontzettend eens!
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:Wapiti schreef op 16 januari 2015 @ 20:06:

Bovendien hadden er afgelopen jaar tot augustus ruim 16.000 mensen asiel aangevraagd. (Recentere cijfers heb ik niet.) En uit ervaring weet ik dat de helft maar een status krijgt. Dat zou betekenen dat in 2014 ruim max. 16.000 mensen een status zouden hebben gehad. En dus niet 30.000.

Er hebben destijds, een aantal jaar geleden dus, bij het generaal pardon, 25.000 tot 30.000 mensen pardon gekregen. De 16.000 mensen die jij noemt uit 2014, komen daar dus nog eens bovenop.

Ook onze rijkdom is eindig en ook ons vermogen om steeds meer mensen die om welke reden dan ook niet in hun eigen onderhoud (kunnen) voorzien, is begrensd. We kunnen het ons niet (veel) langer meer permitteren om niet zeer selectief te zijn. Je hoeft de TV maar aan te zetten en je hoort niets anders dan dat er moet worden bezuinigd op sociale voorzieningen, op zorg, op thuishulpvoorzieningen, enz. omdat het niet meer te bekostigen is. Hoe wil jij op de langere duur dan een blijven instroom van mensen van buitenaf, die vrijwel zonder uitzondering op de één of andere manier een beroep gaan doen op die voorzieningen, betalen, als het nú al vrijwel onbetaalbaar is?
Tsja Pejeka: ik denk niet dat wij het ooit met elkaar eens gaan worden. Hoeft ook niet. Maar de discussie blijft zo doorgaan want we hebben nu iedere keer een weerwoord op elkaar en komen elkaar dus niet nader. (En ja ook op jouw laatste post kan ik weer een weerwoord geven. )

Ik vraag me dus ook af op de serie die morgen start bij de EO voor veranderende gedachten of evt een groter draagvlak zal zorgen. (Om maar weer over het oorspronkelijke onderwerp te hebben.) En daarmee zeg ik niet dat jij, Pejeka, hetzelfde bent als de mensen in de serie. Maar om mijn bijdrage weer volledig OT te brengen.
quote:Wapiti schreef op 19 januari 2015 @ 19:22:

Tsja Pejeka: ik denk niet dat wij het ooit met elkaar eens gaan worden. Hoeft ook niet. Maar de discussie blijft zo doorgaan want we hebben nu iedere keer een weerwoord op elkaar en komen elkaar dus niet nader. (En ja ook op jouw laatste post kan ik weer een weerwoord geven. )

Ik vraag me dus ook af op de serie die morgen start bij de EO voor veranderende gedachten of evt een groter draagvlak zal zorgen. (Om maar weer over het oorspronkelijke onderwerp te hebben.) En daarmee zeg ik niet dat jij, Pejeka, hetzelfde bent als de mensen in de serie. Maar om mijn bijdrage weer volledig OT te brengen.

Je moet me goed begrijpen. Ik wens ieder mens op de wereld het beste, en in elk geval een menswaardig leven. Ik draag daar graag mijn steentje aan bij.

Tegelijkertijd moeten we zo eerlijk zijn te beseffen dat ook onze geldzakken, ook al is ons land relatief rijk, niet bodemloos zijn. Vanaf ca. 1980 zijn heel veel mensen ons land binnen gekomen die nooit een bijdrage hebben geleverd aan onze samenleving in financiële zin, maar er wel een beroep op hebben gedaan. En nog steeds doen. Als je al die aantallen bij elkaar gaat optellen, kom je, denk ik, op een bijzonder groot aantal mensen uit dat om welke reden dan ook (gezinshereniging, asiel, enz.) in ons land is komen wonen, maar eigenlijk nooit echt gewerkt heeft en dus geleefd heeft van onze gemeenschappelijke pot. Die eigenlijk bedoeld was als vangnet, maar daardoor voor met name die groep mensen is verworden tot een structurele inkomstengarantie. We hebben dat lang kunnen volhouden, maar eens is de koek op. We moeten nu al steeds meer bezuinigen op noodzakelijke voorzieningen, ons sociale stelsel verschralen, de zorg voor ouderen beperken, gewoonweg omdat we het geld niet meer hebben. Dan moet je (denk ik) zo reëel zijn te erkennen dat de rek er uit begint te raken en er op bepaalde terreinen al uit ís. Dat we niet door kunnen gaan met nog meer mensen naar ons land halen die waarschijnlijk levenslang afhankelijk zullen blijven van de algemene voorzieningen, want die rek zit er niet meer in. Denk ik dan zo onredelijk?
quote:pejeka schreef op 19 januari 2015 @ 19:57:

[...]

Je moet me goed begrijpen. Ik wens ieder mens op de wereld het beste, en in elk geval een menswaardig leven. Ik draag daar graag mijn steentje aan bij.

Tegelijkertijd moeten we zo eerlijk zijn te beseffen dat ook onze geldzakken, ook al is ons land relatief rijk, niet bodemloos zijn. Vanaf ca. 1980 zijn heel veel mensen ons land binnen gekomen die nooit een bijdrage hebben geleverd aan onze samenleving in financiële zin, maar er wel een beroep op hebben gedaan. En nog steeds doen. Als je al die aantallen bij elkaar gaat optellen, kom je, denk ik, op een bijzonder groot aantal mensen uit dat om welke reden dan ook (gezinshereniging, asiel, enz.) in ons land is komen wonen, maar eigenlijk nooit echt gewerkt heeft en dus geleefd heeft van onze gemeenschappelijke pot. Die eigenlijk bedoeld was als vangnet, maar daardoor voor met name die groep mensen is verworden tot een structurele inkomstengarantie. We hebben dat lang kunnen volhouden, maar eens is de koek op. We moeten nu al steeds meer bezuinigen op noodzakelijke voorzieningen, ons sociale stelsel verschralen, de zorg voor ouderen beperken, gewoonweg omdat we het geld niet meer hebben. Dan moet je (denk ik) zo reëel zijn te erkennen dat de rek er uit begint te raken en er op bepaalde terreinen al uit ís. Dat we niet door kunnen gaan met nog meer mensen naar ons land halen die waarschijnlijk levenslang afhankelijk zullen blijven van de algemene voorzieningen, want die rek zit er niet meer in. Denk ik dan zo onredelijk?Ik ben het helemaal met je eens. Hier op het forum is een jonge vrouw die als kind naar Nederland is gekomen. Ouders zijn gescheiden en leven al jaren apart met ieder een bijstandsuitkering. Oma heeft ook een bijstandsuitkering. Deze mensen teren tot ze overlijden op onze samenleving want ook zij ontvangen straks AOW al hebben ze geen dag in hun leven in Nederland gewerkt. Iedereen snapt dat dit natuurlijk niet eindeloos door kan gaan.
Iemand het boek gouden jaren gelezen? Dan zie je hoe onze rijkdom al veel groter is dan in de jaren 50.
Heeft iemand gisteravond gekeken naar de introductie? Had een van de kandidaten nu echt een foto op de kast staan waar ze met Wilders op stond?
Ik heb gisteren de introductie gezien en sinds gisteren bleef het in mijn hoofd spoken en ik dacht er net zelfs aan hoe ongelooflijk erg ik het vind dat een deelneemster met droge ogen tegen een ander in de groep durft te zeggen dat ze hem ook een "habibabi" noemt omdat hij ook van buitenlandse afkomst is. Ik vind het zo ongelooflijk gênant en respectloos, de tranen van verontwaardiging sprongen me in de ogen toen ik dat zag. En ja, dat was dat mens die een foto van Geert Wilders op haar dressoir had staan.

Ik hoop voor haar dat ze alle ellende en narigheid vol over haar heen krijgt in dit programma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven