Gezondheid alle pijlers

vlekje op long

26-01-2015 18:21 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn moeder, 59 jaar en een roker heeft al aardig wat jaartjes COPD en zoals dat ooit gezegd is, de rek uit haar longen.

Mijn moeder heeft het altijd benauwd. Bij inspanning is het helemaal verschrikkelijk.

Nu ging enige tijd geleden naar de huisarts want ze was zo benauwd. De huisarts zei dat ze longontsteking had en schreef antibiotica voor. Deze is n afloop nog eens herhaald want de klachtrn waren er nog.

Ook na deze kuur is ze nog steeds benauwd.

Ze ging weer naar de huisarts. Nu moest ze bloed laten prikken en longfoto's laten maken. Bij de bloedpoli zagrn ze dat de huisarts een spoedaanvraag had gedaan en kon mijn moeder om 4 uur al bellen voor de uitslag.

Mijn moeder kreeg inderdaad vrijdag de uitslagen. Bloed: geen bijzonderheden. Foto's... een vlekje. Het was geen ontsteking want die waren er in het bloed niet te vinden.

Een afspraak voor aanstaande maandag.

Vandaag kwam ze weer bij e huisarts.

Ik sprak mijn moeder vandaag. Ze zei dat hij zei dat ze toch een ontsteking had en dat ze een penicillie had en woensdag weer terug moest want de benauwdheid was er nog.

Over het plekje was niets gezegd zei ze.

Ik kruisde mijn moeder bij de huisarts en toen vroeg hij mij of ze zou gn stoppen met roken. Ik zei hem dat ik direct even naar haar toe zou gaan en hij zei, ga het verhaal maar even aan horen...

Het verhaal was volgens mijn moeder de niet in het bloedaantoonbare doch aanwezige ontsteking.

Maar goed, woensdag terug. Ik ga mee. Dat vond mijn moeder wel fijn geloof ik.

Wat zou de volgende stap woensdag zijn. Longarts?

Mijn moeder heeft

Een vreselijke hoest , erg benauwd, hoest ze veel slijm op hoest. Slaapt slecht, veel verkouden, tintelende arm en ziet er al een tijd erg slecht uit.

Dus naar de longarts is niet onverstandig denk ik.

Antonia
Lieve Antonis, je maakt je natuurlijk vreselijk ongerust. Waarom blijft je moeder roken?
quote:ana_isabel schreef op 26 januari 2015 @ 18:25:

Lieve Antonia je maakt je natuurlijk vreselijk ongerust. Waarom blijft je moeder roken?
Dubbel
Geen idee waarom ze blijft roken. Ze zrgt tegen mijn dochter: ik ben te eigenwijs om dood te gaan...

Overkomt haar niet?

Ik weet niet waarom ze blijft roken.

Ze zegt ook dat t allemaal onzin in. Mensen die niet roken krijgen ook kanker. Ze is niet vrnauwd diir het roken. Copd komt niet van het roken. Enz.

Ze is zo eigenwijs.
Tja, wat je niet erkend als probleem kun je natuurlijk ook niet veranderen. Lijkt me heel frustrerend en moeilijk voor jou om aan de zijlijn te staan en zien hoe ze het alleen maar erger maakt.
Inderdaad erg lastig. Zo heb ik ook een vader met een maagzweer die dagelijks een hoop pijnstillers pakt. Daarmee moet hij stoppen maar dat doet hij ook niet. Hij slikt de pijnstillers preventief door ernstige hoifdpijnen die hij regelmatig heeft.

Hij kan een maagbloeding krijgen. Dat laat hem niet stoppen met de saridon.... hij roept trouwens ook dat het vlekje toch niks is en pakt vervolgens zijn shag
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 18:33:

Geen idee waarom ze blijft roken. Ze zrgt tegen mijn dochter: ik ben te eigenwijs om dood te gaan...

Overkomt haar niet?

Ik weet niet waarom ze blijft roken.

Ze zegt ook dat t allemaal onzin in. Mensen die niet roken krijgen ook kanker. Ze is niet vrnauwd diir het roken. Copd komt niet van het roken. Enz.

Ze is zo eigenwijs.Er zijn mensen die onder zoveel omstandigheden hun 'kop' onder het zand steken, uit angst. Dat is voor de familie/naasten heel moeilijk. Sterkte
Dank je wel monte cara.

Dat is inderdaad lastig. Stoppen met roken is moeilijk. Maar ontkennen dat het nodig is omdat je aan het aftakelen bent... maakt mij zo boos.
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 18:39:

Inderdaad erg lastig. Zo heb ik ook een vader met een maagzweer die dagelijks een hoop pijnstillers pakt. Daarmee moet hij stoppen maar dat doet hij ook niet. Hij slikt de pijnstillers preventief door ernstige hoifdpijnen die hij regelmatig heeft.

Hij kan een maagbloeding krijgen. Dat laat hem niet stoppen met de saridon.... hij roept trouwens ook dat het vlekje toch niks is en pakt vervolgens zijn shagWauw... Ze helpen elkaar dus met het in stand houden van hun (in dit geval bewezen) verslaving? Beseft jouw vader de ernst van de situatie wel denken je? Of zegt hij dat , zodat hij zelf ook niet hoeft te stoppen met roken en zijn medicijngebruik?
Ik bedoel bewezen, gevaarlijke verslaving.
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 18:43:

Dank je wel monte cara.

Dat is inderdaad lastig. Stoppen met roken is moeilijk. Maar ontkennen dat het nodig is omdat je aan het aftakelen bent... maakt mij zo boos.eens met montecara, maar jij hebt alle recht om boos te zijn. Ze ontnemen op deze manier als het verkeerd gaat, hun kleinkind een opa en oma en hun dochter een vader en moeder.

Hij kan een maagbloeding krijgen. Dat laat hem niet stoppen met de saridon.... hij roept trouwens ook dat het vlekje toch niks is en pakt vervolgens zijn shag

Een maagzweer ontstaat toch door een bacterie?

Daar is toch wel wat aan te doen?

Een maagzweer ontstaat toch door een bacterie?

Daar is toch wel wat aan te doen?
Hoi ana isabel,

Roken is volgens hun niet gevaarlijk. Tegenwoorsig krijg je van alles wel iets zijn uitspraken van hun. Natuurlijk weten ze wel beter. Het is het goed praten van een groot probleem waarin ze bang zijn toe te geven dat ze niet KUNNEN stoppen. Althans dat denken zij. Ze kunnen best maar durven het niet denk ik. Een gevecht aan gaan terwijl het zoveel makkelijk is om het gevecht niet aan te gaan.

Ik begrijp de verslaving niet maar ben al mijn leven lang getuige.
Hoi dubbeltje

Je kunt een maagzweer krijgen door een bacterie of door een beschadigde maagwand door slechte gewoonten zoals verkeerd medicijngebruik. Mijn vader heeft ook omeprazol (maagbeschermer) maar zo zegt hij ' dat is zooi en hoeft hij niet'.

Ik kijk toe hoe ze aftakelen.
Praat maar niet meer over stoppen met ze joh.

Jij wordt er gefrustreerd van en je ouders geirriteerd.

Ze weten, diep van binnen, best hoe het zit.

Misschien kan de huisarts een en ander aankaarten en hen tips aanreiken hoe ze kunnen stoppen zonder al te veel stres?
Oh ana isabel ze roken ook als mijn kinderen daar zijn... en veel ook. Om die reden komen we al niet heel vaak en sowieso niet lang. Mijn kinderen zijn 9 jaar, 5 jaar en 8 maand. Mijn dochter van 8 maand parkeren we standaard in de gang en nemen we niet mee e woonkamer in. Dus ik ben boos en niet alleen omwille van hun gezondheid maar die van mij. Kinderen, van mij. Maar het zijn mijn ouders. Ik wil ze niet verliezen aan pure koppigheid.
Dan kun je nu niet al te veel doen vrees ik..

sterkte..
wat erg voor je :(
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 18:54:

Hoi ana isabel,

Roken is volgens hun niet gevaarlijk. Tegenwoorsig krijg je van alles wel iets zijn uitspraken van hun. Natuurlijk weten ze wel beter. Het is het goed praten van een groot probleem waarin ze bang zijn toe te geven dat ze niet KUNNEN stoppen. Althans dat denken zij. Ze kunnen best maar durven het niet denk ik. Een gevecht aan gaan terwijl het zoveel makkelijk is om het gevecht niet aan te gaan.

Ik begrijp de verslaving niet maar ben al mijn leven lang getuige.

Moeilijk hoor... je kunt ze moeilijk vastbinden en hun hun shaq ontzeggen. ik ben zelf geen roker, maar ik kan me voorstellen dat stoppen met iets, wat je ook rust geeft, erg moeilijk is.

Ze zullen ongetwijfeld ook angst hebben, maar jou niet ongerust bang willen maken.

ik zou ook niet weten wat ik zou doen in deze situatie. Steunen kun je en zo lief als je bent met je moeder meegaan.
Lijkt me heel zwaar voor je: twee ouders in volledige ontkenning.

Heel veel sterkte!
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 18:43:

Dank je wel monte cara.

Dat is inderdaad lastig. Stoppen met roken is moeilijk. Maar ontkennen dat het nodig is omdat je aan het aftakelen bent... maakt mij zo boos.Dat begrijp ik, ik was ook boos op mijn moeder toen ze niets aan haar maagzweer liet doen (jaren en jarenlang). Mijn zusje en ik gingen keer op keer met haar naar de HAP (ook fouten door artsen) of we gingen naar de nachtapotheek. Op een moment was het helemaal fout en was mijn moeder er bijna niet meer geweest. Ze leeft nog, maar met de gevolgen van jarenlange verwaarlozing van de aandoening. Mijn moeder heeft ons verteld dat ze uit pure angst haar ziekte heeft genegeerd. Maar dat werkt niet. Ik hoop dat jouw moeder haar ziekte wèl serieus neemt. Als buitenstaander of zelfs naaste sta je anders machteloos.
De dokter heeft al veel geprobeerd. Ik neem ook altijd folders mee en mijn dochter van 5 heeft al weleens gezegd tegen mijn moeder (die een deels geamputeerde pink heeft), oma waarom heeft de dokter niet alle 10 jouw vingers eraf gehaald, dan kan jij niet meer roken....

Opa lacht dan en zegt dat oma ook tien tenen heeft

Opa, van roken ga je dood.

Ja Roos, ernstig dood.

Dat zijn de antwoordne die ze geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven