Werk & Studie alle pijlers

Studie kunst / design management?

09-02-2015 14:02 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag iedereen,

Na een recente teleurstelling ben ik mij druk aan het orienteren op diverse studies.

Nu overweeg ik of:

x toelating te doen op de design academy in Eindhoven ( Kans is klein dat ik wordt aangenomen en ik ga nog naar de open dag om te kijken of deze school bij mij past, maar dan kan ik alsnog creëren).

x toelating op het HKU te doen voor PD. Nadeel hiervan vindt ik vooral dat deze opleiding erg commercieel is en ik eigenlijk ook geen beetje bekende kunstenaar weet te noemen die daar gestudeerd heeft.

x toelating te doen voor Kunst management, en hiervoor ben ik op zoek naar ervaringen! Ik kreeg eerder de tip te kijken naar mijn pluspunten en hierbij een goede studie te vinden. Ik ben goed in economie, rationeel en heb een goede babbel en goede kennis van kunst. Dus op papier is dit een match. Wat mij tegenhoud is het niet kunnen creeren van design/kunst.
anoniem_200934 wijzigde dit bericht op 09-02-2015 14:04
Reden: Helemaal vergeten: bedankt voor het lezen!
% gewijzigd
The most courageous act is still to think for yourself.
Hoi Artistic Orchid,

Ik weet er niet heel veel van, maar als ik je zo lees, lijkt design management me geen goede opleiding voor je. Dan ben je - lijkt mij - veel meer met organiseren bezig dan met creeëren. Ik zou zelf ook denken aan ID op een TU als je werk te "rationeel" is. Als je echt verder wilt met product design, lijkt mij dat je met een universitaire studie een betere basis hebt. Wat ik van ID-ers weet, is dat ze sterk zijn in onderbouwing en denken vanuit gebruik(er). Vergeleken met overige studies op een TU, is het helemaal niet technisch. Maar als jij "losser" of conceptueler wilt werken, is een KA waarschijnlijk meer je ding. Eindhoven vind ik persoonlijk wel wat "zweverig", maar misschien is dat juist jouw ding. Naast Eindhoven, Artez en Rietveld staat de Willem de Kooning Academie volgens mij ook hoog aangeschreven, maar weet niet welke richtingen die heeft.
@Hadea, ik vind zelf Eindhoven totaal niet zweverig, maar ik denk wel rationeel genoeg. Vandaar dat mij een TU niks lijkt. En staat de WdKA echt hoog aangeschreven? Wat ik zoal zie van PD designers hebben ze meestal op Rietveld, ArtEZ of Eindhoven gestudeerd.

Design management zie ik nu steeds meer als mijn fall back. Ook omdat het de optie open laat om in de toekomst misschien nog wat met design of in dergelijk te doen.
WdkA staat hoog aangeschreven in mijn vakgebied, maar dat is niet PD (ik laat graag even in het midden wat dan wel). Ik zie dat ze wel een PD richting hebben.
Bij IA heb je diverse richtingen, en die krijg je tijdens je opleiding allemaal. Je kan er dus meerdere kanten mee op. Een opleiding van goede kwaliteit is leuk, maar elke academie heeft "goede" en "slechte" opleidingen. WdK staat op sommige vakgebieden goed aangeschreven, Utrecht ook, Den Bosch ook en Maastricht ook. Elke academie heeft een paradepaardje. Grafisch Ontwerpers uit Arnhem herken je vaak, maar een grafisch ontwerper uit Den Bosch maakt óók goed werk. In Zwolle zit een goede illustratie afdeling, PD kan op een aantal plekken prima... En dan is het uiteindelijk ook nog wat je zelf uit de opleiding haalt. De enige waar ik zelf niet enthousiast over ben is ArtEZ Enschede.

Eindhoven vind ik niet zweverig, maar ik snap wel wat er gezegd wordt. De aanpak is erg specifiek en ik zou die niet 'rationeel' (zoals jij het omschrijft) benoemen. Ik denk dat Eindhoven je aanspreekt omdat je veel eindwerk ziet wat daar vandaan komt, en dat dat eindwerk dan ook vaak materiaal-gerelateerd is. Echter, Eindhoven leidt een specifieke groep op. En die zijn vaak zelfstandig en commercieel (en dat wou je niet, toch?). Andere opleidingen hoor jij misschien minder vak, maar binnen de werkvelden zijn die prima aangeschreven met goede baankansen. Die staan dan alleen niet in VT Wonen of op de Salone, maar op de Interni of de DDW en werken bij een (groot) label i.p.v. onder eigen naam.
@hoelahoep even een kleine correctie..het is st. lucas in boxtel. (MBO)

St.joost is de kunstacademie van Breda. Die heeft als paradepaardje GA. Ook daar hebben ze IA wat vooral conceptueel is.

Mijn tip: kijk naar welke academie qua karakter bij je past. Den Bosch is wat autonomer, eindhoven/utrecht commercieel, rotterdam staat niet op alles geweldig, rietveld is veel gebakken lucht,

breda dus conceptueel en dan hebben we nog maastricht, arhnem etc etc. vaak is de richting waar je voor studeert niet waar je eindigt. Succes! Het is hard werken maar leuk. Je moet wel tegen een stootje kunnen en regelmatig tot aan de grond afgemaakt willen worden.
Soms is een MBO studie wel fijn voor de technische basis. Rechtstreeks door naar HBO is pittig en mis je vaak veel technieken omdat het gefoccussed is op ideeen. Aan de andere kan heb je dan weer een stijl die vrij herkenbaar van die MBO opleiding is en die moeilijk weer los te weken is,
@ hoelahoep, ik begrijp dat elke school zo zijn sterke kanten heeft. Heb ik het goed als ik zeg dat de product design opleidingen die goed aangeschreven staat toch vooral amsterdam en eindhoven zijn? En Arnhem uiteraard. Wat vind jij een opleiding/academie die ik over het hoofd zie?

Wat mij aanspreekt in Eindhoven is wel het enerzijds commerciele maar geen IKEA-productie, als je hiermee een beetje begrijpt wat ik bedoel. Droog Design vind ik bijvoorbeeld een geweldig merk en ben ook erg fan van Marcel Wanders.

@ Maka, bedankt voor de tip! Het blijft lastig om er echt achter te komen hoe ik nou precies ben maar ook wat ik wil worden. Hoe weeg ik af wat het belangrijkst is? En inderdaad voor de techniek is een mbo opleiding vaak handig, maar het zorgt er ook wel echt voor dat je een bepaalde richting opgaat.
quote:artistiqueorchid schreef op 11 februari 2015 @ 00:03:

@ hoelahoep, ik begrijp dat elke school zo zijn sterke kanten heeft. Heb ik het goed als ik zeg dat de product design opleidingen die goed aangeschreven staat toch vooral amsterdam en eindhoven zijn? En Arnhem uiteraard. Wat vind jij een opleiding/academie die ik over het hoofd zie?

Wat mij aanspreekt in Eindhoven is wel het enerzijds commerciele maar geen IKEA-productie, als je hiermee een beetje begrijpt wat ik bedoel. Droog Design vind ik bijvoorbeeld een geweldig merk en ben ook erg fan van Marcel Wanders.

@ Maka, bedankt voor de tip! Het blijft lastig om er echt achter te komen hoe ik nou precies ben maar ook wat ik wil worden. Hoe weeg ik af wat het belangrijkst is? En inderdaad voor de techniek is een mbo opleiding vaak handig, maar het zorgt er ook wel echt voor dat je een bepaalde richting opgaat.Voor mij valt amsterdam er niet onder. Eindhoven en Arnhem zijn, voor een beoaald genre, de scholen die de meeste (bekende) alumni hebben. Dat zit ook in het type onderwijs en de commerciele insteek. Alumni van andere academies zijn niet slechter, maar werken bijvoorbeeld voor een bureau of houden zich meer op de achtergrond. Bij de HEMA ontwerp wedstrijd voor talenten zit bijv ook vaak een student van IPO Windesheim of ID Delft. In de "lijstjes" van getalenteerde afgestudeerden zijn de meeste academies elk jaar wel vertegenwoodigd.
Eens met hoelahoep, Eindhoven maakt gewoon goede reclame voor haar alumni, daar mogen andere academies een voorbeeld aan nemen en daarnaast is het natuurlijk ook wat wil jij? Ik vond zelf een algemeen propedeuse jaar fijn zodat ik kon uitvinden waar ik paste. Maar goed, het lijkt alsof je erg al een richting in gedachten hebt.
Bedankt hoelahoep en maka, jullie verduidelijken een aantal dingen wel goed. Ik ga dan alsnog ook maar eens kijken op het HKU naar PD. Het leuke aan eindhoven vind ik ook de insteek: je kiest in feite een interessegebied en gaat daar gewoon mee aan de slag.

Ik weet niet zeker wat ik exact zal doen, maar ik weet wel redelijk zeker wat ik nu wil (globaal dan). Ik wil het gewoon geprobeerd hebben maar wel realistisch blijven. Vandaar ook mijn vraag over goede en mindere academies.

Waar ik denk ik wel echt uit ben is dat het waarschijnlijk wel echt een kunstacademie wordt of daartussenin (Eindhoven).

Enig idee welke academie het dichtst bij Arnhem/Eindhoven ligt? Ik denk dan toch HKU of zie ik iets over het hoofd?
"Je kiest in feite een interessegebied en gaat daat gewoon mee aan de slag"

Zo werkt het helaas niet. Ook niet in Eindhoven!

Verder die je Den Bosch over het hoofd. En pin je niet vast ook locatie. Zwolle is erg van de ambachten en KABK is ook een leuke academie. Sluit die zeker niet uit op basis van locatie.

Uiteindelijk zit het slagingspercentage in het werkveld niet in academie, maar in hoe jij je ontwikkelt, presenteert en je talent. De academie-naam helpt een beetje mee, maar uiteindelijk wordt je beoordeeld op portfolio. (En kan het dus zijn dat Groningen het beste bij je past, dat jij je daar het beste ontwikkeld en dat je daarom de beste kansen krijgt)
@ hoelahoepla, hoe bedoel je zo werkt het niet? Ik weet dat er meer is als dat, al is het vaker gebruikelijk om bijvoorbeeld een heel duidelijke keuze te maken tussen grafisch, interactie en product ontwerp. Deze 'lijnen' zijn bij eindhoven vager. Dat bedoelde ik er vooral mee.

Verder vind ik je tips erg nuttig. Toen ik het had over dichtbij Arnhem/Eindhoven doelde ik niet op de locatie, maar op de academie zelf.

Ik ga nog eens kijken naar Den Bosch en KABK dan. Interieur vind ik echter denk ik toch echt te beperkend, ik wil ook sieraden/tassen/schoenen kunnen ontwerpen.
Je kunt ook nog evt naar Belgie kijken. ;) Mechelen.

Ik vrees dat bij de meeste academies of mode of product is. (Nu nog wel) Ga langs de opendagen en kijk eens waar je het meeste thuis voelt. Verder zegt de opleiding niet alles. Het ligt ook aan jouw talent, inzet en kunnen. Eindhoven heeft wel een hele strenge selectie. Wat voor werk ga je tonen aan de commissie?
quote:artistiqueorchid schreef op 11 februari 2015 @ 15:41:

@ hoelahoepla, hoe bedoel je zo werkt het niet? Ik weet dat er meer is als dat, al is het vaker gebruikelijk om bijvoorbeeld een heel duidelijke keuze te maken tussen grafisch, interactie en product ontwerp. Deze 'lijnen' zijn bij eindhoven vager. Dat bedoelde ik er vooral mee.

Verder vind ik je tips erg nuttig. Toen ik het had over dichtbij Arnhem/Eindhoven doelde ik niet op de locatie, maar op de academie zelf.

Ik ga nog eens kijken naar Den Bosch en KABK dan. Interieur vind ik echter denk ik toch echt te beperkend, ik wil ook sieraden/tassen/schoenen kunnen ontwerpen.

De lijnen lijken vager, omdat de richtingen andere namen hebben en dan ook nog in het Engels. Uiteindelijk zijn ook dat richtingen die gekaderd zijn. In Man&Mobility zie ik niet perse een mogelijkheid om sierarden te ontwerpen en in Man&Communication niet persé een schoen. Daarbij zijn ook andere zaken op de DAE belangrijk: waaronder bedrijfsvoering (eigen zaak bijv) en hoe je presenteert (ook commercieel) Maar; ik heb geen DAE gedaan, dus misschien sla ik hierin de plank mis!

Op een aantal academies heb je een 1e jaar dat 'gemengd' is en waar je aan alle stromingen kan proeven. Dat kan erg fijn zijn en zorgt voor een duidelijk beeld van de richtingen (en daardoor een goede keuze)

Hou trouwens voor ogen dat product en mode op de meeste academies 2 verschillende dingen zijn.

En eens met Maka (over talent, inzet en kunnen)
Wel grappig dat ik ooit andersom begon....Ik heb mij toendertijds lukraak een academie uitgezocht. Op twee aangemeld, beide aangenomen. Heb gekozen voor een gemengd jaar omdat ik echt alle hokjes had gekruist. Hoewel de academies nog steeds richtingen hebben en zo ook werken heb ik wel het gevoel dat de markt aan het veranderen is en dat je andere capaciteiten nodig hebt om overeind te blijven. Door internet is er veel veranderd. Dus wat je leert is niet perse een vak maar een manier van denken en daar moet je klaar voor zijn. Beetje bagage is niet slecht.
Grappig Maka, ik heb een zelfde verhaal. 3 academies toelating gedaan, overal aangenomeen, gekozen voor de school die mij tijdens de toelating het meeste aansprak qua sfeer (dus niet persé de beste). Oók met een gemengd jaar. Is mij erg goed bevallen, al vond ik (weinig bagage) het erg pittig (vooral ook op persoonlijk / mentaal vlak, terwijl ik echt niet bleu was).

Erg eens wat je zegt over 'een manier van denken leren'.
@ Hoelahoep en maka (hoe kan het ook anders ), dat jaar heeft eindhoven inderdaad ook. Zo is er ook een richting wat met alles rondom food and mankind (zo even uit mijn hoofd) te maken heeft. Waar mijn voorbeelden dan misschien nog als aparte studie gezien kunnen worden, is dat bij deze richting niet zo en daar komt bij dat deze richting compleet nieuw is voor mij. Het eerste jaar begint ook bij een soort van basisjaar maar design is hierin wel het uitgangspunt, ook dat spreekt mij idd aan. De andere zaken die je noemt vind ik ook zeker belangrijk en de insteek hierbij. Niet: Doe wat goed voelt en hoe t verder moet zien we vanzelf wel, maar ook niet wat wil de massa dus dat zullen we maken.

Mijn indruk van HKU is dat het echt een rommeltje is? Ik ben wel een beetje van structuur. Zeg het me als ik ongelijk heb! Want mijn 'gevoel' is wel oke bij HKU. Rietveld stap ik steeds meer vanaf..

Over die bagage: vind ik altijd zon abstract begrip. Ik kan goed tegen kritiek en kan er over het algemeen ook prima tegen als mensen hard en direct zijn. Ikzelf zou mijn leven als redelijk soepel omschrijven (zegt de 18 jarige), al merk ik dat buitenstaanders daar soms anders over denken.
quote:maka22 schreef op 11 februari 2015 @ 16:07:

Je kunt ook nog evt naar Belgie kijken. ;) Mechelen.

Ik vrees dat bij de meeste academies of mode of product is. (Nu nog wel) Ga langs de opendagen en kijk eens waar je het meeste thuis voelt. Verder zegt de opleiding niet alles. Het ligt ook aan jouw talent, inzet en kunnen. Eindhoven heeft wel een hele strenge selectie. Wat voor werk ga je tonen aan de commissie?

Wat ik begreep van het verschil tussen mode en product: mode zijn alleen de kleren, product de rest.

Mijn werk is erg gevarieerd, ik zou je niet in een zin uit kunnen leggen wat ik doe. Ik gebruik in ieder geval veel niet voor de hand liggende materialen: matrassen, anti slipmatjes, afzuigkap absorbeerders, dat interesseert mij. Ik heb ook iets met lijnen (die dan door het materiaal vervormen). En ik hou ook van onderzoeken. Toen ik een stropdas moest maken deed ik een onderzoekje naar de geschiedenis van stropdassen en dergelijke bijvoorbeeld. Nu heb ik het idee om een tafelkleed te maken dat het avondeten ritueel aanpast. Door verschillende hoogtes in het tafelkleed wil ik de mee-eters een plek aan tafel 'wijzen': de lagere gedeeltes. Op de hoge gedeeltes komt iets hittebestendigs voor de pannen. Dit is zeg maar even grof gezegd iets wat mij interesseert.
Vergis je niet, ook als manager (of producer, of coördinator) werk je mee aan het succes van een artistiek persoon.

Zonder het al te herkenbaar te maken: ik heb een paar jaar op diverse kunstacademies doorgebracht totdat ik uiteindelijk tot de conclusie kwam dat ik zelf geen kunstenaar ben. Ik kon beter toegepast gaan werken in plaats van vrij. Maar ik voelde me wél enorm thuis in de creatieve wereld.

Vervolgens ben ik een andere HBO opleiding gaan doen dat zich meer richt op toegepaste kunst (grafisch etc.) maar vervolgens na het afronden van deze studie juist aan de slag gegaan als coördinator en producer in de theater- en filmwereld.

Dat paste veel beter bij me, je omringt je wel met creatieve mensen maar bent uiteindelijk praktisch aan het werk en zorgt ervoor dat zíj hun werk kunnen tonen (want vaak ontbreekt het ze aan dat vermogen ).

Je moet ze wel snappen en serieus nemen, en vervolgens help je meedenken aan een oplossing om hun werk tot uiting te brengen.

Ik besloot uiteindelijk dat ik liever een goede ondersteuning was dan een matige kunstenaar.
Bedankt voor je verhaal L.A. Woman!

' Ik besloot uiteindelijk dat ik liever een goede ondersteuning was dan een matige kunstenaar. '

Ik vind het mooi dat jij die keuze hebt gemaakt en daar nu nog achter staat. Misschien dat ik die keuze ooit ook nog zal maken. Ik ga er nu vooral zo in: ik geef nog te veel om het creëren waardoor ik dat niet zomaar los kan laten. Word ik nergens aangenomen, dan heb ik het geprobeerd. Word ik wel aangenomen en ik beslis op welk punt dan ook dat het niet voor mij is, dan heb ik er zoals ik het zie altijd wat aan gehad.

Wat vind jij van de studie kunst management aan het HKU? Heb jij daar goede dingen over gehoord? Of raad je me wat anders aan ? (Als ik om welke reden dan ook besluit dat toch te doen?)
Ik ga iets heel lulligs zeggen. De materialen die jij noemt zijn eigenlijk al goed doordachte en sterk doorontworpen producten die jij verwerkt in iets. Dat is prima voor waar je nu bent (vooropleiding), maar is ook iets wat elk jaar eerste jaars doen. Weinig origineel dus en (uitzonderingen daargelaten) niet meer acceptabel in de verdere opleiding. Antislipmatjes zijn gemaakt van een type rubber. Materiaal onderzoek gaat dan over verschillende rubbersoorten, verhoudingen, texturen, mengprocesen, flexibiliteit.... Dàt is materiaal onderzoek. En doordat je je dan verdiept in het materiaal kom je eigenschappen tegen die je sturen naar een bepaald product. Je lijkt (maar ik ken je enkel van een forum!) nu te werken vanuit een idee (ik ga een tafelkleed maken) en daar wil je iets mee. Het tafelkleed wat je nu maakt lijkt op DAE werk van 10 jaar geleden, toen het heel erg ging over hoe mensen aan tafel eten en daar dan een uitspraak over doen. Maar die uitspraak moet ongelofelijk gemotiveerd zijn, een visie geven over samen (of alleen) eten, eetcultuur, koken en heel goed onderzocht. Welk doel heb je ermee? Hoe kan je dat bereiken? De toevoeging van hitteschild-dingen geeft aan dat het tafelkleed eigenlijk niet klopt, want een tafelkleed moet uit zichzelf tegen hitte kunnen (of juist niet en dan is dat jouw uitgangspunt. En dan ga je onderzoek doen naar weeftchnieken, inkten die verkleuren in warmte, smelten van kunststoffen of iets in die richting.)

Wat je nu doet is helemaal prima voor waar je nu bent, maar zoek dat niet in een opleiding want ik ben bang dat je dat niet gaat vinden.
Een tip voor je toelatingsexamen, zorg dat je een beeld en een visie hebt over de maatschappij van nu. Droog en Wanders zijn geweldig, maar ook gevestigde orde. "Eten" is 10 jaar geleden begonnen. Ga kijken naar nieuwe talenten, jonge ontwerpers, vorm een visie op de huidige maatschappij en maak daar iets over. En neem dat dan mee naar je toelating bij DAE (naast je andere werk uiteraard)
quote:artistiqueorchid schreef op 11 februari 2015 @ 23:23:

Bedankt voor je verhaal L.A. Woman!

' Ik besloot uiteindelijk dat ik liever een goede ondersteuning was dan een matige kunstenaar. '

Ik vind het mooi dat jij die keuze hebt gemaakt en daar nu nog achter staat. Misschien dat ik die keuze ooit ook nog zal maken. Ik ga er nu vooral zo in: ik geef nog te veel om het creëren waardoor ik dat niet zomaar los kan laten. Word ik nergens aangenomen, dan heb ik het geprobeerd. Word ik wel aangenomen en ik beslis op welk punt dan ook dat het niet voor mij is, dan heb ik er zoals ik het zie altijd wat aan gehad.

Wat vind jij van de studie kunst management aan het HKU? Heb jij daar goede dingen over gehoord? Of raad je me wat anders aan ? (Als ik om welke reden dan ook besluit dat toch te doen?)

Dat is een hele goeie studie! Ik heb 'm zelf niet gedaan maar was uiteindelijk wel werkzaam in hetzelfde beroepsveld als veel oud-studenten. Veel stagiaires van mij kwamen van die studie en dat waren stuk voor stuk allemaal goeie 'krachten'.

Ik hoop echt dat het je lukt om je weg te vinden, ik heb zelf uiteindelijk 7 jaar gestudeerd maar (ondanks dat ik er een enorme studieschuld aan over heb gehouden) tegenwoordig zou me dat niet meer lukken in het huidige leenstelsel.

Ik heb wel veel aan mijn tijd op de kunstacademie gehad, in mijn vrije tijd werk ik nog graag met photoshop etc. en fotografeer ik graag, dus ik heb absoluut geen spijt van de weg die ik heb afgelegd.
@ hoelahoep, echt bedankt voor je tips. Nu ik het zo lees denk ik ook wel van dat klopt, die materialen staan eigenlijk al op zichzelf. Ik vind het ook totaal niet lullig wat je zegt. Ik ga er ook zeker wat mee doen.

Een van de opdrachten was : verander een ritueel. Mijn idee achter het tafelkleed was dan ook dat tegenwoordig men er niet vaak meer echt voor gaat zitten (merk ik om mij heen), en ik wil een tafelkleed dat men daar voor uitnodigt. Uiteraard moet er dan nog veel gebeuren. Het tafelkleed was echt een eerste ingeving.

Over die visie: bedoel je dan over de maatschappij, of over design in onze maatschappij. Als het het eerste is: uiteraard heb ik zo mijn mening over bepaalde dingen, maar een visie over de maatschappij op mijn 18e? Ik voel me nog niet zo wereldwijs dat ik vind dat ik daarop een goed beargumenteerd antwoord kan hebben.
Edit: misschien word dat dan wel mijn visie. Dat men zichzelf tegenwoordig in staat acht om over alles een beargumenteerde mening te hebben en dit vervolgens als waarheid beschouwt. Zonder diepgang in het onderwerp. (In het algemeen gesproken).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven