Gezondheid alle pijlers

Bijnieruitputting

22-01-2015 12:29 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop na een burn-out al 3,5 jaar te kwakkelen. Heb nog steeds een slechte concentratie, snel vermoeid. In de ochtend niet op gang kunnen komen. Werk helaas nog steeds maar sporadisch. Nu hebben ze bij mij bijnieruitputting geconstateerd. Mijn bijnieren zijn uitgeput door jarenlange stress. Geestelijk ben ik van die burn out aardig opgeknapt maar er blijkt ook nog een lichamelijke oorzaak achter te zitten. Ik moet nu een speciaal dieet gaan volgen en een heleboel voedingssupplementen gaan slikken. Zijn hier meer mensen bekend mee?
Ik denk eerder dat klachten ook een gevolg kunnen zijn van slechte zorg.

Een lichaam kan veel hebben ( nou ja, de ene meer dan de ander) en lang onder barre omstandigheden functioneren als het meezit.

Maar op een gegeven moment gaat een lichaam in protest, met pijntjes en vage klachten als gevolg. Meestal treft het je gevoelige plaatsen.

Wanneer je gemotiveerd wordt door wie dan ook, in dit geval een "arts" die van alles claimt, om beter voor jezelf te gaan zorgen, zal dit een positief effect hebben op geest en lichaam.

Meestal gaan mensen gewoon bewuster leven( voeding, die dure vitaminetabletten,regelmaat etc.)
quote:consuelabananahammok schreef op 22 januari 2015 @ 21:29:

Wanneer je gemotiveerd wordt door wie dan ook, in dit geval een "arts" die van alles claimt, om beter voor jezelf te gaan zorgen, zal dit een positief effect hebben op geest en lichaam.

Meestal gaan mensen gewoon bewuster leven( voeding, die dure vitaminetabletten,regelmaat etc.)

Als het zo werkt, wat zou dan het motief zijn van een reguliere arts om voorbij te gaan aan het motiveren tot beter voor jezelf te gaan zorgen, zodat lichaam en geest positief worden beïnvloed?

Bij extreme vermoeidheidsklachten is 'gewoon bewuster leven' een gepasseerd station. Was het maar zo simpel. In veel andere gevallen is bewuster leven zeker iets waar veel winst te behalen valt.
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 21:21:

[...]

Dat die oplossing er niet is, is een aanname. Een aanname die je ziet als de waarheid.

Ik vind het raar dat mijn reguliere arts mij bestempelde als 'uitbehandeld, niks meer aan te doen'. En dat een alternatieve arts met andere onderzoeken tot een andere conclusie kwam, behandelplan opstelde met genezing als gevolg. Ik vind niet dat de alternatieve arts oplichting kan worden verweten.

Mijn mening is gekleurd door mijn kennis en ervaring, dat geef ik toe. Ik neem aan dat je jouw mening ook baseert op je eigen kennis en ervaring.maar heel veel dingen genezen vanzelf. Als je maar lang genoeg in behandeling bent bij een alternatief genezer dan heb je ook kans op genezing. Maar dat wil nog niet zeggen dat er sprake is van causaliteit
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 21:44:

[...]

Als het zo werkt, wat zou dan het motief zijn van een reguliere arts om voorbij te gaan aan het motiveren tot beter voor jezelf te gaan zorgen, zodat lichaam en geest positief worden beïnvloed?

Bij extreme vermoeidheidsklachten is 'gewoon bewuster leven' een gepasseerd station. Was het maar zo simpel. In veel andere gevallen is bewuster leven zeker iets waar veel winst te behalen valt.

Nou mijn reguliere arts gaat daar niet aan voorbij eigenlijk.

En natuurlijk ligt het niet zo simpel dat alles maar op te lossen is met bewuster leven.

Maar bij extreme vermoeidheid kom je wel in een vicieuze cirkel, ook wat betreft geestelijke vermoeidheid.

En die cirkel is enorm moeilijk op eigen kracht te doorbreken als kracht ontbreekt.

De negatieve spiraal is ingezet en je duikelt alleen maar verder de put in.

Het gevaarlijke van natuurgenezers is dat ze altijd de meest kwetsbare doelgroep te pakken hebben.

Niet lullig bedoelt, maar je komt er vaak pas terecht als je de wanhoop nabij bent.

En ze geven je wat een reguliere arts je niet meer kan geven...hoop.

En , nou ja hoop doet leven zeg maar.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2015 @ 21:56:

[...]

maar heel veel dingen genezen vanzelf. Als je maar lang genoeg in behandeling bent bij een alternatief genezer dan heb je ook kans op genezing. Maar dat wil nog niet zeggen dat er sprake is van causaliteitSuggereer je hiermee dat we eigenlijk helemaal nergens naartoe hoeven voor behandeling, want wat we hebben geneest vanzelf als we maar lang genoeg wachten?
quote:consuelabananahammok schreef op 22 januari 2015 @ 22:06:

[...]

Het gevaarlijke van natuurgenezers is dat ze altijd de meest kwetsbare doelgroep te pakken hebben.

Niet lullig bedoelt, maar je komt er vaak pas terecht als je de wanhoop nabij bent.

En ze geven je wat een reguliere arts je niet meer kan geven...hoop.

En , nou ja hoop doet leven zeg maar.Als je het zo stelt, waarom geeft de reguliere arts dan geen hoop, als juist die hoop de oplossing is?
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 22:10:

[...]

Als je het zo stelt, waarom geeft de reguliere arts dan geen hoop, als juist die hoop de oplossing is?Omdat die niet zegt dat je bijnieruitputting hebt, of een andere naam, of van alles ontdekt wat mis is met je.
quote:consuelabananahammok schreef op 22 januari 2015 @ 22:18:

[...]

Omdat die niet zegt dat je bijnieruitputting hebt, of een andere naam, of van alles ontdekt wat mis is met je.Dus dan blijf je zitten met je klachten
En soms is er gewoon geen oplossing.
quote:consuelabananahammok schreef op 22 januari 2015 @ 22:20:

En soms is er gewoon geen oplossing.Dat is waar, en dan is ermee leren leven de uitdaging.
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 22:18:

[...]

Dus dan blijf je zitten met je klachten

Helaas is dat idd zo.

Als er geen oorzaak te vinden is,dan rest je niet anders dan zoveel mogelijk je leefregels goed houden en accepteren.

Dat is natuurlijk wel rot.
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 22:08:

[...]

Suggereer je hiermee dat we eigenlijk helemaal nergens naartoe hoeven voor behandeling, want wat we hebben geneest vanzelf als we maar lang genoeg wachten?Natuurlijk niet, wat een rare conclusie
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 22:18:

[...]

Dus dan blijf je zitten met je klachten Ja soms is het niet anders.
Gezondheid is nu eenmaal niet maakbaar, hoeveel geld we er ook voor over hebben
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 22:21:

[...]

Dat is waar, en dan is ermee leren leven de uitdaging.

Dat dus, ik denk alleen dat vrijwel iedereen die uitdaging wil vermijden. Niets liever wil je dat er een oplossing komt. Of berusting krijgen door het beestje een naam kunnen geven (en dat snap ik heel goed hoor)

Vandaar ook dat de meeste die in de alternatieve hoek gaan zoeken, de wanhoop nabij zijn.

Makkelijke doelgroep om alles maar aan te smeren.

Of je moet een soort van levensovertuiging hebben waar je sowieso wars ben van wetenschape en chemische oplossingen. Die zoeken dat ook op denk ik.
Bovendien heeft het menselijk lichaam nog veel geheimen die de wetenschap ook ( nog) niet weet.

Maar ik begrijp enorm goed dat je gewoon geholpen wil worden.

Ik zit zelf ook al zeker een jaar in de lappenmand, ja dat is kut. Ik kan o.a steeds slechter lopen,.

Ik loop alsof ik ontbijt met twee flessen wijn op slechte dagen.

De oorzaak is nog niet gevonden.

Natuurlijk wil ik er van af, en dus weten wat het zou kunnen zijn, liefst iets wat met een simpel pilletje op te lossen is.

Dat is menselijk denk ik. Alleen ik ben zelf echt veel te nuchter om te geloven in alternatieve geneeswijze.

Ik heb een vriendin die wel gelooft in van alles. Ik kan daar helemaal niets mee.

Maar zelf doet ze wel Cambridge nu, een half jaar lang eet ze geen vast voedsel maar 3 zakjes per dag met in totaal 500 cal.

Dat is zelfs voor mij als ex anorect shocking weinig.

Maar nee, hoor heeeeeeeel verantwoord en gezond. Daar geloof ik dan weer niet in

Sterker nog ik weet dat het niet zo is.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2015 @ 22:22:

[...]

Natuurlijk niet, wat een rare conclusie

Ok, dat dacht ik al. Maar zo interpreteer ik het als je schrijft 'maar heel veel dingen genezen vanzelf'. Dan begrijp ik daaruit dat wel of geen behandeling bij welke behandelaar dan ook, niet van invloed hoeft te zijn op het genezingsproces. Geen causaal verband tussen genezing en behandeling bij een alternatief therapeut. En evenzo geen causaal verband tussen genezing en behandeling bij een reguliere arts.

En dan klinkt een beetje raar, dus begrijp ik niet hoe je het bedoelt.
quote:haedor schreef op 22 januari 2015 @ 19:09:

[...]

Dat schijnt niet zo te zijn. Wel heb je een veel hogere dosis nodig dan 'normale' mensen (1-2 gram/dag ged. eerste periode). Maar in Canada en Zweden is het gebruikelijk een te laag vit. B12 te behandelen dmv pillen. En het werkt net zo goed als injecties.Ligt aan de oorzaak. Als je te weinig via voeding binnenkrijgt, kan een pil werken. Is het probleem dat je darmen het niet opnemen uit de voeding, dan kun je slikken, maar dat helpt dan niet veel.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 januari 2015 @ 21:56:

[...]

maar heel veel dingen genezen vanzelf. Als je maar lang genoeg in behandeling bent bij een alternatief genezer dan heb je ook kans op genezing. Maar dat wil nog niet zeggen dat er sprake is van causaliteitEn vergeet ook het placebo-effect niet. Mensen voelen zich vaak gehoord bij een alternatief genezer die vaak meer tijd neemt voor de patient. Het vertrouwen en de hoge verwachtingen van de patient kunnen zorgen voor verbetering van de klachten.
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 22:38:

[...]

Ok, dat dacht ik al. Maar zo interpreteer ik het als je schrijft 'maar heel veel dingen genezen vanzelf'. Dan begrijp ik daaruit dat wel of geen behandeling bij welke behandelaar dan ook, niet van invloed hoeft te zijn op het genezingsproces. Geen causaal verband tussen genezing en behandeling bij een alternatief therapeut. En evenzo geen causaal verband tussen genezing en behandeling bij een reguliere arts.

En dan klinkt een beetje raar, dus begrijp ik niet hoe je het bedoelt.simpel, voor de dingen die niet vanzelf genezen ga je naar de dokter
quote:violett schreef op 22 januari 2015 @ 22:38:

Geen causaal verband tussen genezing en behandeling bij een alternatief therapeut. En evenzo geen causaal verband tussen genezing en behandeling bij een reguliere arts.

In de reguliere wetenschap is het causale verband tussen behandeling en genezing wel aangetoond. Dat is nou juist het verschil met de alternatieven. Voor hun behandelingen is nog geen wetenschappelijk bewijs.
quote:lila01 schreef op 22 januari 2015 @ 23:13:

[...]

In de reguliere wetenschap is het causale verband tussen behandeling en genezing wel aangetoond. Dat is nou juist het verschil met de alternatieven. Voor hun behandelingen is nog geen wetenschappelijk bewijs.Daarom vind ik het een goede zaak dat ook behandelingen die alternatief worden genoemd, worden onderworpen aan onderzoek dat wetenschappelijk verantwoord is om na te gaan wat de effecten zijn. Zodat er steeds meer alternatieven die blijken te werken, uit dat vage hoekje komen en kunnen worden ingezet om gezondheid te bevorderen bij mensen die gewoon via de huisarts zich melden met klachten.
Reguliere artsen zijn ook niet alles wetend.

Niet wetenschappelijk bewezen wil nig niet zeggen dat het niet goed is, veelal draait het maar om 1 ding, de centen.

En reguliere medicatie is ook niet altijd de juiste weg, ja voor de portemonnee voor zowel reguliereartsen en natuurartsen cq therapeuten hebben weer baat bij hun zalfjes en tabletjes.

Reguliere artsen krijgen een mooie bonus als ze een patiënt weer hebben voorzien van een fijn middel, hoewel die bonus niet meer mag.

Supplementen kunnen wel degelijk een goede aanvulling zijn als je tekorten hebt.

En om nu per definitie een therapie te gaan volgen is ook weer kort door de bocht.

Hoewel in sommige gevallen dat best nodig zal zijn.

Maar dit is weer een eeuwig durende discussie.

Doe gewoon waarvan jij denkt dat jij je er goed bij voelt.

Of dat nu op de reguliere of alternatieve wijze is, al dan niet met therapie.
quote:lila01 schreef op 22 januari 2015 @ 23:13:

[...]

In de reguliere wetenschap is het causale verband tussen behandeling en genezing wel aangetoond. Dat is nou juist het verschil met de alternatieven. Voor hun behandelingen is nog geen wetenschappelijk bewijs.

En zodra er wel wetenschappelijk bewijs voor is, is het niet alternatief (meer).

Tot nu toe zijn er bedroevend weinig alternatieve behandelingen wetenschappelijk bewezen effectief. Vandaar dat het alternatief blijft.

Er zijn wel alternatieve 'behandelingen' waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het NIET werkt.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
tja, mijn psychotherapeut gelooft niet eens in burnout. Nu zou ik toch zelf wel menen, dat het bestaat...

plus honderdduizenden werknemers die ermee in de ziektewet zitten...

Maar er is nog weinig wetenschap over de werking en ontregeling van stressmechanismes in je lichaam. Ook niet wat betreft psychologische behandeling ervan trouwens, want burnout is immers geen psychologische aandoening (w.b. DSM V)

Maar goed, dat gezegd, je kan niks, en je wil beter worden, dus je probeert wat, en wat voor de een werkt, werkt voor een ander niet.

Persoonlijk vind ik het dan echt niet gek dat je dan naar vitamines kijkt, zo onwetenschappelijk lijkt me dat helemaal niet? los van de vraag of bijnieruitputting wel of niet bestaat trouwens. dat weet ik niet. Dr Oz zegt van wel, haha

http://onlinelibrary.wile ... .1229/abstract;jsessionid=E0454309D5A6AADCCB4445C9B1E3AA3C.f02t02?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

http://jop.sagepub.com/content/19/1/59.short

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven