Kat laten afvallen

12-02-2015 10:44 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie maanden geleden hebben mijn vriend en ik nog een kat in huis gehaald. Ze is heel lief maar veelte dik. Drie jaar en zeven kilo.

Nu ze eindelijk gewend is bij ons, willen we haar wat laten afvallen. Maar hoe kun je dat het beste doen?

Haar hobby is eten. Als er brokjes staan blijft ze maar eten. (geven nu kleine beetjes) Maar ze is ook heel actief. Ze krijgt meer beweging dan de andere katten.

Onze katten zijn binnenkatten . Ze krijgen hier brokjes van Purina one indoor. Plus 1 keer per week natvoer van gourmet. (blikje delen ze met zijn vieren)

Maar hoeveel brokjes mag ze op een dag hebben? (weeg nu nog niet af)

En als ze bvb 85 gram per dag mag. Dit dan naar 3 maanden overgaan op 80 gram overgaan. Of is dit verkeerd?
Naar de dierenarts gaan. Wij hebben 2 dikke katten en hebben speciaal dieetvoer gekregen. Word ook bij verteld hoe vaak en hoeveel je ze moet geven op basis van hun gewicht leeftijd ect.
duur dieet voer geven is onzin, verkoop praat. Gewoon regelmatig wegen, en daaraan de hoeveelheid voer aanpassen.

Dus als ze laatste tijd bv 100 gram per dag krijgt en steeds op 8 kg blijft, is dat haar onderhoudsniveau voor 8 kg, om af te vallen zul je dus naar 90 of misschien nog minder moeten, daarna na een aantal weken weer wegen en voer aanpassen.

Als het gewicht omlaag gaat, gaat ook de hoeveelheid onderhoudsvoer omlaag
Wij moesten indertijd het voer van onze dikke kat mengen met sperziebonen, zodar ze wel voldoende volume bonnenkreeg, maar minder calorieën. Duur dieetvoer was niet nodig.

Maar dat is al meer dan 20 jaar geleden. Mogelijk zijn de inzichten intussen veranderd. Je kunt het wel voorleggen aan je dierenarts.
Ik moet helemaal niks!
Wij hebben het op aanraden van de dierenarts met royal canin veterinary diet obesity management gedaan. Gekocht via zooplus en scheelde qua prijs niet heel veel met de brok die we daarvoor gaven. Afvallen ging daarmee vanzelf en de kat bleef happy (met verminderen van gewone brok bleef ie miauwen voor meer). Let op dat de kat niet te snel afvalt ivm leververgiftiging.
Ik zou wel naar de dierenarts gaan omdat katten ook niet te snel mogen afvallen ivm leververvetting.

Als je je kat periodiek daar laat wegen en controleren dan hou je tenminste vinger aan de pols en kun je overleggen. Wij hebben dat ook zo gedaan met wijlen onze kat (wel met speciaal dieetvoer trouwens). Hij is van ruim 12 naar een ruime 7 kg gegaan maar het was dan ook een hele grote kat (groter dan kleine hondjes). Het heeft wel 2 jaar geduurd dus het is wel een kwestie van een lange adem.

Je zou ook kunnen overwegen om daarnaast 3 kleine porties voer via een activity center te voeren, dan moet poes werken voor haar voer.

Succes!
Er is altijd nog de electronische oplossing met een sensor op de halsband en een gecomputeriseerd voedings station. Die geeft alleen voeding afgemeten op de kat wiens halsband gemeten wordt. Dan is laag calorisch dieet voer dat wel veel vulling maar weining voeding geeft ook een oplossing.

Daarnaast, wat zegt de dierenarts? is die kat wel te dik/zwaar? Zolang ze rondrent en nergens problemen mee heeft is het een gezonde kat toch?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Naar de dierenarts gaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ben al bij de dierenarts geweest.

Zij vond de kat iets te dik. Ze mag eigenlijk ook niet meer aan komen. Mijn kat hoeft niet dieetvoer. Moet nu iets minder geven en in kleine porties.
Je hebt ook voerballen, waar je haar brokjes in kan doen. Als ze die bal een lel geeft, valt er een brokje uit.

Je kunt idd bv vier keer per dag een klein beetje brokjes geven. Je zou een streefgewicht kunnen bepalen, zeg zes kilo bv. Dan moet ze 25% afvallen dus dan geef je een kwart minder brokjes van wat je normaal geeft op een dag, en dat dan verdeeld over vier keer voeren. Als je zo vaak voert, is de kans op leververvetting kleiner. Maar misschien moet je even overleggen, kan ook telefonisch, of een kwart minder voer geven wel okee is, voor de zekerheid. Ik ken leververvetting alleen als risico als ze helemaal niks eten maar bij te snel afvallen, dat ken ik niet. Dus hoe snel is dan te snel?
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Roofdieren kunnen echt langere tijd zonder voer. Logisch ook want in tijd van schaarste moeten ze lang krachtig blijven om een prooi te kunnen vangen. Ze gaan dan ergens energie liggen besparen tot de volgende kans.

Maar kan het baasje daar tegen? Dat is de vraag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou kiezen voor een kattenvoer zonder granen en gluten, dit zijn stoffen waar katten niets mee kunnen en waar ze van aankomen.

Denk aan taste of the wild of canagan. Bij zooplus zijn er nog meer merken. Gewoon even zoeken. Hou goed in de gaten dat ze alleen haar eigen portie eet en niet ook mee eet bij de andere katten. Geef op gezette tijden eten in plaats van de hele dag door brokjes te laten staan. Verdeel de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (staat op de zak). Dit kun je afbouwen, in plaats van voor 7 kilo geven voor 6 kilo etc. Zorg voor veel beweging. Met veerstokjes laten rennen of met een laserlampje bijvoorbeeld.
Mijn eerste suggestie zou idd een actieve manier van voer geven zijn. Voerballen, boksbakjes, cat activity center... Zoiets. En misschien eens een poosje het voer afwegen en niet meer geven dan de voorgeschreven portie op de verpakking.

Mocht je haar ook snoepjes oid geven, vervang die dan door low calorie snoepjes, en laat haar daar ook wat voor doen (snoepjes zoeken is hier een geliefd kattenspelletje).
Waar katten het trouwens ook heel goed op doen is rauw vlees (let op, absoluut geen varkensvlees!) Hoer moet je je echt even over inlezen. Ik ken verschillende mensen die zowel hun honden als katten alleen rauw vlees geven en deze dieren zijn keurig op gewicht, enkelen zijn hiermee veel afgevallen (over langere tijd).
Ik ben bang dat hoe ik nu voer (zonder wegen) en telkens wat in het bakje doe ze nog dikker word. Dat zou niet gezond zijn.

Het is hoeft zeker niet snel. Als er 1 kilo afgaat zou ik al heel blij zijn. En dan na die kilo proberen om dat gewicht te blijven.

Zou eens kijken voor zon voerbal of ander voerspel.

Maar het probleem is dus. Ik weet niet hoeveel brokken ik geef per dag. Doe wat in het bakje als ik denk dat ze honger heeft.

Heb het nog het voer nog nooit gewogen. Dus zit er een beetje mee hoeveel ik haar dan nu moet geven. Wil het nu het voer gaan wegen
Bij Zooplus hebben ze hele leuke voerspelletjes!

http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/intelligentie
Ik heb Nutram weight control, mijn beide binnenkatten krijgen dit en savonds een half blikje Gourmet. Ik heb een voertoren voor de brokjes, moeten ze met hun poot de brokjes er uit halen, werkt heel goed!
Toen poes hier nog brokjes kreeg viel ze ook geen gram af. Ze kreeg het zelfs in zo`n speciale bal maar die duwde ze naar de muur en ging er net zolang mee tegen de muur tennissen dat het zn doel mistte. Kon ze lekker mee op dr kont zitten.

Ze is met veel moeite over gegaan op KVV zonder granen en is anderhalve kg afgevallen.van 5,5kg naar 4..
quote:zonnebloemje schreef op 12 februari 2015 @ 12:28:

Ik ben bang dat hoe ik nu voer (zonder wegen) en telkens wat in het bakje doe ze nog dikker word. Dat zou niet gezond zijn.

Het is hoeft zeker niet snel. Als er 1 kilo afgaat zou ik al heel blij zijn. En dan na die kilo proberen om dat gewicht te blijven.

Zou eens kijken voor zon voerbal of ander voerspel.

Maar het probleem is dus. Ik weet niet hoeveel brokken ik geef per dag. Doe wat in het bakje als ik denk dat ze honger heeft.

Heb het nog het voer nog nooit gewogen. Dus zit er een beetje mee hoeveel ik haar dan nu moet geven. Wil het nu het voer gaan wegenDat lijkt me sowieso een goed plan, constant voer laten staan is niet goed als je een dier wil laten afvallen, je hebt dan totaal geen zicht op hoeveel ze eet. Ik vind het wel raar dat je een topic opent voor tips en eigenlijk zelf aangeeft dat je alleen het huidige voer maar wil gaan afwegen. Ik bedoel, dan koop je een weegschaaltje en klaar. Daarvoor het je geen forum nodig toch? Ik zou toch echt eens overwegen om beter voer te kopen. Zonder granen, gluten en andere zaken waar een kat niets mee kan en alleen maar van aankomt. Purina one is geen goede voeding. Er zit veel te veel troep in waar ze juist van aankomen. In verhouding moet je er meer van geven omdat er maar weinig goede voedingsstoffen inzitten die de kat nodig heeft. Waardoor de kat ook meer granen en slechte dingen binnen krijgt en dus niet af zal vallen. Beter kun je kiezen voor een betere brok zoals taste of the wild of Canagan. Dan hoef je minder te geven en krijgt de kat de juiste voedingsstoffen binnen zonder alle dikmakende extra's. Of rauw vlees zoals KVV.
quote:Miss-Colorado schreef op 12 februari 2015 @ 13:11:

[...]

Dat lijkt me sowieso een goed plan, constant voer laten staan is niet goed als je een dier wil laten afvallen, je hebt dan totaal geen zicht op hoeveel ze eet. Ik vind het wel raar dat je een topic opent voor tips en eigenlijk zelf aangeeft dat je alleen het huidige voer maar wil gaan afwegen. Ik bedoel, dan koop je een weegschaaltje en klaar. Daarvoor het je geen forum nodig toch? Ik zou toch echt eens overwegen om beter voer te kopen. Zonder granen, gluten en andere zaken waar een kat niets mee kan en alleen maar van aankomt. Purina one is geen goede voeding. Er zit veel te veel troep in waar ze juist van aankomen. In verhouding moet je er meer van geven omdat er maar weinig goede voedingsstoffen inzitten die de kat nodig heeft. Waardoor de kat ook meer granen en slechte dingen binnen krijgt en dus niet af zal vallen. Beter kun je kiezen voor een betere brok zoals taste of the wild of Canagan. Dan hoef je minder te geven en krijgt de kat de juiste voedingsstoffen binnen zonder alle dikmakende extra's. Of rauw vlees zoals KVV.Ik ben dit voer gaan geven op advies van de dierenarts. Daarom denk ik dat dit goed voer is. Mij werd ook gezegd door de dierenarts dat ik geen ander (dieet)voer hoef te geven. Was daar vergeten te vragen hoeveel brokken ik moet geven. Dus ik vraag hier alleen om hoeveel ik moet geven. En of mijn idee van om de drie maanden iets minder te geven goed is.
Afwegen hoef je maar een keer te doen, op een keukenweegschaaltje, in een maatbekertje waarin je eventueel een streepje zet. Dat is dan je dagrantsoen. Op de zak staat hoeveel je moet voeren (dat verschilt per voer, van beter voer heb je over het algemeen minder nodig), daar haal je 10% vanaf en een paar weken later nog eens 10%. Gewoon rustig afbouwen. En de kat iets voor het voer laten doen, zoals al werd aangegeven. Spelletje van de avond is hier 'snoepjes' door de kamer gooien waar de kat als een raket achteraan rent. Als 'snoepjes' heb ik gewoon een ander merk brokjes dan wat er standaard als voer staat en geen calorierijke en onzinnig dure snoepjes. Succes!
quote:zonnebloemje schreef op 12 februari 2015 @ 13:29:

[...]

Ik ben dit voer gaan geven op advies van de dierenarts. Daarom denk ik dat dit goed voer is. Mij werd ook gezegd door de dierenarts dat ik geen ander (dieet)voer hoef te geven. Was daar vergeten te vragen hoeveel brokken ik moet geven. Dus ik vraag hier alleen om hoeveel ik moet geven. En of mijn idee van om de drie maanden iets minder te geven goed is.De dierenarts raadt Purina One aan? Ik vind dat echt heel erg moeilijk te geloven.
Mijn poes zaliger woog toen ze nog gezond was ook zeven kilo maar ze was beslist niet dik, is het een klein ras? Misschien wat meer vers vlees (gekookt), zonder toevoegingen.
verba volant, scripta manent.
quote:Miss-Colorado schreef op 12 februari 2015 @ 13:34:

[...]

De dierenarts raadt Purina One aan? Ik vind dat echt heel erg moeilijk te geloven.

Dan geloof je het niet. Ben twee jaar geleden op dit voer overgestapt. Een van mijn andere katten bleef maar overgeven.

Veel verschilden merken (duur en goedkoop) geprobeerd. Maar het beestje bleef maar overgeven. Toe rade de dierenarts dit aan. Zins dien word er niet meer gespuugd. Na een tijdje had ik de andere twee er ook op gezet. Zodat die andere niet per ongeluk van het andere voer zou nemen. Ze doen er goed op. Mooie vacht, ontlasting is mooi (als je het mooi kunt noemen) en ze zijn alle 3 slank. De nieuwe kat was al 7 kilo toen we haar kregen. En haar vacht was vettig. Haar vacht is nu mooi. Alleen ze moet iets afvallen
Kan je de dikke kat niet uitlaten aan een tuigje? Dan krijgt ze meer beweging en heeft ze iets te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven