Werk & Studie alle pijlers

Moet jouw kind studeren?

22-01-2015 18:08 339 berichten
Ik heb er nog niet echt een mening over. Maar ik begin er steeds meer over na te denken, zeker nu met het nieuw leenstelsel. Nu moeten wij flink sparen zodat mijn kinderen later kunnen studeren. Zelf vind ik heel vanzelfsprekend om te gaan studeren. Door al die voordelen. Natuurlijk kan het gebeuren dat je na je studie geen baan vindt. Ook zijn er genoeg mensen die ver komen zonder een studie. Of mensen die op later leeftijd weer gaan studeren. Maar toch zou ik het heel jammer vinden als mijn kinderen niet zouden gaan studeren. Mijn schoonmoeder zei dat kinderen het wel echt moeten willen. Maar moet je die wil niet stimuleren(bij kinderen die het niet van zichzelf hebben). Of moet je ze gewoon hun eigen pad laten kiezen? Als ze maar gelukkig zijn?

Hoe zou jij het vinden als je kind of kinderen stoppen na de middelbare school?

En ben jij al flink aan het sparen of zie je het dan wel weer?
Alle reacties Link kopieren
quote:liebeskind schreef op 22 januari 2015 @ 22:26:

[...]

Absoluut niet. Een kind heeft veel baat bij de interesse van de ouders. Dat voelt alsof je betrokken bent bij het leven van je kinderen.

Misschien vinden ze dat soms best moeilijk of lastig maar het is wel heel belangrijk.

Desinteresse in het schoolleven van de kinderen levert wordt (achteraf) door de kinderen niet zo erg gewaardeerd.Jij bent wel heel stellig. Té stellig wat mij betreft. Ik denk er anders over.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2015 @ 22:20:

[...]

Ik zie generaties na generaties voor me, die allemaal zeer zuinig leven om hun kinderen zonder schuld te kunnen laten studeren. Tot dat er op een dag eentje zo slim / egoïstisch / nuchter is om te denken : " ik neem het er zélf gewoon lekker van "!Denk dat Marco misschien meer bedoelt: als je die behoefte niet hebt. Als gewoon het alledaagse, je boodschappen en hoogstnodige kleding e.d. al alles is waaraan je behoefte voelt om geld uit te geven. Als je geen zin hebt om te reizen, dure hobby's hebt e.d. Maar als je wel veel geld binnenhaalt dan blijft er dus ook meer over om voor de (studie van de) kinderen opzij te leggen.
quote:liebeskind schreef op 22 januari 2015 @ 22:26:

[...]

Absoluut niet. Een kind heeft veel baat bij de interesse van de ouders. Dat voelt alsof je betrokken bent bij het leven van je kinderen.

Misschien vinden ze dat soms best moeilijk of lastig maar het is wel heel belangrijk.

Desinteresse in het schoolleven van de kinderen levert wordt (achteraf) door de kinderen niet zo erg gewaardeerd.

Marco omschreef iets wat ik gezegd had en dat ging over de studie van een volwassen kind. Niet over het schoolleven, dan is de rol van de ouders heel anders.

En zoals genoemd ging het ook niet over wel of geen interesse tonen. Het ging erover of je de prestaties van een volwassen kind in de gaten houdt, "moet" weten, volgt.. dat is iets anders dan vragen hoe het met iemand gaat en je volwassen kind zelf laten kiezen of hij of zij iets wil delen over zijn of haar leven. Want dat lijkt mij hoe je met een volwassene omgaat.

Een kind zal vanzelf aangeven of het veel wil delen of niet. Sowieso kun je niet voor alle kinderen zeggen wat het beste is: zoals ik schreef hadden twee van mijn kinderen er veel baat bij om hierin niet gevolgd te worden. Zij studeerden liever zonder dat iedereen meekeek. Als ik me dan zou opdringen, zou dat alleen uit eigenbelang zijn en niet passen bij de positie van een ouder van een volwassen kind.
quote:feow schreef op 22 januari 2015 @ 22:31:

[...]

Jij bent wel heel stellig. Té stellig wat mij betreft. Ik denk er anders over.Dat mag. Je weet dat we op een discussieforum zitten.
Ja eens met Liebeskind. Interesse tonen vind ik ook heel belangrijk. Sommige ouders denken er totaal niet over na wat en hoe m.b.t. studeren. Terwijl er uit sommige kinderen veel meer uit te halen valt.
Ja, dat is veel geld, wat wij betalen voor onze kinderen. Allebei altijd gewerkt, gelukkig goede banen, niet al teveel gesteld op luxe en al heel lang sparen. En een opa en oma die af en toe een bedrag doneren scheelt ook . Maar het is een keus die wij gelukkig kunnen maken en dat is, zeker in deze tijd, niet voor iedereen weggelegd. Onze kinderen hebben nooit ineens veel geld gekregen. Ze krijgen een maandelijkse toelage. Ik zou het niet fijn vinden als het geld waar ik hard voor heb gewerkt opgaat aan oude mustangs of roadtrips:). Daar mogen ze zelf voor werken
Hier zal kind toch echt moeten lenen en werken als hij gaat studeren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook nooit verplicht heb gevoeld om een studie van mijn kind te moeten betalen. Ik ben het eigenlijk ook wel eens met BGB, vooral die posting over marktplaats en kringloop. Ik zie het zelf zo: ik ben verplicht mijn kind een leuke jeugd te geven, er binnen mijn mogelijkheden voor te zorgen dat hij niets te kort komt, als ik tegen de tijd dat hij gaat studeren een berg geld over / gespaard / genoeg inkomen heb om hem maandelijks te sponsoren heeft hij heel veel mazzel en als dat niet zo is, dan zal hij net als miljarden andere mensen op de aardbol zelf iets moeten bedenken om dat mogelijk te maken.
Am Yisrael Chai!
quote:NYC schreef op 22 januari 2015 @ 22:32:

[...]

Denk dat Marco misschien meer bedoelt: als je die behoefte niet hebt. Als gewoon het alledaagse, je boodschappen en hoogstnodige kleding e.d. al alles is waaraan je behoefte voelt om geld uit te geven. Als je geen zin hebt om te reizen, dure hobby's hebt e.d. Maar als je wel veel geld binnenhaalt dan blijft er dus ook meer over om voor de (studie van de) kinderen opzij te leggen.Alles kost tegenwoordig geld. Een museum, een schaatsbaan ( met die winters van tegenwoordig ), zwemles, een dagje zwembad, ... Je hoeft helemaal geen retedure hobby's te hebben of peperdure verre reizen te maken. Een camping in Nederland is ook echt niet zo goedkoop ( meer ). Benzine is duur.... Een - laten we het dan zo stellen - niet academisch geschoold stel met kinderen geeft door niet eens heel gek te doen al dusdanig veel uit dat én sparen voor wie weet als de ijskast het begeeft en de auto heeft ook het eeuwige leven niet én voor studie is gewoon niet voor iedereen haalbaar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kijk een lening is natuurlijk geen schande. Liever niet, maar als het moet moet het. Ik zou het zonde vinden als iemand niet gaat studeren omdat hij/zij bang is voor een schuld.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2015 @ 23:00:

[...]

Alles kost tegenwoordig geld. Een museum, een schaatsbaan ( met die winters van tegenwoordig ), zwemles, een dagje zwembad, ... Je hoeft helemaal geen retedure hobby's te hebben of peperdure verre reizen te maken. Een camping in Nederland is ook echt niet zo goedkoop ( meer ). Benzine is duur.... Een - laten we het dan zo stellen - niet academisch geschoold stel met kinderen geeft door niet eens heel gek te doen al dusdanig veel uit dat én sparen voor wie weet als de ijskast het begeeft en de auto heeft ook het eeuwige leven niet én voor studie is gewoon niet voor iedereen haalbaar.Ik vraag me ook altijd af hoe gezinnen met meerdere kinderen zoveel geld over kunnen houden als hier op het forum soms voorbij komt. Een simpel dagje uit met 1 kind kost vaak met gemak al meer dan 100 euro en dan doe je niks geks.
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2015 @ 22:20:

[...]

Ik zie generaties na generaties voor me, die allemaal zeer zuinig leven om hun kinderen zonder schuld te kunnen laten studeren. Tot dat er op een dag eentje zo slim / egoïstisch / nuchter is om te denken : " ik neem het er zélf gewoon lekker van " .

Het ging me helemaal niet om geld verkwistende dingen, al is daar ook niets mis mee als dat kan, maar gewoon om het simpele feit dat de meeste gezinnen met opgroeiende kinderen seau oui seau al een bodemloze put is.

En nogmaals; je - of je vrouw, of je kind - kan morgen wel door de bliksem getroffen worden. Ik leef er liever nu ook leuk van ipv dat ik alles wegzet voor mijn kinderen. Ik heb me net eens verdiept in dat terugbetalen ; dat is echt een lachertje. Het zal er inderdaad wel op uitdraaien dat heel veel ouders een kinderen voor hén laten lenen. Want dát scheelt!

Vind ik ook, BlijfgewoonBianca. Ik wil zélf ook nog een leuk leven hebben.

Ik zie ook om me heen ouders gewoon geen leven meer hebben. Alles wordt weggezet voor de kinderen en samen met je partner uit eten hebben ze al jaren niet meer gedaan. Dat kunnen ze niet eens meer herinneren.

Raar dan, dat de relatie dan ook niet meer zo goed gaan lopen maar goed dat is een andere discussie.

Wat bedoel je precies met dat lenen.

Bedoel je dat de kinderen voor de ouders gaan lenen omdat het een lage rente betreft?
quote:fientje1982 schreef op 22 januari 2015 @ 23:04:

Kijk een lening is natuurlijk geen schande. Liever niet, maar als het moet moet het. Ik zou het zonde vinden als iemand niet gaat studeren omdat hij/zij bang is voor een schuld.Heb je al eens berekend hoeveel je maandelijks moet terugbetalen - neem even een leuke studie als voorbeeld - als je bijv. 3000 Bruto verdient? De terugbetaaltermijn zal 35 jaar gaan bedragen. Deze gaat twee jaar na je afstuderen in.
quote:fashionvictim schreef op 22 januari 2015 @ 23:07:

[...]

Ik vraag me ook altijd af hoe gezinnen met meerdere kinderen zoveel geld over kunnen houden als hier op het forum soms voorbij komt. Een simpel dagje uit met 1 kind kost vaak met gemak al meer dan 100 euro en dan doe je niks geks.Heb jij dat " hoeveel geef jij per week uit aan boodschappen " topic weleens gelezen?
quote:liebeskind schreef op 22 januari 2015 @ 23:10:

[...]

Wat bedoel je precies met dat lenen.

Bedoel je dat de kinderen voor de ouders gaan lenen omdat het een lage rente betreft?Ja.
Ik ben opgegroeid met het idee dat een studie bij je opvoeding hoort. Mijn ouders betaalden dat. Daarnaast hadden ze voor elk kind een bedrag om iets leuks mee te doen als we van de middelbare school kwamen. (Ik kreeg -heel leuk- een kind. Mijn zus ging op wereldreis en mijn broertje kocht allemaal nerdspullen. Mijn ouders waren niet rijk, integendeel.

Mijn droger is kapot. Dus de was hangt her en der in ons piepkleine huis omdat de prioriteit ligt bij bufferen voor de studies ipv luxe. Pas als weer echt geld overblijft is er ruimte voor extra's. En veel geld komt er bij ons niet binnen, dus die extra's zullen voorlopig niet komen. Maar sparen voor studie van kinderen hoort voor mij bij de belangrijkste dingen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2015 @ 23:18:

[...]

Heb jij dat " hoeveel geef jij per week uit aan boodschappen " topic weleens gelezen? Nee, maar ik lees in andere topics weleens bizar lage bedragen. Gezinnen met 3 kinderen boven de peuterleeftijd en 2 volwassenen die dan toch maar 200 euro per maand aan boodschappen uitgeven. Ik vraag me dan idd altijd af wat die mensen dan eten.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 22 januari 2015 @ 23:21[/message]:

[...]

Nee, maar ik lees in andere topics weleens bizar lage bedragen. Gezinnen met 3 kinderen boven de peuterleeftijd en 2 volwassenen die dan toch maar 200 euro per maand aan boodschappen uitgeven. Ik vraag me dan idd altijd af wat die mensen dan eten.dat kan toch nooit?
wij slapen nooit.
quote:fashionvictim schreef op 22 januari 2015 @ 23:07:

[...]

Ik vraag me ook altijd af hoe gezinnen met meerdere kinderen zoveel geld over kunnen houden als hier op het forum soms voorbij komt. Een simpel dagje uit met 1 kind kost vaak met gemak al meer dan 100 euro en dan doe je niks geks.

Soms ook een kwestie van mazzel hebben hoor. Mijn kinderen zijn nog klein, maar we gaan regelmatig naar de Efteling via werk van man. We hebben allemaal een museumkaart, dus een dagje Nemo of Zuiderzeemuseum kost dan alleen een paar pakjes drinken en ter plekke een bakje friet. Grootouders v/d kinderen nemen ons een aantal keer per jaar mee, soms een dagje, soms een weekend of langer. Vakanties doen we soms een aantal korte vakanties in een jaar: last minutes, caravan van vrienden of familie. Dit jaar weer een lange vakantie, maar wel heel goedkoop geboekt. We hebben voor volgend jaar twee weken buitenland in huisje van vrienden geregeld, kost alleen water en licht.

Dat bedoel ik met mazzel hebben, als je dat allemaal moet bekostigen gaat het snel natuurlijk.
quote:feow schreef op 22 januari 2015 @ 23:21:

Ik ben opgegroeid met het idee dat een studie bij je opvoeding hoort. Mijn ouders betaalden dat. Daarnaast hadden ze voor elk kind een bedrag om iets leuks mee te doen als we van de middelbare school kwamen. (Ik kreeg -heel leuk- een kind. Mijn zus ging op wereldreis en mijn broertje kocht allemaal nerdspullen. Mijn ouders waren niet rijk, integendeel.

Mijn droger is kapot. Dus de was hangt her en der in ons piepkleine huis omdat de prioriteit ligt bij bufferen voor de studies ipv luxe. Pas als weer echt geld overblijft is er ruimte voor extra's. En veel geld komt er bij ons niet binnen, dus die extra's zullen voorlopig niet komen. Maar sparen voor studie van kinderen hoort voor mij bij de belangrijkste dingen.Dit vind ik inderdaad best bizar. Naast dat het niet zo gezond is om natte was in een piepklein huis op te moeten hangen, vraag ik me wederom af hoe je dat praktisch dan voor elkaar krijgt. Als ik alleen al naar de hoeveelheid sportkleding die in mijn 1-kind-gezin per week verbruikt wordt, of gewoon naar de enorme hoeveelheden was, begrijp ik dat niet. Dragen jullie dan heel vaak dezelfde kleding meerdere keer? Of heb je hele grote hoeveelheden kleding? Meerdere sporttenues? Dat kost dan toch ook veel geld? Op jaarbasis denk ik meer dan gewoon die droger aanschaffen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 22 januari 2015 @ 23:21:

[...]

Nee, .Aanradertje, hoor. Ik moet er altijd aan denken als ik mijn pinpascode in tik.
quote:feow schreef op 22 januari 2015 @ 23:21:

Mijn droger is kapot. Dus de was hangt her en der in ons piepkleine huis omdat de prioriteit ligt bij bufferen voor de studies ipv luxe. Pas als weer echt geld overblijft is er ruimte voor extra's. En veel geld komt er bij ons niet binnen, dus die extra's zullen voorlopig niet komen. Maar sparen voor studie van kinderen hoort voor mij bij de belangrijkste dingen.

Gevolgen vochtproblemen voor gezondheid

Van vocht in uw woning kunt u zelf wel last hebben maar dit vocht zal u niet direct ziek maken. Het vocht zorgt er echter wel voor dat schimmels en huisstofmijten goed kunnen groeien, zij voelen zich het beste thuis bij een luchtvochtigheid van boven de 70%. De beste luchtvochtigheid voor uw woning is 50%. Indien u twijfelt over de luchtvochtigheid in uw woning kunt u deze nagaan met behulp van een hygrometer.

De schimmels en huisstofmijt welke in de vochtige woningen groeien verspreiden prikkelende stoffen in uw woning. Deze stoffen kunnen bij mensen met aanleg voor astma en astmapatiënten allergische klachten veroorzaken als benauwdheid, hoesten of chronische neusverkouwdheid. Ook hebben kinderen die opgroeien in een vochtig huis een grotere kans op problemen met hun gezondheid dan kinderen die in een gezond huis wonen. Van alle kinderen die in een vochtig huis opgroeien krijgt ongeveer 25% chronische luchtwegklachten
Wij zetten de kinderbijslag weg. We hebben het niet nodig, dus sparen we het op. Dwingen om een vervolgopleiding te gaan doen zou ik nooit doen. Dan betaal ik straks een paar jaar voor een opleiding die niet af gemaakt wordt. Wel stimuleer ik het volgen van een vervolgopleiding (of dat nu mbo,hbo of wo is), want zonder maak je het jezelf knap lastig denk ik en dat wil ik niet voor mijn kind. Ach, gelukkig is hij nog maar (bijna) 3 en hoeven we ons voorlopig alleen nog maar zorgen te maken om de basisschool
quote:riannerianne schreef op 22 januari 2015 @ 23:25:

[...]

Soms ook een kwestie van mazzel hebben hoor. Mijn kinderen zijn nog klein, maar we gaan regelmatig naar de Efteling via werk van man. We hebben allemaal een museumkaart, dus een dagje Nemo of Zuiderzeemuseum kost dan alleen een paar pakjes drinken en ter plekke een bakje friet. Grootouders v/d kinderen nemen ons een aantal keer per jaar mee, soms een dagje, soms een weekend of langer. Vakanties doen we soms een aantal korte vakanties in een jaar: last minutes, caravan van vrienden of familie. Dit jaar weer een lange vakantie, maar wel heel goedkoop geboekt. We hebben voor volgend jaar twee weken buitenland in huisje van vrienden geregeld, kost alleen water en licht.

Dat bedoel ik met mazzel hebben, als je dat allemaal moet bekostigen gaat het snel natuurlijk.

Ik heb ook dergelijke mazzeltjes. Maar ook een ouder kind. En die wil wel eens naar de bios, of een keer naar een concert, of een theatervoorstelling, of iets als Legoworld oid, je gaat op zo'n dag ook eens naar de Mac of snackbar en tja, een Happy Meal is lang niet meer voldoende, dus 1 zo'n dagje gaat hard.

Wij waren in de kerstvakantie naar een hele leuke voorstelling via Vakantieveilingen, dus spotgoedkope kaartjes. Maar dan neem je in de pauze een cola en een koppie thee oid (was in totaal iets van 15 euro), op de terugweg naar de Mac (iets van 40 euro), parkeergeld (10 euro), benzine (geen idee, maar ook niet gratis), en voilà, goedkoop uitje want kaartjes ipv 60 euro pp nu voor 10 euro maar onder aan de streep toch weer met gemak meer dan 100 euro lichter.
Am Yisrael Chai!
quote:valentinamaria schreef op 22 januari 2015 @ 23:24:

[...]

dat kan toch nooit?Wij redden dat echt nevernooitniet. Met 2 volwassenen en een peuter al niet eens. Als ik er echt op let dan zit ik nog wel rond de 70-80 euro per week.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2015 @ 23:26:

[...]

Aanradertje, hoor. Ik moet er altijd aan denken als ik mijn pinpascode in tik.

Ga het gelijk lezen!
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven