Huishouden en samenwonen

19-02-2015 10:11 41 berichten
Mijn vriend en ik wonen samen, maar hebben een totaal andere kijk op het huishouden. Hij is iemand die het een tijdje laat liggen, tot hij plotseling een humeur heeft om op te schieten en dan gelijk alles gedaan wil hebben omdat hij niet tegen troep kan. Ik daarentegen maak net iets te gemakkelijk troep en vind het lastig om orde in de chaos te scheppen.

Probleem: hij ziet eerder waar er troep ligt dan ik, en neemt me dat kwalijk.

Oplossing: ik wil een lijst maken met alle huishoudklusjes, zodat ze met regelmaat gebeuren.

Zou allemaal perfect werken... Als hij het idee om er een lijstje van te maken niet volkomen belachelijk vond. Ik zie de troep gewoon niet (goed genoeg), en ik heb het idee dat er vooralsnog dingen te weinig worden gedaan. Hij en ik dragen allebei ons steentje wel bij, maar de keren dat ik met de vaat blijf zitten of hij de vloer moet stofzuigen en dweilen zijn niet op 1 hand te tellen.

Ik ben er een beetje moedeloos van, tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er toch niet aan ontkomt om een soort schema op te stellen van wat wanneer moet gebeuren. Dus heel simpel (ik noem maar wat):

Elke maandag, woensdag en vrijdag stofzuigen en dweilen.

Elke woensdag het bed verschonen.

Elke zaterdag de badkamer een beurt geven.

Enz.

En verder: leer geen rommel te maken. Als je iets in je handen hebt, is het net zo veel moeite om het gelijk op de plaats waar het hoort te leggen, als dat je het "even" ergens anders legt. Dan verplaats je de rommel alleen maar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dan maak je toch voor jezelf een schema, daar hoeft hij niet aan mee te doen. Dat kun je hem wel laten zien, als blijk van goede wil.

Ik vind het vreemd dat hij eerder troep ziet dan jij en dat jou kwalijk neemt. Kijk, als je er niks aan zou willen doen, dan had hij een punt, maar die indruk krijg ik niet. Hij kan het je toch ook gewoon even vragen als hij last heeft van jouw troep?
Hallo?!
We hebben een werkster voor een ochtend in de week, dat scheelt.

Wij hebben vrij vaste taken. Die deels ontstaan zijn vanuit wat je leuk (/minder vervelend) vind. Voor mij is dat boodschappen doen en strijken bijvoorbeeld.

En verder gewoon afspraken, en verantwoordelijkheden. Hij verschoont de bedden, hij maakt 's morgens de ontbijtjes voor de kinderen. Ik doe meestal de was. Ik kook meestal, hij ruimt af.

Verder is het ook wel leven & laten leven. Je beseffen dar Jouw manier niet beter is dan de zijne, alleen anders.

Ik heb me er bij neergelegd, dat hij zijn schoenen in de kamer uitschopt en laat staan. Pak ze zonder zeuren op en zet ze weg.
quote:lilalinda schreef op 19 februari 2015 @ 10:31:

We hebben een werkster voor een ochtend in de week, dat scheelt.

Wij hebben vrij vaste taken. Die deels ontstaan zijn vanuit wat je leuk (/minder vervelend) vind. Voor mij is dat boodschappen doen en strijken bijvoorbeeld.

En verder gewoon afspraken, en verantwoordelijkheden. Hij verschoont de bedden, hij maakt 's morgens de ontbijtjes voor de kinderen. Ik doe meestal de was. Ik kook meestal, hij ruimt af.

Verder is het ook wel leven & laten leven. Je beseffen dar Jouw manier niet beter is dan de zijne, alleen anders.

Ik heb me er bij neergelegd, dat hij zijn schoenen in de kamer uitschopt en laat staan. Pak ze zonder zeuren op en zet ze weg.

Dit dus!

quote:pejeka schreef op 19 februari 2015 @ 10:17:

Ik denk dat je er toch niet aan ontkomt om een soort schema op te stellen van wat wanneer moet gebeuren. Dus heel simpel (ik noem maar wat):

Elke maandag, woensdag en vrijdag stofzuigen en dweilen.

Elke woensdag het bed verschonen.

Elke zaterdag de badkamer een beurt geven.

Enz.

En verder: leer geen rommel te maken. Als je iets in je handen hebt, is het net zo veel moeite om het gelijk op de plaats waar het hoort te leggen, als dat je het "even" ergens anders legt. Dan verplaats je de rommel alleen maar.In combinatie met dit!
Maak voor jezelf een lijstje met wat taken, ik zou daar niet alle taken opzetten want dan ben je straks alles in je eentje aan het doen.

Doe meteen je vaat na het eten, elke dag een wasje aan zetten en ophangen.

Even snel stofzuigen en je tafel netjes maken. Meteen je bed netjes opmaken/openslaan als je uit bed ect helpt ook.

Gebruik je iets meteen terug leggen op de plek waar het hoort.

Niet zo moeilijk.
http://slimhuishouden.nl/uitleg-huishoudschema/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het wel een beetje tegenstrijdig dat hij het een tijdje laat liggen, maar tegelijk niet tegen troep kan. Met andere woorden, hij kan dus wel tegen troep, alleen hij wil dat er opgeruimd wordt op zijn moment? Dat kan natuurlijk niet, hij kan niet in zijn eentje de dienst uitmaken en verwachten dat jij in zijn spontane opruimbuien meegaat. Als hij het eerlijk wil verdelen zullen er toch afspraken moeten worden gemaakt of een soort schema, zoals jij wil. Wat hij doet, rommel laten liggen en opruimen als het hem acuut teveel wordt, dat werkt alleen als je in je eentje woont.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hij kan dan wel niet volgens een schema willen werken, maar jij kan dat toch wel doen? Elke dag de standaarddingetjes en één keer per dag/ week een grotere klus?
De een ziet rommel beter dan de ander denk ik. Misschien moeten jullie ook nog wat groeien in de taakverdeling van wie doet wat?

Ergens snap ik je wel. Zelf ben ik best een chaoot en laat alles slingeren en ben vervolgens alles kwijt en zie troep gewoon niet zo snel.

Eerlijk gezegd zijn partner en ik beide niet echt schoonmaakfanaten en denk dat sommige mensen ons best een beetje vies vinden:).

Ik zorg er altijd voor dat de afwas is gedaan en de wc schoon is, maar we kunnen zo een week niet stofzuigen bij drukte of de badkamer een maand niet poetsen. Het is niet vies bij ons, maar helemaal detolfris zal het ook weer niet zijn. Soms liggen de prioriteiten er gewoon niet.... Maar ik lees graag mee voor tips!
quote:Wintersportdame27 schreef op 19 februari 2015 @ 10:58:

De een ziet rommel beter dan de ander denk ik. Misschien moeten jullie ook nog wat groeien in de taakverdeling van wie doet wat?

Ergens snap ik je wel. Zelf ben ik best een chaoot en laat alles slingeren en ben vervolgens alles kwijt en zie troep gewoon niet zo snel.

Eerlijk gezegd zijn partner en ik beide niet echt schoonmaakfanaten en denk dat sommige mensen ons best een beetje vies vinden:).

Ik zorg er altijd voor dat de afwas is gedaan en de wc schoon is, maar we kunnen zo een week niet stofzuigen bij drukte of de badkamer een maand niet poetsen. Het is niet vies bij ons, maar helemaal detolfris zal het ook weer niet zijn. Soms liggen de prioriteiten er gewoon niet.... Maar ik lees graag mee voor tips!

Hoe ziet een badkamer er uit die een maand niet gepoetst is?
quote:Hij en ik dragen allebei ons steentje wel bij, maar de keren dat ik met de vaat blijf zitten of hij de vloer moet stofzuigen en dweilen zijn niet op 1 hand te tellen.

Hoe gaat een lijstje hierbij helpen dan? Je gaat altijd de vaat en de vloer moeten blijven doen, die gaan niet schoon blijven omdat op een lijstje staat dat ze dinsdag weer aan de beurt zijn

Wat is nou eigenlijk het probleem? Ik kan uit je post niet goed opmaken dat de een bijvoorbeeld onredelijk veel meer doet dan de ander ofzo. Alleen dat alle dingen steeds weer terugkomen en ja, dat is nou eenmaal inherent aan huishouden ben ik bang.
Zeg maar Spijker.
Als je elke dag even ik noem maar wat een kwartiertje/ half uurtje alle rommel gaat opruimen dan heb je niet helemaal niet zoveel werk..

Verder zou ik een schema maken van wat wekelijks/dagelijks moet gebeuren al is het maar voor jezelf..
"maar de keren dat ik met de vaat blijf zitten of hij de vloer moet stofzuigen en dweilen zijn niet op 1 hand te tellen."

Dan spreek je iets af als: wie kookt, hoeft niet ook nog de vaat te doen
Nou ja wat spijker al zegt dan moet je je natuurlijk wél aan het lijstje houden..
Ik probeer idd om geen troep te maken, en alles achter me aan op te ruimen. Gaat soms niet perfect, maar lukt wel steeds beter.

De momenten dat hij wil dat er iets met de troep gebeurt zijn over het algemeen de momenten dat ik niet in de buurt ben of gewoon eerst wil eten (ik heb geen zin om op een nuchtere maag uitgebreid te gaan stofzuigen).

Zelf stoor ik me niet aan hoe hij zijn spullen al dan niet opruimt, maar ik denk dat daar voor hem nog wel wat winst te behalen valt.

De vaat is een van de heikele punten. Over het algemeen ploft hij na het eten op de bank, of mag ik eerst gezellig afwassen voor het koken, omdat het simpelweg nog niet gebeurd is.

Misschien moet ik dan toch maar ergens een lijstje aanleggen met daarbij de frequentie dat het moet gebeuren.Ik hoef geen brandschone modelwoning waar je iedere dag van de vloer kan eten, ik wil alleen voor zijn dat er een ellenlange vaat staat of ik me dood moet schamen als er een keer onverwacht visite komt. Als ik dan zelf dingen oppak en hem klusjes toeschuif die toevallig aan de beurt zijn, moet het beter gaan werken.

Het is ons eerste echte huis, dat zal ook niet helpen.

Hoe een lijstje gaat helpen: de vloer blijft nu soms 3 weken of langer vies, de wc wordt niet gedaan omdat niemand onthoudt hoe lang het geleden is, totdat het stinkt.

Lilalinda: helaas werkt het zo niet bij hem. Ooit er in geslopen toen hij vooral bij mij over de vloer kwam, en sindsdien moet ik echt op mijn strepen staan wil hij helpen bij de afwas. Het is krom… Ben ik al begonnen, dan mag de vaat rustig gaan uitdruipen, gaat hij wassen dan moet ik gaan drogen.
quote:lilalinda schreef op 19 februari 2015 @ 11:10:

"maar de keren dat ik met de vaat blijf zitten of hij de vloer moet stofzuigen en dweilen zijn niet op 1 hand te tellen."

Dan spreek je iets af als: wie kookt, hoeft niet ook nog de vaat te doen

Of neem een vaatwasser..

Wie de vaat doet maakt ook meteen even het aanrecht en het gasfornuis/kookplaat schoon en houdt een doekje over de deurtjes van de kastjes..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 februari 2015 @ 11:03:

[...]

[afbeelding]

Hoe ziet een badkamer er uit die een maand niet gepoetst is?Niet heel veel anders dan eentje die een week niet gepoetst is. Wat meer kalk op de glazen wand, dat is het wel
quote:Nyx- schreef op 19 februari 2015 @ 11:14:

1) De momenten dat hij wil dat er iets met de troep gebeurt zijn over het algemeen de momenten dat ik niet in de buurt ben of gewoon eerst wil eten (ik heb geen zin om op een nuchtere maag uitgebreid te gaan stofzuigen).

2) Zelf stoor ik me niet aan hoe hij zijn spullen al dan niet opruimt, maar ik denk dat daar voor hem nog wel wat winst te behalen valt.

3) De vaat is een van de heikele punten. Over het algemeen ploft hij na het eten op de bank, of mag ik eerst gezellig afwassen voor het koken, omdat het simpelweg nog niet gebeurd is.

4) Hoe een lijstje gaat helpen: de vloer blijft nu soms 3 weken of langer vies, de wc wordt niet gedaan omdat niemand onthoudt hoe lang het geleden is, totdat het stinkt.

1)

Het is geen strijd! Dan zeg je: Kom lieverd, eerst even ontbijten. Zal ik een tije voor je koken??

2)

Het is geen strijd! Bemoei je niet met zijn rommel

3)

maak gewoon afspraken: Jij kookt, dus hij wast af. En de afwas is gedaan voor de keuken weer nodig is. Of hij dat nou om 19.00 uur, 22.30 of 7.00 uur doet. Moet hij zelf weten. Maar als JULLIE het afspreken (dus niet als jij het bedenkt), dan moet hij zich er ook aan houden.

4)

Blijkbaar vinden jullie het de eerste 20 dagen niet erg, dat de vloer vies is. Als ik me stoor aan een vuile vloer, pak ik liever zelf de dweil, dan dat ik mokkend ga wachten tot hij het doet

Echt hoor, het komt uit een songtekst: you're my lover not my rival
quote:Pantax schreef op 19 februari 2015 @ 11:15:

[...]

Niet heel veel anders dan eentje die een week niet gepoetst is. Wat meer kalk op de glazen wand, dat is het wel Plus aangekoekte zeepresten, tandpastavlekken, haren, stof, pluisjes, enz. enz. enz.
quote:pejeka schreef op 19 februari 2015 @ 11:33:

[...]

Plus aangekoekte zeepresten, tandpastavlekken, haren, stof, pluisjes, enz. enz. enz.Of je doet elke dag na het wassen snel een lapje over de wasbak. Dan valt het wel mee naar een maand geen grote poetsbeurt.

Lilalinda: helaas werkt het zo niet bij hem. Ooit er in geslopen toen hij vooral bij mij over de vloer kwam, en sindsdien moet ik echt op mijn strepen staan wil hij helpen bij de afwas. Het is krom… Ben ik al begonnen, dan mag de vaat rustig gaan uitdruipen, gaat hij wassen dan moet ik gaan drogen.Hoezo "moet"? Als hij afwast kun je die vaat toch net zo goed in het afdruiprek laten staan? Of sleept hij je aan je haren naar het aanrecht? Ik zou me echt niet verplicht voelen om met die theedoek klaar te staan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Ik probeer idd om geen troep te maken, en alles achter me aan op te ruimen. Gaat soms niet perfect, maar lukt wel steeds beter.

De momenten dat hij wil dat er iets met de troep gebeurt zijn over het algemeen de momenten dat ik niet in de buurt ben of gewoon eerst wil eten (ik heb geen zin om op een nuchtere maag uitgebreid te gaan stofzuigen).

Zelf stoor ik me niet aan hoe hij zijn spullen al dan niet opruimt, maar ik denk dat daar voor hem nog wel wat winst te behalen valt.

De vaat is een van de heikele punten. Over het algemeen ploft hij na het eten op de bank, of mag ik eerst gezellig afwassen voor het koken, omdat het simpelweg nog niet gebeurd is.

Misschien moet ik dan toch maar ergens een lijstje aanleggen met daarbij de frequentie dat het moet gebeuren.Ik hoef geen brandschone modelwoning waar je iedere dag van de vloer kan eten, ik wil alleen voor zijn dat er een ellenlange vaat staat of ik me dood moet schamen als er een keer onverwacht visite komt. Als ik dan zelf dingen oppak en hem klusjes toeschuif die toevallig aan de beurt zijn, moet het beter gaan werken.

Het is ons eerste echte huis, dat zal ook niet helpen.

Hoe een lijstje gaat helpen: de vloer blijft nu soms 3 weken of langer vies, de wc wordt niet gedaan omdat niemand onthoudt hoe lang het geleden is, totdat het stinkt.

Lilalinda: helaas werkt het zo niet bij hem. Ooit er in geslopen toen hij vooral bij mij over de vloer kwam, en sindsdien moet ik echt op mijn strepen staan wil hij helpen bij de afwas. Het is krom… Ben ik al begonnen, dan mag de vaat rustig gaan uitdruipen, gaat hij wassen dan moet ik gaan drogen.Als jullie een vast schema aanhouden, loop je dus nooit tegen het probleem aan dat hij op de meest onverwachte of ongelegen momenten wil dweilen of stofzuigen. Als je een vast moment per week aanhoudt waarop je even een borstel en een doekje door het toilet houdt, gaat het niet stinken met alle ergernis van dien. Als je direct na het eten afwast, kun je daarna op de bank ploffen met het prettige idee dat de keuken schoon is.
quote:Feeksje1977 schreef op 19 februari 2015 @ 11:36:

[...]

Of je doet elke dag na het wassen snel een lapje over de wasbak. Dan valt het wel mee naar een maand geen grote poetsbeurt. De vloer moet toch ook gedaan, daar spetter je op, daar komen ook zeep en tandpastaspetters op terecht, daar komen haren op terecht als je kamt of borstelt, enz.
quote:pejeka schreef op 19 februari 2015 @ 11:33:

[...]

Plus aangekoekte zeepresten, tandpastavlekken, haren, stof, pluisjes, enz. enz. enz.Bedenk mij net dat de kraamzorg natuurlijk ook in de douche komt. Ga zo gelijk een sopje maken en poetsen, waar dit topic al niet goed voor is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven