Hoe maak je zelf nasikruiden?

vrijdag 1 augustus 2008 om 20:32
vrijdag 1 augustus 2008 om 20:39
vrijdag 1 augustus 2008 om 20:41

zaterdag 2 augustus 2008 om 12:21
Ik doe zomaar wat, zo vanuit de losse pols.
Als je iets te vieren hebt en gele rijst mooi vindt kun je ook nog wat koenjit aan het kookwater van de rijst toevoegen.
Krijg je prachtige gele rijst.
Persoonlijk vind ik trassi niet zo lekker, maar je kunt het eens proberen, wie weet vind je het wel erg lekker.
Als je iets te vieren hebt en gele rijst mooi vindt kun je ook nog wat koenjit aan het kookwater van de rijst toevoegen.
Persoonlijk vind ik trassi niet zo lekker, maar je kunt het eens proberen, wie weet vind je het wel erg lekker.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
zaterdag 2 augustus 2008 om 12:29
[quote]jasmine schreef op 02 augustus 2008 @ 12:21:
quote]
Mmm, maar eens uitproberen dan. Overigens, om rijst mooi geel te krijgen kun je ook, ipv koenjit, een paar draadjes safraan meekoken.
quote]
Mmm, maar eens uitproberen dan. Overigens, om rijst mooi geel te krijgen kun je ook, ipv koenjit, een paar draadjes safraan meekoken.
zondag 3 augustus 2008 om 16:09
Hoi Jasmine,
Ik heb een vraagje aan jou....
ik kook de rijst in een rijst stoompan, nadat de rijst heeft gekookt stoom ik het gaar in het mandje. Als ik nu de koenjit toevoeg bij het begin van het rijst koken, krijg ik dan ook gele rijst. Of moet de rijst gaar koken in de pan ??
Lijkt me heerlijk gele rijst,
groetjes MR
Ik heb een vraagje aan jou....
ik kook de rijst in een rijst stoompan, nadat de rijst heeft gekookt stoom ik het gaar in het mandje. Als ik nu de koenjit toevoeg bij het begin van het rijst koken, krijg ik dan ook gele rijst. Of moet de rijst gaar koken in de pan ??
Lijkt me heerlijk gele rijst,
groetjes MR
zondag 3 augustus 2008 om 16:45
Hoi MR, heb zelf geen ervaring met een rijst stoompan maar begrijp ik het goed dat je de rijst eerst gewoon in het water kookt? Het lijkt me voldoende om daar dan de koenjit bij te doen, volgens mij kleurt het vrij snel.
Je kunt het eens uitproberen.
Boeket, saffraan kan idd ook maar nadeel van saffraan is dat het veel duurder is dan koenjit.
Saffraan is wel lekker trouwens.
Je kunt het eens uitproberen.
Boeket, saffraan kan idd ook maar nadeel van saffraan is dat het veel duurder is dan koenjit.
Saffraan is wel lekker trouwens.
zondag 3 augustus 2008 om 22:39
Hoi Jasmine,
Mijn (Surinaamse) rijst kook ik op deze manier, ik was eerst de rijst in de pan, gooi daarna het water weg en doe er nieuwe water bij de rijst in de pan. Zodra het kookt giet ik het rijst over en laat het verder stomen in het mandje met een nieuwe laagje (kokend) water onderin de pan.
Ik ben bang dat de koenjit tekort tijd heeft om te kleuren, maar ik ga het morgen proberen. Ben erg benieuwd. Oja hoeveel koenjit moet ik er eigenlijk bij doen, een eetlepel??
groetjes MR
Mijn (Surinaamse) rijst kook ik op deze manier, ik was eerst de rijst in de pan, gooi daarna het water weg en doe er nieuwe water bij de rijst in de pan. Zodra het kookt giet ik het rijst over en laat het verder stomen in het mandje met een nieuwe laagje (kokend) water onderin de pan.
Ik ben bang dat de koenjit tekort tijd heeft om te kleuren, maar ik ga het morgen proberen. Ben erg benieuwd. Oja hoeveel koenjit moet ik er eigenlijk bij doen, een eetlepel??
groetjes MR
zondag 3 augustus 2008 om 22:44
Eh... neuh.. een eetlepel is te veel. Gewoon zo wat er in strooien. Hahahhaa je hoort het al, ik ben geen kok van exacte hoeveelheden, ik doe altijd zomaar wat.
Ik ben trouwens erg benieuwd of het op jouw manier ook lukt zo.
Ik zou wel de koenjit direkt bij het water doen.
Ik ben trouwens erg benieuwd of het op jouw manier ook lukt zo.
Ik zou wel de koenjit direkt bij het water doen.
zondag 3 augustus 2008 om 22:56
Oh, geen eetlepel dus.....ik ben zo iemand vanne liever veel dan te weinig. Ik heb dat ook met masala, liever iets teveel dan te weinig, vind het heerlijk als de aardappeltjes van binnen ook geel gekleurd zijn !!!!
Ik ben ook erg benieuwd of het me lukt, ik laat het je morgen weten. Heb je nog een ideetje welke groente hier lekker bij zijn, ik dacht aan roergebakken spitskool ??
Ik ben ook erg benieuwd of het me lukt, ik laat het je morgen weten. Heb je nog een ideetje welke groente hier lekker bij zijn, ik dacht aan roergebakken spitskool ??
zondag 3 augustus 2008 om 23:19

maandag 4 augustus 2008 om 21:31
dinsdag 5 augustus 2008 om 13:38
Hey Jasmine,
Ongeveer een halve eetlepel, de rijst kleurde niet gelijk geel, dat kwam pas tijdens het kookproces. Ik dacht eerst nog dit wordt niks, totdat ik het overgoot in het mandje, leuk joh !
Het ziet er erg gezellig uit, gele rijst op je bord, steekt zo af bij de groene groenten en paprika !!!
Aan tafel heb ik bij de rijst een flink aantal pijnboompitten toegevoegd, jammie heerlijk !!!
Ik kijk al uit naar vanavond !!!!
Ongeveer een halve eetlepel, de rijst kleurde niet gelijk geel, dat kwam pas tijdens het kookproces. Ik dacht eerst nog dit wordt niks, totdat ik het overgoot in het mandje, leuk joh !
Het ziet er erg gezellig uit, gele rijst op je bord, steekt zo af bij de groene groenten en paprika !!!
Aan tafel heb ik bij de rijst een flink aantal pijnboompitten toegevoegd, jammie heerlijk !!!
Ik kijk al uit naar vanavond !!!!
dinsdag 5 augustus 2008 om 18:43
Als ik nasi maak(toevallig vandaag gedaan) gebruik ik geen nasi kruiden maar:
laat het vlees(kipfilet blokjes of varkensvlees) minimaal 1 uur manineren in ketjap(zoete) met 1 a 2 tenen knoflook
en een flinke schep sambal(ik heb meestal brandal of badjak)
dan 1 a 2 uien fruiten in de wok
vlees erbij en als het gaar is de gekookte rijst erbij en flink doorelkaar mengen,evt wat extra ketjap en/of sambal erbij en serveren met gebakken uitjes en een gebakken ei.
laat het vlees(kipfilet blokjes of varkensvlees) minimaal 1 uur manineren in ketjap(zoete) met 1 a 2 tenen knoflook
en een flinke schep sambal(ik heb meestal brandal of badjak)
dan 1 a 2 uien fruiten in de wok
vlees erbij en als het gaar is de gekookte rijst erbij en flink doorelkaar mengen,evt wat extra ketjap en/of sambal erbij en serveren met gebakken uitjes en een gebakken ei.