Caviavragen
dinsdag 24 februari 2015 om 11:21
Donderdag krijgen wij twee cavia's. Voor de verjaardag van mijn dochter en alvast voor de verjaardag van mijn zoontje.
Uiteraard weet ik dat zij er nog te weinig mee gaan doen, hok schoonmaken enzo en dat ik of vriend dat zal doen, dat is ook geen enkel probleem.
Volgens mij zitten er hier wel een paar cavia kenners op 't forum dus ik vraag 't hier nog maar even.
Ik heb ervaring met konijnen maar niet met cavia's.
Ik heb nog een paar dingen die ik niet zeker weet.
De konijnen voeren we Science selective. Is dit ook 't beste merk voor cavia's? Ik las ergens dat er teveel calcium in zou zitten.
De konijnen zitten op Aubiose (in 't nachthok) kan dat ook voor cavia's of toch beter zaagsel.
Stro mag niet las ik maar ik zag ook een soort zacht nestmatriaal, heb ik dat nodig in hun nachthok?
Zijn er nog dingen die een cavia absoluut moet hebben, waar ik aan moet denken?
Uiteraard weet ik dat zij er nog te weinig mee gaan doen, hok schoonmaken enzo en dat ik of vriend dat zal doen, dat is ook geen enkel probleem.
Volgens mij zitten er hier wel een paar cavia kenners op 't forum dus ik vraag 't hier nog maar even.
Ik heb ervaring met konijnen maar niet met cavia's.
Ik heb nog een paar dingen die ik niet zeker weet.
De konijnen voeren we Science selective. Is dit ook 't beste merk voor cavia's? Ik las ergens dat er teveel calcium in zou zitten.
De konijnen zitten op Aubiose (in 't nachthok) kan dat ook voor cavia's of toch beter zaagsel.
Stro mag niet las ik maar ik zag ook een soort zacht nestmatriaal, heb ik dat nodig in hun nachthok?
Zijn er nog dingen die een cavia absoluut moet hebben, waar ik aan moet denken?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
donderdag 26 februari 2015 om 00:29
https://fbcdn-sphotos-h-a ... fb17ea2f62c6aef24450cff2b
en http://www.mijnalbum.nl/Foto540-YOO4LHAW.jpg
Ze zijn intussen 4,5
.
Niet teveel sla en komkommer geven, daar zit veel vocht in en ze zijn erg gevoelig qua darmpjes en diarree. De mijne zijn gek op peterselie, witlof, paprika, bleekselderij, komkommer en appel.
en http://www.mijnalbum.nl/Foto540-YOO4LHAW.jpg
Ze zijn intussen 4,5
Niet teveel sla en komkommer geven, daar zit veel vocht in en ze zijn erg gevoelig qua darmpjes en diarree. De mijne zijn gek op peterselie, witlof, paprika, bleekselderij, komkommer en appel.
donderdag 26 februari 2015 om 06:50
Dit waren mijn laatste 2 mormels de linker is helaas erg jong overleden aan een longontsteking. De rechter heeft nog een tijd in zijn eentje doorgebracht daarna. Hij hield al nooit zo van gezelschap en was al een stuk ouder. En wij wilden zelf na hem stoppen met cavia's.
De linker was wel echt een kleine knuffel! Die was zo ontzettend lief de rechter ook wel hoor, maar wat ik zeg, die was graag in z'n uppie en hield van rust. Moest hem wel regelmatig knippen met dat haar
De linker was wel echt een kleine knuffel! Die was zo ontzettend lief de rechter ook wel hoor, maar wat ik zeg, die was graag in z'n uppie en hield van rust. Moest hem wel regelmatig knippen met dat haar
donderdag 26 februari 2015 om 13:47
Oh wat leuk die plaatjes, wat en knapperds.
Die van ons zijn nog jong, uit twee nestjes van de opvang, een borstelharige en een gladharige.
Ze vinden 't nog wel spannend allemaal maar ze eten al goed en beginnen door 't hok te rennen, trap op trap af.
Ik probeer vanavond een foto te plaatsen.
Die van ons zijn nog jong, uit twee nestjes van de opvang, een borstelharige en een gladharige.
Ze vinden 't nog wel spannend allemaal maar ze eten al goed en beginnen door 't hok te rennen, trap op trap af.
Ik probeer vanavond een foto te plaatsen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
donderdag 26 februari 2015 om 14:10
Hoe vaak verschonen jullie eigenlijk de kooi? Voor degenen die de cavia's binnen hebben...
Hier echt elke 3 dagen, dan stinkt het gewoon. Iemand tips om de stank tegen te gaan? Heb gister de kooi met hennepvezel als bodembedekker gedaan (ipv zaagsel/houtvezel), maar ik begin ze alweer te ruiken helaas.
Hier echt elke 3 dagen, dan stinkt het gewoon. Iemand tips om de stank tegen te gaan? Heb gister de kooi met hennepvezel als bodembedekker gedaan (ipv zaagsel/houtvezel), maar ik begin ze alweer te ruiken helaas.
donderdag 26 februari 2015 om 14:33
Leuk, Gatti, ik ben benieuwd!
Bloesem, inderdaad hier ook elke 3 dagen, dan moet het ook echt weer. Vooral toen ze ouder werden, moest ik het hok dan echt verschonen, ze ging meer stinken toen ze ouder werden. En vooral als ze berig waren geweest, dan stonk het hok echt (een beetje naar vis ), echte dames...
Bloesem, inderdaad hier ook elke 3 dagen, dan moet het ook echt weer. Vooral toen ze ouder werden, moest ik het hok dan echt verschonen, ze ging meer stinken toen ze ouder werden. En vooral als ze berig waren geweest, dan stonk het hok echt (een beetje naar vis ), echte dames...
donderdag 26 februari 2015 om 17:04
We hebben 4 cavia's, 3 zeugjes en een castraat en ze zijn inmiddels bijna 4 en het lijkt inderdaad dat ze steeds meer gaan stinken. "vroeger" konden ze wel 5/6 dagen vooruit met een schone kooi. Helaas nu niet meer. Ach ja. Ze poepen en plassen hier ook echt overal. Ik lees weleens over cavia's die mooi in een hoek plassen en poepen; nou hier niet
donderdag 26 februari 2015 om 17:11
donderdag 26 februari 2015 om 17:18
Overigens adviseer ik mensen met een tuin om de caafs buiten te houden... Bouw een megahok met ren en de beesten hebben een natuurlijke leefomgeving! Wel goed opbouwen vanaf april naar buiten. Op internet kun je de leukste voorbeelden vinden van caviaomheiningen!
Er zijn een paar regels voor het buiten houden van cavias:
Het hok moet uiteraard uit de wind staan, tochtvrij.
Ze mogen nooit in de volle zon, zorg voor veel schaduwplekken
In de winter, ja ook met -9 hadden mijn meiden nog lekker warme billen en oren dankzij een ondergrond van korrels en dik zacht stro, tarwestro. Onbeperkt hooi, veel vitamine c en aangepast biks.
De verwarming binnen zorgt vaak voor luchtwegproblemen. Buitencavias hebben veel meer weerstand en ik heb nog nooit een caaf met een longonsteking of verkoudheid gehad.
Er zijn een paar regels voor het buiten houden van cavias:
Het hok moet uiteraard uit de wind staan, tochtvrij.
Ze mogen nooit in de volle zon, zorg voor veel schaduwplekken
In de winter, ja ook met -9 hadden mijn meiden nog lekker warme billen en oren dankzij een ondergrond van korrels en dik zacht stro, tarwestro. Onbeperkt hooi, veel vitamine c en aangepast biks.
De verwarming binnen zorgt vaak voor luchtwegproblemen. Buitencavias hebben veel meer weerstand en ik heb nog nooit een caaf met een longonsteking of verkoudheid gehad.
donderdag 26 februari 2015 om 17:30