Kinderdagverblijf smeert ons extra dag aan!

06-08-2008 10:11 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al ruim anderhalf jaar staat mijn zoontje ingeschreven op het KDV hier in de buurt.

Eerst zou het 6 mnd duren tot plaatsing, dat werden er toen 9, later 14 en 2 weken geleden werd ik eindelijk gebeld voor een proefuurtje.

Na overleg werd alles besproken en we hebben 1 dag aangevraagd, dat waren er eerst 2 namelijk dinsdag en vrijdag.

De dinsdag hebben we later laten vervallen omdat ik op het werk hoorde dat ik de woensdag kon komen werken en dan hebben we oppas voor sem.

Nu hoorde ik maandag dat ik kon kiezen of delen;

De dinsdag erbij nemen of helemaal geen plaatsing....

Nou ben ik ZO pissed hierover dat ik eigenlijk denk

HOE VERZIN JE HET??

We hadden bijna het contract getekend op de proefochtend en gelukkig viel ons op dat er 2 dagen op het contract staan.

De vrouw daar meende dat het fout was op de adminstratie en dat het in orde gemaakt kon worden.

Tot het telefoontje van maandag.

Ik wil die dinsdag er niet bij hebben want dan ben ik gewoon vrij en dus zonde van mn geld.

Ander probleem:

Omdat ze een ellenlange wachtlijst hebben vooral door de doorstroming plaatsen ze kinderen in andere groepen dan gepland is eigenlijk.

Nu plaatsen ze ze mijn zoontje van nét anderhalf jaar in de groep 2,5-4 jaar!

Op de proefochtend werd al meteen duidelijk dat sem links bleef liggen in de groep omdat hij niet kon praten, huilde veel.

Hier ben ik het dus ook helemaal niet mee eens!!

Hij is de enige kleine man in zo'n groep.

Ik wil hem in een groep hebben met leeftijdsgenootjes.

Sem hoeft niet zozeer voor de opvang naar het KDV maar meer omdat ik hem vast wil laten wennen aan andere kindjes.

Willen ze hem in een andere groep plaatsen dan komen er weer wat maanden bij!

Ook geven ze aan dat sem een erg gevoelig mannetje is (wat absoluut waar is!) en dat ze daar te weinig aandacht aan kunnen schenken en dat 1 dag per week te weinig is om te komen.

Wat moet ik hier nu mee?

Gewoon laten voor wat het is en kleine man inschrijven op een peuterspeelzaaltje over een paar maandjes?
Op zich is het wel zo dat kinderen die maar een dag komen op het kdv vaak meer moeite hebben met wennen. Zij kunnen dan wekelijks opnieuw moeten wennen zeg maar. Als je zoon een gevoelig mannetje is zou dit bij hem best het geval kunnen zijn.

Ik vind het wel een bijzondere conclusie na een kennismaking, om dat dan al van je kind te constateren.

Vorig mij was er laatst een topic over een kind wat vrij jong tussen de wat groteren geplaatst werd. Misschien staan daar naast de betreffende negatieve ervaring ook wel andere ervaringen in?

Ik denk dat ik gewoon zou wachten op de peuterspeelzaal. Hebben ze een vaste regel voor het afnemen van minimaal twee dagen? Dan hadden ze dit wel even kunnen communiceren lijkt me.
Hoi Parel,

als ik dit zo lees zou ik inderdaad voor je laatste optie gaan. Dit kdv worden zowel jij als Sem waarschijnlijk niet heel happy van en zo lang het voor de opvang niet noodzakelijk is....

Mijn zoontjes zitten op een kdv met lieve leidsters (die zo veel mogelijk aandacht willen geven, kan natuurlijk niet altijd), in groepen met leeftijdgenootjes en ik weet dat ze het erg naar hun zin hebben. Maar als het niet nodig was dan gingen ze niet en zou ik inderdaad ook naar een peuterspeelzaal gaan kijken voor het spelen met andere kinderen.

Groetjes,

Branca
Kan je oppas hem niet dat dagje extra nemen? Ik zou hem niet naar dat KDV brengen.
Op deze manier zou ik er geen goed gevoel bij hebben. Ik vind het nogal wat dat je een dag extra MOET afnemen. Misschien is het qua gevoeligheid geen slecht punt om vaker te laten gaan, maar dat zou een beslissing op basis van ervaring en vrije wil moeten zijn. Ik vind het bijzonder knap dat ze in een proefochtend dit al zo goed kunnen zeggen.

Ook vind ik het leeftijdsverschil behoorlijk. Daar zou ieder kind het moeilijk mee hebben. Zeker als het een gevoelig mannetje.

Lekker inschrijven bij de peuters zou ik zeggen.
Ik zou denk ik, hoe vervelend ook, naar een andere oplossing gaan zoeken.

De twee dagen kan ik op zich nog inkomen. Ze hebben ruimte voor twee dagen, maar als jouw kind maar één dag komt, dan moeten ze een ander kind vinden die ook maar één dag gaat en dan precies op de dag die ze over hebben.

Persoonlijk vind ik één dag per week trouwens ook te weinig voor hem om goed te kunnen wennen.

Maar als je kind dan ook nog eens in een groep komt die gewoon niet geschikt is voor hem, dan zou ik dus wél op mijn strepen gaan staan dat dat gewoon niet kan. Lijkt me zelfs onveilig.
Wat Molie zegt: kinderen die één dag per week komen hebben vaak meer moeite om te wennen en om het ritme van het KDV op te pakken. Het kan dus goed zijn dat het pedagogisch beleid van het KDV zó is dat kinderen minimaal 1,5 of 2 dagen per week ingepland moeten zijn. Dat zou dan ergens in hun pedagogisch beleidsplan moeten staan of in andere infobrochures. Ikzelf werk als gastouder en merk ook dat kinderen beter op hun gemak zijn en sneller wennen als ze méér dan 1 dag per week komen.

Maar als ik dan verder lees en zie dat jouw 1,5-jarige in een groep wordt geplaatst met verder alleen 2,5-4 jarigen... Dan begint het mij wel een beetje te jeuken. Als ik jou was zou ik om deze reden andere opvang zoeken dan dit KDV. Niet zozeer om die extra dag, maar omdat jouw zoon in een groep wordt geplaatst waar hij gewoon niet in thuis hoort.
Kan het niet zo zijn dat ze in hun algemene voorwaarden hebben staan dat ten minste twee dagen moeten worden afgenomen? Zo niet, dan hebben ze geen poot om op te staan. Zo ja, dan heb jij geen poot om op te staan en is het inderdaad kiezen of delen.

Ik kan me wel goed voorstellen dat een kdv zegt dat 1 dag eigenlijk te weinig is. Kinderen krijgen dan niet de tijd om te wennen en om een zekere 'routine' te krijgen. Voor de leidsters vervelend om in feite elke week een 'nieuw' kind te krijgen, maar vooral voor het kind zelf erg vervelend.

Ik vraag me trouwens wel af of 't zomaar mag, een kind van anderhalf in een peutergroep, nog even los van de vraag of het voor iedereen wel zo fijn is. Voor die groepen gelden andere leidster-kindratio's.
quote:Ainne schreef op 06 augustus 2008 @ 10:21:

De twee dagen kan ik op zich nog inkomen. Ze hebben ruimte voor twee dagen, maar als jouw kind maar één dag komt, dan moeten ze een ander kind vinden die ook maar één dag gaat en dan precies op de dag die ze over hebben.

.Dat valt wel mee. Er zit altijd verschil in aantal dagen dat wordt afgenomen. De een vier, de ander drie etc. Die ene dag die dan van TO "overblijft" valt echt wel ergens ander mee te matchen.
Dan bevestigen jullie wat ik ook al dacht....

We zoeken momenteel naar een lieve oppas aan huis omdat sem gewoon graag in vertrouwde omgeving.

Momenteel is hij veel bij mijn moeder maar daar wil ik een beetje vanaf stappen nu hij zo aktief begint te worden.

Het is dus niet zozeer dat sem naar het kdv moet omdat ik geen opvang heb want dat doen mensen in de omgeving als vriend moet werken....

Maar het meest vervelende vind ik die grotere groep.

Ze doen dingen in een groep die sem helemaal nog niet snapt zoals aan tafeltje zingen, drinken enz.

Die kleine van zit echt geen 5 min stil op een stoel hoor en zingen is nog veel te klein voor!

Denk idd dat het peuterspeelzaaltje beter is voor hem.

Is ie ook wat ouder en gaat de overgevoeligheid ook iets beter?
Heb je ooit gedacht aan de optie van een gastouder voor 1 dag? Aangezien Sem behoorlijk gevoelig is, is het wellicht een idee om hem sowieso in een meer huiselijke omgeving te plaatsen met minder kindjes.

Ik had hetzelfde probleem wbt de wachtlijsten. Hier zijn de wachtlijsten minimaal 2 jaar en kreeg toen met heel veel pijn en moeite maar 2 dagen op KDV. Moest toen heel noodgedwongen naar een GO. Maar ik vind de mix nu eigenlijk zelfs beter. KDV is horizontaal en mijn GO is verticaal (maar er zijn er zat die ook horizontaal zijn) en zo zijn er nog veel meer voordelen. Ik heb zelfs de 3de dag die ik er nu wel bij kon krijgen op het KDV afgeslagen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Bij gastouder moet ik hem brengen toch of kan het ook zo zijn dat een gastouder bij jou thuis oppast?
Voor KDV's geldt gewoon slechts 1 regel die je ALTIJD moet onthouden: voelt het niet goed, dan niet doen. Simpel en het werkt echt zo.

Peuterspeelzaal is trouwens alleen maar van 9 tot 12 en niet een hele dag.

Je kan ook, als het wel goed voelt, die 2 dagen nemen en dan gelijk die tweede dag opzeggen voor over twee maanden. Dan heeft de kleine meer wentijd en zit jij niet lang aan die twee dagen was.

Over het leeftijdsverschil. Ik vind dit vreemd en vraag me ook af of het mag. Volgens mij niet namelijk. In een verticale groep wel natuurlijk. Kijk goed naar hoe je kind reageert. Mijne had met anderhalf een moord gedaan om in een 2.5 tot 4 groep te komen maar de meeste kinderen zijn daar gewoon echt niet aan toe. De leidsters hebben dit ook geconstateerd. Ik zou vragen of je niet gewoon bij de juste leeftijdsgroep je zoon kan plaatsen en dat je dan wellicht die twee dagen overweegt. Sta je trouwens niet ook bij een ander kdv ingeschreven?
quote:parel27 schreef op 06 augustus 2008 @ 10:38:

Bij gastouder moet ik hem brengen toch of kan het ook zo zijn dat een gastouder bij jou thuis oppast?Het kan allebei. De GO die bij je thuis komt is denk ik alleen wel wat duurder. Ik breng mijn dochter op dit moment naar haar thuis waar 3 andere kindjes op een dag zijn (incl eigen kind) Een GO zit ook aan hele strenge regels vast. Zelfde strenge regels als een KDV. Neem er wel eentje die aangesloten is bij een gerenommeerd GO bureau, want daar hebben ze ook een heel pedagogisch beleid, veiligheidsregels enz enz. Mijn GO bureau biedt zelfs gratis cursussen aan voor de ouders. Kinder EHBO bijvoorbeeld. Ook is het contact met de GO zelf veel persoonlijker. Ik ben er echt heel tevreden over
anoniem_49993 wijzigde dit bericht op 06-08-2008 10:48
Reden: heb moeite met typen vandaag :-)
% gewijzigd
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Hé Parel, het is wel vrij "normaal" dat een kdv standaard minimaal 2 dagen hanteert. Persoonlijk begrijp ik dat ook wel, omdat een kindje anders inderdaad elke keer moet "wennen" omdat er zoveel tijd tussen zit.

Wat ik echt NIET begrijp, is de communicatie hieromheen en ik zou dan ook echt niet met hen in zee gaan, zeker ook omdat ze Sem in een groep met oudere kindjes willen plaatsen. Uit je posting te lezen, heb je er geen goed gevoel bij en alleen al op basis daarvan is mijn advies: niet doen.
Als het een specifieke groep van 2.5/4 jarigen is mag er inderdaad geen kind van 1.5 bij.In een peutergroep gelden inderdaad zoals iemand al zei andere leidster/kind ratio dan een baby of dreumesgroep waar een kind van 1.5 invalt.Uitzondering is een verticale groep van 0-4 jaar.
Bij het kdv waar ik sta ingeschreven is het een algemene voorwaarden dat je minimaal 2 dagen afneemt.. en ook bij 2 andere waar ik wel aangemeld sta is het minimum 2 dagen.

wellicht staat het hier ook gewoon in de voorwaarden, en dan heb je denk ik gewoon pech.

Wat betreft de rest, zoals hier al een paar keer gezegd is, als het niet goed voelt, gewoon niet doen..., je moet je kindje daar wel hele dagen achter laten, en ik zou daar ook niet heel vrolijk van worden denk ik.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hoi,

Ik ben destijds speciaal op zoek gegaan naar een KDV dat kinderen ook 1 dag plaatst. Bij mijn kind heeft het goed uitgepakt. Hij gaat vanaf 1 jaar 1 dag per week naar het KDV en hij heeft daarmee nooit moeite gehad en de leidsters ook niet. Misschien kan je anders regelen dat hij de eerste maand 2 dagen gaat en daarna 1 dag.

Overigens vind ik een kind van 1,5 plaatsen in een groep van 2,5 -4 jaar niet kunnen. Dat lijkt mij moeilijker te wennen voor een kind dan maar 1 dag in de week naar het KDV gaan.
Mmm, lastig wel. Ik zou ook in geen geval m'n kind van 1,5 in een groep van 2,5 - 4 zetten als hij daar zo overduidelijk nog niet aan toe is. Maar ik zou dit KDV ook niet te snel "afschrijven". Die regel van minimaal 2 dagen is idd redelijk standaard (en persoonlijk vind ik er veel voor te zeggen). Of de communicatie daarover echt niet correct is geweest, kan je alleen zelf beoordelen denk ik. Kan me voorstellen dat het ertussendoor is geglipt omdat je aanvankelijk 2 dagen wilde afnemen en het dus geen issue was. En dan nog: het belangrijkste zijn de leid(st)ers en de groep waar je kindje straks mee te maken krijgt. Wat maakt het dan uit of er een duffe doos op de administratie zit?

Is het een idee om je toch in te schrijven voor de juiste leeftijdgroep? Tegen de tijd dat daar plek is, kan je altijd nog zien. Maar dan heb je in elk geval de mogelijkheid.

Inschrijven bij een ander KDV kan natuurlijk ook, maar ik neem aan dat de wachttijd er dan niet korter op wordt.

Zelf denk ik dat 1 dag GO, 1 dag PSZ en 1 dag oma (ik zeg maar wat hoor, weet niet precies hoe jouw plaatje eruit ziet) erg onrustig is voor een dreumes/peuter. Mijn voorkeur zou op deze leeftijd toch uitgaan naar 1 vaste vorm van opvang. Maar da's persoonlijk, en natuurlijk ook afhankelijk van je kind...
De meest van de opvang wordt gedaan door mijn moeder en een vriend van ons bij ons thuis.

Meestal is mijn vriend vanwege ploegendiensten thuis bij kleine man dus we hebben meestal maar 1x per week opvang nodig.

Hij heeft dus wel een goede regelmaat hoor.

Ik kan hem wel inschrijven voor de jongere groep hoor maar dan komt er minimaal 4 maanden bij en in januari wordt hij 2 en kan dan al bijna naar psz.

Daar breng ik hem dan liever bijv 3 ochtenden van 2,5 uur....
Dan zou ik ws ook wachten tot hij naar psz kan. En dan voor de "echte" opvang gewoon lekker bij oma of oppasvriend bij jullie thuis. Perfect toch?

Als je nu toch iets van "sociaal gebeuren" wil voor Sem, misschien zijn er speelgroepjes ofzo in jouw buurt? Bij mij in de buurt weet ik dat de Ouder en Kind Centra (meestal bij CB) zoiets organiseren, 2 ochtenden in de week vrije inloop.
Ik ga al met hem 1 uurtje p/w naar de baby/peutergym waar hij maximaal speelt met mama en andere kindjes.

Ook doe ik 1,5 uur p/w peuterzwemmen met hem dus dat vind hij ook geweldig....
Actief manneke (en aktieve mama )! Leuk hoor. Kan me voorstellen dat je hem graag nog wat meer vermaak gunt in de zin van andere kindjes om hem heen (omdat hij het zo leuk vindt, bedoel ik, niet omdat je niet genoeg met 'm doet hoor, haha!).
anoniem_23476 wijzigde dit bericht op 06-08-2008 12:47
Reden: aanvulling, staat beetje gek zo...
% gewijzigd
Jij stond eerst op een wachtlijst voor 2 dagen, dus ergens kan ik me wel voorstellen dat je er ook 2 moet afnemen.

Bij mijn KDV is dat ook zo, als je 2 dagen hebt aangevraagd moet je er ook 2 afnemen op het moment dat er plek is. Je mag dan wel direct opzeggen, maar de opzegtermijn is 2 maanden, dus daar zit je dan aan vast.

En veel KDV's hebben een minimum van 2 dagen.

Maar dat van die groepen zou ik níet pikken. Ik zou mijn kind op een groep willen hebben van zijn eigen leeftijd óf met andere kindjes van zijn leeftijd in een oudere groep, dat zou ik ook acceptabel vinden. Maar als enige ukkie tussen kindjes die allemaal minstens 1 jaar ouder zijn zou voor mij géén optie zijn.
Mijn zoontje ging (vanaf 1 1/2) ook 1 dag naar kdv en dat ging prima. Misschien inderdaad iets langer nodig gehad om te wennen als ander. Maar verder gaat het prima. Op dit moment gaat hij 1,5 dag. Had eigenlijk nog nooit gehoord dat 2 dagen minimaal is, vind het eigenlijk ook wel raar.

Dacht ook neem 2 dagen en zeg tweede dag meteen op, zit je er alleen nog tijdens opzegtermijn aan vast (maar kan je zoontje misschien iets vaker wennen)

Wat ik wel raar vind is die peutergroep. Vanaf 2,5, daar vind ik kind van 1,5 echt nog niet in passen.

En als ze zo met je omgaan zou ik inderdaad ook twijfelen of je je kind daar wel wil hebben. Probleem is dat je soms geen mogelijkheid hebt om nee te zeggen en zij dus alle 'macht' hebben. Maar als je andere mogelijkheden hebt zou ik die proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven