Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:marforce schreef op 21 januari 2015 @ 10:12:

2016 duurt wel erg lang...... Respect voor iedereen die gaat voor 0 aankopen dit jaar!!+1 ik hou het bij twaalf.
quote:prik schreef op 21 januari 2015 @ 15:58:

[...]

Precies.

Ik heb nog geen enkel kledingstuk gekocht dit jaar (en dat ga ik voorlopig ook niet doen), maar ik heb ook niet het gevoel dat ik mezelf iets ontzeg. Gewoon niet kijken, dan kom je ook niet in de verleiding.

+1

Gewoon niet kijken.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik waag ook weer een poging! Vorig jaar volgehouden tot mei, toen kreeg ik nieuw werk waarvoor mijn garderobe niet representatief genoeg was en vanaf toen is het klad erin gekomen. Toch heb ik veel minder, en vooral ook veel bewuster gekocht en vermoed ik nu toch een poosje mee te kunnen. Ik heb twee uitpuilende kasten vol en totaal geen overzicht. Word er knettergek van! In december wil ik één nette, overzichtelijke kast, met alleen nog kleding die écht goed zit.

Eén uitzondering: ik heb vorig jaar aan het eind van de zomer mn mooie zwarte ballerina's weggedaan, die konden echt niet meer. Die wil ik wel erg graag vervangen, ze passen bij bijna al mijn outfits.
Ik vind het al heel netjes dat je het vorig jaar zo lang hebt volgehouden! Ik vind een maand al lastig haha. Maar inmiddels toch al sinds 23 december geen kleding meer gekocht, dus ik kan bijn de eerste maand wegstrepen! Het scheelt wel dat ik echt ook nog zoveel kleding in verhuisdozen heb liggen. Af en toe eens neuzen daarin en er wat uithalen is leuk! Hopelijk blijft het nog even fris, heb nog genoeg wintergoed wat ik nog niet heb aangehad deze winter.
Bij mij helpt het tot nu toe heel erg om niet naar de stad te hoeven. Dit weekend had ik een paar praktische dingen nodig en dan is de verleiding echt heel groot om toch even langs je paar favoriete kledingwinkels te gaan. Dat vind ik moeilijker dan dat ik nu niet online kan bestellen.
Ik heb heel weinig kleding (3 broeken, 10 shirts/vesten). Mijn voornemen is juist om meer te kopen in 2015
Ik probeer ook zo min mogelijk te kopen en bewust.

Helemaal niets kopen, lukt me niet.

Ik heb veel draagbaar en leuke kleding.

Schoenen heb ik dit jaar en de komende jaren niet nodig.

Wel heb ik een tips om bewust te kopen :

1. Heb ik het nodig?

2. Waar ga ik het bijdragen?

3. Kan ik het combineren met de rest van mijn kleding?

4. Staat de kleur bij mijn gezicht en het model geschikt mijn lichaam.
Ik maak me wel een beetje zorgen of mijn panty´s het volhouden, maar de rest zal wel lukken met alleen mijn shortlist en max 200 euro moet ook goed komen
Het valt mij niet mee. Nu oranjetulpen heeft opgebiecht dat ze iets gekocht bij de Hema, een heel leuk blousje, denk ik steeds dat het misschien ook een blousje voor mij zou kunnen zijn. Heb al op de website én in de winkel gekeken...

Te erg dit. Maar ik hou vol.
Als student ook even wat minder geld te besteden. Ik doe dus dit jaar ook mee.

Door de jaren heen wel kwalitatief goed spul gekocht dus ik kan gelukkig nog even vooruit.

Mijn enige uitzondering zijn mijn panty's en ik moet een nieuw paar schoenen kopen voor mijn steunzolen.

Heb nu al ruim een maand niets gekocht en tot nu toe bevalt het goed. Eindelijk de kledingkast een keer goed opgeruimd en ik kom weer allemaal leuke kleding tegen.
Ik ben na een aantal jaren zo ver dat ik alleen bestel wat ik echt ga dragen.

Wasvoorschrift raadplegen. Dat helpt ook bij het bepalen hoe vaak het wordt gedragen.

Hekel aan strijken of moeilijk te strijken. Handwas, niet krimpvrij..... Ik heb hier 4 blouses in de kast hangen die ik bewust laat hangen.

Ik heb nog steeds kleding in mijn kast die ik niet kan dragen, maar het wel graag zou doen. Ik kan het niet dragen als set op een manier dat het mooie van die kleding ook tot zijn recht komt. Dan laat ik ze nog even hangen. Ik heb nu dus toch 3 zwarte vesten. Als vervanging voor 2 jasjes die echt niet meer kunnen.

Ik heb besteld en ben binnen het budget gebleven. Mijn oude jassen blijven hangen als reserve.

Is handig voor festivals en andere evenementen waar nogal eens iets verdwijnt.
Haha kwartet, zoiets zou ik ook presteren. Ik weet nu wel dat ik dus beter niet naar kleding kan kijken in winkels. Op de webshops keek ik al niet meer, maar ja soms heb je iets nodig uit de winkel. kledingwinkels kan ik dan nog wel vermijden, maar andere zaken heb je soms gewoon nodig, dus helemaal winkels vermijden gaat niet lukken. Ik heb wel besloten de aangeschafte spullen te houden, ze passen leuk bij andere kleding en ik heb ze zelfs al gedragen. Ga me niet meer schamen of schuldig voelen, want dat is de beste weg naar een gevoel van mislukking. Ik ga dus vol goede moed verder en weet nu waar voor mij dus nog een valkuil ligt. Diezelfde fout ga ik niet meer maken. Opnieuw gemotiveerd dus en verandering gaat blijkbaar met vallen en opstaan, toch kan ik zeggen dat mijn gedrag sinds oktober 2014 als enorm veranderd is ten goede dus ik ga er weer voor.
Zou bijna vragen of je een foto wil plaatsen van je aankopen . Ja ik weet ook dat ik bijv. niet de stad niet in moet gaan. Dan valt mijn oog altijd wel op iets.

Heel goed ! Geniet van je aankopen en je hebt er weer wat van geleerd en bent weer stap verder!
Een jaar lang niets kopen ga ik niet aan beginnen, want er zal vast wel een keer een panty stuk gaan of wat dan ook. Maar ik ga wel proberen om zolang mogelijk niets te halen. 22 dec 2014 was mijn laatste aankoop, dat waren nieuwe werkschoenen.
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Bijna de eerste maand overleefd zonder kleerscheuren!!
Ja, klopt! De overige 11 maanden moeten dan ook wel lukken.

Ik ben nu twee keer iets tegen gekomen waarvan ik dacht: 'jammer dat ik nu niet mag shoppen'. Maar bij beide dingen kwam ik er achter, toen ik goed ging nadenken hoe en wanneer ik het zou dragen, dat het eigenlijk ook weer overbodige aankopen zouden zijn. Het één was een jasje, precies mijn kleur en model. Zou me fantastisch staan. Maar niet zakelijk genoeg voor mijn werkomgeving en niet praktisch genoeg voor in mijn vrije tijd. Het ander een topje met een hele leuke open achterkant. Waar ik met mijn cup D dus niks aan heb, want geen bh onder te dragen.

Ik kom er eigenlijk vooral achter dat het enige waar ik écht behoefte aan heb, elegante maar comfortabele laarsjes zijn. En die lijken simpelweg niet te bestaan.

Hebben jullie nog nieuwe inzichten opgedaan door de shop-stop?
Nee kwartet, ik zal je niet in de verleiding brengen! Het is voor je eigen bestwil. Ik heb mijn nieuwe aanschaf wel al op diverse manieren gedragen en er complimenten over gekregen dus ben er toch erg blij mee.

Nieuwe inzichten door de shop-stop:

1. Het werkt beter voor mij om niet zo zwartwit met de zaken om te gaan: door soepel om te gaan met mijn eigen mislukking in week 4 tav mijn voornemen, maak ik de kans op succes de komende 48 weken groter. Normaal denk ik bij mislukking: laat maar dan, ik kan het blijkbaar niet> nu niet: oke, een misstap begaan maar wel een misstap waar ik veel plezier van ga hebben. En ik heb geleerd wat mijn valkuil is dus die ga ik dit jaar vermijden.

2. Ik houd echt meer geld over om te sparen en eens een uitje te gaan doen. Erg fijn, blijkbaar gaf ik ongemerkt toch veel geld uit met kopen van kleding.

3. Ik waardeer mijn huidige kleding meer dan voorheen.

4. Ik maak meer combinaties en probeer al mijn kleding te dragen, bewust
quote:oranjetulpen schreef op 25 januari 2015 @ 15:18:

Nee kwartet, ik zal je niet in de verleiding brengen! Het is voor je eigen bestwil. Ik heb mijn nieuwe aanschaf wel al op diverse manieren gedragen en er complimenten over gekregen dus ben er toch erg blij mee.

Nieuwe inzichten door de shop-stop:

1. Het werkt beter voor mij om niet zo zwartwit met de zaken om te gaan: door soepel om te gaan met mijn eigen mislukking in week 4 tav mijn voornemen, maak ik de kans op succes de komende 48 weken groter. Normaal denk ik bij mislukking: laat maar dan, ik kan het blijkbaar niet> nu niet: oke, een misstap begaan maar wel een misstap waar ik veel plezier van ga hebben. En ik heb geleerd wat mijn valkuil is dus die ga ik dit jaar vermijden.

2. Ik houd echt meer geld over om te sparen en eens een uitje te gaan doen. Erg fijn, blijkbaar gaf ik ongemerkt toch veel geld uit met kopen van kleding.

3. Ik waardeer mijn huidige kleding meer dan voorheen.

4. Ik maak meer combinaties en probeer al mijn kleding te dragen, bewust

Wat goed, zeg!

Punt 1 herken ik van het diëten. Punt 2 heb ik vooral met tijd en rust die het me oplevert. Punt 3 en 4 heb ik ook wel, maar ik moet er wel mijn best voor doen om alles goed te combineren. Mijn kledingkast is een stuk onsamenhangender dan ik dacht, helaas. Maar iemand hier schreef een tijdje terug: wat nou als je het er maar gewoon mee moet doen. Die gedachte helpt mij wel. Ik moet het maar gewoon doen met wat er nu in mijn kast hangt. En dat kan ook prima, want kleren genoeg.
Ladies, om elkaar te stimuleren... Is het leuk om te delen wat je je doel is met het geld dat je nu overhoudt door niet te shoppen? Dat je gaat sparen voor iets moois oid?

Ik heb niet echt een heel concreet doel, maar nu het langzaamaan beter gaat met de huizenmarkt, hoop ik misschien over een jaar of 2/3 mijn appartement te kunnen verkopen om toch nog een stapje groter te kunnen gaan wonen. Dus ik denk dat ik het geld wat ik nu overhou op de spaarrekening ga zetten. De hypotheekregels zijn aangescherpt dus je moet nu ook meer eigen geld inbrengen als je een huis wil kopen, dus dan is het ook nodig....
Ik wil het geld ook sparen. Niet voor een concreet doel, maar om wat meer zekerheid te hebben. Verder wil ik mijn tijd en geld meer besteden aan dingen doen en minder aan dingen om te hebben.
Idd dames knap de eerste maand is alweer bijna voorbij . Ik heb van het geld wat ik overhoudt alvast een rekening betaalt voor mijn hobby. Die zou ik anders niet zo snel bij elkaar hebben gespaard. Voor de rest idd gewoon meer leuke dingen doen dan alleen kleding kopen.
Nou, ik heb nog voldoende geld nodig voor het inrichten van mijn appartement en een vakantie. Daar kan waarschijnlijk de 1000 euro besparing door deze 'weinig-koop' - maatregel niet tegenop.

Maar zodra ik een nieuwe baan heb... geld geld
Jeuh..vandaag in mijn bordeauxrode panty, (lag stof te happen) short ripped jeans & boots naar buiten...

The goodside @een jaar geen kleren kopen.
Ik heb vorig jaar vooruit betaald, maar de kleding toch retour gezonden.

Ondertussen heb ik ze toch gekocht, maar heb ik geld over en kan er nog iets anders bij nemen.

Telt dat ook als nog niets gekocht? Ik heb het nieuwe al gedragen. Het voelde goed.

Uren heb ik al besteed aan wassen, vouwen en zoeken waar bepaalde kleding is gebleven. Het gaat langzaam, maar het ruimt op.

Af en toe iets nieuws is zo lekker. Ik heb de voorjaarsaankopen (uit sale van 2014) getest op pasvorm. Het zit nog steeds prima.
Eerste salaris binnen sinds het begin van deze uitdaging. Het voelt alsof de eerste maand nu gelukt is. Ik had inderdaad geld over, in plaats van af te tellen tot de maand voorbij is, haha.

Ik word nu wel ernstig in de verleiding gebracht door het topic "welke schoenen bij jurk". Daar post iemand enkellaarsjes van Nero Giardini die echt mooi zijn en volgens de poster ook nog lekker lopen. Dat is nou het enige item waar ik écht om verlegen zit. In mijn hoofd weet ik wel dat ik op die laarsjes waarschijnlijk ook geen half uur kan lopen zonder pijnlijke voeten te krijgen, maar ik wil zo graag geloven dat dit inderdaad die perfecte combinatie is tussen stijl en comfort waar ik al jaren naar op zoek ben, dat ik al op internet zat te speuren waar ik ze kan kopen. En ik moet nu nog de stad in ook, omdat vriend en dochter kleding nodig hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven