vraag regeling gastouderschap opa's/oma's/anderen

05-08-2008 19:26 60 berichten
hallo iedereen,

ik heb een vraag. Ik pas regelmatig hele dagen op de babydochter van een vriendin van mij. Gewoon omdat ik het erg leuk vind om te doen en zo'n kleintje in huis te hebben. Nu belde mijn vriendin en vertelde dat ik waarschijnlijk ook een beroep zou kunnen doen op de regeling kinderopvang, waar ook opa's en oma's van betaald worden. Het leek haar wel een leuk extraatje voor mij, omdat ik sowieso al regelmatig lang oppas.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Dus dat vrienden regelmatig oppassen op je kind en hiervoor betaald krijgen vanuit de regeling kinderopvang?

Bedankt vast.

groetjes,

Marah
Alle reacties Link kopieren
ja het klopt dat die regeling er is; en je kan het tot een jaar terug vragen, maaaaar.....

die regel gaat weer op de schop. en waarom?! omdat mensen opa/oma/bekende ectra normaal niet betaald en met die regeling denken leuk te verdienen (waar het dus niet voor bedoeld is, het is als bestemd om de lasten van de ouders te verlichten)

maar goed; je bent gek als je dat jaar niet terug vraagd, het word massaal gedaan en de regeling wijzigd en dan krijg je waarschijnlijk niks meer.
Dit is nou precies de reden dat die regeling wordt aangepast
dat zeg ik
en geheel terecht. (Wellicht ten overvloede )
Ik vind dit niet ok. Je zou het nl ook doen als je niet betaald zou krijgen (en je moet trouwens best aan wat eisen voldoen).

Het probleem is dus omdat jij het als een leuk extraatje ziet, wordt de kinderopvang in ned weer in het algemeen duurder en dus minder toegankelijk voor lagere inkomens, vrouwen gaan weer minder werken enz enz enz enz enz.

Dus ik moet dus grof extra gaan betalen voor dat extraatje van jou en daardoor gaat het hele systeem weer op de schop. Ik hoop dus dat je je nog eens bedenkt voordat je dit "leuke extraatje" aanneemt. Je maakt er een heleboel kapot mee.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Of het terecht is of niet kan ik niet beoordelen. Mijn vriendin is alleenstaand ouder, heeft een eigen zaak en heeft dus gewoon oppas nodig. En ja, ik doe het heel graag, zonder of met vergoeding. Voor mij is het niet mijn broodwinning of zo.
Het is overigens niet zo dat jij geld kunt krijgen van de overheid. Je vriendin betaalt jou een uurloon, die uren geeft ze (via een gastouderbureau waar jullie samen ingeschreven worden) op aan de belasting, en daar krijgt zij -afhankelijk van haar inkomen- subsidie over. Maar jij moet dat uurbedrag wel als inkomen opgeven bij de belasting.

In de illegale vorm geven veel mensen dat uurbedrag niet, maar alleen de ontvangen subsidie (anders kost het je vriendin opeens geld). Je moet toch het hele bedrag (de gastouderbureaus rekenen een vast tarief per uur wat hun 'gastouders', jij dus, verdienen) opgeven als inkomsten. En het gastouderbureau houdt er ook nog een eurootje per uur ongeveer aan over. Dus eerst maar eens berekenen of het wel wat oplevert na aftrek van de extra belasting die jij betaalt en het bedrag dat het bureau int.
Elev, vaak nog erger: in de illegale vorm laten oppassende grootouders hun werkende kinderen de vergoeding vaak houden (of geven het contact terug), als extraatje, en omdat ze het gratis ook wel willen doen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Dat is helemaal mooi voor die ouders dan: oppas waar je geld aan overhoudt! De truc met die opa's en oma's is natuurlijk ook dat zij er meestal geen baan naast hebben waardoor ze ver onder het belastbaar inkomen blijven en geen extra belasting hoeven te betalen.
deze regeling geldt alleen voor mensen die niet op een uitkering leven. Mijn moeder is bv 1 dag minder gaan werken om op haar kleinkinderen te passen. Anders hadden de kinders een dag extra naar het kdv gemoeten en had de overheid daaraan bijgedragen.

Kortom, ik vind de regeling eigenlijk wel logisch, totdat er natuurlijk op een verkeerde manier misbruik van gemaakt word maar dat is natuurlijk met alle regelingen het geval.
Ja maar Nina, dan neem ik aan dan het geld gewoon echt naar je moeder gaat en dan heb ik er geen enkel probleem mee. Dan vind ik zo'n regeling juist weer prima! Grootouders hoeven het voor mij niet perse gratis te doen. Die regeling stelt jouw moeder waarschijnlijk in staat om een dag minder te werken.
nou, ze deed het al een tijdje en ik wees haar op de regeling omdat ze er echt minder voor moest gaan werken. Het geld gaat rechtstreeks naar haar inderdaad.

Jammer overigens dat het weer stopt, nog niets van gehoord eigenlijk.
Maar hoe deden jullie het dan voor jullie die regeling inzetten; gaf je haar toen zelf een vergoeding om haar inkomstenderving tegemoet te komen?
Ik weet ook helemaal niet of ik het doe, want ik heb geen zin in extra gedoe zeg maar. Mij maakt het dus niet uit, ik pas graag op. Mijn vriendin kwam er zelf mee aanzetten. Maar ik vind het op zich wel een goede regeling. Omdat ik me voor kan stellen dat ouders hun kind liever bij familie/vrienden brengen dan naar een gastouder. De dochter van mijn vriendin is drie dagen in de week bij een gastouder en zij vindt dat genoeg en heeft het liefste de vierde dag familie of mij als oppas. Dus haar dochter wordt sowieso naar een oppas gebracht en 'toevallig' ben ik dat nu, anders waarschijnlijk toch de gastouder. Wat dat betreft is er hier geen sprake van verdringing of oneigenlijk gebruik van de regeling (mocht ik er al gebruik van maken).

Zulke felle reacties had ik trouwens niet verwacht, ik stel gewoon een vraag en word zo ongeveer in mijn eentje verantwoordelijk gesteld voor het falen van een regeling waar ik niet eens gebruik van maak en misschien ook nooit van ga maken. Zonder dat degene die reageert maar iets over de achtergrond of wat dan ook weet. Dat vind ik eerlijk gezegd heel erg kort door de bocht en onbeschoft. Je hoort mij toch ook niet klagen of zeuren dat ik meebetaal aan de kinderbijslag terwijl ik zelf geen kinderen heb.
Marahbloem, van mij mag je gewoon betaald worden hoor, als je als vriendin of grootouder oppast in plaats van een gastouder. Ik heb er ook niet veel problemen mee als de oppas het sowieso zou doen, gratis, als ze geen vergoeding zou krijgen. Ik vind het eerder niet kloppen als een grootouder ingezet wordt als gratis oppas, terwijl dat de ouders in staat stelt geld te verdienen. Waar ik wel moeite mee heb, is als dat geld niet gebruikt wordt voor de oppas.

Overigens vind ik het een rare redenering van je vriendin, dat ze 3 dagen gastouder genoeg vindt en de vierde dag een bekende of familie wil. Dat kindje kent die gastouder beter dan welk familielid of vriendin dan ook; ze is er drie dagen in de week!
quote:Chica34 schreef op 05 augustus 2008 @ 19:55:

Dus ik moet dus grof extra gaan betalen voor dat extraatje van jou en daardoor gaat het hele systeem weer op de schop. Ik hoop dus dat je je nog eens bedenkt voordat je dit "leuke extraatje" aanneemt. Je maakt er een heleboel kapot mee.Wat een enorm overtrokken reactie zeg. Stel je niet zo aan zeg
Degene die het kind ergens onder brengt, of dit nu opa/oma of vriendin is, kan toch uit zichzelf wel wat aan die mensen betalen voor de moeite? Waarom moet dat toch allemaal weer gesubsidieerd worden?
Er zitten inderdaad wel wat haken en ogen aan, zoals door Elev al is aangegeven. Het moet sowieso via een bureau, daarnaast telt het voor jou als inkomen (dus denk aan je eventuele aanrechtsubsidie, huurtoeslag, zorgtoeslag etc), je moet aan een aantal eisen voldoen.

Verder ben ik het er helemaal mee eens als de regeling zo wordt aangepast dat in dit soort gevallen er geen tegemoetkoming meer gegeven wordt. Het is het oneigenlijke gebruik waardoor de hele regeling op de schop gaat.

Maar goed, op dit moment zou het nog (net) kunnen als je aan de voorwaarden wilt voldoen zoals vermeld.
@pauline en andere, dank voor jullie reactie. Ik werk vier dagen dus maak geen gebruik van allerlei regelingen zoals toeslagen en zo. Maar heb ook geen zin in gedoe om aan voorwaarden of wat te voldoen. En ik vind het geen oneigenlijk gebruik. Dat wil ik nog wel even zeggen. Ik pas nu op op mijn vrije dag. Als ik niet kan, komt er bij mijn vriendin in huis een betaalde oppas, ook via die regeling. Ikzelf blijf het gewoon zo doen, omdat ik geen zin heb in regeltjes e.d. waar ik aan moet voldoen en ingewikkeld gedoe met de belastingen.
Het is wel oneigenlijk gebruik omdat de regeling bedoeld was voor kinderopvang in het formele circuit.

Er zijn toen mensen geweest die bedacht hebben dat er een maas in de regeling zit (dat is overigens ook gewoon zo), waardoor informele oppas door inschrijving bij al dan niet obscure bureautjes opeens formele opvang werd.

De regeling biedt deze mogelijkheid en dat vind ik eerder slordig van de wetgever dan dat ik het de mensen kwalijk neem die er gebruik van maken.

Maar feit blijft dat er nu gebruik van gemaakt wordt, zoals het niet bedoeld was.
Ow, oke, dat wist ik niet.
quote:Pauline65 schreef op 05 augustus 2008 @ 22:15:

Het is wel oneigenlijk gebruik omdat de regeling bedoeld was voor kinderopvang in het formele circuit.

Er zijn toen mensen geweest die bedacht hebben dat er een maas in de regeling zit (dat is overigens ook gewoon zo), waardoor informele oppas door inschrijving bij al dan niet obscure bureautjes opeens formele opvang werd.

De regeling biedt deze mogelijkheid en dat vind ik eerder slordig van de wetgever dan dat ik het de mensen kwalijk neem die er gebruik van maken.

Maar feit blijft dat er nu gebruik van gemaakt wordt, zoals het niet bedoeld was.Ik vind het geen oneigelijk gebruik. Waarom wel een gastouder betalen voor opvang, en een grootouder niet? Die grootouder zit ook vast aan de opvang. Grootouders zijn niet een vanzelfsprekende opvang hoor.

Het wordt pas misbruik, als het geld niet bij de opvang terecht komt.
quote:Chica34 schreef op 05 augustus 2008 @ 19:55:

Ik vind dit niet ok. Je zou het nl ook doen als je niet betaald zou krijgen (en je moet trouwens best aan wat eisen voldoen).

Het probleem is dus omdat jij het als een leuk extraatje ziet, wordt de kinderopvang in ned weer in het algemeen duurder en dus minder toegankelijk voor lagere inkomens, vrouwen gaan weer minder werken enz enz enz enz enz.

Dus ik moet dus grof extra gaan betalen voor dat extraatje van jou en daardoor gaat het hele systeem weer op de schop. Ik hoop dus dat je je nog eens bedenkt voordat je dit "leuke extraatje" aanneemt. Je maakt er een heleboel kapot mee.Zo hee, wat zit jou dwars?

Structureel andermans kind opvangen kun je ook zien als werk. Dus waarom daar niet voor betaald worden? Omdat je het leuk vindt om te doen?

Ik vind mijn werk ook leuk om te doen, maar verwacht toch echt een paycheck aan het einde van de maand hoor!
Jammer dat ik even geen tijd had gister. Wat mij dwars zit is hetgene dat er door dit soort mazen in de wet, de kinderopvangregeling weer helemaal aangepast gaat worden. Het wordt duurder, minder toegankelijk, meer wachtlijsten, minder vrouwen die gaan werken enz enz. We waren hier in Ned net een beetje op de goede weg en nu moeten we weer een grote stap terug zetten.

Waarom? Omdat mensen ineens de mazen in de wetgeving hebben gevonden én daar ook gebruik van maken. En dat laatste vind ik dus niet terecht. Het is niet een actie die je voor jezelf even bepaald. Het gaat hier om een heel systeem die er de dupe van gaat worden. Ja, het is zeer dom dat die maas er is, maar je kan zelf kiezen of je hier gebruik van maakt of niet. Een beetje zelfverantwoordelijkheid mag dus wel.

Ik vind dat een GO natuurlijk betaald moet krijgen en ook Opa's en Oma's of andere professionele oppas vormen die een dag minder werken. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Daar hoor je mij niet over. Maar iemand die het toch al gratis wilde doen dan ineens in dat potje wil meegraaien, vind ik gewoonweg niet ok. Je maakt dan meer kapot dan je zelf in de gaten hebt. Tuurlijk kun je heel egoistisch zeggen, ja daaag, hadden ze het maar beter moeten regelen, waarom zij wel? en ik niet? Ja dat kan, maar ik ben daar de dupe in de vorm dat ik per 1 jan heel veel geld per maand extra moet gaan betalen voor KDV en GO en dat keur is dus ten sterkste af.

Dit is niet een persoonlijke actie tegen de TO dit is tegen alle oppassen, GO's enz enz die misbruik van deze regeling maken. Want het is wel degelijk misbruik.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven